Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2006, 18:53   #141
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
2. Ik zie géén enkel verband tussen 'Vlaams' en haat. Dat moet je mij eens verduidelijken.
Tomm, hierop heb je nog géén antwoord gegeven.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 18:55   #142
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedere buitenlander in het Nederlandstalige Vlaanderen, ongeacht of hij Duitser, Italiaan, Turk, Chinees, Berber of Franstalig is, moet de kans krijgen zich perfect te integreren in het nederlandstalige Vlaanderen. Net zoals iedere buitenlander die zich vestigt in bvb. Italie ook de kans moet krijgen zich perfect te integreren in de Italiaanse gemeenschap.
Je hoeft zelfs je taal en cultuur niet te verliezen, zoals jij stelt. Uiteraard mag je die perfect blijven spreken en beleven. Denk hier bvb. aan de Italiaanse café's in Waterschei. Denk aan de Portugese centra in Troisvierges. Onderling spreken en beleven zij ook hun eigen cultuur. Maar hun kinderen en kleinkinderen zijn ondertussen Vlamingen onder de Vlamingen (resp. Letzemburgers onder de Letzemburgers)
Van dat laatste ben ik niet zo zeker. Velen keren terug naar Italië of Portugal nu het daar economisch beter gaat.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 18:58   #143
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Van dat laatste ben ik niet zo zeker. Velen keren terug naar Italië of Portugal nu het daar economisch beter gaat.
En niets weerhoudt een buitenlander in Vlaanderen ervan om terug te keren als het economisch beter gaat in zijn eigen land.
Oud 1 maart 2006, 18:58   #144
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Cijfers?
Oud 1 maart 2006, 19:27   #145
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedere buitenlander in het Nederlandstalige Vlaanderen, ongeacht of hij Duitser, Italiaan, Turk, Chinees, Berber of Franstalig is, moet de kans krijgen zich perfect te integreren in het nederlandstalige Vlaanderen. Net zoals iedere buitenlander die zich vestigt in bvb. Italie ook de kans moet krijgen zich perfect te integreren in de Italiaanse gemeenschap.
Je hoeft zelfs je taal en cultuur niet te verliezen, zoals jij stelt. Uiteraard mag je die perfect blijven spreken en beleven. Denk hier bvb. aan de Italiaanse café's in Waterschei. Denk aan de Portugese centra in Troisvierges. Onderling spreken en beleven zij ook hun eigen cultuur. Maar hun kinderen en kleinkinderen zijn ondertussen Vlamingen onder de Vlamingen (resp. Letzemburgers onder de Letzemburgers)
Maar Franstaligen zijn geen buitenlanders in Brussel, die trouwens niet in Vlaanderen ligt. Brussel is Brussel, punt aan de lijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 19:28   #146
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Maar Franstaligen zijn geen buitenlanders in Brussel, die trouwens niet in Vlaanderen ligt. Brussel is Brussel, punt aan de lijn.
Brussel ligt in Brabant, en Brabant ligt in het Vlaams Gewest. U bent niet alleen een dromer, maar een regelrechte leugenaar als u probeert te ontkennen dat Brussel niet in Vlaanderen ligt.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 19:36   #147
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een nederlandstalig Vlaanderen (waar Brussel deel zal van uitmaken) bieden wij de franstaligen dezelfde voordelen als alle anderstaligen.

Laatst gewijzigd door job : 1 maart 2006 om 19:39.
Oud 1 maart 2006, 19:43   #148
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Vlamingen zullen nooit aan taalimperialisme doen, zoals Franstaligen dat doen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 19:48   #149
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Indien u meent dat de Nederlander geen "zwanzer" is, dan kent u wel heel weinig Nederlanders. Geen grotere lolbroeken en "zeveraars" ontmoet, dan in Maastricht of delen van Noord-Brabant. Daarbij vergeleken is de Westhoeker bijvoorbeeld een heel gereserveerd iemand.

Merkwaardig trouwens hoe sommigen het taalverschil altijd willen uitgommen alsook de daaraan verbonden identitaire en culturele elementen. Daar alleen al is er een wereld van verschil tussen Waal en Vlaming.
U slaat de spijker op zijn kop. Trouwens, er zijn meer overeenkomsten tussen nederlanders en vlamingen.
Bijvoorbeeld de tukkers (Twente, deel van Overijssel) lijken qua mentaliteit veel op West-Vlamingen, terwijl de gebieden toch echt niet tegen elkaar aanliggen.
Overwegend katholiek. Terughoudend t.o.v. 'westerlingen' (Randstedelingen), een gevoel voor humor, achterdochtig t.o.v. overheden, alles gebaseerd op jarenlange overheersende (textiel)industrie, pet in de hand, etc. Zelfs het dialect heeft veel overeenkomsten.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 19:52   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
U slaat de spijker op zijn kop. Trouwens, er zijn meer overeenkomsten tussen nederlanders en vlamingen.
Bijvoorbeeld de tukkers (Twente, deel van Overijssel) lijken qua mentaliteit veel op West-Vlamingen, terwijl de gebieden toch echt niet tegen elkaar aanliggen.
Overwegend katholiek. Terughoudend t.o.v. 'westerlingen' (Randstedelingen), een gevoel voor humor, achterdochtig t.o.v. overheden, alles gebaseerd op jarenlange overheersende (textiel)industrie, pet in de hand, etc. Zelfs het dialect heeft veel overeenkomsten.
Inderdaad, hoe meer ik met Nederlanders omga, hoe meer ik vaststel dat er ons eigenlijk maar weinig scheidt. Er zijn natuurlijk wat aanslibsels die het gevolg zijn van zoveel jaar gescheiden staatsleven en afzondering. Die eenheid is zeker het geval met de zuidelijke provincies van Nederland en Vlaanderen. En, inderdaad, heel verbazend is het gelijkende tussen de mensen uit de Westhoek en die uit de noordelijkste gebieden van Nederland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 20:04   #151
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, hoe meer ik met Nederlanders omga, hoe meer ik vaststel dat er ons eigenlijk maar weinig scheidt. Er zijn natuurlijk wat aanslibsels die het gevolg zijn van zoveel jaar gescheiden staatsleven en afzondering. Die eenheid is zeker het geval met de zuidelijke provincies van Nederland en Vlaanderen. En, inderdaad, heel verbazend is het gelijkende tussen de mensen uit de Westhoek en die uit de noordelijkste gebieden van Nederland.
Juist. Maar er is meer. Als ik pakweg zo'n 15 �* 20 jaar geleden met vlamingen omging waren de meesten (vals) bescheiden, terughoudend, bijna met een soort minderwaardigheidscomplex kijkend naar Nederland en de nederlanders. Dat was natuurlijk niet goed. De nederlander werd daardoor al gauw arrogant gevonden, terwijl de vlaming nogal eens onderschat werd.

De laatste 20 jaar is de vlaming veel zelfbewuster geworden en gaat er veel minder vanuit dat hij 'de onderliggende partij' is. Dat is natuurlijk goed. Het lijkt ook wel of het ambitieniveau is gestegen. In ieder geval kunnen we daardoor veel vriendelijker, objectiever en informeler met elkaar omgaan.

De waardering van nederlanders voor vlamingen is gestegen en vice versa. De federalisatie is dan toch nog ergens goed voor geweest.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 20:41   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
1) Onzin, ze hebben dezelfde partijen en delen veel met Walen, net als Vlamingen. Met Vlaanderen hebben ze de taal niet gemeen, en net dat is ook het grootste en voornaamste verschil tussen Vlaanderen en Wallonië.
Het verschil in taal brengt allerlei andere verschillen met zich mee. Ook de manier men naar het buitenland kijkt en waardoor men beïnvloed wordt. In Wallonië kijkt men naar Frankrijk. Dat is de afgelopen dagen weer eens duidelijk geworden. In Frankrijk heeft men recent allerlei maatregelen genomen tegen het hoge suikergehalte in bepaalde voedingsmiddelen. Plotseling staat dit thema ook in het middelpunt van de belangstelling in Wallonië. Niet toevallig natuurlijk. In Vlaanderen leest of hoort men niets hierover. Men kijkt immers niet op naar Frankrijk. In Wallonië wel.
Oud 1 maart 2006, 21:35   #153
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol Bekijk bericht
Ik dacht al dat er ergens iets niet snor zat . Dank je voor de verduidelijking, al denk ik dat je fout zit wat betreft Beatrix als hoogste adel, na de Belgische koninklijke familie. Zo zijn er de prinsen van Mérode, de hertogen van Aarschot (al weet ik niet of die laatste nog bestaan), en nog heel wat graven (zoals d'Udekem-d'Acoz en Lippens enz...). Als ik me niet vergis zijn die titels hiërarchisch hoger dan burggraaf. Wat betreft die grondwet, bij mijn weten zijn er inderdaad geen huwelijken met de Oranjes mogelijk. Maar dat is natuurlijk iets anders dan een Oranje op de troon toelaten. Misschien kan iemand hier verduidelijking brengen?
Hertog juicht hier inderdaad iets te vroeg. Weliswaar voert de Koning der Nederlanden allerlei adellijke titels van plaatsen in Nederland en België, waaronder burggraaf van Antwerpen, maar deze stellen in de praktijk niets meer voor. Deze titels worden daarom ook nooit genoemd; in plaats daarvan staat in officiële teksten (wetten bijv.) na de functionele titels (Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau) altijd "enz. enz. enz." Ook de erfelijke titel Prinses van Lippe-Biesterfeld wordt niet genoemd, net zomin als bij haar moeder Juliana de titel Hertogin van Mecklenburg werd vermeld.

