![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Er is maar 1 levend geloof: ik tel er toch een hoop meer ![]() Maar 1 vader van iedereen: claimt niet elke monotheistische godsdienst dat (bovendien is die van u wel een heel slechte als het grootste deel van zijn kinderen niet in zijn bestaan geloofd) Nuja, van mij mag u uw illussie verderleven, als dat u gelukkig maakt. Zolang u zich maar niet moeit in het leven van anderen (maar dat is waarschijnlijk te veel gevraagd ![]() Laatst gewijzigd door TheBlackadder : 8 mei 2006 om 16:59. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk. Een rechtszaak, hoe zwaar ook, kan staan, of vallen door één getuigenis van iemand. Als slechts één iemand beweert onder ede dat hij het gebeurde gezien heeft en er verder niks is wat zijn verklaring tegenspreekt, dan zal men deze getuigenis moeten aanvaarden als bewijsmateriaal. Zo is dat nu eenmaal en dat vindt iedereen ook gerechtvaardigd. In het geval van Jezus' opstanding, spreken we niet over één getuige, maar over honderden getuigen. Deze getuigen hadden daar geen enkele baat mee om over deze gebeurtenissen te liegen. Sommigen werden voor de leeuwen gegooid, anderen gekruisigd, weer anderen werden levend verbrand.... Waarom allemaal? Voor een leugen? Je moet weten dat als het om een leugen zou gaan, er nog steeds mensen leefden die het hadden gezien en gehoord wat echt gebeurd was toen bijvoorbeeld Mattheus zijn evangelie schreef. Hoe zou hij zijn boodschap van Waarheid en Liefde kunnen verkopen als een leugen en daarbij zijn leven op het spel zetten? Het is zo vanzelfsprekend waar dat het absurd is om anders te denken. Dat zou niemand doen met geen enkele figuur uit de geschiedenis. De eerste christenen, konden de opstanding niet verloochenen, omdat zij het gezien hadden. Bij Mohammed, Jozef Smith en zo vele anderen die menen 'het licht' te hebben gezien, moet je toch wel een beetje eerst hen geloven en dan pas God. En dat kan voor mij niet. En volgens mij voor God ook niet. God komt de eerste plaats toe. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is niet waar volgens mij. Denk eens na. Hoeveel mensen kunnen er lezen en schrijven? Vandaag en pakweg honderd jaar geleden? Welk boek is het meest verboden en zelfs verbrand geweest en dus onbereikbaar voor velen? Buiten beschouwing gelaten wie daar verantwoordelijk voor is; ik ben niet akkoord dat men dit geloof alleen maar kan verkrijgen door een ijverige studie van de Bijbel. Dit kan gewoon niet. Sommige mensen zijn daar zelfs niet intelligent genoeg voor. En dat kan gewoon niet, anders was God onrechtvaardig. Ik zei het al eerder. Een waarachtig rechtvaardig God stelt geen voorwaarden aan zijn eeuwige liefde voor de mens. Echte liefde is onvoorwaardelijk. God is te begrijpen voor de idioot en het genie, voor de lamme en de atleet, voor de zieke en de gezonde, voor de baby en het oudje en niet alleen vandaag, maar door alle tijden heen. Een God die mensen uitsluit omwille van hun 'kunnen' is logisch gezien onrechtvaardig, daar Hij zelf bepaalt wat het 'kunnen' van de mens is. En laat ons eerlijk zijn. Ook al kan geen schrijver, dichter of zanger exact beschrijven waarover het gaat, iedereen weet wat liefde is. Ook de idioot, de baby, de lamme en de zieke. Maar niet iedereen kan studeren. Heeft Christus ooit gezegd, dat er een boekenbundel ging uitkomen waar je hard moest in studeren om tot een waar geloof te komen? Neen. Jij beweert nochthans van wel. Een gevaarlijke gedachte als je het mij vraagt. Misschien hard, maar daarom niet zonder liefde geschreven. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 8 mei 2006 om 18:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik verwacht niet dat militante atheïsten één nuttige poging zullen leveren om tot een algemeen aanvaarde definitie te komen. Indien je dit wel wilt doen: ga er dan van uit dat er een God zou bestaan, hoe ga je dit logischerwijze definiëren, met andere woorden wat zijn de logische voorwaarden die niet in strijd zijn met gekende wetenschap.
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking. De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam. '' |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan God. Hoe zou ik God kunnen beschrijven? Ik zou niet durven. Ik weet alleen dat Hij van mij en ik van Hem hou. Net zoals een baby wel de glimlach van zijn moeder herkent, maar nooit zijn moeder kan beschrijven zoals de geleerdste vrouwendokter dat eventueel wel zou kunnen doen. Vraag me niet om zo'n geleerde te zijn. Maar ik geloof wel dat ik liefde herken. Misschien heb je er wat aan. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 8 mei 2006 om 22:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() God is bovendien heilig (Jes.6:3). Dit betekent dat hij zuiver en rein is. Er is totaal geen slechtheid in hem te vinden. We kunnen hem dus volledig vertrouwen. Wat een verschil met mensen, die soms corrupt worden. Zelfs de beste regeerder heeft vaak niet de macht om de schade die slechte mensen veroorzaken, ongedaan te maken. Maar God is almachtig. Hij kan en zal alle gevolgen van de slechtheid van mensen ongedaan maken. Wanneer God ingrijpt, zal hij dat op zo'n manier doen dat het kwaad voorgoed verdwenen zal zijn! --- Psalm 37:9-11 ---. Ps: Het verschil tussen de Jehovahs Getuigen en de kerken is dat de getuigen graties onderwijs geven aan mensen die niet kunnen lezen en ze leren die mensen ook lezen zonder dat ze een frank aan verdienen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Paulus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
God haat niet de homosexueel, dan wel de homosexualiteit. God haat de zonde, maar niet de zondaars. Zeker niet als zij zich bekeren en hun zonden, eventueel met Zijn hulp, nalaten. Wie zei alweer: "Wie zonder zonden is werpe de eerste steen"? Vergeving is Gods oplossing voor zonde, voor wie dat wil geloven en dit gegeven in dankbaarheid aanvaard. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 9 mei 2006 om 05:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() In de Nieuwe Wereldvertaling lezen we dat zo: Waarom zijn de natiën in tumult geraakt. En de nationale groepen over iets ijdels blijven monpelen? In Het Nederlandsch bijbelgenoodschap lezen we het zo: Waarom woelen de volken en zinnen de natiën op ijdelheid. Ja het is anders geschreven dan in de NW maar waar zit het verschil, en waarom hij die bijbel tekst naar voren breng is ook mij een raadsel, want op het ogeblik vindt ik de bijbel tekst niet waar staat geschreven dat ze dag en nacht in zijn wet moeten lezen maar het staat er wel degelijk in. En draait niet rond de pot hé . ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar vergist u zich: ik kan u zo verwijzen naar een paar kloosters waar broeders en paters lessen Nederlands geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |||
Schepen
|
![]() Even een reactie op een paar posts in één keer
Citaat:
Citaat:
![]() Nu beschouw ik mezelf niet meteen als een militant: ik ga niet deur aan deur mijn mening vertellen, ik heb geen grote gebouwen waarin ik elke week mijn mening vertel, en ik doe dit ook niet op radio of tv. Ik doe dit eventueel wel op een forum, waar een vraag gesteld wordt, maar dat al militant noemen is lichtjes overdreven. Trouwens: wat is dit nu voor gezever? Als atheist moet ik mijn definitie laten uitgaan van het bestaan van een god? Als atheïst ga ik net uit dat die niet bestaat, en gaat mijn definitie hier ook van uit, wat ze niet minder waardevol maakt dan een definitie die wel van een bestaan uitgaat. Ik kan immers ook een definitie van een eenhoorn geven, hoewel ik ook hier ervan uitga dat die niet bestaat. En voor een definitie van god doe ik dan ook hetzelfde. Kort samengevat komt deze er op neer dat god een verzinsel is van de mens (net zoals die eenhoorn ![]() Citaat:
Dit maakt uw god medeplichtig, en verre van "zuiver en heilig". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking. De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam. '' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar hier kom je toch niet mee toe?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Schepen
|
![]() Eender welke andere definitie waar niet in staat "verzonnen door de mens" is ook niet algemeen aanvaard, net omdat deze niet aansluit bij de Atheistische definitie. Mijn definitie sluit aan bij een deel van de bevolking, uwe zal dat doen bij een ander deel. Maar noch u, noch ik kan een algemeen aanvaarde definitie geven omdat er geen overeenkomst is over het belangrijkste kenmerk: bestaat er een god of niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hij is niet de oorzaak, maar wel verantwoordelijk. (op zijn minst schuldig verzuim ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |