![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Drukkingsgroepen zijn ook burgers. Politici zijn burgers. De wetgeving wordt gemaakt door gedelegeerden van burgers.
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Drukkingsgroepen vertegenwoordigen slechts een deel van de burgers. Soms zelfs een bijzonder klein deel. Anderzijds slagen ze er wel in om hun agenda door te drukken en op te leggen aan de hele gemeenschap. Politici hebben ook hun agenda, hun objectieven. En dat die niet altijd samenlopen met wat objectief gezien in het belang is van "de burgers", is een evidentie. Ik hoop dat ik je daar geen rist van voorbeelden van hoef te geven? De wetgeving wordt gemaakt door politici. Ze beschouwen zich als gedelegeerden van de burgers via de juridische fictie die "democratie" heet. In werkelijkheid echter heeft die burger bijzonder weinig in de pap te brokken en is zijn effectieve mogelijkheid om te bepalen wie precies die gezalfde functie van gedelegeerde mag opnemen quasi onbestaande. Zelfs de "directe democratie" is op dat punt geen wondermiddel... Enige conclusie: de rol van de overheid zoveel mogelijk beperken, reduceren tot het absolute minimum (economisch gezien: "optimaliseren"). En in dat geval maakt het zelfs niet zoveel meer uit of je dan de illusie van democratie wil blijven handhaven, dan wel een soort technocratie wil installeren.
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
mooi stukje Desiderius alleen... ik heb een bedenking je stelt dat de overheid zich maar best zo weinig mogelijk, het absoluut minimum dat klinkt prachtig maar heb je dan geen initiële set regels nodig of beter ( in deze context ) een set vrijheden/rechten waar de overheid over waakt ? het individu mag dan misschien zelden of nooit een oorlog beginnen maar het individu onderdrukt wel anderen van zodra men de teugels viert Laatst gewijzigd door praha : 13 juli 2006 om 00:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kijk, ik ga nergens beweren dat de "overheid" niet noodzakelijk zou zijn. Wél dat het een noodzakelijk kwaad is en dat we bijzonder voorzichtig moeten zijn om niet in de illusie van de democratische fictie te stappen. Het is zelfs perfect mogelijk om aan te tonen dat er bitter weinig verschil bestaat tussen een technocratisch (niet verkozen) bestuur en een democratie. Wetten maken is géén full-time job. Het zwaartepunt van het werk in de assemblées zou in principe moeten liggen op het controleren van de uitvoerende macht. En zelfs dat kan je door een commissie van auditors laten uitvoeren. (enfin, die hebben we: het Rekenhof... maar met de conclusie van hun toezicht wordt bitter weinig rekening gehouden. Vooral omdat het verdict meestal onverbiddelijk is) Voor het overige is er Justitie, wat voor mij althans nog altijd dé kerntaak par excellence is voor de overheid. En wat ook dé plaats is waar die "democratie" zich het sterkst laat gevoelen. Uit hetzelfde topic: http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=94 Ik weet het; het zijn grote lellen tekst, maar e.e.a. laat zich jammergenoeg niet in korte krachtige zinnetjes uitleggen. [ofwel -wat waarschijnlijker is- heb ik niet genoeg tijd uitgetrokken om het allemaal wat beter te stroomlijnen]
![]() |
![]() |
#145 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 13 juli 2006 om 15:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil met jou onmiddellijk een virtuele weddenschap aangaan dat ik -met een handige marketing & communicatie- de Pfaffs kan laten verkiezen in het federale parlement. Op om het even welke partijlijst trouwens... Het "democratisch probleem" is inherent aan de democratie zelf eens je de zaken op een ietwat grotere schaal begint te bekijken. En de dissociatie van de "vertegenwoordiger" van z'n electoraat is een logisch gevolg. Toch beschouw ik "democratie" nog altijd als een keuze voor het minst erge scenario. MITS we de overheid stevig in de kooi weten te houden.
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zing ook Spaanse liedjes... Ken je de Gentse groep 'ESTA LOCO'? Zéér goed... Laatst gewijzigd door eno2 : 14 juli 2006 om 09:50. |
|
![]() |
![]() |