Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2007, 19:45   #141
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
Nee,

het verschill tussen islam en christendom is groter dan verschill tussen atheisme en islam.
de islam heeft NIKS met christendom te maken.

zie hun Paus?!! die heeft onze profeet (saw) beledigd maar ik heb nergens één van de bekende atheisten dat doen.

dat kun je ook hier op deze site zien.!

groetjes

Yahya
Heeft u het over paus Benedictus XVI die op 25 september '06 tegen de ambassadeurs van moslimlanden zei: "I should like to reiterate today all the esteem and the profound respect that I have for Muslim believers, calling to mind the words of the Second Vatican Council which for the Catholic Church are the Magna Carta of Muslim-Christian dialogue: "The Church looks upon Muslims with respect. They worship the one God living and subsistent, merciful and almighty, Creator of heaven and earth, who has spoken to humanity and to whose decrees, even the hidden ones, they seek to submit themselves whole-heartedly, just as Abraham, to whom the Islamic faith readily relates itself, submitted to God""?

Paus Benedictus XVI heeft jullie profeet niet beledigd. Dat zeggen o.a. ook de Groot Moefti van Egypte, de Groot Moefti van Istanboel, de Groot Moefti van Syrië, de Groot Moefti van Oman, de Groot Moefti van Kosovo, de Groot Moefti van Oezbekistan en nog 32 andere moslimgeleerden in een open brief aan de paus.

De uitspraken van atheïsten zoals Michel Onfray over de islam zijn echter heel wat negatiever.
Oud 29 januari 2007, 19:57   #142
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

beste,
Dat kan mischien heb ik dat verkeerd begrepen .. is mogelijk
dank u

Maar ik ga soms op die Paltalk rooms en ga Christian rooms binnen en Muslim rooms ...

Maar het verschill tussen die mensen is heeel groot..

De Moslims praten met Christians over de Bijbel, Jezus, Maria, ... Respect en begrip en ze stellen gewoon vragen en voeren dialoog uit!!

Maar wat The Christians zeggen en doen is afschuwelijk : alles wat je in hun rooms hoort is beledeginen en alles en alleen slechte woorden gebruiken ze en ze blokkeren mij altijd wanneer ik de microfoon wil pakken en reageren.

waarom??
omdat er in Egypte maandelijks +-200 christenen voor de islam kiezen..

ze zijn allemaal van Egypte, dus Egyptenaren onderling

met vriendelijke groete

Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 29 januari 2007 om 20:14.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 20:02   #143
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Hier is een mooie stukje uit de koran om de gemoederen te bedaren !

Dit is een mooie verhaaltje over maria en jezus.

Laatst gewijzigd door Lincoln : 29 januari 2007 om 20:05.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 20:26   #144
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste,

Een kind kan ieder wat geloof accepteren en volge, hij gebruikt zijn verstand niet om te zien welke is de juiste en welke is vals.. etc...
Oh oh, wat onderschat jij kinderen, zég. Denk je nu echt dat je die om het even wat kan wijsmaken?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yahyazakarya
Ik kan inderdaad bewijzen dat de Eerste bestaat.
Ik lees nu al sedert ettelijke maanden jouw pogingen om God te bewijzen. Ik heb nog altijd niet de eerste letter van een bewijs gelezen.

Een bewijs stoelt op voor iedereen waarneembare feiten, en wordt afgeleid op basis van logisch redeneren, en alleen logisch redeneren. Intuïtie, hoe menselijk ook, draagt niet toe tot de bewijskracht.

M.a.w: mijn intuïtie zegt me dat God bestaat, net zoals de jouwe dat doet. Maar met intuïtie bewijs je... niets. Want er bestaan nu eenmaal mensen, Yahya, wier intuïtie hen zegt dat er geen god bestaat. Dus...

Tenzij jij het begrip "bewijs" anders invult dan ik... tja... wanneer we het niet eens over de invulling van onze begrippen eens zijn, hoe kunnen we dan vruchtbaar van gedachten wisselen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya
en zien?
hoe kan jij de Eerste zien? als je hem kan zien dan is hij materie en lijkt op iets en zo moet ie ook een begin hebben en dus ook gemaakt en dat is onlogisch ...
Ik heb vanacht mijn grootmoeder gezien, in een droom weliswaar. Nochtans heeft mijn grootmoeder nu al zeven jaar geleden het tijdelijke met het eeuwige verwisseld. Ze is dus niet meer "materieel" aanwezig, en toch zie ik haar.

Zelfs al verbergt de zon zich nog achter de horizon, 's ochtends vroeg, dan zie ik toch reeds haar licht. Nochtans is licht, voor zover ik weet, géén materie. (Ik ben wel geen natuurkundige, misschien dat een natuurkundig geschool forumlid me hier wel tot de orde kan roepen?)
Citaat:
de eerste moet UNQIUE zijn en zo geloof ik in de Enige.

Hoe?

de Eerste bestaat, omdat da het meeste logische antwoord tussen deze 4 mogelijkheden
1) niets maakt iets?
2) materie eeuwig?
3) zichzelf gemaakt?
4) een wil, kennis, eerst, macht, .. achter het bestaan.
Goed, en waarom is jouw antwoord het meest logische? Dat vraag ik me nu al maanden af, maar je hebt nog niet een begin gemaakt met de formulering van je antwoord. Ik blijf geduldig wachten, ik heb alle tijd...
Citaat:
ik kies het meeste logische antwoord (normaal nadenken en niet propositielogica, predikatenlogica, of booleanse logica): de laatste keuze.
Kijk jongen, je hebt duidelijk geen kaas gegeven van propositie-, predicaten- of welke logica dan ook. Al deze vormen van logica zijn gewoon "normaal nadenken". Zij vormen niet meer dan de grammatica van het menselijk denkproces. En laat je nu grammatica niet nodig hebben om als moedertaalspreker toch je taal (min of meer) correct te spreken.

Grammatica is altijd een beschouwing "achteraf". Er wordt een taal gesproken, en een vreemdeling probeert deze taal in de vorm van grammaticale regels te vatten. Zo kunnen ook vreemden makkelijker de taal leren. Maar aan de taal zelf verandert dit niks.

Zo is het ook met de logica. Mensen denken al duizenden jaren "normaal" na. Op een gegeven ogenblik begon Aristoteles de menselijke denktaal in "grammaticale regels" te vatten, en dat werd dan zijn predicatenlogica. Die laat ons toe om makkelijker redeneerfouten bloot te leggen. Maar aan het normale denkproces verandert die predicatenlogica niks, zomin als bvb. de booleaanse logica.

Een Fransman denkt niet na wanneer hij zegt "je travaillerai" (ik zal werken). Maar een goede grammatica zal je uitleggen dat de futur simple ontstaan is uit de volkslatijnse constructie infinitief + hulpwerkwoord habere (hebben). Dit is trouwens niet alleen voor het Frans het geval, maar tevens voor de meeste andere Romaanse talen:
  • Frans: Je travailler-ai
  • Spaans: Trabajar-é
  • Italiaans: Lavorar-o
Verandert die grammatica iets aan het Frans, het Spaans, het Italiaans? Niks, geen letter. Die grammatica geeft enkel een eigenschap weer van die talen.

Verandert de predicatenlogica (of gelijk welk logisch systeem) iets aan onze "normale denkwijze"? Niks, totaal niks. Ze geven enkel de eigenschappen van onze "normale denkwijze" weer.

Je argument dat jij je van "normaal denken" bedient, en dat je de logische systemen opzijzet is dus gewoon onzinnig. Het zijn juist die systemen die ons "normaal denken" weergeven. Het verwerpen van die weergave zou je tot nadenken moeten stemmen, liefst "normaal nadenken"...
Citaat:
en als het christendom zo is, dus als kind geloven dan is dit een neiuwe bevestiging dat het verschill tussen de islam en het christen nog groter is.
Geen christen die zal ontkennen dat de verschillen met de islam aanzienlijk zijn. Ook ik herken weinig van mezelf in de islam. Maar ik kan er best inkomen dat jij je er wél in herkent. En daarvoor veroordeel ik je geenszins. Wie ben ik?

Maar je stelling luidde aanvankelijk dat het verschil tussen christendom en islam groter is dan het verschil tussen atheïsme en islam. En daarop ben je nog niet ingegaan. Ik ben niet de eerste die je deze vraag nog maar eens voor de voeten werpt.
Citaat:
In de koran is er geen enkel soera zonder verwijzing naar "nadenken" of verstand, naar de hemel kijken , de natuur bestuderen, in uzelf kijken ...
dat is de enige manier om de Enige te kunnen leren kennen.

voorbeeld:

“En jouw Heer inspireerde de bij: “Bouw huizen in de bergen en in de bomen en in wat zij (de mensen) bouwen. Eet dan van alle vruchten en volg de wegen die jouw Heer makkelijk maakte.” Er komt uit hun buiken een drank met verschillende kleuren, daarin is genezing voor de mensen. Voorwaar, daarin is zeker een Teken voor een volk dat nadenkt.”

Koran

“...Jij ziet in de schepping van de Erbarmer geen onevenwichtigheid. Kijk dan nog een keer, zie jij een afwijking? Kijk dan nog eens twee maal, jij zult jouw ogen nederig neerslaan, terwijl zij vermoeid zijn.”

