Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2006, 12:44   #141
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie Bekijk bericht
En hoeveel geld hebben ze dan verbrand ?
Even rechtzetten, de sossen hebben NOOIT geld verbrand. Dit leeft voort als een mythe in het hoofd van rechts.
Oud 19 mei 2006, 12:46   #142
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Minister van cultuur Bert Anciaux liet onlangs zijn welwillend oog, samen met een flink pak van onze €uro's vallen op Kate Ryans inzendig voor het euro-songfestival. Zijn andere subsidiepolitiek laat reeds vermoeden dat veeleer nepotisme en persoonlijke voorkeuren dan artistieke kennis bepalen voor wie hij het geld van de belastingbetaler cultureel 'investeert' of eigenlijk spendeert.
Gisteren werd het door hem toegekende belastinggeld in een ruk door de plee gespoeld, toen bleek dat Kate Ryan buisde in de eurosong-voorronde en haar kans verknalde om aan te treden voor het 'serieuze werk'
Toch wil ik hier voor haar een lans breken. Haar nummertje verdiende (zeker in vergelijking met andere halve-finalisten) beter. Een mediocer lied en act, moet immers volstaan om uit te stijgen boven klaarblijkelijke rubbish, die wél naar de finale doorstoot.

Dit pleidooi voor 'Je t'adore' heeft geenszins de bedoeling om minister Anciaux vrij van schuld te pleiten. Integendeel zou ik zeggen.
Op het eerste zicht kan je stellen dat een minister niet thuis kan zijn op alle mogelijke domeinen van kunst. In de muziekwereld alleen, krioelt het van stromingen, strekkingen, en bestaan er talloze (sub)culturen, waar zelfs kenners vaak hopeloos in verloren lopen. Dat geldt a fortiori voor een geparachuteerde en dus bijna gegarandeed cultuur-onbekwame figuur als een minister.
Maar bij het eurosongfestival-gebeuren speelt er heel wat meer dan het louter artistieke. Hoe langer hoe meer zijn het de politieke krachtlijnen die bepalen wie wanneer in de prijzen valt. De Scandinavische lobby bedeelt haar landen steeds rijkelijk, kandidaat EG-landen moeten al eens van hun beste zijde getoond worden, zelfs politieke vijanden moeten mekaar al eens in een verzoenend gebaar wat punten gunnen, enfin een grote politieke ons-kent-ons-show.
Aangezien blijkbaar ook via die weg geen classement kon bereikt worden voor de Belgische prestatie, kunnen we dus niet anders dan constateren: Anciax heeft niet enkel artistiek gefaald, maar is ook politiek grandioos de boot ingegaan.
Het zou dan ook niet meer dan passend zijn, mocht minister Anciaux zijn politieke conclusies trekken.......Anciaux: shut the door!

Om verwijten te ontlopen als ware ik een roeper aan de kant, ziehier mijn constructieve, positieve, democratische voorstel:
Schaf het ministerie van cultuur radicaal af.
Verdeel het vrijgekomen cultuurbudget van personeel en subsidies jaarlijks onder alle Belgen in de vorm van bonnen. Wie een cultureel evenement bezoekt, betaalt dit geheel of gedeeltelijk daarmee. Organisatoren, artiesten, musea, etc. kunnen dan de verkregen bons inwisselen voor evenzoveel subsidie. Belangrijkste (maar niet enige!) voordelige effect: via een dergelijk systeem bepalen wij, de burgers, i.p.v. een willekeurige politieke nitwit, héél precies voor welke cultuur-evenementen, en in welke mate, de gemeenschap ervoor opdraait.

Voil�*.
Stof voor discussie.
Voor mij niet. Ik ga voor 99% akkoord: enkel Belgen vervangen door Vlamingen en we zijn er.
Oud 19 mei 2006, 12:47   #143
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Niet zeuren!
Cultuur is geregionaliseerd, dus idd het Vlaamse ministerie opdoeken en onder Vlamingen verdelen.
aha, beter...
Oud 19 mei 2006, 12:48   #144
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Niet afwijken. Jij eist dat de overheid belastingsgeld aanwendt voor zaken die zonder overvloedige subsidies meteen zouden afsterven omdat maar een minieme minderheid er gebruik van wenst te maken. Dat lijkt me niet echt in aanmerking te komen als "herverdeling". De NMBS bijvoorbeeld wordt tamelijk klaarblijkelijk door een aanzienlijk aantal mensen gewild, daar kan subsidiëring verantwoord worden. Subsidies voor kunstuitingen ten bate van enkele honderden, in het beste geval enkele duizenden gebruikers, kunnen niet verantwoord worden.
Dus je zou liever hebben dat kabouter plop gesubsidieerd wordt in plaats van het Ballet van Vlaanderen? Ook als Kabouter Plop op zich al ontzettend goe winst maakt, en het Ballet van Vlaanderen het moeilijk heeft, maar wel topklasse is?

Ik vind dat gek. Subsidies dienen ter ondersteuning van gebieden waar financiële tekorten zijn.

Ik zou het heel graag zien gebeuren dat veel meer beginnende kunstenaars en artiesten gesubsidieerd worden zodat ze hun werk tenminste naar buiten kunnen brengen. Die hebben dat dus nodig, er is zoveel talent in vlaanderen, maar het zit allemaal verdrongen in een hoekje.

Hoe sta je dan trouwens tav sportsubsidies? Enkel voetbal e.d. subsidiëren en korfbal laten uitsterven?
Oud 19 mei 2006, 12:49   #145
Devi8
Vreemdeling

Standaard

Finland gaat wel door met een flauw mengsel van AOR/ Heavy Metal.
Volgend jaar sturen we dan maar gewoon HeadMeat, Ancient Rites of Bloodshot. Wel wereldklasse !!!
En geen subsidies nodig van den Bert. De meeste van die gasten hebben een job erbij, maar zijn professioneel op een véél hoger niveau bezig dan al diegene die wel geld krijgen toegestopt.

Laatst gewijzigd door Devi8 : 19 mei 2006 om 12:51.
Devi8 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 12:51   #146
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Devi8 Bekijk bericht
Volgend jaar sturen we dan maar gewoon HeadMeat, Ancient Rites of Bloodshot. Wel wereldklasse !!!
Finland..... 12 Points!!

Dat zou pas te gek zijn! Een stel latex-trollen met een middelmatige heavy metal - popsong als winnaar. Dit zou het eurosong festival helemaal te kakken zetten.

Of, wacht, nog beter: Litouwen! We are the winners... OF EUROVISION op een slechte Kraftwerk - electro - rock beat. Yummy!!

Laatst gewijzigd door Khonnor : 19 mei 2006 om 12:51.
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 12:51   #147
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En geen subsidies nodig van den Bert.
Headmeat treedt nochtans op op podia die er niet zouden zijn zonder subsidies.
Die anderen volg ik niet.
Oud 19 mei 2006, 12:53   #148
Devi8
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Headmeat treedt nochtans op op podia die er niet zouden zijn zonder subsidies.
Die anderen volg ik niet.
Die jongens kunnen om het even waar optreden. Zoals vermeld werken die jongens nog voltijds daarnaast.
Oud 19 mei 2006, 12:57   #149
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die jongens kunnen om het even waar optreden. Zoals vermeld werken die jongens nog voltijds daarnaast.
ik ken "die jongens" goed genoeg.
ik heb ze ook meermaals aan het werk gezien in diverse jeugdhuizen en andere gesubsidieerde zalen. ik heb ze ook zelf nog geprogrammeerd.

waar zouden ze staan zonder die zalen?
ik meen me te herinneren dat ze in het begin heel blij waren met de steun van de plaatselijke gesubsidieerde zalen die hen wilden programmeren, hoor.
Oud 19 mei 2006, 13:05   #150
Devi8
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
ik ken "die jongens" goed genoeg.
ik heb ze ook meermaals aan het werk gezien in diverse jeugdhuizen en andere gesubsidieerde zalen. ik heb ze ook zelf nog geprogrammeerd.

waar zouden ze staan zonder die zalen?
ik meen me te herinneren dat ze in het begin heel blij waren met de steun van de plaatselijke gesubsidieerde zalen die hen wilden programmeren, hoor.
Je hebt voor een stuk gelijk maar in eerste instantie is de subsidie van de zalen en jeugdhuizen bedoeld voor de jongeren die er komen en niet zozeer voor de groepen die er optreden. Ik zat ook vroeger nog in de beheerraad van een jeugdhuis en af en toe traden er groepen op voor een appel en een ei. De uiteindelijke subsidiering kwam dan ook ten goede van de jongeren temeer we enkel die groepen lieten optreden die ook daadwerkelijk goed waren.
Maar soit, ergens heb je dus wel gelijk.
Feit is dat HeadMeat een wereldplaat heeft gemaakt met Mass Sociogenic Illness; maar er niet rijk zal van worden.
Oud 19 mei 2006, 13:13   #151
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt voor een stuk gelijk maar in eerste instantie is de subsidie van de zalen en jeugdhuizen bedoeld voor de jongeren die er komen en niet zozeer voor de groepen die er optreden. Ik zat ook vroeger nog in de beheerraad van een jeugdhuis en af en toe traden er groepen op voor een appel en een ei. De uiteindelijke subsidiering kwam dan ook ten goede van de jongeren temeer we enkel die groepen lieten optreden die ook daadwerkelijk goed waren.
Maar soit, ergens heb je dus wel gelijk.
Feit is dat HeadMeat een wereldplaat heeft gemaakt met Mass Sociogenic Illness; maar er niet rijk zal van worden.
Dat is nonsens. Voor speciale activiteiten kun je weldegelijk subsidies aanvragen. Ons jeugdhuis doet ieder jaar een zomerfestival en kan daarvoor subsidies krijgen. Toen ik er nog was deden we iedere winter ook een death & black metal festival van 2 dagen, waarvoor je ook subsidies kunt aanvragen.

ik weet niet goed waar je naartoe wil.
"kijk, kijk, Headmeat heeft het gemaakt zonder subsidies (not), dus de rest moet dat ook maar kunnen".

in plaats van gewoon mee te ijveren voor gerichtere subsidies daar waar het nodig is.
Kate Ryan had dat geld niet nodig.
Wat als we die 60.000 euro hadden geïnvesteerd in meer repetitieruimtes voor beginnende groepjes? In studio's waar ze hun eerste cd kunnen opnemen? In de financiering van de opname van hun eerste cd?

Of had er gewoon de vurte sabbam mee betaald van jeugdhuizen die geen voet meer kunnen verzetten omdat ze de sabbam nie kunnen betalen.
Oud 19 mei 2006, 13:19   #152
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
Even rechtzetten, de sossen hebben NOOIT geld verbrand. Dit leeft voort als een mythe in het hoofd van rechts.

Nee natuurlijk nie, ze hebben het opgesoupeerd,

maar ze hebben wel gezegd dat ze het "verbrand" hebben, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 13:19   #153
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correctie, de democratie zoals jij ze bergijpt, nl. een één op één relatie tussen de wil van de meerderheid en de beslissingen van de regering/het parlement.
Dat Nescafé en gebrande eikels zich ook koffie laten noemen, verandert niets aan het feit dat uitsluitend de koffieboon in een één op één relatie tot koffie leidt.

De DDR noemde zichzelf ook democratisch, hoewel het volk er niet soeverein was.
Oud 19 mei 2006, 13:20   #154
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie Bekijk bericht
En hoeveel geld hebben ze dan verbrand ?
Die paar miljoen smeergeld, die ze ineens toevallig in een kluis vonden en waar niemand iets van wist...
Oud 19 mei 2006, 13:22   #155
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Die paar miljoen smeergeld, die ze ineens toevallig in een kluis vonden en waar niemand iets van wist...
...hebben ze niet verbrand.

maar dat is een andere discussie.

dacht dat het hier om cultuurbeleid ging.

en toch komt hier weer zo'n vb-sujet aandraven met geldverbranding door de sossen...

ach, waar het hart van vol is loopt de mond van over, zekers
Oud 19 mei 2006, 13:22   #156
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus je zou liever hebben dat kabouter plop
gesubsidieerd wordt in plaats van het Ballet van Vlaanderen?
Neen! Lees de openingspost!

Citaat:
Ik vind dat gek.
Ik ook.

Citaat:
Subsidies dienen ter ondersteuning van gebieden waar financiële tekorten zijn.
OK, mijn rekeningnummer is per PB verkrijgbaar.

Citaat:
Die hebben dat dus nodig, er is zoveel talent in vlaanderen, maar het zit allemaal verdrongen in een hoekje.
Iedereen heeft vanalles nodig. Daarom moet de staat dat nog niet subsidiëren.

