Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2006, 10:10   #141
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat Bekijk bericht
Heet dat niet echt jagen ? Is jagen niet op dat gebied hetzelfde als vissen? Soms vang je wat , soms ook niet.

Maarja daar gaat het bij de jager schijnbaar niet om. Mischien moet er altijd en overal kermis zijn zodat ze met een buksje tussen de kindjes in de schiettent kunnen gaan staan. In iedergeval getuigen de voorgaande reacties zonder enig respect. Ik denk dat het DAAR nu eigenlijk om draait.
Wel voor onze vrienden jagers is er nu een mooie reklamespotje op tv.

Zij gaan hun mannelijkheid en superioriteit bewijzen met het doden van een onschuldig vosje en ondertussen zijn andere bezig met hun vrouwen te bewijzen wie eigenlijk de echte mannen zijn.

Namelijk zij die niet moeten doden, maar vriendschap en begrip kunnen opbrengen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 11:37   #142
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, het probleem ligt iets moeilijker.

Wij wonen in een overbevolkte zone en als je daar ook nog eens mensen met weerwapens toelating geeft om deze te gebruiken, moet je ongevallen krijgen.

Sommige jachtwapens hebben ladingen die zelfs op meer dat 1000 meter nog dodelijk zijn voor de mens.

En daar zit het grote probleem dus.

Als de jagers terug zouden overstappen op pijl en boog zouden er al veel minder gewonden en doden onder de andere mensen vallen.

Maar ja, dan moeten die jagers meer moeite doen en krijgen ze vaak de teleurstelling te verwerken dat ze minder superieur zijn dan ze denken.
En zouden ze meer zonder dan met buit naar huis moeten.
Klopt allemaal maar daar gaat de draad niet over.
Start dan een draad of jacht in Belgie nog wel verantwoord is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 12:55   #143
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Klopt allemaal maar daar gaat de draad niet over.
Start dan een draad of jacht in Belgie nog wel verantwoord is.
Citaat:
Daar er bijna geen wild zit in de bossen waar de jagers nog in mogen, moeten ze wel in de bebouwde kommen beginnen jagen.

De reeën, vossen, everzwijnen, konijnen en fazanten zullen wel in de tuinen van de mensen zitten nu zekers.
Of onze kideren zouden nu ook toegelaten wild zijn.
Maar die wet is er idd, 150meter van gebouwen en wegen.
Dat is volgens de wet de maxi dodelijke afstand van een vuurwapen.
Is post 2 in deze draad.

En nee, de jacht met vuurwapens is idd niet verantwoord.

En niet enkel in ons land, maar dit zou wereldwijd moeten verboden zijn.

In een sport gaat het toch over eerlijk spelen, wel dan moeten die jagers ook maar eerlijk zijn tegenover hun prooien en ze met gelijke wapens opjagen.

Bij sommige indianenstammen en sommige afrikaanse stammen is men pas een goed jager en een man, als men een gezonde grote roofvogel met de blote hand kan vangen en doden.
Bij andere stammen moet men dan weer een zwijn met een mes kunnen vangen en doden.
Pas dan mag men zich daar een goed en bekwaam jager noemen, als men de prooi een gelijke kans geeft en het gevaar om zelf te sterven tijdens de jacht onder ogen durft zien.
Oud 7 december 2006, 16:14   #144
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
rondrijden met gemotoriseerde voertuigen is ook niet verantwoord.
Nucleaire energie is ook niet verantwoord.
Dieren kweken voor vlees is ook niet verantwoord.
België volbouwen is ook niet verantwoord.
Teveel pillen slikken is ook niet verantwoord.
hobby duiken is niet verantwoord.
Vliegen voor een mens is niet verantwoord!
...
and so on...

Niks is verantwoord als je zo gaat denken!

En zo denken is belachelijk.
Kunt u mij eens uw hobbys opsommen; aub?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 16:36   #145
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
rondrijden met gemotoriseerde voertuigen is ook niet verantwoord.
Nucleaire energie is ook niet verantwoord.
Dieren kweken voor vlees is ook niet verantwoord.
België volbouwen is ook niet verantwoord.
Teveel pillen slikken is ook niet verantwoord.
hobby duiken is niet verantwoord.
Vliegen voor een mens is niet verantwoord!
...
and so on...

