Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 februari 2007, 12:23   #141
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik vind het een enorme vooruitgang dat dieren niet langer als gebruiksvoorwerpen worden behandeld, maar als bewuste wezens waarvan het welzijn belangrijk is. Jij niet dan?
Ik geef veel om het welzijn van dieren voordat ze op mijn bord belanden. Verlies echter niet uit het oog dat het in de natuur der dingen ligt dat ze daar terecht zullen komen.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 12:46   #142
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Uw standpunt is barbaars omdat het de bijzondere waarde van elk menselijk wezen miskent. Het is daarenboven erg kortzichtig omdat geen rekening gehouden wordt met de verdere evolutie en dus de mogelijkheden op termijn.
Waarom zou ik de bijzondere waarde daarvan miskennen door de zaken objectief te bekijken? Jouw redenering volgend kan je maar best ook geen voorbehoedsmiddelen gebruiken, want dan wordt ook geen rekening gehouden met de mogelijkheden op termijn
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 12:49   #143
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ja hoor. Maar als dat betekent dat een pasgeboren muis waardevoller is dan een foetus, dan verlies je me weer.
Dat heb ik helemaal nergens gezegd. Dat heeft Rene Artois van mijn uitspraak gemaakt. Ik heb enkel gezegd dat er geen enkele reden is om een embryo of een jongen foetus boven het leven van een bewust dier te plaatsen. Als je dus aanvaardt dat bewuste dieren mogen gedood worden om bepaalde redenen, dan is er geen enkele reden waarom abortus in bepaalde omstandigheden onaanvaardbaar zou zijn.

Laatst gewijzigd door Edina : 13 februari 2007 om 12:55.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 12:52   #144
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Ik geef veel om het welzijn van dieren voordat ze op mijn bord belanden. Verlies echter niet uit het oog dat het in de natuur der dingen ligt dat ze daar terecht zullen komen.
Bwa, mensen kunnen ook perfect overleven zonder vlees...

En voor alle duidelijkheid: ik ben zelf geen vegetariër...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 13:24   #145
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
LOL! Ik vrees vooral dat jij een probleem hebt met geëmancipeerde vrouwen.
Ik ben de eerste om te bevestigen dat vrouwen met het nodige respect moeten behandeld worden. Geloof me, een man die het riskeert in het openbaar zijn vrouw af te ranselen zal door andere mannen een finale aframmeling krijgen, dwz dat een man altijd een vrouw zal beschermen wat niet wil zeggen dat de patriarchie in vraag moet worden gesteld.

Een goed stukje tekst las ik onlangs op de telegraaf:

Het is een constante strijd tussen vrouw en man, sinds de invoering van o.a. het recht van de vrouwen om te mogen stemmen. Altijd dat geleur om gelijkheid, gelijkheid op alle maatschappelijke fronten, sectoren. Mannen zijn gehersenspoeld de laatste vijf decennia. Ze mogen zichzelve niet zijn, anders krijgen ze hele horde commissies en vertrouwenspersonen (-artsen) over zich heen. Vindt men het gek dat er zo veel verandert in de wereld? Er is psychisch zo veel getrokken aan mannen, dat zelfs hun sperma een kwalijke verandering heeft ondergaan (en nog steeds). Door de verandering van de maatschappij moeten ook mannen de mouwen opstropen en meedraaien in de huishouding. Als ze de kans krijgen. Want veel vrouwen willen huishoudelijke taken of de opvoeding van de kids niet uit handen geven. Ze vinden o.a. dat mannen dat niet goed genoeg kunnen. Met geweld hebben o.a. dolle Mina's en meidenmuziekgroepen een te snelle maatschappelijke, mentale verandering teweeg willen brengen. Het resultaat? Een snelle individualisering van geesten, autonomen die iedere keer maar weer hun eigen stekkie opeisen en ontwikkeld geavanceerd egoïsme en manipulatie. Ik weet niet of dat mannen en vrouwen dichter bij elkaar heeft gebracht? Macho of geen macho, drie hoera's voor de man, die man is, wil zijn en blijven.

