Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Discussietools
Oud 10 oktober 2006, 14:15   #141
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another brick Bekijk bericht
Kunt u mij het verschil uitleggen tussen het maken van 0,5 % WINST en een NEDERLAAG ?
Dat had ik al gedaan in de post die je citeerde hoor:

Citaat:
Het VB haalde - ondanks het kartel met VLOTT - niet de vooropgestelde 35% en kon zelfs de resultaten van de peiling niet waarmaken. PDW haalde bijna 9000! voorkeurstemmen minder dan PJ. En het VB verloor haar status van grootste partij aan de SPa.
Die 0,5% winst is zeker niet echt een winst als je weet dat Coveliers alleen al goed was voor 14% van de VB-stemmen. Daar waren vast en zeker een pak voormalige VLD'ers bij. Dus nee, winst voor het VB, kan je dat echt niet noemen. Vergeet ook niet dat ze wel degelijk een zetel verliezen in de Borgerhoutse districtsraad, al is dat natuurlijk de verantwoordelijkheid van Bart "over and out" Debie.
Edina is offline  
Oud 10 oktober 2006, 14:19   #142
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
De andere zes allochtone verkozenen zijn volgens U gewoon uit de lucht komen vallen? Of bedoel je nu dat vroegere VB stemmers erop gestemd hebben? Vijf ervan stonden nog nooit op een lijst.
Natuurlijk hebben "allochtonen" ook op "allochtone" kandidaten gestemd. Wat is daarmee het probleem? En wees je er aub van bewust dat niet alleen "allochtonen" op "allochtonen" stemmen of dat "allochtonen" niet op autochtonen zouden stemmen. Ik heb je daar in een andere topic al eens op gewezen, dacht ik.

Laatst gewijzigd door Edina : 10 oktober 2006 om 14:19.
Edina is offline  
Oud 10 oktober 2006, 14:25   #143
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar toch krijgt Fauzaya geen schepenambt aangeboden van haar kartelgenoot: iedereen weet toch nog wel dat Patrick een sexist is (alle vrouwen eruit na de Visa affaire). Maar dat kan geen kwaad natuurlijk.
Ik wacht wel op de samenstelling van het effectieve schepencollege om een uitspraak te doen over wat ik er van vind.

Trouwens is je bovenstaande uitspraak niet erg tegenstrijdig met die hieronder?

Citaat:
Verlies heb je als je meer stemmen haalt dan vorige keer, maar als grootste of tweede grootste partij op de bank mag blijven zitten omdat je geen nieuwe Belg zijt.
En voor alle duidelijkheid: nee Circe, het VB is niet meer de grootste partij. En meer stemmen haalden ze al evenmin: die komen Coveliers toe.
Edina is offline  
Oud 10 oktober 2006, 14:36   #144
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Vergeet ook niet dat ze wel degelijk een zetel verliezen in de Borgerhoutse districtsraad, al is dat natuurlijk de verantwoordelijkheid van Bart "over and out" Debie.
Geloof je dat nu zelf? Hahahaha... Er komen een massa allochtonen in de districtsraad van Borgerhout. Daar zit het verlies van het Vlaams Belang.
Zwarte Spion is offline  
Oud 10 oktober 2006, 14:45   #145
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

edina, ik weet dat ik voor jou soms te grote stappen maak.

Fauzaya krijgt geen schepenambt, wèl een mandaat als gemeenteraadslid bij de partij die het beleid bepaalt. Alle verkozen spallochtonen mogen dus mee in de beleidscoalitie. In 2000 zaten er in de Antwerpse gemeenteraad 4 allochtonen, straks zijn het er negen. Twee van de vijf CD&V-raadsleden en zeven van de negentien verkozenen op de lijst van Patrick Janssens.

En ja, ik ben me ervan bewust dat sommige autochtonen ook op spallochtone kandidaten stemmen: met de Duitse bezetters waren er ook een aantal die dit heel leuk vonden.

Mensen die opkwamen voor het vlaamse belang krijgen ook 20 zitjes als gemeenteraadslid, maar mogen uiteraard het beleid niet mee bepalen: ze zijn daarvoor niet allochtoon genoeg.

-----------------------

Ik hoorde vanmiddag Prof. DeVos op de radio. Zijn redenering (waar ik mee akkoord ga) is als volgt. Ik gebruik hypothetische cijfers

Stel dat het VB vorige maal 100.000 stemmen haalde en nu 101.000.

Van die vorige 100.000 zijn er ondertussen zeker 10.000 de stad moeten ontvluchten en die hebben zich gevestigd in de randgemeenten: daar stijgt het VB spectaculair. (Niet in Borgerhout: iemand die de allochtonen wil ontvluchten gaat niet naar Borgerhout wonen)

Dus bleven er nog slechts 90.000 vroegere VB stemmers over. Het feit dat ze er 11000 meer hadden betekent dat men diè nieuwe stemmers van andere partijen heeft afgesnoept.
Volgens Devos is het overduidelijk dat de demografische toestand van Antwerpen zwaar is verschoven en bijgevolg is de visvijver van het VB veel kleiner geworden in het District Antwerpen. Dan nog een gelijk aantal stemmen behalen betekent dus vooruitgang.

Bijgevolg: als er op een bepaald ogenblik in de toekomst nog slechts 50.000 aboriginals overblijven in Antwerpen en het VB behaalt al die stemmen dan gaan ze nog steeds vooruit want dan hebben ze 100% van hun eventueel kiespubliek kunnen bereiken.

Laatst gewijzigd door circe : 10 oktober 2006 om 14:47.
circe is offline  
Oud 10 oktober 2006, 14:48   #146
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoorde vanmiddag Prof. DeVos op de radio. Zijn redenering (waar ik mee akkoord ga) is als volgt. Ik gebruik hypothetische cijfers

Van die vorige 100.000 zijn er ondertussen zeker 10.000 de stad moeten ontvluchten en die hebben zich gevestigd in de randgemeenten: daar stijgt het VB spectaculair. (Niet in Borgerhout: iemand die de allochtonen wil ontvluchten gaat niet naar Borgerhout wonen)

Dus bleven er nog slechts 90.000 vroegere VB stemmers over. Het feit dat ze er 11000 meer hadden betekent dat men diè nieuwe stemmers van andere partijen heeft afgesnoept.
Volgens Devos is het overduidelijk dat de demografische toestand van Antwerpen zwaar is verschoven en bijgevolg is de visvijver van het VB veel kleiner geworden in het District Antwerpen. Dan nog een gelijk aantal stemmen behalen betekent dus vooruitgang.

Bijgevolg: als er op een bepaald ogenblik in de toekomst nog slechts 50.000 aboriginals overblijven in Antwerpen en het VB behaalt al die stemmen dan gaan ze nog steeds vooruit want dan hebben ze 100% van hun eventueel kiespubliek kunnen bereiken.
En nu wachten op de ontkenningen van de tegenstanders van het Vlaams Belang!
Zwarte Spion is offline  
Oud 10 oktober 2006, 14:50   #147
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion Bekijk bericht
Geloof je dat nu zelf? Hahahaha... Er komen een massa allochtonen in de districtsraad van Borgerhout. Daar zit het verlies van het Vlaams Belang.
Een goede les voor het VB. Schrijf in de schoolagenda: "tegen de volgende verkiezingen meer allochtone stemmen ronselen".
drosophila is offline  
Oud 10 oktober 2006, 14:50   #148
MisterXYZ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Zeg kereltje, we weten dat het VB graag in het middelpunt van de belangstelling staat, maar denk je nu écht dat stemrecht voor mensen die hier getogen en veelal geboren zijn (ongeacht de afkomst van hun (groot-)ouders), een zeer democratie principe dus, denk je nu écht dat die mensen dat democratische recht hebben verkregen om... het VB te pesten?