Niks is verantwoord als je zo gaat denken!

En zo denken is belachelijk.
Kunt u mij eens uw hobbys opsommen; aub?
Kijk het gebruik van technische middelen om te overleven of om het leven makkelijker en aangenamer te maken is wel verantwoord.
Misbruik maken van deze technieken is onverantwoord.

Gaan jagen als hobby kan dus even goed met pijl en boog, het is een vele sportievere manier.

En mijn hobbys opsommen.

Dat is heel gemakkelijk.
Schaken, duiken, milieutechnieken, wetenschap, ruimtevaart en studeren.
Ik doe niets liever dan alle dagen mijn hersens pijnigen met ze vol leerstof en kennis te steken. Zelfs mijn kids vinden dat ik meer aan het studeren ben dan zij.
Oud 7 december 2006, 17:09   #146
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is post 2 in deze draad.
En daar is reeds op gereageerd.
Jacht op groot wild is hier niet toegelaten.
Het gaat dus over jacht op kleinwild en dat gebeurd met hagelgeweren.

Citaat:
Dan legt men klacht neer en laat het verbieden.
Hoe indianen jagen doet niets ter zaken, net zomin als het stroppen zetten door stropers.
Oud 7 december 2006, 17:17   #147
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk het gebruik van technische middelen om te overleven of om het leven makkelijker en aangenamer te maken is wel verantwoord.
Misbruik maken van deze technieken is onverantwoord.
Dus rally’s, motorcross, F1, vliegshows, valschermspringen enz, allemaal verbieden ?
Oud 7 december 2006, 17:23   #148
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dus rally’s, motorcross, F1, vliegshows, valschermspringen enz, allemaal verbieden ?
Volgens de gemaakte redeneringen wel ja.
Een lachertje deze discussie...al die anti's kunnen beter vegatariër worden want ocharme wa ze die beestjes aandoen.
En het overgrote deel van de anti's zijn enkel maar met vooroordelen gekomen.

Net zoals het vooroordeel bestaat dat elke Vlaams Belanger een nazi is...scheef volk hier ze
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 18:46   #149
largo_w

Standaard

Citaat:
Misbruik maken van deze technieken is onverantwoord..
????
This I don't get...AT ALL!

Welk misbruik?

Citaat:
Gaan jagen als hobby kan dus even goed met pijl en boog, het is een vele sportievere manier..
Stel puur hypothetisch dat dit zou kunnen denk je niet dat er ook wel eens een wandelaar een pijl in z'n been zou krijgen?

Toch grappig idee...

Citaat:
En mijn hobbys opsommen.

Dat is heel gemakkelijk.
Schaken, duiken, milieutechnieken, wetenschap, ruimtevaart en studeren.
Ik doe niets liever dan alle dagen mijn hersens pijnigen met ze vol leerstof en kennis te steken. Zelfs mijn kids vinden dat ik meer aan het studeren ben dan zij.
Het is zeer leuk en positief dat u aan intelectuele activiteit doet maar dan is deze opmerking:
"Kijk het gebruik van technische middelen om te overleven of om het leven makkelijker en aangenamer te maken is wel verantwoord."
Toch nooit toepasbaar op u?
->overleven: neen!
->makkelijker: neen!
->aangenamer: ja anders zou je het niet doen nietwaar? Maar projecteer dit nu eens op jacht als hobby; EXACT hetzelfde!
Oud 7 december 2006, 19:42   #150
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En het overgrote deel van de anti's zijn enkel maar met vooroordelen gekomen.
Een lachertje deze discussie...al die anti's kunnen beter vegatariër worden want ocharme wa ze die beestjes aandoen.
Jongen voor dat je ook maar iets zegt over vooroordelen denk twee keer na.

Jagen was vroeger voor behouden aan de adel en is nu een manier geworden om zich als gelijke van deze adel te beschouwen.
Iedereen heeft toch het recht om dieren op te jagen en te doden.

Wel ik heb de jacht niet nodig om mij als gelijke van de adel te voelen.

