Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: Je mag thuis (vuur)wapens bezitten...
Inderdaad (zich houdend aan alle voorschriften) 140 71,43%
Neen 56 28,57%
Aantal stemmers: 196. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 20 augustus 2002, 20:47   #141
rope
Burger

Standaard

Beste,

Laat ik je even geruststellen. Ikzelf ben al vele jaren sportschutter en beoefen mijn hobby met veel passie uit zoals waarschijnlijk iedereen zijn hobby uitoefend. Graag had ik toch enkele dingen rechtgezet.

Je bent van mening dat er een grondige screening zou moeten zijn vooraleer je een wapenvergunning zou kunnen krijgen. Daar ben ik het volledig mee eens. Het zou veel beter kunnen dan de huidige procedure.

Een wapenvergunning geeft je in ieder geval NIET het recht om met een geladen wapen rond te lopen. Daarvoor moet je een draagvergunning hebben.

Het is ook wettelijk verboden (en dom) je wapen thuis geladen te stockeren.

Het is verboden je vuurwapen te gebruiken tenzij je in een levensbedreigende situatie terecht komt.

Pepperspray is in België een verboden wapen en je mag het zelfs niet thuis in je bezit hebben.

Iedere houder van een wapenvergunning moet een examen afleggen bij de plaatselijke politie en elke overtreding van de wapenwet (of een andere wet) resulteert in het intrekken van je vergunningen. Een sportschutter moet een blanco strafregister hebben of wordt in geen enkele club toegelaten.

Ik heb in totaal 2 kluizen in mijn huis. Eén voor de wapens zelf en een tweede voor de munitie. Beide kluizen zijn verankerd in de vloer en muur. Vele van mijn kennissen in de club hebben zelfs een speciale atelier met gepantserde deur om alles veilig kunnen weg te bergen.

Maak je niet druk om de sportschutters, het zullen niet wij zijn die de ongelukken veroorzaken en in het wilde weg rondvuren met onze wapens. Laat de politici eens iets doen aan al de wapens die niet geregistreerd zijn. Daar ligt het grote gevaar.

Mvg
rope is offline  
Oud 20 augustus 2002, 21:38   #142
Pieterjan
Parlementslid

Pieterjan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rope

Maak je niet druk om de sportschutters, het zullen niet wij zijn die de ongelukken veroorzaken en in het wilde weg rondvuren met onze wapens. Laat de politici eens iets doen aan al de wapens die niet geregistreerd zijn. Daar ligt het grote gevaar.

Zelden zo'n groepsgevoel op deze site waargenomen. Als u hier in naam van alle sportschutters spreekt dan vind ik het een nobel feit maar niet meer dan een verlangen.
De dag dat een sportschutter er het (schiet)loodje bij neerlegt omdat zijn vrouw hem afgeknald heeft is al u krediet verspeeld.

Natuurlijk ligt de fout bij de niet geregistreerde vuurwapens maar die vallen minder op door het legale circuit wat niet echt nodig is! Schaf bij de af en een heldere controle is mogelijk.
Oud 20 augustus 2002, 22:39   #143
rope
Burger

Standaard

Het was niet mijn bedoeling om te spreken in naam van alle sportschutters, mijn excuses voor de slechte uitdrukking.

Ik weet ook dat er idioten rondlopen met een wapenvergunning die zichzelf sportschutter noemen maar waarschijnlijk niet eens meer weten waar ze hun lidkaart gelegd hebben. Moet je daarom iedereen die een wapen in huis heeft als gevaarlijk beschouwen?

Als de regering iets deftig zou willen ondernemen om het aantal slachtoffers van vuurwapens naar beneden te halen, dan zou ze beter de illegale wapens aanpakken. Het probleem is dat dit onmogelijk is want niemand gaat zeggen dat hij een illegaal vuurwapen in huis heeft. Het is makkelijker de geregistreerde wapens af te nemen, daar moet je geen moeite voor doen.[/url]
rope is offline  
Oud 21 augustus 2002, 13:18   #144
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Moet je daarom iedereen die een wapen in huis heeft als gevaarlijk beschouwen?
Het is daarom niet de heer of vrouw des huizes die gevaarlijk is, maar het is de situatie die niet veilig is!