Ja, haatzaaier, dat denk ik, hoe kan u het raden!! Die mensen waarover u het hebt waren hier niet geweest als de politiekers ietske slimmer waren geweest en gezorgd hadden voor een migratiestop toenmaals. Nu zijn ze er OK en zullen voor nog véél problemen gaan zorgen. Alleen al op het gebied van de veiligheid gaan we nog rare stoten te verwerken krijgen.
Nu al zijn er veel pesterijen door vreemdelingen overal in Vlaanderen, die de verzuring bevorderen en die soms de spuigaten uitlopen en autochtonen reacties teweeg brengen. Ik kan er u verschillende vertellen van wat er bv in scholen voorvalt met die "brave" allochtonen. Ik kom vrij regelmatig in een school, waar de politie om de twee dagen wordt opgeroepen. Hierdoor komt het Vlaams Belang in de "picture" en dat hebben we graag natuurlijk want misschien gaan jullie politiekers oogjes eens open en wordt er krachtdadig opgetreden tegen deze uitwassen van die vreemdelingen, die denken dat ze hier in een moslim land leven!! en dat alles waar zij aan denken zo maar kan!!
MisterXYZ is offline  
Oud 10 oktober 2006, 14:53   #149
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Stel dat het klopt, blijft de vaststelling: het VB zit aan zijn plafond. Dat is een existentieel probleem voor een partij die alleen maar kan regeren als het erin slaagt een absolute meerderheid te halen.
drosophila is offline  
Oud 10 oktober 2006, 14:59   #150
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel dat het klopt, blijft de vaststelling: het VB zit aan zijn plafond. Dat is een existentieel probleem voor een partij die alleen maar kan regeren als het erin slaagt een absolute meerderheid te halen.
Als er geen Vlamingen meer overblijven in de steden dan hoeft er uiteraard geen VLAAMS BELANG meer te bestaan. De partij kan dan haar stemmen halen op het platteland waar de vluchtelingen zich verschanst hebben.
Zolang de andere partijen die zich vlaams noemen niet mee willen besturen met het vlaams belang zullen ze aan die partij hun vlaamse stemmen verliezen.

Maar geen nood: vermits de vlamingen niet meer op SPA stemmen, heeft SPA gewoon voor ander kiesvolk gezorgd: de Spallochtonen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 10 oktober 2006 om 15:01.
circe is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:04   #151
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er geen Vlamingen meer overblijven in de steden dan hoeft er uiteraard geen VLAAMS BELANG meer te bestaan. De partij kan dan haar stemmen halen op het platteland waar de vluchtelingen zich verschanst hebben.
Zolang de andere partijen die zich vlaams noemen niet mee willen besturen met het vlaams belang zullen ze aan die partij hun vlaamse stemmen verliezen.

Maar geen nood: vermits de vlamingen niet meer op SPA stemmen, heeft SPA gewoon voor ander kiesvolk gezorgd: de Spallochtonen.
De dag dat de Spallochtonen met een eigen lijst opkomen kunnen de Spautochtoonse verkozenen weer gaan stempelen.
Oud 10 oktober 2006, 15:17   #152
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Stel dat ik zou meegaan in uw belachelijke redenering en uw potsierlijke zin voor verhoudingen - stél - dan nog blijft het feit: het VB ligt op zijn gat.
drosophila is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:19   #153
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Coveliers haalde alleen al bijna 14000 stemmen, snap je? Niks kiezers afgesnoept, Coveliers heeft zijn kiezers gewoon meegenomen. En het VB is zelf verantwoordelijk voor het wegjagen van haar kiezers uit Antwerpen. En het VB zal hetzelfde doen in de rand.

Laatst gewijzigd door Edina : 10 oktober 2006 om 15:33.
Edina is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:20   #154
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Van 20 zetels naar 20 zetels: van een afgang gesproken!
Wat niet wil zeggen dat SPA in Antwerpen goed vooruitging, maar niet ten koste van VB.
another brick is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:22   #155
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Het VB verdubbelt zijn zetels in Vlaanderen. Een nederlaag zou ik dat niet noemen, maar kom, laat de linksen maar wat op dat botje knagen
van Maerlant is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:25   #156
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another brick Bekijk bericht
Van 20 zetels naar 20 zetels: van een afgang gesproken!
Wat niet wil zeggen dat SPA in Antwerpen goed vooruitging, maar niet ten koste van VB.
Voor een partij wiens heil enkel van een absolute meerderheid kan komen, is 0 extra zetels een afgang van jewelste. Daar moet toch geen tekeninkske bij?
drosophila is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:25   #157
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...én ze boeren achteruit in vergelijking met 2004

Gemeenteraadsverkiezingen vergelijken met Vlaamse?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:25   #158
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Het VB verdubbelt zijn zetels in Vlaanderen. Een nederlaag zou ik dat niet noemen, maar kom, laat de linksen maar wat op dat botje knagen
80.000 kiezers minder dan in 2004. Dat is wel degelijk een nederlaag.
drosophila is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:26   #159
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fauzaya krijgt geen schepenambt, wèl een mandaat als gemeenteraadslid bij de partij die het beleid bepaalt. Alle verkozen spallochtonen mogen dus mee in de beleidscoalitie. In 2000 zaten er in de Antwerpse gemeenteraad 4 allochtonen, straks zijn het er negen. Twee van de vijf CD&V-raadsleden en zeven van de negentien verkozenen op de lijst van Patrick Janssens.
Tiens, is het college dan al samengesteld in Antwerpen? Ik heb daar nog niets van gehoord, hoor... En zoals ik dus al zei: ik wacht wel tot het college is samengesteld om over die samenstelling een mening te uiten.

Citaat:
En ja, ik ben me ervan bewust dat sommige autochtonen ook op spallochtone kandidaten stemmen: met de Duitse bezetters waren er ook een aantal die dit heel leuk vonden.
Voila, we zijn er. VB'ers hebben toch problemen met alle allochtonen. Ook al zijn ze genaturaliseerd en perfect geïntegreerd. Want het zijn die allochtonen die op de kieslijsten staan hé.

Citaat:
Mensen die opkwamen voor het vlaamse belang krijgen ook 20 zitjes als gemeenteraadslid, maar mogen uiteraard het beleid niet mee bepalen: ze zijn daarvoor niet allochtoon genoeg.
Mis! Ze maken - itt de allochtone verkozenen - wel een onderscheid tussen mensen. Dat is het probleem. Voor hen is niet iedereen gelijk. En voor zo'n houding bedankt de meerderheid van de mensen.
Edina is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:27   #160
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Kan je die cijfers hier eens bijeen zetten?
Ja hoor. Hieronder dus de vergelijking tussen de uitslag van de provinciale kieskringen van de Vlaamse verkiezingen in 2004 en de resultaten van de provinciale verkiezingen van 2006:

Antwerpen: 30,07 versus 28,47 = -1,6%
Limburg: 22,35 versus 18,06 = -4,29%
Oost-Vlaanderen: 22,82 versus 21 = -1,82%
Vlaams-Brabant: 21,56 versus 18,22 = -3,34%
West-Vlaanderen: 20,21 versus 17,48 = -2,73%

En voor alle duidelijheid een vergelijkingen van de Vlaamse verkiezingen in 1999 en de provinciale verkiezingen van 2000 geven slechts in 4 provincies een kleiner aantal stemmen (en het verschil is beduidend kleiner, nl. tussen -1,47% en -0,62%). In Antwerpen haalde ze in 2000 0,86% meer stemmen voor de provincieraad dan bij de Vlaamse verkiezingen in 1999. Misschien toch een indicatie?

Laatst gewijzigd door Edina : 10 oktober 2006 om 15:32.
Edina is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be