Ik beschouw mezelf trouwens als hun meerdere, want ik heb het doden van dieren niet nodig om mij een volwaardig mens te voelen.
Ik dood niet voor mijn hobby, ik doe dat enkel wanneer het nodig is om te eten.
En ja het is voor de mens noodzakelijk om vlees te eten en dus om dieren te doden, maar dit hoeft echt niet voor het plezier te zijn.
Wie dood voor zijn plezier is dringend aan medische hulp toe.
Oud 7 december 2006, 20:02   #151
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
This I don't get...AT ALL!

Welk misbruik?
Gebruik maken van gemotoriseerde voertuigen om een kind 2 km verder naar school te brengen is misbruik maken van deze voertuigen.
Gebruik maken van deze voertuigen om zware lasten 200km verder te bengen en te verdelen onder de gegadigden is verantwoord gebruik.

Citaat:
Stel puur hypothetisch dat dit zou kunnen denk je niet dat er ook wel eens een wandelaar een pijl in z'n been zou krijgen?

Toch grappig idee...
Echt alle ongelukken uitsluiten is onmogelijk en mensen hun hobby totaal ontnemen is onverantwoord. Er zijn nu éénmaal idd ook mensen die het doden van dieren nodig hebben om te vermijden dat ze gaan flippen en andere mensen vermoorden.

Citaat:
Het is zeer leuk en positief dat u aan intelectuele activiteit doet maar dan is deze opmerking:
"Kijk het gebruik van technische middelen om te overleven of om het leven makkelijker en aangenamer te maken is wel verantwoord."
Toch nooit toepasbaar op u?
->overleven: neen!Om met de massa mensen dat we nu zijn in ons klein landje te overleven hebben we weldegelijk techniek nodig. Zonder al onze technische hulpmiddelen zouden we gewoon niet kunnen overleven met 6miljoen mensen in Vlaanderen.
->makkelijker: neen!Ik ben zelf invalide en ik maak dus regelmatig gebruik van technische hulpmiddelen, zelfs om mijn kousen en schoenen aan te doen. Anders moet ik blootvoets lopen. En met schoen is het nu eenmaal makkelijke op de openbare weg.

->aangenamer: ja anders zou je het niet doen nietwaar? Maar projecteer dit nu eens op jacht als hobby; EXACT hetzelfde!
Probeer eens om een vogel met je blote handen te vangen of om een haas dicht genoeg bij jou te laten komen, zodat je deze met een net kan vangen.
Je zal het zelf ondervinden, als jager zal je veel meer plezier beleven en je veel trotser voelen als je dit. En je zal veel meer voldoening hebben aan je dagje jagen dan na het jagen en doden van 100 konijnen en vogels met een vuurwapen.

Tenslotte gaat de hobby jacht toch over de voldoening om een geslaagde vangst te tonen. Wel je krijgt een veel grotere voldoening als je kan zeggen dat je hebt gewonnen dankzij je verstand en niet dankzij je wapens.
Oud 7 december 2006, 20:47   #152
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jongen voor dat je ook maar iets zegt over vooroordelen denk twee keer na.

Jagen was vroeger voor behouden aan de adel en is nu een manier geworden om zich als gelijke van deze adel te beschouwen.
Iedereen heeft toch het recht om dieren op te jagen en te doden.

Wel ik heb de jacht niet nodig om mij als gelijke van de adel te voelen.

Ik beschouw mezelf trouwens als hun meerdere, want ik heb het doden van dieren niet nodig om mij een volwaardig mens te voelen.
Ik dood niet voor mijn hobby, ik doe dat enkel wanneer het nodig is om te eten.
En ja het is voor de mens noodzakelijk om vlees te eten en dus om dieren te doden, maar dit hoeft echt niet voor het plezier te zijn.
Wie dood voor zijn plezier is dringend aan medische hulp toe.
Weet jij eigenlijk wel goed wat jij zegt?
Als je dat denken dan ook verder wil verder doortrekken...dan moet je ook geen enkel stuk vlees meer eten.
Want anders eet je vlees dat een ander gedood heeft voor jou.
Blijkbaar is dat uw probleem.

Adel? Adel staat volledig buiten beschouwing.

Iedereen kan / mag jagen? Yup, gelijk ik in mijne blote over straat mag lopen. Dat je hier eerst nen hoop lessen en zware examens moet voor doen telt niet mee?

pffft...
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 20:54   #153
jedi govna
Banneling

Standaard

Jagers gebruiken ridicule argumenten.

Zo heb ik meerdere horen zeggen dat ze jagen om ziektes bij de mens te voorkomen. Een vos kan namelijk hondsdol zijn en dat kan een mens overkrijgen als die vos een mens bijt.

Hoeveel vossen heb je al horen mensen bijten?

Veel beter zou zijn dat, indien jagers toch zo begaan zijn met volksgezondheid, ze met pincet en glazen bokaal teekjes gaan plukken op paden en bermen. Veel meer mensen worden gebeten door teken dan door vossen. Teken kunnen ook een gevaarlijke ziekte doorgeven.

En door teekjes te vangen met een pincet, ga je geen onschuldige slachtoffers maken!

jedi govna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 21:44   #154
de kat
Partijlid

de kat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht

Dat je hier eerst nen hoop lessen en "zware" examens moet voor doen telt niet mee?

pffft...
Allee, zwaar? ik had je toch wat hoger ingeschat
de kat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 23:17   #155
largo_w

Standaard

Citaat:
Gebruik maken van gemotoriseerde voertuigen om een kind 2 km verder naar school te brengen is misbruik maken van deze voertuigen.
Gebruik maken van deze voertuigen om zware lasten 200km verder te bengen en te verdelen onder de gegadigden is verantwoord gebruik..
In uw mini-telescoop zien naar de maan en de planeten voor uw kick is dan ook misbruik! No offence maar u bent aan het mierenneuken!

Citaat:
Echt alle ongelukken uitsluiten is onmogelijk en mensen hun hobby totaal ontnemen is onverantwoord. Er zijn nu éénmaal idd ook mensen die het doden van dieren nodig hebben om te vermijden dat ze gaan flippen en andere mensen vermoorden..

Wist u dat jagen een instinct is dat in ieder mens zit?
Verder zal ik niet gaan reageren op dit imens vooroordeel!

Citaat:
Probeer eens om een vogel met je blote handen te vangen of om een haas dicht genoeg bij jou te laten komen, zodat je deze met een net kan vangen.
Je zal het zelf ondervinden, als jager zal je veel meer plezier beleven en je veel trotser voelen als je dit. En je zal veel meer voldoening hebben aan je dagje jagen dan na het jagen en doden van 100 konijnen en vogels met een vuurwapen.

Tenslotte gaat de hobby jacht toch over de voldoening om een geslaagde vangst te tonen. Wel je krijgt een veel grotere voldoening als je kan zeggen dat je hebt gewonnen dankzij je verstand en niet dankzij je wapens.
Toen ik heel klein was ging ik vaak sweekends heel mijn zaterdag voormidaag "jagen". Ik had niks enkel wat er voor handen was. Zo heb ik op een dag eens een pijl en boog gemaakt; maar ook met een net ben ik nog vertrokken; zelf met een gewone stok ben ik nog gaan jagen. Ik heb uren en uren doorgebracht in beekjes en al sluipend. Ik was ook altijd heel blij toen ik (met lege handen en een vuile broek) weer thuis was en mama mocht vertellen over wat ik allemaal gezien had en hoe ik BIJNA die ene duif had geraakt.

Dit verhaaltje is over een kleine jongen van tegen de zes jaar men noemt dit "spelen".

Als u mij zegt ik heb als hobby "duiken" dat geloof ik ook niet dat u wilt zeggen "duiken in uw bad thuis" nietwaar?

For the record ik jaag niet! Heb wel al eens een geweer in m'n handen gehad en al eens paar schotten gelost maar dat heb ik ook op gegeven for now!

Citaat:
->overleven: neen!Om met de massa mensen dat we nu zijn in ons klein landje te overleven hebben we weldegelijk techniek nodig. Zonder al onze technische hulpmiddelen zouden we gewoon niet kunnen overleven met 6miljoen mensen in Vlaanderen.
->makkelijker: neen!Ik ben zelf invalide en ik maak dus regelmatig gebruik van technische hulpmiddelen, zelfs om mijn kousen en schoenen aan te doen. Anders moet ik blootvoets lopen. En met schoen is het nu eenmaal makkelijke op de openbare weg..

