![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zijn er nog halve zonen die een poging tot creatieve solidariteitsvoorbeelden willen doen? Want voorlopig blijft er geen enkel staan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als je het echt wil, dan zet ik even de bistouri in je zwakke, onterecht veralgemenende vergelijking: Citaat:
1/Je stelt het voor alsof alle Vlamingen noeste afdragende werkers zijn, die alle Walen onderhouden: een grove en onware veralgemening. Waarom zouden Walen per definitie allemaal bedelaars zijn? Zoja, hoe catalogeer je dan Vlaamse burgers die genieten van de dezelfde solidariteitsmechanismen? 2/Wat 'pikken' Walen dan wel buiten de wettelijk voorzien gelden? Uw nachtrust? 3/Ik neem aan dat je een metaforische verbale trap tegen je kont van Waalse zijde kan verdragen, als voorvechter van het Vrije Woord? De verbale doodschoppen die Walen moeten incasseren liegen er op dit forum ook niet om....... (bedelaars, dieven, agressors......)
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Na de verbazing vind ik het ondertussen grappig dat u altijd doet alsof u nooit iets leert uit een vroegere discussie. Over de transfers hebben we al eens gediscussieerd, waarbij o.m. ik opmerkte dat het niet draait om wat de individuele Waal doet dan wel om de politieke opties die worden genomen alsook de bestaande verankering van die transfers binnen de structuren van de Belgische staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
- een goed onderhouden wegennet (zowel voor de automobilist als de fietser) - lastenverlaging -> meer werkgelegenheid -> minder werklozen -> minder kansarmen ... - een groter budget voor de sociale woningbouw - spoorontsluiting van de haven van Antwerpen - uitbouw openbaar vervoer in het algemeen - aankoop en onderhoud natuurgebieden - een efficiente administratie - groter budget om de verloedering in de steden tegen te gaan - een nieuwe nationale luchthaven in de Scheldemonding - meer budget voor ziekenzorg - gratis onderwijs - ... Ik kan nog zo'n tijdje doorgaan, vul zelf maar aan. Als jij content bent met dit flutland dat nog altijd niet beseft dat het in de 21ste eeuw beland is, mij goed, maar laat daar de Vlamingen niet de dupe van zijn. Met onze economie zouden we in staat moeten zijn om aan de top in Europa te staan en niet in de (door Wallonie gedoemde) middenmoot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is heel wat anders dan 'niet willen leren' hoor. Citaat:
Ik prefereer de 'transferdiscussie' vanuit het individu te voeren. Waarom zou dat foutief zijn? In een goedbestuurde staat worden de individuën gelijk behandeld. Dat bepaalde (grotendeels fictieve) groepen opgedeeld volgens irrelevante criteria en arbitraire breuklijnen (zoals taalgebruik, geografische situering etc.) hierbij lijken bevoordeeld of benadeeld te zijn, is totaal niet erg. Zolang de individuën gelijkberechtigd worden, ongeacht hun (onbelangrijke) groepsaanhorigheid, is er geen vuiltje aan de lucht. Hieraan aanstoot nemen getuigt van kwade wil, en kan geklasseerd worden als populistische opruiïng, valsche demagogie en volksverlakkerij.
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met in het achterhoofd het democratische gehalte van de huidige Vlaamse partijen, kan ik u op dat vlak niet veel goeds voorspellen. Het overschot waar gij mee schermt (als dat er al is na een eventuele scheiding) zal op identieke wijze verbrast en verteerd worden als nu zonder dat Jan met de pet er zeggenschap zal over hebben. Of dacht je dat er in vlaanderen plots géén zieken, gehandicapten, werklozen edm zullen rondlopen na secessie?
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het gaat over de transfers moet dus de rol van de overheid, de institutionele verankering, de toetsing en controle door het ambtenarenapparaat besproken worden. Juist omdat het gaat om transfers die door de overheid worden georganiseerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogmaals?
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat belang wordt door de transfers niet geschaadt. Die transfers zijn ficties toegeschreven aan irrelevante maatschappelijke opdelingen. Puur met politieke doeleinden. Op eenzelfde wijze kan je laten traceren dat er transfers zijn tussen mensen van schoenmaat 43-45 naar mensen met maatje 38-40. Daarin onrechtvaardigheden claimen is even van de pot gerukt als wanneer je dit doet via taalcriteria.
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En Bourgeois beloofde ons reeds elk jaar een halve auto........ uw schone projecten zullen dus ook in een zelfstandig vlaanderen in de schuif blijven, want ik geloof rotsvast in Geerts beloften. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit gaat helemaal niet over "taalcriteria" (wat dit ook moge betekenen trouwens), maar over doeltreffend en correct bestuur. Blijkbaar is dat voor u helemaal niet belangrijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat mag ook wel... Voor die extra ruimte die die mensen inpakken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Slechts in België proberen belgicisten iedere objectieve benadering te verstikken. Niet verwonderlijk dat u netjes in dat discours meestapt. Mij verbaast het echt niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jazeker, daar uw argument geen steekhoudt. Transfers gebeuren immers door de overheid. Bijgevolg kan men niet alleen nagaan wat die transfers inhouden en in hoeverre ze doeltreffend zijn, maar tevens onderzoeken wat de rol van de overheid is en in hoeverre die haar taak en haar verplichting goed en doeltreffend waarneemt. Allemaal zaken die volgens u niet besproken hoeven te worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeg dan :
Superstaaf, daar uw argument geen steekhoudt. Zit ik altijd gedoe te lezen dat niet aan mij gericht is. Ambetant hoor.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 11 april 2006 om 00:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voor elke van de vermelde categorieën. Maar dat weet jij zelf ook wel.
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb helemaal niks tegen een doorzichtige rapportage van de wijze waarop ons belastinggeld besteed wordt. Integendeel. Dat zou sommige verongelijkten misschien eens aan het denken kunnen zetten, wanneer ze met objectieve en concrete cijfers op zinvolle wijze gepresenteerd, worden geconfronteerd.
![]() |
![]() |