![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() In beide gevallen wordt de beslissing immers opgelegd aan mensen die er niet mee akkoord zijn en waarvan men verwacht dat ze de beslissing toch uitvoeren. En dit op welke basis? Op basis van de wet van de sterkste (lees: in aantal)? Volgens mij wordt de democratische gehalte door véél meer bepaald dan door een cijfermatig gegeven, volgens mij wordt de democratische gehalte bepaald door de interne kenmerken van de beslissing: worden de individuele rechten en vrijheden bewaard? Heeft de beslissing een meerwaarde voor de ontplooing van de burger in de maatschappij? Bevordert ze een vrije en veilige samenleving? En van die zaken. Democratie is maar een middel (en mits de goede voorwaarden zijn vervuld, waarschijnlijk de beste), doch geen doel op zich.
![]() |
![]() |
#142 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Straf.
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij is democratie niet gewoon "de wil van de meerderheid", doch iets meer maar ik besef dat er een zwakte in de redenering zit, zwakte die trouwens eveneens in de "semantische" definitie van democratie zit: om die "iets meer" te bepalen heb je een legitimatie nodig (dewelke?). Ik kan enkel mijn visie uitenzetten en hopen dat ze een grotere draagvlak krijgt, zodat ze als "legitiemer" beschouwd kan worden. Dit heeft m.i. niks met met superioriteit, mijn visie steunt immers (paradoxaal en spijtig genoeg) op ... de regel van de meerderheid. ![]()
![]() |
![]() |
#144 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is echter volgens mij wel zo, dat de bewerkstelliging van de bescherming van minderheden des te beter verloopt, naarmate meer mensen betrokken zijn in het besluitvormingsproces.
![]() |
![]() |
#145 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
1) Mensen moeten niet hetzelfde denken, ze moeten wél, net als de denkers, de mogelijkheden van zelfkritiek, hun verstand en hun kunde leren benutten. 2) Ik geloof niet in superoplossingen. Die bestaan zelfs niet in de exacte wetenschappen, laat staan in het politieke veld. Het gaat hier nogmaals om methoden. De uitkomst kan, afhankelijk van de ideologie die men hanteert, geheel verschillend zijn. Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |