![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Jean-Marie Dedecker (Lijst Dedecker) - 26 februari tot 4 maart Senator, judocoach, Oostendenaar, verzekeringsmakelaar, .... en op zoek naar 203.755 stemmen. Lid van de senaatscommissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden en commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en de Landsverdediging (tot oktober 2006) |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Het is natuurlijk logisch dat het broeikaseffect hoog genoeg in de lucht moet gebeuren, anders is er niet genoeg plaats om de warmte vast te houden. 'Mesosfeer' is trouwens helemaal niet de buitenste laag, 'Meso' staat toch voor midden? Prima plaats dus voor het broeikaseffect. Hier alleszinds een andere kritische link waarbij de mesosfeer aan het broeikaseffect wordt gelinkt: http://www.aeronomie.be/nl/thema/aar...n/meso2.nl.pdf Verder vind ik het vreemd: ik ben niet akkoord met uw redenering dat mensen aan de bron staan van de huidige klimaatsveranderingen. En dan zegt u dat ik alles door elkaar kluts, omdat ik geen verschil zie tussen de huidige en natuurlijke trends. Het is toch zeer logisch dat als ik niet geloof in kaboutertjes, ik ook niet geloof in kabouterhuisjes? En dan verwijt u me dat ik uw links niet lees, maar u leest of begrijpt nog eens niet mijn inzendingen. En wat ik hier doe, is reageren op IPCC-mythes. U, de persoon die al die rapporten hebt gelezen, kunt mijn redeneringen niet eens ontkrachten (u hebt nog steeds niet gereageerd op mijn interpretatie van uw grafiek, waarbij ik stel dat die grafiek bewijst dat CO2 net niet belangrijk is.) Verder hebt u ook niet meer gereageerd op die ozon-discussie. Waarom moet ik dan nog al die IPCC-toestanden lezen als u me met deze essentiële zaken niet kunt overtuigen? |
|
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ok, qua energie-afhankelijkheid deel ik uw mening, maar dat is een andere discussie. Overschatting van methaan: daar ben ik het fundamentaal mee oneens. Er zijn groepen wetenschappers die zich met dit probleem bezig houden en die kennen heus de atmosferische reacties en halveringstijden van de broekasgassen. Daar wordt rekening mee gehouden in de klimaatmodellen. Er zijn verschillende feedback-effecten waar veel over bekend is. Er wordt zelf rekening gehouden met een daling van enerigeverbruik in huishoudens door stijgende temperatuur (hoewel dat effect marginaal is). Ik wil maar zeggen, ge kunt die modellen niet aanvallen op een gebrek aan wetenschappelijke fundering, die modellen zijn echt state-of-the-art Antartica koelt inderdaad af, geen enkel klimaatmodel voorspelt daar een opwarming (maar goed ook zou ik zeggen) Uw opmerking dat het IPCC een politieke instantie is. Hmm, ik betwijfel dit, dit is gewoon een groep topwetenschappers. Als er al politieke inmenging is, dan is het om de aannames in de modellen conservatief (lees: zo laag mogelijk) in te schatten. Overigens, als ge die politieke inmenging eruit wilt, er zijn voldoende onafhankelijke studies. Misschien interessant om eens te checken: het enerige-model dat in VS gebruikt wordt, ontwikkeld door MIT: EPPA (http://web.mit.edu/globalchange/www/eppa.html) Ongeloofelijk complex model om CO2 emissies en efecten op klimaat te voorspellen. groeten! |
|
![]() |
![]() |
#143 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#144 |
Burger
|
![]() @ Voltian,
Indien het IPCC discussiëert over de resultaten, dan is het geen wetenschappelijke organisatie. Dit stond in alle kranten. In de wetenschappen worden niet discussies gepubliceerd, maar metingen en resultaten van modellen. Over die modellen moet er natuurlijk gediscussiëerd worden, maar niet de resultaten van die modellen. De resultaten moeten geïnterpreteerd worden. |
![]() |
![]() |
#145 | ||||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
je beseft dat het in de mesosfeer tot -100°C wordt ? Citaat:
"Want alhoewel koolstofdioxide de onderste lagen van de atmosfeer opwarmt door het absorberen van infrarode straling, straalt koolstofdioxide infrarode straling uit in de mesosfeer waarvan de helft ontsnapt uit de aardse atmosfeer. Dit energieverlies veroorzaakt de daling van de temperatuur." troposfeer en stratosfeer bevatten btw ongeveer 99% van de massa van de atmosfeer. Citaat:
Citaat:
ik heb u de wetzenschappelijke achtergrond gegeven waarmee u het zelf kan beginnen narekenen. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door jules : 8 februari 2007 om 12:39. |
||||||||
![]() |
![]() |
#146 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Maar uiteindelijk, zelfs als het in de troposfeer is dat de broeikasgassen hun werking hebben, vind ik geen redenen om aan te nemen dat het juist is dat CO2 de helft van de broeikaswerking heeft van H2O. CO2 blijft maar een concentratie van 0.04% hebben in de lucht, terwijl H2O iets rond 1% (niet constant) moet hebben. Puur op concentratie is er dus ongeveer 4% CO2 per 100% de H2O. CO2 is een zwak gas, H2O een sterk. Dat is een extra factor van bijvoorbeeld 4, waardoor we de CO2concentratie met 4 moeten delen om de algemene broeikasefficiëntie van CO2 per H2O te bekijken. Dat wordt dus 1% CO2-effect per 100% H2O-effect. Als we nu uw grafiek in rekening brengen, zien we dat CO2 beter gepositioneerd is dan H2O op de golflengten die door de aarde worden gereflecteerd. Maar dat is dus minimaal 40% van H2O t.o.v. 100% CO2, dus we geven de CO2 een verdubbelde werking tegenover H2O. Met deze gegevens krijgen we dus 2% CO2-effect per 100% H2O effect. Dat is een enorm verschil. De cijfers die ik gebruikte kunnen gemakkelijk door de fysische cijfers worden vervangen, maar ik denk dat ik toch redelijk voorzichtige schattingen heb gemaakt. Als ik op het internet zoek naar de gemiddelde samenstelling, zie ik echter zelfs een 2% voor H2O. Zie voor deze concentraties volgende pagina: http://www.stichtingklimaat.nl/mondiale_afkoeling.htm (Ik heb niet het hele artikel gelezen en ben het niet noodzakelijk eens met wat men daar zegt, het is echter wel de enige plaats waar ik een gemiddelde concentratie van H2O in de lucht heb gevonden.) Als dat waar is, dan geeft dat zelfs een 1% CO2-effect per 100% H2O met mijn schattingen. Ik moet dus al zeer ver fout zijn vooraleer mijn stelling dat het onmogelijk waar is dat CO2 de helft van het broeikaseffect t.o.v. H2O voor zijn rekening neemt. Ik gebruik algemeen gekende cijfers, cijfers komende van Jules en maak maar 1 veronderstelling, namelijk dat H2O 4 maal sterker is dan CO2. We zien dat zelfs als H2O 2 maal sterker is dan CO2, mijn redenering nog steeds overtuigend is. Het spijt me, maar ik zie hier dus een duidelijke onbekwaamheid van de CO2 om een bepalende hap van het broeikaseffect te spelen. |
|
![]() |
![]() |
#147 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
meer info daarover later, moet offline. |
||
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
Hier alvast een interessante link: http://blue.atmos.colostate.edu/pres...ons/PPT-69.pdf |
|
![]() |
![]() |
#149 | |||
|
![]() Citaat:
Het is niet Jules zijn redenering het is een wetenschappelijk onderbouwd feit. Zie deze grafiek: ![]() Citaat:
![]() Het is erg vermoeiend om redeneringen te ontkrachten over dingen die nooit nergens door iemand (serieus) gezegd zijn. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#150 |
Banneling
|
![]() dat gaat nogal een klets geven tegen de opwarming van de aarde he, wanneer het gigantische België alle kyoto-normen haalt ! ... absoluut niet te verwaarlozen tegenover de economishe en ecologische wildgroei in bvb China ...
