![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb er mij echter al bij neergelegd dat marxisten steeds klassenstrijd zullen zien waar niet-marxisten deze niét zien, and never the twain shall meet. Minimumlonen, prijscontroles en belastingen zijn bijvoorbeeld uiteindelijk vooral schadelijk voor het gewone volk. Alleen is dit niet zichtbaar, en daardoor zo vaak verkeerd begrepen. Inderdaad, als de vennootschapsbelasting verhoogd wordt tot 60% is dat een belasting die de kapitalisten treft, en de werknemer zal het niet in zijn portemonnee voelen. En zelfs niet op lange termijn zal de gewone man merken dat hij schade ondervindt. Maar in de tussentijd zijn honderden investeringen uitgesteld of zelfs volledig afgeblazen; hebben jonge ondernemers en buitenlandse investeerders afgehaakt, is er dus minder werkgelegenheid, minder productie en in totaal dus minder welvaart. Dat is niet enkel een probleem van "de kapitalisten"; het is voornamelijk spijtig voor de gewone man. Denk aan de goederen en diensten waarover zelfs een simpele arbeider kan beschikken: GSM, auto, computer, stromend water, elektriciteit, televisie. Ooit waren dit allemaal luxe-goederen voor de elite, tegenwoordig zijn ze beschikbaar voor nagenoeg iedereen, door massa-productie en verbeterde productieprocessen. Hoe had de wereld eruitgezien mocht de belastingdruk, de regulering... de afgelopen honderd jaar constant laag gebleven zijn? Hoe had de wereld eruit gezien mocht de belastingdruk etc. nog hoger geweest zijn? Dat kunnen we ons niet voorstellen. En daarom wordt ten onrechte gedacht dat al die maatregelen enkel "het kapitaal" troffen: de lasten voor "de arbeiders" zijn onzichtbaar, ze bestaan uit de vooruitgang die had kunnen zijn. Maatregelen die door de werkende klasse bekomen zijn, zijn niet per definitie ook goed voor het gewone volk. Ik denk concreet aan minimumlonen en sociale lasten voor de werkgever (het maakt overigens weinig uit of je sociale lasten op de werkgever of op de werknemer legt; het effect op werkgelegenheid en loon is hetzelfde). Bovendien ben ik er redelijk zeker van dat Lombas niét meent dat de geschiedenis predestinatie kent. Maar wat ik bedoel is het volgende: "Alle verwezenlijkingen zijn het resultaat van een botsing tussen krachtsverhoudingen. Als we dat niet begrijpen, zullen we die verwezenlijkingen ook nooit kunnen beschermen". Maar wat als alle verwezenlijkingen nu eens niet het resultaat zijn van zo'n botsing? Wat als die visie op de geschiedenis nu eens fout zou blijken te zijn? Wat als die zogenaamde verwezenlijkingen, zoals ik hoger al schreef, vaak net negatief zijn voor iedereen? Wat als we dus beter die verwezenlijkingen zouden afschaffen, omdat het duidelijk is dat ze tot werkloosheid en minder welvaart leiden? Zelfs indien de libertariërs duidelijk kunnen aantonen dat pakweg minimumlonen vooral schadelijk zijn voor de laaggeschoolden, de allochtonen en de mensen met een fysieke/mentale beperking, zullen ze niet afgeschaft worden; men zal nog steeds beweren dat het verwezenlijkingen zijn, dingen om trots op te zijn, dingen waarover geen discussie mag bestaan en die niet ter discussie kunnen gesteld worden. En men zal beweren dat die libertariërs eigenlijk gewoon apologeten van de bourgeoisie zijn, mensen die alleen maar willen dat werkgevers genadeloos de proletariërs kunnen uitbuiten. Dat stemt mij behoorlijk triest, want dialoog tussen marxisten en 'ongelovigen' lijkt quasi onmogelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest: ga geschiedenis studeren en bekijk de geschiedenis van het concept "kind" eens. Ik ijver overigens voor het afschaffen van het minimumloon. De bescherming van de werknemer is gelijk aan die van elke andere mens: recht op leven, vrijheid en eigendom met de contractuele resultaten navenant.
Laatst gewijzigd door lombas : 3 juli 2006 om 17:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
|
![]() Citaat:
Op de LSP-site heb ik eens iets gelezen over het door libertariërs vaak naar verwezen Ierland. Economische groei bleek toch niet garant te staan voor een betere gezondheid of meer inkomen e.d. voor een groot deel van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
|
![]() Citaat:
Zie Ruut Veenhoven, wat dat betreft.
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
|
![]() Maar bovendien zit je er nog wat naast eigenlijk. De vraag is niet wat andere landen met minder belastingdruk meemaken; de vraag is hoe ons land, onze situatie er had uitgezien met een minimale staat, weinig regulering, een goudstandaard, noem maar op.
In Ierland is de belastingdruk nog steeds iets van een 30%. Idem voor de States. Waar men overigens per kind per jaar méér uitgeeft aan onderwijs dan in Vlaanderen. Meer geld uitgeven aan onderwijs levert echter geen beter onderwijs op, integendeel bijna. Maar dus, die belastingdruk, die is nog steeds pakweg 4 keer hoger dan wat ze zou zijn bij een nachtwakersstaat. De voorbeelden met minder belastingdruk en regulering tonen wel aan dat minder overheid meer welvaart betekent. En wat Ierland betreft: er is nog armoede, jawel. Maar twintig jaar geleden sprak men nog over de zieke man van Europa, nu is het de Keltische tijger; twintig jaar geleden was Ierland haast een ontwikkelingsland in onze achtertuin. En nog wat propaganda als uitsmijter (en dan moet ik bloemen in de tuin gaan water geven) : |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar die klassestrijd is niet een permanente staat van oorlog tussen de klassen maar soms een van overleg, onderhandelingen op basis van krachtsverhoudingen. Dat is trouwens de kern van de sociaaldemocraten. Maar zelfs als er van overleg (en dus een zekere samenwerking) sprake is, dan vertrekt men bij die onderhandelingen nogaltijd vanuit de vaststelling dat er enerzijds werknemers en anderzijds werkgevers zijn. Citaat:
Citaat:
Ik ben geneigd aan te nemen dat het voor de kapitalistische economie in de totaliteit beter zou zijn als deze zaken niet bestonden, maar ik vrees dat een goeddraaiende kapitalistische economie niet noodzakelijk betekent dat het voor de mensen die van hun arbeid (of een vervangingsinkomen) leven ook beter wordt. Overigens zijn prijscontrole en belasting geen voorbeelden die ik heb aangehaald. Ik had het over de 8urendag, vetaalde vakantie, algemeen enkelvoudig stemrecht, werkloosheidsuitkering en ziekteverzekering. Allemaal het resultaat van de strijd van één specifieke klasse tegen een andere. Citaat:
Afschaffing van die zgn. 'sociale lasten' betekent dus eigenlijk een halvering van de lonen. Overigens is het volledige sociale stelsel uitsluitend de verdienste van de werknemer die er aanvankelijk zélf en eigenhandig zijn 5 cent instak. Via stakingen, strijd (soms met geweld), bedrijfsbezettingen en sociale druk heeft men de werkgever verplicht om dat rechtstreeks te doen en om die bijdrage steeds groter te maken. Dat is een kwestie van machtsverhoudingen, dus een resultaat van klassestrijd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Banneling
|
![]() Omdat Percalion zijn bloemen water moet geven en dus geen tijd heeft:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu ben ik wel eens benieuwd wie juist de welvaartsgroei heeft gevoeld, daar in ierland. Om maar even abstractie te maken, als van de honderd mensen die elk één euro per dag verdienen, er plots ééne honderd euro per dag verdient, gaat het 'gemiddelde' ook wel ferm omhoog.