Koran
Je verwart "nadenken" met "intuïtief aanvoelen". Nadenken is een activiteit van het verstand, waarbij de regels van de logica gelden. Intuïtie hoeft zich niet aan die regels te storen en gaat dus veel vrijer tewerk.

Maar... een bewijs kan je nooit stoelen op intuïtie, en wel om de simpele reden dat intuïtie een individuele aangelegenheid is - voor alle mensen verschillend - terwijl onze logica universeel en collectief is - voor alle mensen gelijk.

Als deze koransoeren ons met de neus op de feiten drukken - een bijenkorf met kleine diertjes die honing verzamelen die we daarna als een lekkernij kunnen eten - dan kan een gelovige (zowel een christen als een moslim, en wellicht ook nog anderen) intuïtief aanvoelen dat hierachter Gods wonderbaarlijke hand schuilgaat.

Maar bewijzen? Op basis dus van logisch redeneren, en niet van intuïtie? Vergeet het! Ik kan het niet. En jij evenmin.

Want een niet-gelovige die deze soeren leest kan intuïtief in alle oprechtheid met zichzelf tot het besef komen dat die diertjes gewoon toevallig geprogrammeerd zijn om honing te verzamelen in een bijenkorf, zonder dat daar een god bij te pas komt.

Troost je. Ook die niet-gelovige kan dat niet bewijzen.

Tot slot kom ik eventjes terug op de kinderen waarvan sprake in het begin van deze bijdrage. Kinderen zijn bijzonder intuïtieve wezens, aangezien zij hun onervarenheid met de logica nog moeten compenseren. Onderschat ze dus niet.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 20:30   #145
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, je hebt geen bewijs.. als je in de koran die termen terugvindt zoals "joden", "christenen","wathanyyin" zoals hindoisten, etc .. of "dahriyyin".. zoals atheisten , boedhisten ..etc
wilt niet zeggen dat islam iets te maken heeft met die geloven.!

de islam heeft NIETS met christendom of jodendom te maken..

Klaar!!
Jodendom, christendom en islam zijn drie vruchten aan éénzelfde plant.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 20:58   #146
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Goed, en waarom is jouw antwoord het meest logische? Dat vraag ik me nu al maanden af, maar je hebt nog niet een begin gemaakt met de formulering van je antwoord. Ik blijf geduldig wachten, ik heb alle tijd...
Lees en kijk zelf:

de Eerste bestaat, omdat da het meeste logische antwoord tussen deze 4 mogelijkheden
1) niets maakt iets?
2) materie eeuwig?
3) zichzelf gemaakt?
4) een wil, kennis, eerst, macht, .. achter het bestaan.

beste,

En jouw Heer inspireerde de bij: “Bouw huizen in de bergen en in de bomen en in wat zij (de mensen) bouwen. Eet dan van alle vruchten en volg de wegen die jouw Heer makkelijk maakte.” Er komt uit hun buiken een drank met verschillende kleuren, daarin is genezing voor de mensen. Voorwaar, daarin is zeker een Teken voor een volk dat nadenkt.”

Koran

“...Jij ziet in de schepping van de Erbarmer geen onevenwichtigheid. Kijk dan nog een keer, zie jij een afwijking? Kijk dan nog eens twee maal, jij zult jouw ogen nederig neerslaan, terwijl zij vermoeid zijn.”

Koran
Citaat:
Je verwart "nadenken" met "intuïtief aanvoelen". Nadenken is een activiteit van het verstand, waarbij de regels van de logica gelden. Intuïtie hoeft zich niet aan die regels te storen en gaat dus veel vrijer tewerk.
Leg mij a.u.b niet uit wat er in de koran bedoeld wordt met nadenken en verstand en daarvoor ben je echt dankbaar.!

groetjes

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 29 januari 2007 om 21:01.
Oud 29 januari 2007, 20:58   #147
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Jodendom, christendom en islam zijn drie vruchten aan éénzelfde plant.
No, de islam was er vóór jodendom en christendom.

groetjes
Oud 29 januari 2007, 21:01   #148
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

groetjes
de volgorde waarin de vruchten verschijnen is niet belangrijk.
Oud 29 januari 2007, 21:24   #149
tomcpp
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard niet :

Jodendom : ouder dan gelijk welke jaartelling. Waarschijnlijk tussen de 5000 en 7000 jaar.
Christendom : 2006 jaar
Islam : iets minder als 1400 jaar.

Zoek maar op.
tomcpp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 21:27   #150
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ciccio Bekijk bericht
Zo moet men ook niet de Islam veroordelen, omdat er een paar onnozele Taliban-zotten vermoorden, verkrachten en afpersen!
Neen, je moet islam veroordelen wegens schending van de mensenrechten in
-Saoudi-Arabia
-Pakistan
-Taliban (nog altijd) in Afghanistan
-Maleisie
-Indonesie
-overal ter wereld waar ze geweld plegen
http://www.thereligionofpeace.com/index.html#Attacks

Dat je die niet wil inzien en je ogen ervoor sluit!!!!
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 21:29   #151
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
-Saoudi-Arabia
-Pakistan
-Maleisie
-Indonesie

soms komt Amnesty International goed van pas, soms is Amnesty International zeer vervelend.
Oud 29 januari 2007, 21:32   #152
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcpp Bekijk bericht
Uiteraard niet :

Jodendom : ouder dan gelijk welke jaartelling. Waarschijnlijk tussen de 5000 en 7000 jaar.

Zoek maar op.
No, de islam is het oudste relegie.

he, het zal mischien een verrassing zijn als ik zeg dat je in de bijbel duidelijk kan lezen dat Jezus (as) een moslim was.

wil ja dat?

groetjes

Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 29 januari 2007 om 21:36.
Oud 29 januari 2007, 21:33   #153
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Zelfs de geschiedenis wil je aanpassen?
Eerst was er de joodse godsdienst, waaruit het christendom ontstond.
Pas in de 7de eeuw NA christus, begin rmp(*) mohamed zijn ziekelijke godsdienst te promoten - door overvallen, geweld en slavernij.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 21:33   #154
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
-Saoudi-Arabia
-Pakistan
-Maleisie
-Indonesie

waarom doen ze dat?
Oud 29 januari 2007, 21:36   #155
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
..geweld en slavernij.
Juist niet, ze wouden hem vermoren na zijn derde dag van call to islam omdat hij atheisme en meergoden godsdiensten weigerde.!

Muhammed (saw) is niet de oprichter van de islam!
Oud 29 januari 2007, 21:44   #156
tomcpp
Banneling

Standaard

Citaat:
No, de islam is het oudste relegie.
Uiteraard niet. Maar soit. Jij zal het wel weer beter weten dan alle geschiedkundigen op deze aardbol INCLUSIEF de moslim geschiedkundigen. Zie volgende opmerking.

Citaat:
he, het zal mischien een verrassing zijn als ik zeg dat je in de bijbel duidelijk kan lezen dat Jezus (as) een moslim was. wil ja dat?
Denk je nu echt dat je de eerste moslim bent die dat beweert ? Maar goed als je nogmaals afgemaakt wilt worden in wel redelijke argumenten, dan moet je dat vooral doen.

Zal ik je even zeggen dat Jezus geen moslim was ?

1. Hij stierf aan het kruis. Isa stierf niet aan het kruis
2. Hij verrees uit de doden. Isa niet
3. God had geen relatie met Isa. Noch met enig ander mens. Jezus was God.
4. Jezus, de Heer hield van de mensen. Van alle mensen. Isa hield niet van alle mensen. En allah al helemaal niet, zoals je heel goed weet.
tomcpp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 21:48   #157
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcpp Bekijk bericht
Uiteraard niet :

Zoek maar op.
Dus moeten we (in mijn ogen) accepteren dat de islam inderdaad 600 jaar achterloopt op ons "geloof"

600 jaar deden wij ook "onkuise dingen" met het verschil dat wij dat in den tijd niet meemaakte.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 21:53   #158
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Tomcpp,

Noem Isa of Jezus of Jesus (as) wat jij wilt.. zolang het maar over die man die in buik van Maria (moge Allah met haar tevreden zijn) maanden heeft gewoond.

Nou, wil je dat ik een bewijs uit de Bijbel haal waarin duidelik staat dat Isa of Jezus (as) een moslim was?

Yahya
Oud 29 januari 2007, 21:55   #159
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tomcpp,

Noem Isa of Jezus of Jesus (as) wat jij wilt.. zolang het maar over die man die in buik van Maria (moge Allah met haar tevreden zijn) maanden heeft gewoond.

Nou, wil je dat ik een bewijs uit de Bijbel haal waarin duidelik staat dat Isa of Jezus (as) een moslim was?
Je moet hier nooit toestemming vragen om iets te zeggen. Je mag het gewoon zeggen.
Oud 29 januari 2007, 21:56   #160
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Je moet hier nooit toestemming vragen om iets te zeggen. Je mag het gewoon zeggen.
danku uuuu beste,
Moslim is Arabisch..
weet je wat dat betekent?

groetjes

Yahya
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be