![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Euh op die wikipediapagina staat echt wel alles opgesomd alleszins.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoe de samenleving de godsdienst bepaald...
![]() |
![]() |
#143 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is een meta-fysische benadering, waarbij je de dialectiek buiten spel laat.
![]() |
#144 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het is waar dat mijn "toevalsvariabele" vrije wil een louter idealistisch iets is. Maar ik zou het ook als een voor de mens subjectieve toevalsvariabele moeten beschouwen. Ik heb nog nooit gemerkt dat iemand gaat nadenken over "wat nu het beste zou zijn om te willen". Een mens wilt iets, zonder dat die bepaalt wat het is dat die wilt. En als een mens over zijn wil gaat nadenken, is dat niet nadenken wat het beste is om te willen, maar wel om te achterhalen wat hetgeen is dat die nu werkelijk wilt (maw, men was zich onbewust van zijn wil). In die zin geloof ik eigenlijk dat vrije wil totaal niet bestaat. Alle wil is door iets anders bepaald. Dus ofwel vanuit de materie beïnvloedt (alles tussenliggende factoren "mens" zijn historisch door de materie bepaalt); ofwel moet er een ad random genererende variabele zijn die los staat van zowel de omgeving als de mens zelf. Wat ik eerlijk gezegd zo abstract vind dat ik niet geneigd ben om in het bestaan ervan te geloven. De vraag is of er een toevalsfactor in de materie zelf bestaat. En eigenlijk komt men nu in de buurt van de filosofische vraag of er überhaupt 'toeval' bestaat, of dat als men als fysische en andere wetenschappelijk wetten zou kennen plus de volledige toestant van het huidige heelal; men zowel het hele verleden kan achterhalen als perfect de volledige toekomst verspellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
|
![]() Citaat:
Pol&Soc, dat is niet eens een richting te noemen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Parlementslid
|
![]() Jonas, doet gij nu politologie, sociologie of communicatieleer ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Parlementslid
|
![]() De richting psychologie aan de KULeuven zouden ze beter academische psychologie noemen. Ik vraag me af waarom ze daar een aparte subrichting theoretische hebben, iedereen wordt daar toch gevormd als onderzoeker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik vind dat inderdaad niet. Jij vind dat wellicht wel (wat een deprimerend bestaan moet dat zijn) maar je kan het niet bewijzen. Bijgevolg is zelfs het deterministisch materialistisch atheïsme op zich een geloof, en dus idealistisch van karakter.
![]() |
![]() |
#149 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#150 |
Europees Commissaris
|
![]() Ben ik het volledig mee eens... Ik kom van Fysica en Sterrenkunde (ben moeten stoppen wegens familiale redenen, en vond het eigenlijk spijtig) en dan is politieke wetenschappen dit jaar echt vakantie.
Niettemin, zo houdt ik massa's tijd over voor politiek werk; tijd die ik echt wel nodig heb. En ik school mijzelf uiteraard ook wel nog bij buiten de aula. Trouwens ongelooflijk hoeveel mensen Pol&Soc moeilijk vinden... Dan begin ik mij inderdaad ook wel vragen te stellen over de achteruigang van het onderwijs in Vlaanderen.
![]() |
#151 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als je de omgekeerde richting volgt wordt je trouwens gek, net als met Hegel is gebeurd; dan zou je kunnen stellen dat jij op dit forum op mijn vragen antwoord omdat ik denk dat jij daarop moet antwoorden... Of zou de opwarming van de aarde stoppen als we maar met genoeg zouden bidden dat we het kouder zouden krijgen. Het niet bestaan van God, tenminste buiten als sociale fenomeen, kan je uiteraard niet bewijzen; Het bewijzen van iets dat niet bestaat is een contradictio in terminis... Probeer jij bijvoorbeeld maar eens iets voor de hand liggends te bewijzen, zoals het niet bestaan van onzichtbare smuren in de kast van je kamer... Veel succes.
![]() |
![]() |
#152 |
|
![]() Voila, en dat is ook net wat Apocalyps in dat andere topic aanhaalde.
(Btw, ivm Pol & Soc, is dat ook zo 'chill' aan de UA?) En ivm opsomming elem. deeltjes, ik bedoelde met die 'echt wel' dat dat volgens de huidige theoriën alle subatomaire deeltjes zijn nodig om het verklaringsmodel (op submicroscopische schaal alleszins) te doen kloppen, naar ik toch dacht. (Sommige ervan zijn wel nog niet direct ontdekt.) Ik zie niet echt in wat hier zo idealistisch aan is. En dialectiek op de natuur toepassen heeft mij altijd eerder een taalspelletje geleken. (Bijv. het ei (these) en het kuiken (antithese) geven een kip (synthese.)) |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Tenzij ze ook onstoffelijk zijn uiteraard. Maar dan heb ik geen enkele empirische grond om hun bestaan op voorhand uit te sluiten want misschien, heel misschien, zijn ze er wel en kan ik ze gewoon niet waarnemen. Kunt gij quarks waarnemen? Tot in de 20ste eeuw had men er zelfs nog nooit van gehoord. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
Quarks daarentegen zijn een belangrijke schakel binnen het standaardmodel, de hele quantumfysica die vele subatomaire gebeurtenissen aan de hand ervan verklaart stort in als het bestaan van quarks wordt afgewezen wegens nooit direct waargenomen (wat ook al niet zo veel zegt want wat is 'direct waarnemen' hé...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Lees Feuerbach, Marx en Engels eens voor je zulke uitspraken doet. Citaat:
Een immateriele zaak, het idee dat bestond voor de materie, is immers niet materieel en kan je noch voelen, noch ruiken, noch zien. Het zou dus belachelijk zijn van te proberen bewijzen dat het niet bestaat, maar het is even belachelijk om aan te nemen dat het kan bestaan. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 8 december 2006 om 12:20. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Natuurwetten zijn vrij relatief en afhankelijk van de context, daarom ook een allesomvattende natuurwet zal komen. Modellen in de natuurkunde zijn steeds onderhevig aan aanpassing en verandering zodat het onmogelijk is van te zeggen dat d�*�*r �*lle deeltjes vermeld stonden die bestaan. Wie had bijvoorbeeld gedacht dat ooit zou blijken dat de zwaartekrachtwet slechts een beperkte geldigheid heeft, dat de ruimte gekromd is en dat een meter niet steeds een meter is. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 8 december 2006 om 12:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Over atheïsme: Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 8 december 2006 om 15:09. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat is het hem juist, jij schrijft het op voorhand al aan iets materieels toe, ik schrijf simpelweg niks aan niks toe en hou alle opties open tot iemand stevige feiten op tafel legt.
met andere woorden: jij huldigt een dogma nog voor dat dogma werd aangetoond, ik hou het simpelweg op een 'ik weet het niet'.
![]() |