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik weet ook dat sommige auteurs stellen dat er ook zaken zijn die niet onder de klassenstrijd vallen, althans niet rechtstreeks. De Kruistochten worden dan verklaard als een religieuze actie, en aangezien religie de opium van het volk is etcetera. Er zijn werkgevers en werknemers. Er zijn echter ook zelfstandigen. Sommige werkgevers worden werknemers. Sommige werklozen worden ondernemers. Sommigen werken voor de overheid. Sommigen zijn kunstenaar en krijgen geld van een mecenas. Hoe valt zoiets te rijmen met de opvatting van de geschiedenis als een constante strijd tussen twee tegengestelde belangen? Zelfs als er samengewerkt wordt, worden de 'partners' nog gezien als 'vijanden' met tegengestelde belangen! Citaat:
Maar bijvoorbeeld mensen die het paranormale aanhangen zullen ook steeds volhouden dat de 'conventionele' wetenschap niet in staat is om het paranormale te vatten, dat de wetenschap oogkleppen opheeft of te conservatief is - dat ze verblind is door een vals bewustzijn, dat ze ten dienste staat van de bourgeois... Citaat:
![]() Er kan echter niet meteen ontkend worden dat Afrika sterk achteruitging ook al ontvingen ze miljarden en miljarden dollars ontwikkelingshulp, terwijl Azië er sterk op vooruitging met veel minder financiële steun en veel meer internationale vrijhandel. Overigens wil ik gerust uitleggen waarom prijscontroles en minimumlonen geen bal helpen en zelfs meer kwaad dan goed doen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Afschaffing van de sociale lasten betekent dus een vermindering van de loonkost en een toename van de werkgelegenheid. En ja, het sociale stelsel is begonnen vanuit ware solidariteit, wat ik een uiterst lovenswaardig concept vind. Als libertariër vind ik zelfs dat het bewijst dat mensen solidair zijn, zelfs als er geen overheid is die hen dwingt om geld te geven aan god weet wat. Maar je begaat een redeneerfout als je denkt dat het een "overwinning" was om die sociale zekerheid door de werkgever te laten betalen: het maakt immers niets uit of een belasting door de vragers of aanbieders (i.c. van arbeid) moet betaald worden. Het uiteindelijke resultaat op de verkoopsprijs (voor de koper) en de netto-ontvangst (voor de verkoper) is hetzelfde. Of de SZ nu betaald wordt met 40% werkgeversbijdragen en 13% werknemersbijdragen, dan wel met 13% werkgeversbijdragen en 40% werknemersbijdragen, is (zeker op langere termijn) irrelevant; het maakt niets uit voor de nettolonen en voor de brutoloonkost en het maakt niets uit voor de totale tewerkstelling, die in beide gevallen achteruitgaat! Citaat:
Wanneer een theorie zich echter aan de discussie onttrekt, mogen we haar niet langer als wetenschappelijk beschouwen. De kern van alle wetenschap is dat de 'gevestigde' waarheden op elk ogenblik ter discussie kunnen gesteld worden; dat er geen dogma's mogen zijn. Dat veronderstelt dat men bereid is te luisteren naar wie afwijkende meningen verkondigt. Wanneer men verklaart dat de discussiepartner dom is, of van kwade wil, plaatst men zichzelf buitenspel, uit de discussie en uit de wetenschappelijkheid. Jij vindt het evident dat er een klassenstrijd is, je zegt zelfs "Natuurlijk is het algemeen enkelvoudig stemrecht het resultaat van de klassestrijd". Terwijl ik evengoed zou kunnen stellen dat het algemeen enkelvoudig stemrecht een overwinning is van het individu jegens de staat; en dat het nogal evident is dat we het AES moeten zien als een mijlpaal in de ontvoogdingsstrijd die het individu al eeuwen voert tegen de staat, de onderdrukker. 'De geschiedenis' valt niet definitief samen te vatten. Ik leen even een metafoor van prof. Heysse als ik zeg dat "de geschiedenis" een anoniem en onbekend gezicht is, waartegen we enkel maskers kunnen aandrukken. Die maskers zijn de narratio's, de "verhalen" die men vertelt over de geschiedenis. We kunnen verschillende maskers gebruiken, bv. dat van de ontwikkeling van de taal, dat van de positie van de vrouw in de samenleving... maar niemand kan claimen de definitieve waarheid te hebben gevonden, het definitieve gezicht van de geschiedenis. Er kan enkel van geschiedenis als wetenschap sprake zijn als er discussie kan zijn over de accuratesse van narratio's. Maar dat alles even terzijde ![]() Citaat:
Ik heb me al te pletter gediscussieerd met driewerf, Pelgrim en nu ook met jou, en ik krijg vaak te horen dat liberalen met fabeltjes, dogma's enzoverder bezig zijn, en dat we onjuiste uitgangspunten gebruiken en weet ik veel. De wet van vraag en aanbod en de werking van de markt moeten het dan vaak ontgelden, en ik zie ook dat je blijkbaar niet negatief staat tegenover prijscontroles en minimumlonen, en dat je patronale bijdragen verkiest boven werknemersbijdragen - dat is zeer spijtig natuurlijk. Het is niet omdat men niet akkoord gaat met "de liberalen" dat men geen elementaire kennis van de economie zou mogen bezitten; het is niet omdat men niet akkoord gaat met de liberalen dat men zomaar economische onwaarheden zou mogen verkondigen. Mij kan het eigenlijk weinig schelen, maar het is simpelweg onjuist te denken dat patronale bijdragen geen kwaad kunnen omdat ze door de werkgever betaald worden. Op die manier, met die foute theorieën, worden foute beleidsbeslissingen genomen, die op lange termijn de belangen van beide "klasses" aantasten. Citaat:
![]() Citaat:
We kunnen ons tussen haakjes ook serieus afvragen of Marx grondig onderzocht had of er een klassenstrijd bestond bij de nomaden en in de eerste sedentaire samenlevingen, dan wel of hij eenvoudigweg veronderstelde dat de klassenstrijd ook daar wel zal bestaan hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tijdens de Franse Revolutie speelde overigens de standenstrijd de grootste rol; niet voor het één of het ander.
Net zoals in het Rome van de 5de en 4de eeuw v.C., voor zij die geloof hechten aan een lineaire geschiedenis (eigenlijk behoren daar ook veel liberalen toe ![]()
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rockefeller is nog een beter voorbeeld. Een parel van een man.
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is trouwens fout om te zeggen dat het marxisme alles tracht te verklaren via de klassenstrijd. De kern van het marxisme is het historisch materialisme, de klassenstrijd is slechts één vorm van de geschiedenis, slechts één, er zijn er daarnaast vele andere mogelijk. Niet alles valt dus te verklaren vanuit de klassenstrijd. Als morgen een of andere pipo die op een atoomrakettenbasis werkt van zijn vrouw de bons krijgt en hij verliest zijn stoppen, zou er wel eens een kernraket kunnen gelanceerd worden die niet het gevolg is van de klassenstrijd.
Maar wel van een concreet materieel gegeven, uiteraard.
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moest er nu een deftig verkeersproject gepland zijn geweest zou meneer fords uitvinding misschien inderdaad een zegen zijn geweest. ![]() Die auto zou trouwens nog veel goedkoper kunnen zijn als de autofabriek op een coöperatief democratische manier zou gerund worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ik zeg dus: vanuit zo'n theorie kan je alles gaan bekijken vanuit dat standpunt. Wittgenstein zou het klasseren bij de alliteraties. Vis noch vlees. En het bijkomende probleem: is de stelling dat alles onderhevig is aan klassenstrijd zelf ook niet onderhevig aan die klassenstrijd, met alle gevolgen van dien? Of gaan we dan even meta-taal aanwenden?
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar in het geval van de franse revolutie kunnen we wel degelijk om een klassenstrijd spreken ja, want het is overduidelijk een opkomende burgerij die een neergaande feodale elite afzette.
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dacht je dan dat wij er van uit gingen dat alles volgens strikt afgebakende grenzen verliep? In woelige tijden wanneer één systeem wordt vervangen door andere systemen is er per definitie géén lineaire weg, en in zulke chaotische toestanden kan het wel eens gebeuren dat een simpele arme schoenmaker plots een schoenenindustrieel wordt. Historisch materialisme gaat dan ook niet over individuele gevallen maar over amgemene tendensen, en ik denk dat het wel degelijk zo is dat de onderliggende tendens van de achtiende en negentiende eeuwse revoluties steeds de opkomst van een nieuwe klasse vrije ondernemers was, tegenover een oude klasse feodale heren.
Uiteraard zijn er mensen geweest van adel die de kant van de burgerij kozen: - ze zagen de nieuwe orde aankomen en speelden op veilig - ze hadden zelf persoonlijke economische belangen in de burgerlijke samenleving - ze waren idealisten. Neemt niet weg dat het over het algemeen wel degelijk adel versus burgerij was, met het gewone volk als kanonnenvoer. |
![]() |
![]() |