![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat ik wél weet is dat van het protectionisme dat onder Bush massaal de kop op steekt niemand beter wordt. Ook het effect van de afschaffing van de belasting op dividenden heeft volgens mij slechts een zeer klein werkelijk effect (behalve op de begroting). Wat dan de andere grote maatregelen van Bush zijn? Geen idee.
![]() |
![]() |
#143 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#144 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#145 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#146 | ||
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Om te helpen de volgende tabel met GDP cijfers voor de periode van uw politiek gekleurd grafiekje. De tabel gebruikt 1996 als normwaarde zodat ik u geen zand in de ogen strooi door geen rekening te houden met inflatie. http://www.eh.net/hmit/gdp/gdp_answer.php Deficit 1985 = 221, GDP 1985 = 5710 Deficit 1992 = 290, GDP 1992 = 6880 Deficit 2003 = 304, GDP 2002 = 9440 Dit geeft ons als deficit/GDP cijfer, de volgende metingen: 3.8% (Reagan) 4.2% (Bush Senior) 3.2% (G.W. Bush) Met andere woorden, Bush heeft minder tekorten als zijn Pa en minder als Reagan. Moest ik de GDP cijfers voor 2003 kunnen voorspellen, komt Bush binnen de 3%. (omdat het GDP zo spectaculair gegroeid is over de laatste 6 maanden) ![]() ![]() In conclusie vind ik dat al die rommelanalyses van journalisten die nationale rekeningen gaan presenteren zoals het hun uitkomt zwaar misrepresentatief zijn van de situatie. US debt is een probleem dat we in het oog moeten houden, maar het is verre van dramatisch. Degenen die denken dat het dat wel is, lopen met open ogen in de propaganda van de democratic party.
![]() |
![]() |
#147 |
Gouverneur
|
![]() Elke econoom weet dat de VS zijn huidige 'groei' te danken heeft aan de extreme overheidsuitgaven EN aan de gigantische import van kapitaal. De dollar zakt steeds verder weg en de rentestand is zo laag het steeds moeilijker wordt om kapitaal aan te trekken en dus de financiering op orde te houden...
In een perfecte markteconomie zouden dit soort situaties zichzelf kunnen herstellen, maar er bestaat geen perfecte markteconomie. Amerika, het land van het kapitalisme kent een gigantisch staatsapparaat die verre van efficiënt werkt en de Centrale Bank heeft geen speelruimte meer... Al met al ziet het er op de lange termijn niet goed uit als Bushie zijn politiek voortzet...
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
De government intervention is trouwens een zwakke uitleg, je kan daarmee een beetje stimuleren binnen de economie, maar een sustainable growth kan je daarmee niet bereiken.
![]() |
![]() |
#149 |
Europees Commissaris
|
![]() Eén van de belangrijkste factoren voor groei is productiviteitswinst. En juist dat is in de VS begin dit jaar gestegen (in Europa in mindere mate).
Gaat het dan zo slecht met de US-economie? Neen. Zal het zo hard blijven gaan als nu? Volgens mij niet (handelsbalans, schulden van de gezinnen). Heeft Bush een grote persoonlijke inbreng gehad? Volgens mij in elk geval geen positieve. Daarnaast stel ik mij ook de vraag wie er profiteert van deze enorme groei. Volgens mij komt er een inflatiestaartje aan de lage dollar (zeker gezien de importgroei). Dat gecombineerd met de hoge schuldenlast, die ook is toegenomen, zorgt voor een lagere koopkracht. Je krijgt dus in dollar een hoger gdp, maar wat ertegenover staat? Als je de EU-groei in dollar zou uitdrukken, met als startwaarde de dollarwaarde van december 2002 en eindwaarde december 2003, zou je ook een grote groei krijgen. Maar het zou nergens op slaan.
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
Ik praat voor mijn persoonlijke uit de VS exporterende winkel uiteraard. ![]()
![]() |
![]() |
#151 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Met dit allemaal in ons achterhoofd kan het nog veel erger zelfs. Er gaan nu steeds meer stemmen op binnen de OPEC om de dollar, als algemeen geaccepteerd betaalmiddel van olie, te vervangen voor de Euro. Dit zou een een gigatische klap teweeg brengen op de financiële markten en zal ongetwijfeld ook een sociaal-politieke impact hebben van jewelste...
![]() |
![]() |
#152 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik las vandaag dat de VS hun belastingen weer wat verhogen: tussen 28 en 46 (!) % belasting op TV's ingevoerd uit China.
Anders gezegd: het geld gaat weer van de kleine man (die TV's koopt) naar de rijken (die geen belasting meer op hun dividenden betalen).
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik heb nieuws voor jullie : de resultaten zijn er!! ![]() 1) De groei van 7.2% is ondertussen een groei van 8.2% geworden. en speciaal voor parcifal: 2) Jobless claims hit 33-month low Nu gaat hij er weer iets anders op vinden. Let op! ![]() Ikzelf kan alleen maar mijn eerste bericht met veel plezier herhalen: Good work, mister President !! ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Gezien Antoon weer "Good work, mister President !! " post zal ik mijn onbeantwoorde vraag van het begin van het topic even terug oprakelen. Laten we starten met het eerste deel: welke beleidsmaatregelen van Bush hebben voor de economische heropleving gezorgd?
Citaat:
![]() |
![]() |
#155 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Dat vind ik nu eens tof zie.... En dan is't nu aan mij : Citaat:
Ik heb toch nog net iets meer vertrouwen in de BBC dan in CNN om een 'full story' te krijgen en 't is inderdaad al iets meer gematigd. Toch heel positief en ik ben dan ook blij voor de amerikanen en voor ons dat het beter gaat. Prima. Ik hoop alleen dat het blijft duren en dan kom ik daar plots een artikel tegen van prof. Wallerstein van de Fernand Braudel Center , Binghamton University : Citaat:
Wait and see, zou ik zeggen. Het zijn boeiende tijden. 8) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
|
![]() Citaat:
We weten trouwens alletwee dat die maatregel niets te maken heeft met belastingen doorshassen, dan wel het relatief goedkoper maken van domestic TVs.
![]() |
![]() |
#157 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je hebt nog niet gereageerd op mijn post over de pensioenfondsen die geen dividendbelasting moeten betalen. Het relatief goedkoper maken van domestic TV's: anders gezegd, het duurder maken van TV's. Dat noem ik een lastenverhoging. Ok, het is geen maatregel om meer inkomsten te krijgen voor de staat. Op dat vlak is mijn post misschien wat overdreven. Maar mijn punt is: de belastingsverlagingen zijn er vooral gekomen voor de rijkeren (ook in percenten), terwijl de verhogingen er vooral komen voor iedereen, maar relatief op inkomen gezien meer bij de "armeren". Het streefdoel moet volgens mij zijn om allen een gelijke belasting te geven. Of het nu inkomen uit kapitaal of arbeid is. Uiteraard kan je kapitaal niet zo goed belasten. Er zal dus altijd een onevenwicht zijn. Maar dat mag geen reden zijn om het onevenwicht groter te maken.
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
Dit is echter enkel zo, zolang je geen pensioensuitkering neemt uit je fonds. Je kan dus belastingen uitstellen, maar betalen doe je ze uiteindelijk toch. En wanneer? Wanneer je begint te leven van je pensioensfonds en geen ander inkomen meer hebt. De VS zitten met een groot aantal bijna-gepensioneerden die door de tech bubble gejost zijn. Het is een sociale linkse maatregel van Bush om die belastingen af te schaffen.
![]() |
![]() |
#159 | |||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#160 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat: