![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niks wat daar gebeurt lijkt mij exclusief gereserveerd voor mensen van het mannelijk geslacht.
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Parlementslid
|
![]() In Libië zijn er vrouwelijke imams. Al kan de excentrieke mening van Gaddafi daar voor iets tussen zitten. Want voor zover ik weet vind je ze nauwelijks ergens anders.
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall (Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt) Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 9 augustus 2006 om 17:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wat zegt de paus over oorlog in Lebanon??! het stad 'Sur' is kapot door isealische aanval.
Dit stad is in de bijbel terug te vinden .. dus het is eigenlijk een heilige plek voor christenen .. ![]() Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 9 augustus 2006 om 22:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2006.html http://nationalcatholicreporter.org/...072106.htm#one (Engels) http://nationalcatholicreporter.org/word/#three (Engels)
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar zelfs op kwalitatief vlak was Johannes Paulus II een goede paus: Tijdens zijn pontificaat is het aantal christenen wereldwijd gestegen.
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U meet dus de kwaliteit van een paus af aan de mate waarin zijn proselitisme geslaagd is?
![]() |
![]() |
#148 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() cynicus is ontmaskerd als het kneusje van deze intellectuele forumelite
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In ieder geval, als die cijfers kloppen, kan men er uit afleiden dat 1 op 5 priesters niet geschikt zijn voor hun ambt.
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik denk dat Jezus in het nieuwe testament niet éénmaal stelt dat zijn volgelingen niet mogen getrouwd zijn. Het celibaat dat door paus Marcellus begin vierde eeuw werd ingesteld en door paus Gregorius VII werd vastgelegd, is gebaseerd op de eerste brief van Paulus aan de Korinthiërs. Daarin wordt echter niets gebiedend gesteld dwz dat celibaat een goddelijk gebod zou zijn, integendeel zelfs. Eerst stelt Paulus de vrouw en de man in huwelijk als gelijke voor: Kor 7, 4: De vrouw heeft niet de macht over haar lichaam, maar de man; en desgelijk ook de man niet over zijn lichaam maar de vrouw. Dan gaat hij over het celibaat en wel met volgende belangrijke verzen: Kor 7, 6: Doch dit zeg ik uit toelating; niet uit bevel. Kor 7, 7: Want ik wilde dat alle mensen waren, gelijk als ik; maar ieder heeft zijn eigen gave god, de één aldus (getrouwd), de ander alzo (ongetrouwd). Dan heeft hij zelfs een zeer belangrijke wenk: Kor 7, 9: Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden. Wat Paulus dus doet is zeggen dat hij meer ziet in het celibaat, maar dit is geen bevel, en bovendien trouw je beter dan te 'branden'. Maar nu komen we bij een zeer belangrijke bekentenis - die een herhaling van vers 6 is - van Paulus in: Kor 7, 25: Aangaande maagden (zowel mannen als vrouwen), heb ik geen bevel des Heren. Vanaf deze vers tot aan het einde van deze brief over het celibaat, beweert hij niet in naam van zijn god, maar wel in eigen naam te spreken en dat wordt zeer duidelijk in: Kor 7, 32: En ik (Paulus) wil, dat gij zonder bekommernis zijt,... Paulus verdedigt in deze brief dus wel het celibaat, maar nergens gebiedt hij het, meer nog hij zegt niet in naam van zijn god te spreken. Kortweg, is het zoiets als: In ons team dragen we best allemaal een rood T-shirt, maar dat is geen regel, want ook met een groen T-shirt ben je welkom en gelijkwaardig. Het celibaat is derhalve eerder een praktisch gegeven om de dienstbaarheid jegens een instituut te optimaliseren bijvoorbeeld qua mobiliteit. Het is makkelijker een celibatair te herlocaliseren dan een gans gezin. Neen, neen, dat celibaat is zo'n typisch menselijk kantje dat pas driehonderd jaar na de dood van Jezus werd ingevoerd en pas duizend jaar later werd bekrachtigd.
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 14 augustus 2006 om 13:20. |
|
![]() |
![]() |