Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is de Westerse cultuur superieur aan de islamitische?
ja 78 60,47%
neen 42 32,56%
ik weet het niet 9 6,98%
Aantal stemmers: 129. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2009, 15:04   #141
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De Salamander, Healey. Ga naar daar. Versier daar wat leuke TEW-grieten. Jij zal daar meer mensen gelukkig maken dan hier.
Veel pijn.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 15:18   #142
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Veel pijn.
Nee hoor. Onzin uitkramen kan iedereen, ook ik.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 15:49   #143
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik denk dat de westerse cultuur superieur is. Gewoon omdat we in het westen er in zijn geslaagd de tribale cultuur te overstijgen, de wet boven de familie en het geloof te plaatsen. We hebben man en vrouw gelijke rechten gegeven. We hebben de democratische waarden verankerd in ons bestel. enz.
100 Jaar geleden zou je net hetzelfde gezegd hebben (moest je toen ook in het westen geleefd hebben).
Alleen zouden je (pseudo) argumenten toen anders zijn geweest aangezien er toen nog geen gelijkheid was tussen man en vrouw, de familie het hoogste goed was en religie overal in het maatschappelijke leven.

Het enige objectieve argument dat iedereen heeft, maar niemand uitspreekt is: "Ik vind cultuur X superieur omdat cultuur X de cultuur is waartoe ik behoor."

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 6 juli 2009 om 15:49.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 15:52   #144
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

De vraag naar 'superioriteit' stelt zich gewoon van 'wat bedoelen we daarmee'? Bedoelen we daar per capita rijkdom mee? Dan is dat het Westen, ja. Om maar een voorbeeld te geven.

Doorgaans als er gevraagd wordt naar de superioriteit, wordt er een graadmeter meegegeven. 'Wie is er superieur in verspringen?' is een vraag die nogal eenvoudig empirisch te beantwoorden is. Laat ze allemaal springen en kijk dan naar wie het verste geraakt.

Maar superieur in 'cultuur-heid' vind ik nogal raar. Daar volgt niet logischerwijze een graadmeter uit. Daarmee dat het geen vraag is met een goed of slecht antwoord, maar simpelweg een absurde vraag: een vraag die op niets slaat.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 15:55   #145
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De vraag naar 'superioriteit' stelt zich gewoon van 'wat bedoelen we daarmee'? Bedoelen we daar per capita rijkdom mee? Dan is dat het Westen, ja. Om maar een voorbeeld te geven.

Doorgaans als er gevraagd wordt naar de superioriteit, wordt er een graadmeter meegegeven. 'Wie is er superieur in verspringen?' is een vraag die nogal eenvoudig empirisch te beantwoorden is. Laat ze allemaal springen en kijk dan naar wie het verste geraakt.

Maar superieur in 'cultuur-heid' vind ik nogal raar. Daar volgt niet logischerwijze een graadmeter uit. Daarmee dat het geen vraag is met een goed of slecht antwoord, maar simpelweg een absurde vraag: een vraag die op niets slaat.
Correct. De vraag is eerder bedoeld om reacties uit te lokken over hoe "achterlijk" bepaalde culturen al dan niet zijn.
Oud 6 juli 2009, 16:23   #146
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik doe niet aan superieur, dat vraagt om een absoluut en superieur oordeel, en dat heb ik niet.
Oud 6 juli 2009, 16:25   #147
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik doe niet aan superieur, dat vraagt om een absoluut en superieur oordeel, en dat heb ik niet.
Misschien kunt u de christenen in Nigeria vragen hoe zij de superioriteit van de moslims ervaren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 16:27   #148
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Misschien kunt u de christenen in Nigeria vragen hoe zij de superioriteit van de moslims ervaren.
Jouw woorden, niet de mijne, geloof jij maar dat er altijd een groep superieur moet wezen.
Oud 6 juli 2009, 16:32   #149
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Jouw woorden, niet de mijne, geloof jij maar dat er altijd een groep superieur moet wezen.
Superioriteit van culturen is een kwestie van subjectiviteit. Een cultuur met waarden die dichter bij je staan, is voor jou superieur. Als jij niet een uitspraak durft te doen over de superioriteit of inferioriteit van een gewelddadige onderdrukkende morosofie in vergelijking tot een levenomarmende filosofie (humanisme), dan heb je niet alleen geen mening, maar ben je ook niet in staat tot het vormen van een mening.
Oud 6 juli 2009, 18:37   #150
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Waarom zouden migranten niet mee het bestuur en de wetten van hun land mogen bepalen?
In hun thuisland, maar niet in hun gastland.

Citaat:
Nogmaals je verwart cultuur met wetgeving.
Wetgeving en cultuur zijn één.

Citaat:
Cultuur is niet gelijk aan wetgeving.
In elk landen zijn er vele verschillende cultuurelementen en subculturen.
Als er geen congruentie is tussen de "vrije" cultuur van een land enerzijds en de "democratische" wetten van dit land anderzijds, is er een tegenstrijdigheid. Ofwel is de cultuur niet vrij, ofwel is de wetgeving niet democratisch.

Citaat:
De volksvertegenwoordigers die gekozen worden door het volk bepalen de wetten.
Als de volksvertegenwoordigers de wetten zouden bepalen, dan zouden ze de maatschappij na elke verkiezing kunnen heruitvinden, wat ze nooit doen. In werkelijkheid is de macht ongelijk verdeeld en verkiezingen herschikken hoogstens een deeltje van die macht: de politiek.

Citaat:
Cultuur wordt bepaald door de mensen die deze beleven en is een ongestuurd en ongecontroleerd gegeven.
Cultuur is een uitdrukking van gezag of macht. Machtelozen ondergaan de cultuur van de machtigen.

Niemand ist mehr Sklave, als der, der sich für frei hält, ohne es zu sein.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 6 juli 2009 om 18:44.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:41   #151
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Hun land
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook tegen migrantenstemrecht ben. Om de simpele reden - die duidelijk uit de praktijk blijkt overigens - dat partijen zich gaan uithoeren aan migrantenpopulaties, tegen de landsbelangen in.
Oud 6 juli 2009, 18:51   #152
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook tegen migrantenstemrecht ben. Om de simpele reden - die duidelijk uit de praktijk blijkt overigens - dat partijen zich gaan uithoeren aan migrantenpopulaties, tegen de landsbelangen in.
Het landsbelang is alleen het belang van de elite van een land. Het feit dat hier zoveel migranten zijn, bewijst al dat het belang van de elite en dat van het volk tegenstrijdig zijn. Gastarbeid zou er nooit gekomen zijn als de elite een vertegenwoordiging van het volk was.
Oud 6 juli 2009, 18:55   #153
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het landsbelang is alleen het belang van de elite van een land. Het feit dat hier zoveel migranten zijn, bewijst al dat het belang van de elite en dat van het volk tegenstrijdig zijn. Gastarbeid zou er nooit gekomen zijn als de elite een vertegenwoordiging van het volk was.
Dat ben ik dus met u oneens. Immigratie met mate (niet sneller toelaten dan men assimileren kan) is in het belang van het volk en het land. Dat zag men in Nederland ook toen WC's niet meer werden schoongemaakt, omdat Nederlanders allemaal al een beter baantje hadden.
Oud 6 juli 2009, 18:56   #154
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Aan welke voorwaarden moet een elite voldoen om het volk te dienen?
Oud 6 juli 2009, 18:56   #155
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat ben ik dus met u oneens. Immigratie met mate (niet sneller toelaten dan men assimileren kan) is in het belang van het volk en het land. Dat zag men in Nederland ook toen WC's niet meer werden schoongemaakt, omdat Nederlanders allemaal al een beter baantje hadden.
Ja, en dan importeert men mensen die de WC's wel willen kuisen.

Ik hoop dat je zelf beseft wat de gevolgen zijn...
Oud 6 juli 2009, 18:59   #156
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en dan importeert men mensen die de WC's wel willen kuisen.

Ik hoop dat je zelf beseft wat de gevolgen zijn...
Herpes?
Oud 6 juli 2009, 19:00   #157
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Herpes?
Grapjas.
Oud 6 juli 2009, 19:08   #158
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik denk dat de westerse cultuur superieur is.
Welke openbaring heeft jou dat geleerd?
Citaat:
Gewoon omdat we in het westen er in zijn geslaagd de tribale cultuur te overstijgen, de wet boven de familie en het geloof te plaatsen.
Het Westen heeft het multiculturalisme uitgevonden, met getto's in alle grote steden en lobby's in een maatschappij van minderheden. Als dat geen tribalisme is!
Citaat:
We hebben man en vrouw gelijke rechten gegeven.
Waarom iets wat ongelijk is gelijk willen maken?
Citaat:
We hebben de democratische waarden verankerd in ons bestel. enz.
Zoals een minorisering van de Vlamingen in de België.
Citaat:
Maar niets houd de moslims tegen om de zelfde verwezenlijkingen ook bij hen door te voeren en zo op gelijke hoogte met de westerse cultuur te komen staan. Maar vandaag de dag is dat wat mij betreft nog niet het geval.
De "vrijheid" om gewoon hetzelfde te doen?
Oud 6 juli 2009, 19:15   #159
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Aan welke voorwaarden moet een elite voldoen om het volk te dienen?
Spreiding van de macht, door onder meer sociale herverdeling, sociale bescherming, medebeheer. Elites met internationale belangen moeten weggezuiverd worden.
Oud 6 juli 2009, 19:16   #160
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Leg mij eens waarom een land gastarbeiders nodig zou hebben, zolang er geen volledige tewerkstelling bereikt is?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be