De familie van Oranje-Nassau is, uiteraard zou ik zeggen, geen Belgische adel en kan daarom ook geen enkel recht uitoefenen in België.

Bij de geboorte van Amalia heeft staatssecretaris Van Quickenborne de gewone wet die een huwelijk met het Nederlands koninklijk huis verbood, in het kader van een grote opruiming van verouderde wetten afgeschaft. Op dit punt is dus geen enkele belemmering meer voor een huwelijk tussen de Nederlandse en Belgische koninklijke familie. Ik denk echter niet dat de kans groot is dat het ooit tot zo'n huwelijk komt, omdat i.t.t. het Belgisch koninklijk huis de Nederlandse koninklijke familie absoluut niet meer geeft om de status van huwelijkspartners: al decennialang trouwen ze bijna allemaal (op Beatrix en Irene na) met burgerjongens en -meisjes.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 21:39   #154
Dimitri

Standaard

Citaat:
... Drentenaren, ...
Neem van mij aan: zeg nooit Drentenaar tegen een Drent, want dat vindt een Drent naar.
Oud 1 maart 2006, 21:53   #155
Dimitri

Standaard

Citaat:
In onze familie wordt er 's ochtends altijd goed gegeten. Er is er maar eentje die 's morgens geen hap door de keel krijgt; voor het overige wordt door alle mijn familieleden een stevig ontbijt genomen.
Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig geworden wat een Germaans ontbijt precies inhoudt. Toch niet de hele mikmak die je in Groot-Brittannië wordt voorgezet hoop ik? De meeste onderdelen daarvan vond ik wel goed binnen te houden (alleen voor witte bonen in tomatensaus pas ik), maar om nu te zeggen dat het erg gezond is...

Zelf geef ik de voorkeur aan drie boterhammen met kaas (er zit hier toevallig een kaasboerderij in de buurt die hele lekkere kaas maakt) en een glas sap of melk.
Oud 1 maart 2006, 21:56   #156
Dimitri

Standaard

Citaat:
U denkt dus echt dat de Franstaligen hun taal en hun cultuur zullen willen verliezen om pure Vlamingen te worden? Droom maar!!! Onze taal is het Frans; onze cultuur is Franstalig. Misschien moeten we de Vlamingen op een andere manier laten begrijpen dat we Franstaligen en geen Vlamingen zijn.8)
Bijvoorbeeld door voor het Nederlandstalig onderwijs te kiezen?
Oud 1 maart 2006, 22:35   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig geworden wat een Germaans ontbijt precies inhoudt.
Niets bijzonders, gewoon een degelijke broodmaaltijd. In de zuiderse landen is dat immers niet gebruikelijk; daar wordt hoogstens een kop sterke koffie gedronken (Italië of in het zuiden van Frankrijk) of vlug een klein rond kadetje naar binnengespeeld met een slok koffie (Griekenland).
Oud 2 maart 2006, 11:23   #158
Dimitri

Standaard

Citaat:
Niets bijzonders, gewoon een degelijke broodmaaltijd. In de zuiderse landen is dat immers niet gebruikelijk; daar wordt hoogstens een kop sterke koffie gedronken (Italië of in het zuiden van Frankrijk) of vlug een klein rond kadetje naar binnengespeeld met een slok koffie (Griekenland).
Hmm, ik had het idee dat men in Frankrijk toch ook wel brood eet 's ochtends (stokbrood of croissants).

Nu, iedereen is natuurlijk verschillend. Onder invloed van de VS zijn er veel mensen die tegenwoordig cornflakes als ontbijt nemen. Meer traditioneel is brood met vlees (ontbijtspek bijv.) en daarbij, nog steeds erg populair, ontbijtkoek.
Oud 2 maart 2006, 11:27   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Hmm, ik had het idee dat men in Frankrijk toch ook wel brood eet 's ochtends (stokbrood of croissants).
Ik heb nog maar zelden Fransen stokbrood zien eten in de ochtend. Wel een croissant met veel koffie. Daarin gelijken ze op de Grieken die een klein rond broodje (een soort krakeling, eerder gelijkend op een strik) eten samen met een grote kop sterke koffie.
Oud 2 maart 2006, 11:28   #160
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Vlamingen zullen nooit aan taalimperialisme doen, zoals Franstaligen dat doen.
Wij zullen elke anderstalige die in Vlaanderen woont behandelen zoals het hoort : geef hem alle kansen om te integreren. Ongeacht hij Duits, Chinees, Turk, Berber, Fransman of Waal is. Hierin dient Vlaanderen consequent te zijn, net zoals haar buurlanden dit doen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be