wat ben ik blij dat ik in dit land woon met deze politici ! |
![]() |
![]() |
#151 |
Burger
|
![]() @ Groentje,
Ik denk niet dat mijn redenering vermoeiend is. Ik kijk naar de grafiek van Jules en zie dat H2O nog steeds op 40% van haar krachten is op de plaatsen waar zowel CO2 het sterkste staat als waar de meeste radiatie vanuit de aarde is. Mijn stelling met eenvoudige berekening is dat dit niet voldoende is om alle andere nadelen van de CO2 uit te wissen, bijvoorbeeld de zeer lage concentratie. Ik kom uit op een 1%, een zeer lage waarde. Verder ben ik geen believer. Als niet-believer heb ik al dikwijls zaken gelezen van het IPCC, maar ik ga niet alles gaan lezen daar. Ik denk dat het vooral aan de believers is om hun zaak te verdedigen. Als u echter wil dat ik een link lees, dan liefst met een kleine samenvatting, zodat ik weet wat er precies staat en waarop ik moet letten. Ik ga geen webpagina van 2 meter in detail gaan lezen als ik niet eens weet of daar relevante informatie in staat. Het is dus niet aan mij maar aan u om pro-argumenten te geven. Aan me zeggen: lees wat het IPCC erover zegt, is dus niet voldoende. De berekening die ikzelf heb gedaan om te bewijzen dat CO2 veel te zwak is, heb ik trouwens nog nergens gezien, ook niet bij het IPCC. Die berekening is echter essentieel om te bewijzen dat CO2 een belangrijk gas is (of net niet). Als u dat niet inziet, tja, dat lijkt me niet een wetenschappelijke reflex. Een aantal kritieken die Jules heeft gegeven op mij, zijn ook vermoeiend om te weerleggen. Zoals die ozon: iedereen weet dat de ozon op grote hoogte wordt aangemaakt, zodat het normaal is dat het zich op grote hoogte bevindt. Ozon is trouwens instabiel en dankt zijn speciale werking aan die instabiliteit. In tegenstelling tot CO2. Dus als Jules beweert dat O3 dan maar op de grond zal vallen, lijkt een intelligente opmerking maar is dat niet voor iemand die zich opwerpt als grote verdediger van klimaatstheorieën, want de basiswerking van O3 lijkt me in klimaatswetenschappelijke kringen een minimale basis om mee te praten. Als ik hier dus moeite doe om te berekenen hoe CO2 en H2O relatief tegenover elkaar staan in hun broeikassterkte, is dat wat ik bedoel met wetenschappelijke verificatie. Een berekening met als uitkomst een sterke CO2, is een sterk argument voor de klimaatsproblematiek. Ik kom echter, door de gegevens van Jules en van het internet te gebruiken, op een 1 CO2-broeikaswerking per 100 H2O-broeikaswerking uit. Ofwel is de berekening fout, maar dan is het als believer om de berekening opnieuw uit te voeren en mijn domme berekening te ontkrachten, zeer eenvoudig. Ofwel missen we hier iets. Dan is het vooral als believer om het missende element te vinden, niet aan mij (alhoewel ik ook gezocht maar niks gevonden heb). Dat is iets moeilijker, maar als u niets kunt vinden moet u niet afkomen met 'vermoeidheid', dat is niet wetenschappelijk. Ik ben alleszinds niet van plan om alle referenties van iedereen hier tot in de kleinste details te verifiëren, zeker niet als ze er niet eens minimaal bij zetten waar ik me aan kan verwachten. Ik denk dat ikzelf dat bij elke referentie wel heb gedaan. |
![]() |
![]() |
#152 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
http://teaching.ust.hk/~chem541/greenhouse_effect_2005.pdf (helem�*�*l lezen !) Citaat:
CO2 absorbeert sterker dan jij denkt. Citaat:
Citaat:
IK ben trouwens diegene hier die heeft gepost dat dat scheiding op atoomgewicht pas in de heterosfeer gebeurt. De ozonlaag ligt in de homosfeer. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
#153 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Een wat karikaturale voorstelling maar je begrijpt wel wat ik bedoel hé. ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() En ik dacht dat wij al uitvoerig hadden uitgelegd waarom CO2 wel zo'n sterk effect heeft.
![]() |
![]() |
#154 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() ps: bekijk mijn gedicht op men webblog!