M'n beste het ging hier niet over de technologie doch wel over uw hobby "de intelectuele activiteit"! Dus beiden blijven NEEN!

Laatst gewijzigd door largo_w : 7 december 2006 om 23:18.
Oud 8 december 2006, 08:05   #156
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Weet jij eigenlijk wel goed wat jij zegt? Heel goed zelfs.
Als je dat denken dan ook verder wil verder doortrekken...dan moet je ook geen enkel stuk vlees meer eten. De mens is een omnivoor en heeft dus vlees nodig
Want anders eet je vlees dat een ander gedood heeft voor jou.
Blijkbaar is dat uw probleem.
Denk jij dat ik zelf geen kippen en konijnen slacht, maar ik doe dat niet voor mijn plezier en ook niet met plezier. Maar omdat het moet.
Adel? Adel staat volledig buiten beschouwing.
Tot zo'n kleine 50 jaar geleden was het zelfs verboden voor de gewone burger om zich op de jachtvelden van de adel te bevinden. Wie niet van adel was of geen boswachter, werd beschouwd als een stroper.
Iedereen kan / mag jagen?
Nu wel vroeger niet.

Yup, gelijk ik in mijne blote over straat mag lopen.
Probeer dat maar eens, dan zal je rap weten hoe die wet in elkaar steekt.
Dat je hier eerst nen hoop lessen en zware examens moet voor doen telt niet mee?
Och, noem je het jacht examen moeilijk, en een rijexamen is onmogelijk zekers? Zelfs mijn zoontje van 9 jaar heeft dat reeds afgelegd voor zijn plezier. En dit enkel en alleen om te bewijzen aan sommige mensen dat zelfs het kleinste kind slaagd in het jachtexamen.
pffft...
Oud 8 december 2006, 08:41   #157
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
In uw mini-telescoop zien naar de maan en de planeten voor uw kick is dan ook misbruik! No offence maar u bent aan het mierenneuken!

Ruimtevaart is wel heel wat meer dan enkel naar de sterren kijken.
En is zelfs een noodzaak voor de mensheid om te kunnen blijven voortbestaan.
De mens zal moeten verhuizen en de ruimte gaan kolonizeren, als hij wil overleven.

En de mensen er op wijzen dat ze misbruik maken van de bestaande technieken is geen mierenneukerij, het is spijtig genoeg een noodzaak geworden in onze maatschappij.
Mensen fietsen voor hun hobby 200km, maar als ze om een andere reden een afstand van 2 km moeten afleggen nemen ze de auto.
Wist u dat jagen een instinct is dat in ieder mens zit?
Voor de oermens wel ja.
Een beschaafd mens weet hoe hij moet jagen, maar heeft niet de drang om te jagen en doden

Verder zal ik niet gaan reageren op dit imens vooroordeel!

Is geen vooroordeel, maar een medisch bewezen feit.

Toen ik heel klein was ging ik vaak sweekends heel mijn zaterdag voormidaag "jagen". Ik had niks enkel wat er voor handen was. Zo heb ik op een dag eens een pijl en boog gemaakt; maar ook met een net ben ik nog vertrokken; zelf met een gewone stok ben ik nog gaan jagen. Ik heb uren en uren doorgebracht in beekjes en al sluipend. Ik was ook altijd heel blij toen ik (met lege handen en een vuile broek) weer thuis was en mama mocht vertellen over wat ik allemaal gezien had en hoe ik BIJNA die ene duif had geraakt.
Doe het zelfde nu, maar dan met een fototoestel.
Het zal wel een droom blijven, maar als al die jagers hun geweer vervangen door een fototoestel, dan zouden er minder problemen zijn en zou niemand er nog iets tegen hebben.