Citaat:
Als de regering iets deftig zou willen ondernemen om het aantal slachtoffers van vuurwapens naar beneden te halen, dan zou ze beter de illegale wapens aanpakken. Het probleem is dat dit onmogelijk is want niemand gaat zeggen dat hij een illegaal vuurwapen in huis heeft. Het is makkelijker de geregistreerde wapens af te nemen, daar moet je geen moeite voor doen.[/url]

Voor een transparanter beleid is de 0-roulatie misschien een constructief idee. Alle wapens uit circulatie halen en dan zijn de enige wapens die nog in omloop zijn dienstwapens en illegale wapens.
Oud 22 augustus 2002, 21:16   #145
rope
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Voor een transparanter beleid is de 0-roulatie misschien een constructief idee. Alle wapens uit circulatie halen en dan zijn de enige wapens die nog in omloop zijn dienstwapens en illegale wapens.

Dat kan heel simpel opgelost worden zonder dat particulieren hun wapens moeten binnenleveren.

Elk wapen heeft een unieke loop, deze laat unieke (zoals de vingerafdrukken) sporen achter op de afgeschoten kogel. Laat voor elk wapen een afgeschoten kogel inleveren zodat bij elke misdaad de kogels die gevonden worden eerst kunnen vergeleken worden met de gekende wapens. Ik ben er zeker van dat er praktisch geen wapens van particulieren zullen betrokken zijn bij misdaden.

Het is veel lucratiever voor een crimineel een wapendepot van het leger te overvallen dan wapens te stelen van een particulier.
rope is offline  
Oud 23 augustus 2002, 12:51   #146
amexx
Schepen

Standaard

Een goed idee! Maar waar ga je die afgeschoten kogel vinden ?
amexx is offline  
Oud 23 augustus 2002, 12:57   #147
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Daar zit idd iets in. bij de schietclub een kogel laten afvuren, registreren en opsturen naar een nationale dienst die alle gegevens bijhoudt.

Dan moet iedereen zich wel verplicht aansluiten bij een schietclub. Ook voor jachtwapens ed!!! Dit kan al bijdragen tot een grote zekerheid.
Oud 23 augustus 2002, 20:56   #148
rope
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amexx
Een goed idee! Maar waar ga je die afgeschoten kogel vinden ?
Zo moeilijk kan het niet zijn. Bij elk misdrijf waar ze de wapens vinden volgen ze deze procedure. Een groot vat met zand waar je moet in schieten moet volgens mij genoeg zijn.
rope is offline  
Oud 23 augustus 2002, 22:05   #149
amexx
Schepen

Standaard

Zou het niet beter zijn dat bij de invoer van elk wapen de dienst douane zo`n dergerlijke test gaat doen ? De kogel bij houden en registreren. Zo kan er geen wapen verkocht worden voor dat alles op voorhand in orde is gebracht.
amexx is offline  
Oud 24 augustus 2002, 10:14   #150
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Je moet er wel rekening mee houden dat een grote wapenproducent nu net in ons landje ligt. Zodoende passeren die wapens voor het binnenland geen douane. Moeilijk die ook te registreren.
Men zou wel van in de fabriek proefkogels kunnen bewaren, en zo bij elke tussenstap in de verkoop hetzelfde doen. Zo kan, net als met het koeienvlees, nagegaan worden welke weg het aflegt. Zo is het tevens makkelijker om de schuldigen te traceren.
Waarom gebeuren dergelijke controles niet? Mijns inziens zijn dit veel te arbeidsintesieve controles. Ambtenaren kosten de staat te veel geld.
Oud 24 augustus 2002, 10:19   #151
amexx
Schepen

Standaard

Maar elk wapen in de handel word proef geschoten. Er is zelfs een kaart bij met het schoten beeld. Dus waarom kunnen die kogels niet bij gehouden worden ? Zoveel extra werk is dit toch niet ?
amexx is offline  
Oud 24 augustus 2002, 10:21   #152
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Mag ik u er wel opwijzen dat u enkele postings terug geen idee had waar u een kogel zou kunnen vinden voor registratie. En plots komt u aandraven met idee dat in elke handel proefgeschoten wordt en dat er zelfs een kaart bij zit met het beeld?
Is die informatie juist of hebt u net heel hard aan uw duim gezogen?
Oud 24 augustus 2002, 17:52   #153
amexx
Schepen

Standaard

U bent een leek Pieterjan. U hebt geen benul van de sportschutterij. Toch ga ik even de moeite doen alles duidelijk uit te leggen.

Bij de aankoop van een wapen zit een kaart. Op deze kaart zit het schoten beeld. Dit is de spreiding van de kogels op een olympische schijf. Hoe dichter deze kogels bij elkaar neer komen hoe nauwkeuriger het wapen. De afgeschoten kogels zitten er spijtig genoeg niet bij. Het is niet in de handel dat dit gebeurd maar bij de fabrikant.