![]() |
#155 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
'K denk dat er sommige andere mensen/partijen naïef zijn ... en dit voortaan hopelijk correct schrijven ![]() |
|
![]() |
![]() |
#156 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Uw referentie begrijp ik. Maar die gaat ervan uit dat CO2 een sterk greenhouse gas is. Ik dacht dat het een zwak gas was, en dat dit algemeen aanvaard was. Ik begrijp uw referentie dus, maar verdenk hen ervan niet alle gegevens te gebruiken. CO2 wordt hier niet als een zwak gas voorgesteld, heb ik de indruk. Mijn 'simpele' berekening is trouwens helemaal niet te simpel, want het houdt rekening met uw golflengte-afhankelijkheid, waarbij ik uw grafiek heb gebruikt (waarbij H2O nog 40% op zijn sterkte zit bij CO2, altans volgens die figuur die u hier had gepost). Ik zou dus niet weten wat hier te simpel aan is. Misschien wel dat de factor niet helemaal juist is, maar dat heeft niks met simpelheid te maken, enkel met het hebben van de juiste gegevens. Uw opmerking over O3 is trouwens wèl dom, want de post van Rafale had het over het feit dat een zwaar gas de neiging heeft om dichter bij de aarde te zitten. Eens O3 hoog in de lucht is aangemaakt, dondert dat ook naar beneden (maar natuurlijk niet even snel als wij zouden doen). Dus uw drie triomfantelijke smileys waren daar totaal overbodig. Rob |
|
![]() |
![]() |
#157 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik lees wel de links, maar mijn geduld is redelijk laag als ik niet weet wat ik zal lezen. Dikwijls is het moeilijk om de relevantie ervan in onze discussies in te zien. U moet ook niet van me verwachten alles te lezen. En ik herinner me niet dat ik een argument van iemand van u uit het oog heb verloren, dus het is niet ik die hier in rondjes redeneert. Ik weet trouwens meer van het IPCC als u denkt. Als ik iets lees wat relatief nieuw voor me is, èn duidelijk, dan lees ik het natuurlijk graag uit. Ik zie trouwens weinig reacties van u naar de links van mij (of andere disbelievers), dus waarom zit u hier te klagen? De berekening, dat is die waarbij ik tot de conclusie kom dat CO2 maar 1% van de broeikaskracht heeft tegenover H2O. En de grap van Jules was enkel grappig voor de mensen die denken dat (1) O3 van de aarde tot aan de ozonlaag zweeft en (2) dat een zwaardere molecule op hoge hoogte, die naar beneden zou donderen, dat met grote snelheid zou doen en (3) O3 als een stabiel gas aanziet. |
|
![]() |
![]() |
#158 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Verder is glas zeker niet milieuvriendelijker dan plastiek, want glas is veel zwaarder en kan minder inhoud hebben dan plastiek (met telkens meer vrachtwagens), glas recycleren heeft energie nodig èn detergenten. Het is dus ook enorm duur. In de plaats hiervan plastiek gebruiken en dat gewoon in een gecontroleerde afvalput wegsmijten lijkt me stukken goedkoper èn milieuvriendelijker. Als u hier verder over wil discussiëren, stel ik voor om een nieuwe discussie op te starten, want dit hoort hier niet thuis natuurlijk. Rob |
|
![]() |
![]() |
#159 |
Burger
|
![]() Hier een document dat ontkent dat de 20° eeuw een speciaal jaar was geweest. Het is ook zeer goed gedocumenteerd. Veel leesgenot voor de believers:
http://www.marshall.org/pdf/materials/136.pdf "While proxy data cannot be used to reconstruct the global average climate of the last 1,000 years, they do provide a basis for comparing the climate of the 20th century to the climate of the preceding 900 years within individual locations. A survey of the scientific literature found that it was possible to identify a 50-year period in which temperatures were warmer than any 50-year period in the 20th century in most of the locations of the climate proxies. These results offer strong evidence that the climate of the 20th century was not unusual, but fell within the range experienced during the past 1,000 years." |
![]() |
![]() |
#160 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
http://geosci.uchicago.edu/~archer/PS134/LabManual/lab.modtran.html je inzien dat je het te simpel voorstelt. (speciaal voor jou twee links gegeven naar korte pagina's !) Citaat:
![]() |
||
![]() |