Maar bij vele jagers gaat het spijtig genoeg niet om het jagen, maar om het doden.
Dit verhaaltje is over een kleine jongen van tegen de zes jaar men noemt dit "spelen".
En toch haald je meer voldoening en plezier uit die jongenspel, dan nu uit je grote jachtpartijen.
Als u mij zegt ik heb als hobby "duiken" dat geloof ik ook niet dat u wilt zeggen "duiken in uw bad thuis" nietwaar?
Scuba-diving. 3 Sterren-duiker. De enige plaats waar ik mij vrij en zonder pijnen kan bewegen en verplaatsen, omdat de druk van alle kanten even groot is en mijn eigen gewicht niet moet dragen.
For the record ik jaag niet! Heb wel al eens een geweer in m'n handen gehad en al eens paar schotten gelost maar dat heb ik ook op gegeven for now!
Vrienden van mij jagen wel, en sommige zitten nu zelfs op staatshotel wegens jagen op de foute prooien.

M'n beste het ging hier niet over de technologie doch wel over uw hobby "de intelectuele activiteit"! Dus beiden blijven NEEN!
Een stilstand is gelijk aan achteruitgaan, dus het is zeker noodzakelijk om te blijven leren.
Wie dus niet bijstudeerd en zich te vrede steld met de kennis van de dag dat hij/zij de schoolbanken verliet, kan niet overleven in onze steeds veranderende maatschappij.
Dus studeren is wel nodig om te overleven in onze maatschappij

En gemakkelijk, daar ik gewend ben om te studeren is dit voor mij gemakkelijk. Ik moet er eerlijkheidszalve wel bijzeggen dat het studeren voor mij ook een noodzaak is om mijn leven dragelijk te maken en mij nog nuttig te voelen in de maatschappij.

Zonder deze hobby had ik mij allang opgeknopt vermoed ik.
Oud 8 december 2006, 10:26   #158
araneus
Gouverneur

Standaard

Er is wel degelijk een noodzaak voor de jacht. Een goed voorbeeld is het bestrijden van gewasschade bij de boeren. Konijnen en hazen kunnen serieus wat schade aanrichten aan de gewassen. Konijnen kunnen dijken of andere ophogingen volledig instabiel maken. Hier dient de jacht dus om de populatie onder controle te krijgen.
Ik ging vroeger regelmatig mee met jagers in de polders op linkeroever in Antwerpen. Op de opgespoten terreinen kwamen gigantisch veel konijnen voor. Dit was te wijten aan de aanplant van Luzerne op deze stukken. De oevers van de dokken waren totaal doorgraven met konijnenpijpen. Hier kon dan ook perfect met de fret gejaagd worden. Het opleiden en hanteren van dit schrander diertje is dan ook een kunst apart die ik altijd graag beoefende.

Het valt me op dat de meeste mensen hier geen goed idee hebben van jacht. Twee fouten worden steeds weer gemaakt, men verwart jagers met stropers en men verwart de jacht met hagel met jacht met de kogel. Een normaal hagelpatroon is vanaf 50 m al niet meer dodelijk en de hagel vliegt nauwelijks 100 m ver. Door het verbod op loodhagel draagt zo'n hagelgeweer nu minder ver dan vroeger. Er zijn wel speciale hagelpatronen die verder dragen en die worden typisch gebruikt als tweede schot bij bv. hazenjacht.

Jacht is helemaal niet elitair. Een groot aantal boeren is jager en ze geven er hun laatste centjes aan uit. Mensen die beweren dat jacht elitair is baseren zich waarschijnlijk op de tv uitzendingen van de vossejacht in Groot-Brittanië.

Ik heb jaren 'getrakt' met enkele groepen jagers. In al die jaren is er in die groepen nooit een jachtongeval geweest. Ik ben wel een aantal keren in aanraking gekomen met lood, maar dit was telkens te wijten aan stropers. Op een bepaald moment waren er stropers vanop de snelwegberm op eenden aan het schieten, het lood suisde over mijn hoofd. Dit heeft echter niets met jacht te maken, maar is puur stropen.

Verder is er nog het misverstand over de kiekes-fazanten. Het uitzetten van fazanten is al jaren verboden en gebeurd nu in de praktijk nog zeer zelden. De jagers voeren soms hun fazanten wel bij, als dit correct gebeurd is dit niet echt een probleem. Ik wist vroeger deze voederplaatsen liggen en vroeg de jagers in de buurt van de voederplaatsen niet te schieten. Iedereen hield zich hier zonder morren aan. Op veel plaatsen worden trouwens enkel de hanen geschoten om de wildstand op niveau te houden. Dit bewijst dat het zeker niet schieten om te schieten is. Nu en dan mag er zeker eens een stuk wild ontsnappen.

Ik ken ook andere vormen van jacht, zoals de door mij zeer bewonderde jacht met roofvogels (vooral met een havik is het ongelooflijk mooi, zeker als je een havik door de bomen ziet laveren). Mijn vader kon goed overweg met pijl en boog, hier mij jagen lijkt me gevaarlijk. Een katrolboog kan zonder problemen 100 m dodelijk zijn. De middeleeuwse longbows hadden een draagwijdte van 300 m ! Een haas pakken met mijn blote handen zal me waarschijnlijk ook nog wel lukken onder goede omstandigheden.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 11:07   #159
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is wel degelijk een noodzaak voor de jacht. Een goed voorbeeld is het bestrijden van gewasschade bij de boeren. Konijnen en hazen kunnen serieus wat schade aanrichten aan de gewassen. Konijnen kunnen dijken of andere ophogingen volledig instabiel maken. Hier dient de jacht dus om de populatie onder controle te krijgen.
Ik ging vroeger regelmatig mee met jagers in de polders op linkeroever in Antwerpen. Op de opgespoten terreinen kwamen gigantisch veel konijnen voor. Dit was te wijten aan de aanplant van Luzerne op deze stukken. De oevers van de dokken waren totaal doorgraven met konijnenpijpen.
Dit word gedaan door beroepsjagers. Hoewel deze vaak ook hobby-jagers op hun zone toelaten en deze hiervoor laten betalen, maar dan wel steeds onder hun toezicht. En binnen de bebouwde kommen worden vallen gebruik.

Citaat:
Hier kon dan ook perfect met de fret gejaagd worden. Het opleiden en hanteren van dit schrander diertje is dan ook een kunst apart die ik altijd graag beoefende.
Gebeurd ook binnen de bebouwde kommen en op moeilijke plaatsen.

Citaat:
Het valt me op dat de meeste mensen hier geen goed idee hebben van jacht. Twee fouten worden steeds weer gemaakt, men verwart jagers met stropers en men verwart de jacht met hagel met jacht met de kogel. Een normaal hagelpatroon is vanaf 50 m al niet meer dodelijk en de hagel vliegt nauwelijks 100 m ver. Door het verbod op loodhagel draagt zo'n hagelgeweer nu minder ver dan vroeger. Er zijn wel speciale hagelpatronen die verder dragen en die worden typisch gebruikt als tweede schot bij bv. hazenjacht.
En dan kom je op een zeer dunne scheidingslijn, wanneer is iemand een stroper en wanneer is iemand een jager.
Iemand die met al zijn papieren in orde is, kan op een bepaald ogenblik toch de wet overtreden en word dan een stroper hoewel hij volgens de papieren wettelijk een jager is.
En wat de hagelpatronen aan gaat, een jager die te vaak zijn buit ziet gaan lopen schakel snel over op verboden patronen.
En zoals je zelf schrijft, is het tweede schot idd het gevaarlijkste. Maar een patroon weet niet dat hij het tweede schot is en zal zonder pardon toch zijn taak zonder problemen uitvoeren.

Citaat:
Jacht is helemaal niet elitair. Een groot aantal boeren is jager en ze geven er hun laatste centjes aan uit. Mensen die beweren dat jacht elitair is baseren zich waarschijnlijk op de tv uitzendingen van de vossejacht in Groot-Brittanië
Tot de jaren 50 was ook hier de jacht voorbehouden aan de beter begoede. Maar idd vele boeren waren vroeger ook al jager, maar werden door de wet vaak beschouwd als stropers.

Citaat:
Ik heb jaren 'getrakt' met enkele groepen jagers. In al die jaren is er in die groepen nooit een jachtongeval geweest. Ik ben wel een aantal keren in aanraking gekomen met lood, maar dit was telkens te wijten aan stropers. Op een bepaald moment waren er stropers vanop de snelwegberm op eenden aan het schieten, het lood suisde over mijn hoofd. Dit heeft echter niets met jacht te maken, maar is puur stropen.
Er is niemand die zegt dat er geen jagers zijn die de veiligheid op de eerste plaats laten komen.

Het is juist doordat de jacht nu voor iedereen toegankelijk is en iedereen makkelijk aan de nodige papieren geraakt, dat de jacht zo gevaarlijk is geworden.
Vroeger was de jacht enkel toegankelijk voor mensen die zelf grond bezaten, de rest waren boswachters of stropers.

Citaat:
Verder is er nog het misverstand over de kiekes-fazanten. Het uitzetten van fazanten is al jaren verboden en gebeurd nu in de praktijk nog zeer zelden. De jagers voeren soms hun fazanten wel bij, als dit correct gebeurd is dit niet echt een probleem. Ik wist vroeger deze voederplaatsen liggen en vroeg de jagers in de buurt van de voederplaatsen niet te schieten. Iedereen hield zich hier zonder morren aan. Op veel plaatsen worden trouwens enkel de hanen geschoten om de wildstand op niveau te houden. Dit bewijst dat het zeker niet schieten om te schieten is. Nu en dan mag er zeker eens een stuk wild ontsnappen.
Met de oude jagers zijn er nooit echt problemen geweest, zij waren trouwens de eerste groene jongens, een totaal andere soort mensen dan de hedendaagse jagers die vaak uit de steden en fabrieken komen om hun stress kwijt te raken enkel willen doden.

Citaat:
Ik ken ook andere vormen van jacht, zoals de door mij zeer bewonderde jacht met roofvogels (vooral met een havik is het ongelooflijk mooi, zeker als je een havik door de bomen ziet laveren).
Even mooi als moeilijk net als de jacht met fretten, wie zijn dieren niet goed verzorgd en opleid zal nooit iets mee naar huis nemen.

Citaat:
Mijn vader kon goed overweg met pijl en boog, hier mij jagen lijkt me gevaarlijk. Een katrolboog kan zonder problemen 100 m dodelijk zijn. De middeleeuwse longbows hadden een draagwijdte van 300 m !
Gewone handboog gebruiken he.
Maar de mensen die met een boog kunnen opgaan zullen de veiligheid ook in acht nemen, want zij weten wat hun wapen kan aanrichten.

En dat is het grote verschil met de hagelgeweren, wie met pijl en boog gaat jagen moet zijn wapen kennen en kunnen handeren of gaat zonder buit naar huis.
Wie een hagelgeweer gebruikt, moet enkel weten hoe hij de trekker moet overhalen en in de juiste richting vuren. Dit wapen vraagt totaal geen echte kennis of kunst voor het handeren ervan, zelf een baby kan er mee doden.

Citaat:
Een haas pakken met mijn blote handen zal me waarschijnlijk ook nog wel lukken onder goede omstandigheden.
Mij lukt het niet meer, ben niet snel genoeg meer. Maar mijn kids kunnen het wel. Een pracht zicht om hen te vroeg of te laat te zien opwippen en dan te zien hoe de kat met hun prooi gaat lopen.
Oud 8 december 2006, 11:16   #160
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Mij lukt het niet meer, ben niet snel genoeg meer. Maar mijn kids kunnen het wel. Een pracht zicht om hen te vroeg of te laat te zien opwippen en dan te zien hoe de kat met hun prooi gaat lopen.
Ik zal u een truckske leren. 's Morgens vroeg wanneer het gevroren heeft trek je erop uit. Neem een riek en een jute zak mee. Loop over een akker of weiland en speur naar de wolkjes die de haas maakt met zijn ademhaling (dit is niet makkelijk en vergt een geoefend oog). Zorg dat je met de wind in de rug wandeld ! De haas gaat je dus zeker opmerken ! Als je hem hebt gevonden plaats je de riek in de grond en hang je je jas over de riek. (voor wat dacht je anders dat je die riek nodig had , de meeste groenen dachten wrs. al dat ik die haas ging doodsteken)
Loop met een grote boog rond de haas en benader hem met de wind op kop. Neem de jute zak tussen beide handen en laat je op de haas vallen. Je hebt hem nu levend gevangen. De haas heeft immers constant de jas op de riek in de gaten en merkt je dus niet op !

Let op ! Deze techniek is strafbaar en behoort terecht tot het stropen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be