Een kogel terug vinden is onbegonnen werk op een schietstand. Een zandbak kan misschien een oplossong zijn. Maar weet je die zandkorrels die kunnen ook nog andere krassen in de kogel brengen. Omdat die zandkorrels net als schuurpapier gaat werken. Daar is een gelatine-achtige substantie beter.

Daarom lijkt het me aangewezen dat die kogels op een centrale punt worden ingezameld. En zeker op een installatie die technisch in orde is. Hoe denk je een kogel te vangen die tussen de 380 m/s en de 1000 m/s vliegt ? Zonder gewonden liefst.
amexx is offline  
Oud 24 augustus 2002, 18:36   #154
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U bent een leek Pieterjan. U hebt geen benul van de sportschutterij. Toch ga ik even de moeite doen alles duidelijk uit te leggen.
Ja, ik ben een leek. Daar hebt u helaas geen grote ontdekking mee gedaan

Citaat:
Bij de aankoop van een wapen zit een kaart. Op deze kaart zit het schoten beeld. Dit is de spreiding van de kogels op een olympische schijf. Hoe dichter deze kogels bij elkaar neer komen hoe nauwkeuriger het wapen. De afgeschoten kogels zitten er spijtig genoeg niet bij. Het is niet in de handel dat dit gebeurd maar bij de fabrikant.
Een kogel terug vinden is onbegonnen werk op een schietstand. Een zandbak kan misschien een oplossong zijn. Maar weet je die zandkorrels die kunnen ook nog andere krassen in de kogel brengen. Omdat die zandkorrels net als schuurpapier gaat werken. Daar is een gelatine-achtige substantie beter.
Laat een wapen telkens opnieuw dezelfde krassen achter? ik heb een licht vermoeden dat ook metaal (of welke materie dan ook) onderhevig is aan slijtage.

Citaat:
Daarom lijkt het me aangewezen dat die kogels op een centrale punt worden ingezameld. En zeker op een installatie die technisch in orde is. Hoe denk je een kogel te vangen die tussen de 380 m/s en de 1000 m/s vliegt ? Zonder gewonden liefst.
Met een vlindernetje
Oud 24 augustus 2002, 19:25   #155
amexx
Schepen

Standaard

Een kogel is oversized en moet zich echt door de loop wringen. De kogel is van een "zacht" koper materiaal. Terwijl de loop van gehard staal is. De groeven zullen dus inderdaad veranderen maar niet van die aard dat ze niet meer herkend kunnen worden.
Een pistool/revolver aangekocht door een doorsnee sportschutter gaat een levenlang mee. Zonder dat de loop vervangen moet worden.
amexx is offline  
Oud 24 augustus 2002, 20:22   #156
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Als het zo zit is uw voorstel waterdicht. Uw expertise op dit niveau zou aangewend moeten worden om een voorstel in te dienen die de amateuristische wijzen kan bijstaan bij het formuleren ervan.

Als een vingerafdruk in combinatie met een kogelafdruk als bewijs geleverd kan worden, of als controlemiddel, kan niemand aan de letter van de wet ontsnappen.

Of dit alles zorgt voor een beter wapenwetgeving en minder doden (gewonden) is nog maar de vraag.
Oud 24 augustus 2002, 20:39   #157
amexx
Schepen

Standaard

De sportschutterij is al heel lang vragende partij voor een verstrengde wapenwetgeving.
amexx is offline  
Oud 25 augustus 2002, 10:31   #158
rope
Burger

Standaard

Citaat:
De sportschutterij is al heel lang vragende partij voor een verstrengde wapenwetgeving.
En liefst een wetgeving die logische en efficiente procedures bevat. Dat zou voor de verandering eens leuk zijn in België.
rope is offline  
Oud 25 augustus 2002, 12:14   #159
amexx
Schepen

Standaard

Dat hoop ik ook. Maar ja. Wie doet de wetsvoorstellen ??? Het zijn altijd de politici die van heel de materie niks kennen. En zich laten leiden door een eventueel stemmen winst.
Daarom denk ik dat er van het voorstel van Spirit niks in huis gaat komen.
amexx is offline  
Oud 25 augustus 2002, 15:11   #160
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Citaat:
Ja, ik ben een leek. Daar hebt u helaas geen grote ontdekking mee gedaan

Citaat:
Laat een wapen telkens opnieuw dezelfde krassen achter? ik heb een licht vermoeden dat ook metaal (of welke materie dan ook) onderhevig is aan slijtage.

Citaat:
Met een vlindernetje
Bedoelt u leek in de cristelijke kerk of iets anders?? tell me!!!

Thomas
Thomas Hx is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be