Citaat:
Hoe sta je dan trouwens tav sportsubsidies? Enkel voetbal e.d. subsidiëren en korfbal laten uitsterven?
Geen subsidies! Sporten laten leven of laten uitsterven is geen taak van de overheid.
Oud 19 mei 2006, 13:24   #157
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Finland..... 12 Points!!

Dat zou pas te gek zijn! Een stel latex-trollen met een middelmatige heavy metal - popsong als winnaar. Dit zou het eurosong festival helemaal te kakken zetten.

Of, wacht, nog beter: Litouwen! We are the winners... OF EUROVISION op een slechte Kraftwerk - electro - rock beat. Yummy!!

Ik kan nie televoten, maar anders zou ik inderdaad voor een van die 2 kiezen om heel da televootsysteem te saboteren, als iedereen da eens begint te doen, zullen ze misschien eindelijk inzien dat ze terug beter met vakjury's gaan werken, is al dat promogeld ook nie nodig, (een snoepreisje voor die juryleden, komt goedkoper uit hé, 8) )
Oud 19 mei 2006, 13:25   #158
Devi8
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat is nonsens. Voor speciale activiteiten kun je weldegelijk subsidies aanvragen. Ons jeugdhuis doet ieder jaar een zomerfestival en kan daarvoor subsidies krijgen. Toen ik er nog was deden we iedere winter ook een death & black metal festival van 2 dagen, waarvoor je ook subsidies kunt aanvragen.

ik weet niet goed waar je naartoe wil.
"kijk, kijk, Headmeat heeft het gemaakt zonder subsidies (not), dus de rest moet dat ook maar kunnen".

in plaats van gewoon mee te ijveren voor gerichtere subsidies daar waar het nodig is.
Kate Ryan had dat geld niet nodig.
Wat als we die 60.000 euro hadden geïnvesteerd in meer repetitieruimtes voor beginnende groepjes? In studio's waar ze hun eerste cd kunnen opnemen? In de financiering van de opname van hun eerste cd?

Of had er gewoon de vurte sabbam mee betaald van jeugdhuizen die geen voet meer kunnen verzetten omdat ze de sabbam nie kunnen betalen.
Je begrijpt me verkeerd.
Ik zeg gewoon dat ze inderdaad moeten investeren in (veelbelovende) groepen die rommelige demo's moeten uitbrengen in eigen beheer.
Ik sta op één lijn met je maar jij begrijpt het duidelijk niet zo.
Ik zeg ook niet dat HeadMeat er helemaal zonder steun is gekomen, ik wil gewoon de vergelijking maken met de investering in onze 'nationale trots' Kate Ryan.

En als je over Black Metal spreekt, verbaast het me dat je Ancient Rites niet kent.
Oud 19 mei 2006, 13:26   #159
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dat Nescafé en gebrande eikels zich ook koffie laten noemen, verandert niets aan het feit dat uitsluitend de koffieboon in een één op één relatie tot koffie leidt.

De DDR noemde zichzelf ook democratisch, hoewel het volk er niet soeverein was.
Je maakt er voor de zoveelste keer weer een karikatuur van

DDR was een dictatuur als democratie vermomd, en absoluut verwerpelijk...

Maar, democratie, nogmaals, houdt niet in dat de politici altijd en overal de wil van de meerderheid van de bevolking moeten volgen.

Politici in een democratie moeten zowel met min- als meerderheden rekening houden, met diverse externe factoren, mogelijke gevolgen van simplistische en overhaaste beslissingen, etc....
Oud 19 mei 2006, 13:28   #160
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...hebben ze niet verbrand.

maar dat is een andere discussie.

dacht dat het hier om cultuurbeleid ging.

en toch komt hier weer zo'n vb-sujet aandraven met geldverbranding door de sossen...

ach, waar het hart van vol is loopt de mond van over, zekers

Als u durft beweren dat de sossen nooit hebben toegegeven van geld in brand te hebben gestoken moet ik daar op reageren.

Ze hebben dat wel degelijk beweerd, dat ze dat niet gedaan hebben was voor heel belgië wel duidelijk natuurlijk,

Leer ermee leven dat er nu eenmaal een boel idiooten rondlopen bij links, die soms de meest waanzinnige dingen durven zeggen ondanks het feit dat ze zichzelf intelectueel noemen.

en by the way, in ben geen lid van het vb.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be