Laatst gewijzigd door Sinistra : 13 februari 2007 om 13:31.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 13:49   #146
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Ik ben de eerste om te bevestigen dat vrouwen met het nodige respect moeten behandeld worden. Geloof me, een man die het riskeert in het openbaar zijn vrouw af te ranselen zal door andere mannen een finale aframmeling krijgen, dwz dat een man altijd een vrouw zal beschermen wat niet wil zeggen dat de patriarchie in vraag moet worden gesteld.
Nog nooit zoveel gelachen als vandaag op het forum!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 14:27   #147
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Waarom zou ik de bijzondere waarde daarvan miskennen door de zaken objectief te bekijken? Jouw redenering volgend kan je maar best ook geen voorbehoedsmiddelen gebruiken, want dan wordt ook geen rekening gehouden met de mogelijkheden op termijn
Van een biologe had ik beter verwacht. Leven begint pas bij conceptie.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 14:28   #148
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Bwa, mensen kunnen ook perfect overleven zonder vlees...
Zal wel maar waarom zouden we?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 14:38   #149
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
De wetenschap is het er ondertussen wel over eens dat dat bewustzijn in ieder geval onmogelijk is zonder die "neurale machinerie". M.a.w. als de structuren nog niet volledig ontwikkeld zijn, is er hoe dan ook nog geen sprake van dat bewustzijn.
Of 'de wetenschap 'het ergens over eens zou zijn, is sowieso compleet irrelevant. Maar het is ook niet waar, want geen mens weet wat bewustzijn is, of hoe het bewustzijn gerelateerd is tov een materieel systeem als het zenuwstelsel.

Citaat:
Toch wel, want het onderscheid blijft ook dan bestaan. In embryo's en jonge foetussen is dat bewustzijn nog niet gematerialiseerd, terwijl dat in volwassenen wel het geval is.
Het materialiseren van bewustzijn! Wat moet men zich daar bij voorstellen? Kunt u misschien meedelen uit welk soort materie bewustzijn dan juist bestaat?

Citaat:
Zonder centrale verwerking en opslag van prikkels is bewustzijn onmogelijk. Daar draait het om.
Tsja, je blijft gewoon je vooroordeel herhalen, zonder een zweem van bewijs. Het is natuurlijk duidelijk dat het waakbewustzijn sterk beïnvloed wordt door het zenuwstelsel. Maar hieruit besluiten dat er zonder zenuwstelsel geen bewustzijn is, is even dwaas als zeggen dat er zonder radio geen radio-uitzending is. Als mijn radio kapot is, kan de uitzending in mijn kamer niet ten gehore komen, maar de uitzending gaat wel door. Als mijn zenuwstelsel is beschadigd, kan mijn bewustzijn zich niet meer als vroeger via daden manifesteren in de fysieke wereld, maar dat betekent niet dat dit bewustzijn er niet meer is.

Om enige plausibiliteit aan je vooroordeel te verlenen, zou je toch iets moeten kunnen zeggen over de wijze, hoe bewustzijn dan door materiële processen wordt voortgebracht. Voor zover ik weet leiden materiële processen alleen maar tot weer nieuwe materiële processen, maar nooit tot iets niet-materieels als bewustzijn. Jij spreekt van materialiseren van bewustzijn, wat implementeert dat bewustzijn een vorm van materie is. Nog eens: ik zou daar graag meer over vernemen. Welk soort materie? Gewone atomen en moleculen? Neutrino's? Zwarte materie misschien?

Citaat:
Er is een belangrijk verschil. Geluiden en licht zijn prikkels die je waarneemt en waardoor je wakker wordt. Dat is iets anders dan op een knopje drukken.
U bedoelt dat een systeem, waarbij een computer met een geluid of een lichtflits wordt aangeschakeld, over bewustzijn moet beschikken, maar dat een computer, via een drukknop aangezet, niet over bewustzijn beschikt? Wat is het principiële verschil tussen een geluidsprikkel en een tactiele prikkel?

Citaat:
Overigens kan men dat heel eenvoudig nagaan d.m.v. hersenonderzoek. Tijdens de slaap zijn de delen van de hersenen die onlosmakelijk in verband gebracht worden met bewustzijn wel degelijk actief.
Men kan het besluit evengoed omdraaien en zeggen dat zo'n vaststelling juist aantoont, dat bewustzijn een andere bron moet hebben dan die hersenprocessen, aangezien die processen bij afwezigheid van bewustzijn toch doorgaan. Het punt is, dat men andermans bewustzijn an sich niet kan zien (het eigen bewustzijn neemt men wel waar, blijkbaar met het bewustzijn zelf als 'waarnemingsorgaan', ergo: zelfbewustzijn). Men kan hersenprocessen observeren, maar men kan op geen enkele manier zien of die hersenprocessen al dan niet met bewustzijn gepaard gaan. Het is niet omdat fenomeen A gepaard gaat met fenomeen B, dat omgekeerd uit het optreden van B tot het optreden van A kan worden besloten. In dit geval: het is niet omdat, wanneer ik mij bewust weet, in mijn hersenen bepaalde processen optreden, dat omgekeerd, wanneer tijdens mijn slaap zo'n processen optreden, ik noodzakelijkerwijs bewust zou moeten zijn.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 14:51   #150
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Leven begint pas bij conceptie.
Verklaar??
Zonder wetenschappelijke onderbouwing is dit immers een loze, arbitraire bewering.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 14:52   #151
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Ik geef veel om het welzijn van dieren voordat ze op mijn bord belanden. Verlies echter niet uit het oog dat het in de natuur der dingen ligt dat ze daar terecht zullen komen.
Het ligt in de natuur der mensen om ongewenste kinderen niet geboren te laten worden.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 14:57   #152
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Er zijn een aantal situaties waarover weinig of geen discussie bestaat. Verkrachting is er één, het mogelijk gevaar voor de moeder is er een andere van.
Dus verkrachting en mogelijk gevaar voor de moeder zijn voldoende om "moord" (zo noemt de anti-abortuslobby dat toch?) toe te staan?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 15:03   #153
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Dus verkrachting en mogelijk gevaar voor de moeder zijn voldoende om "moord" (zo noemt de anti-abortuslobby dat toch?) toe te staan?
Ja, ik vrees het.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 15:09   #154
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Portugezen legaliseren abortus

De Portugese premier José Socrates heeft vanavond bevestigd dat abortus plegen tijdens de tien eerste weken van een zwangerschap, niet langer een misdrijf is in Portugal.

De Portugezen konden zich vandaag in een referendum uitspreken over het feit of het vrijwillig onderbreken van een zwangerschap in een vroeg stadium gelegaliseerd moet worden. Het merendeel van de deelnemers stemde 'ja'.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 15:10   #155
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ja, ik vrees het.
Moord goedkeuren.
Vreemde ethiek.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 15:14   #156
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Moord goedkeuren.
Vreemde ethiek.
Nee hoor, elke moderne staat heeft een leger en keurt dus in principe moord goed. Terroristen of gevaarlijke gangsters worden soms ter plekke doodgeschoten. Soms blijkt dat nodig, om erger te voorkomen.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 15:20   #157
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Nee hoor, elke moderne staat heeft een leger en keurt dus in principe moord goed. Terroristen of gevaarlijke gangsters worden soms ter plekke doodgeschoten. Soms blijkt dat nodig, om erger te voorkomen.
Dat "onschuldige ongeboren leven" is dus van hetzelfde allooi als terroristen en gevaarlijke gangsters??
Het wordt hier hoe langer hoe fraaier. Zeer merkwaardige ethiek.

Laatst gewijzigd door drosophila : 13 februari 2007 om 15:22.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 15:31   #158
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Van een biologe had ik beter verwacht. Leven begint pas bij conceptie.
Ik sprak ook helemaal niet over leven, maar over het geen rekening houden met de mogelijkheden op termijn.

Overigens is er nog steeds enorm veel discussie over wat "leven" nu precies is. En dat leven bij de conceptie zou starten, is een definitie die alvast weinig gangbaar is
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 15:33   #159
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Zal wel maar waarom zouden we?
Er zijn massa's redenen te bedenken: ethische, ecologische, gezondheidsredenen,...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 15:35   #160
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Dat "onschuldige ongeboren leven" is dus van hetzelfde allooi als terroristen en gevaarlijke gangsters
Een bijzonder straffe stelling!

Ik zou je daarin niet durven steunen.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be