Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2006, 15:36   #141
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Oorspronkelijk bericht door Jan van den Berghe
Ik zie wel vele redenen om met Nederland samen te gaan, ongeacht of Vlaanderen nu al dan niet in staat is zijn eigen boontjes te doppen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Groot Dietsland, in VNV jargon?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bedoelt?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaams_Nationaal_Verbond

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 mei 2006 om 15:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 17:00   #142
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een Europese confederatie der volkeren?

Als voorproefje zou ik het toch al eens in Vlaams-Waals verband uitproberen.
Werkt het niet, dan weten we wat we op Europees niveau zullen moeten veranderen. Werk het wel, des te beter.
Wallonië zal altijd wel een 'bevoorrechte' buur en partner blijven, al was het maar omdat na 176 jaar staatsverband er nu eenmaal bepaalde verbindingen zijn tot stand gebracht. Ik denk dat zelfs binnen een groter Europees geheel de band Wallonië-Vlaanderen nog net iets sterker zal zijn dan pakweg Vlaanderen-Duitsland.

Maar om een Vlaams-Waalse confederatie te verkrijgen, moet je uiteraard eerst Vlaanderen en Walloniê soeverein krijgen.
Oud 25 mei 2006, 17:01   #143
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist zijn er heel veel economische redenen! Indien u dat niet ziet, dan moet u zich toch dringend eens bevragen...
awel ik bevraag het u. Is de relatie Vlaanderen-Nederland dan zoveel groter (of minder klein) dan de relatie Vlaanderen-Wallonië?
Oud 25 mei 2006, 17:06   #144
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Oorspronkelijk bericht door Jan van den Berghe
Ik zie wel vele redenen om met Nederland samen te gaan, ongeacht of Vlaanderen nu al dan niet in staat is zijn eigen boontjes te doppen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaams_Nationaal_Verbond
typisch natuurlijk dat je weer niet anders kan dan oude koeien uit de gracht halen.

Er is trouwens ook een Dietsgezinde organisatie geweest die niet gecollaboreerd heeft (ik weet de naam niet meer).
Oud 25 mei 2006, 19:00   #145
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
typisch natuurlijk dat je weer niet anders kan dan oude koeien uit de gracht halen.

Er is trouwens ook een Dietsgezinde organisatie geweest die niet gecollaboreerd heeft (ik weet de naam niet meer).
Ik denk dat het eerder over Groot-Nedeland vs Dietsland gaat. Zelf zie ik niet het verschil tussen beide.
Veel Groot-Nederlanders willen zich geen Dietsers noemen omdat ze bang zijn van de link met de collaboratie.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 19:04   #146
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat dus onterecht is.

Waarmee ik overigens niet de Dietse gedacht verdedig. Dat is eens plezant om 19de eeuws-romantisch over te mijmeren, maar niet meer dan dat.
De DDR is een onbereikbaar en voorlopig ook nutteloos ideaal.
Oud 25 mei 2006, 19:08   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
awel ik bevraag het u. Is de relatie Vlaanderen-Nederland dan zoveel groter (of minder klein) dan de relatie Vlaanderen-Wallonië?
Op wereldvlak zal een samengaan van de twee economieën een veel groter gewicht in de schaal werpen dan Vlaanderen en Wallonië samen. Daarenboven zitten we dan samen in hetzelfde land met een keur aan havens. Tot slot, combineer de werklust van de Vlaming en de handelaarsgeest van de Nederlander (om maar eens twee veralgemeenheden boven te halen) en je krijgt schitterende resultaten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 19:10   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom is het ook beter dergelijke zaken gewoon links te laten liggen. Niet alleen heeft het niets met het debat te maken, maar zullen die eeuwige stoorzenders er ook gewoon niets van willen begrijpen.
Oud 25 mei 2006, 19:11   #149
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot slot, combineer de werklust van de Vlaming en de handelaarsgeest van de Nederlander (om maar eens twee veralgemeenheden boven te halen) en je krijgt schitterende resultaten.
Toen ik een tijdje geleden beweerde dat de Vlaming een stille werker was en de Nederlander een commercant, kreeg ik mooi op mijn dak van u. Van idee veranderd?
Oud 25 mei 2006, 19:13   #150
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op wereldvlak zal een samengaan van de twee economieën een veel groter gewicht in de schaal werpen dan Vlaanderen en Wallonië samen. Daarenboven zitten we dan samen in hetzelfde land met een keur aan havens. Tot slot, combineer de werklust van de Vlaming en de handelaarsgeest van de Nederlander (om maar eens twee veralgemeenheden boven te halen) en je krijgt schitterende resultaten.
hebben wij dan zo'n straffe economie dat wij plots een wereldmacht gaan worden als we met nederland samen gaan? Laat ons niet aan grootheidswaan doen. Ik verkies mijn eigen klein onafhankelijk welvarend Vlaanderen boven het schimmige statuut van 'wereldmacht'.
Oud 25 mei 2006, 19:36   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen ik een tijdje geleden beweerde dat de Vlaming een stille werker was en de Nederlander een commercant, kreeg ik mooi op mijn dak van u. Van idee veranderd?
Neen, daar ik, zoals u toch zou moeten gezien hebben, spreek in "veralgemeningen". 't Gaat er om dat wij, Nederlanders en Vlamingen, elkaars sterke punten kunnen samen leggen daar onze beider volksaard van die aard is dat intense samenwerking zeker mogelijk en zelfs wenselijk is.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 25 mei 2006 om 19:36.
Oud 25 mei 2006, 19:37   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hebben wij dan zo'n straffe economie dat wij plots een wereldmacht gaan worden als we met nederland samen gaan? Laat ons niet aan grootheidswaan doen. Ik verkies mijn eigen klein onafhankelijk welvarend Vlaanderen boven het schimmige statuut van 'wereldmacht'.
Ik heb het nergens over "wereldmacht". Bijgevolg is uw opmerking waardeloos.
Oud 25 mei 2006, 21:21   #153
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, daar ik, zoals u toch zou moeten gezien hebben, spreek in "veralgemeningen". 't Gaat er om dat wij, Nederlanders en Vlamingen, elkaars sterke punten kunnen samen leggen daar onze beider volksaard van die aard is dat intense samenwerking zeker mogelijk en zelfs wenselijk is.
Dacht u dat ik vond dat er in Vlaanderen geen enkele commercant is, en dat er in Nederland geen enkele 'stille harde werker' woont?

Tuurlijk praten we alletwee over veralgemeningen. Er zijn ook Fransen die neerkijken op hun land, er zijn ook Nederlanders die het geld door deuren en ramen gooien, er zijn ook Engelsen die geloven in Europese eenmaking, er zijn ook Duitsers die half werk leveren, er zijn ook Italianen die geen look lusten, er zijn ook lelijke Zweedse vrouwen, er zijn ook Turken zonder snor, er zijn ook Amerikanen die de Europese geschiedenis door en door kennen, enz...

Maar als ik beweer dat Vlamingen over het algemeen minder commercant zijn dan de Nederlanders, kom je beweren dat beide Nederlandse volkeren even harde werkers en even grote commercanten zijn.
Nu zijn we ineens verschillend maar complementair...
Oud 25 mei 2006, 23:53   #154
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dan precies die volksaard en in hoeverre is de volsaard van vlamingen en nederlanders zo gelijk? En die sterke punten, wat zijn die juist?
Oud 25 mei 2006, 23:54   #155
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het nergens over "wereldmacht". Bijgevolg is uw opmerking waardeloos.
jij spreekt over economische wereldblokken.
Hoe een verenigd Nederlands rijk daar precies richting aan gaat geven moet je mij eens gaan uitleggen.
Oud 26 mei 2006, 08:51   #156
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Hoe een verenigd Nederlands rijk daar precies richting aan gaat geven moet je mij eens gaan uitleggen.
Economisch gezien staan Vlaanderen en Nederland samen sterker, dat lijkt me logisch. De concurrentie onderling valt dan weg, waardoor men zich op het buitenland kan richten i.p.v. op elkaar. Vlaanderen en Nederland hebben de potentie om de 'mainport', de hoofdpoort van Europa te worden, zeker op havengebied maar ook voor de luchtvaart. Ook de kenniseconomie zou veel beter ontwikkeld kunnen worden. Dit alles heeft echter niets met wereldmacht te maken. Het gaat om de rol die je speelt in de wereldeconomie en die wordt versterkt.

Overigens is het natuurlijk niet enkel om economische redenen interessant als Vlaanderen en Nederland samenwerken. Vooral op sociaal en cultureel vlak komt er zo een eind aan onnodige en onlogische opsplitsing.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 09:10   #157
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zouden wel in de G8 zitten. Niet niks me dunkt.
Oud 26 mei 2006, 09:26   #158
Ernst
Burger

Standaard

Citaat:
Je praat over Bosnië-Herzegovina opsplitsen. Maar feitelijk bestaat er daar nauwelijks een centraal gezag. Er zijn twee regeringen met elk hun eigen gebied. Voor de Kroaten en Bosnjaks de 'Federatie Bosnië-Herzegovina' en voor de Serviërs de 'Republika Srpska'.
De Kroaten en vooral de Bosnjaks (gesteund door de Europese Unie) willen heel Bosnië-Herzegovina verenigen. De Serviërs willen hun eigen republiek houden of bij Servië aansluiten.

Noted with thanks.
Ernst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 10:39   #159
Ernst
Burger

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is in staat de eigen boontjes te doppen.

Zeg dat wel.
Vlaanderen heeft 10 keer meer inwoners dan Montenegro.
6 miljoen Vlamingen op een kleine oppervlakte.
We hebben 3 zeehavens waaronder 1 wereldhaven en een prachtige economie.
We hebben al een parlement.
We hebben al een volkslied.
We hebben al een vlag.
We hebben al een minister-PRESIDENT, hmmm .... of Mr Leterme dat echt meent... , hij wil gewoon eerste minister van Belgie wil worden.
Premier Milo Djukanovic ,dat is wat anders! Durven opboksen tegen de Serviërs , chapeau man!
Ernst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 11:11   #160
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Economisch gezien staan Vlaanderen en Nederland samen sterker, dat lijkt me logisch. De concurrentie onderling valt dan weg, waardoor men zich op het buitenland kan richten i.p.v. op elkaar. Vlaanderen en Nederland hebben de potentie om de 'mainport', de hoofdpoort van Europa te worden, zeker op havengebied maar ook voor de luchtvaart. Ook de kenniseconomie zou veel beter ontwikkeld kunnen worden. Dit alles heeft echter niets met wereldmacht te maken. Het gaat om de rol die je speelt in de wereldeconomie en die wordt versterkt.
Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat een Groot-Nederland zal leiden toch een economische groei maar een daling van de welvaart.

Groter land => meer lonenconcurrentie => lagere lonen => bedrijven kunnen goedkoper produceren => of voor dezelfde prijs meer produceren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be