![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mag ik trouwens ook vermelden dat ook Paulus van mening was dat Gods boodschap niet voor iedereen bereikbaar en begrijpelijk is. Zo schrijft hij in de eerste brief aan de Korinthiërs (2:14) Van nature aanvaardt de mens niet wat komt van de Geest van God; het is dwaasheid voor hem, hij kan het niet vatten, want het kan alleen beoordeeld worden in het licht van de Geest. In dezelfde tekst bemerken we dat Paulus ook een onderscheid maakt tussen ingewijde en niet ingewijde gelovigen (2:6) Over wijsheid spreken wij wel onder de ingewijden, maar dat is niet de wijsheid van deze wereld of van de machten van deze wereld, die onttroond zullen worden. Ik snap ook niet zo goed waar de vrees vandaan komt dat het mogelijke nageslacht van Jezus een sterke authoriteitsclaim zou mogen hebben ten overstaan van de mensheid wanneer er tijdens de geschiedenis een gnosticus het pauselijke ambt zou bekleden (ik neem aan dat het hierbij over Valentinius gaat). De reden daarvoor is dat ikzelf de Valentiniaanse traditie eerder begrijp als een anti-authoritaire stroming die wel openstond naar mogelijk geïnteresseerde mensen toe.
Laatst gewijzigd door netslet : 1 maart 2007 om 16:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wanneer een christen op basis van bepaalde - inderdaad nogal bloedige - bijbelfragmenten meent moord te mogen goedpraten, dan zijn vele andere christenen er als de kippen bij om hun geloofsbroeder tot de orde te roepen. Meestal christenen die de Bijbel niet letterlijk lezen, maar hem als een spiegel voor hun eigen ziel gebruiken, en bovendien de bril van Jezus niet vergeten op te zetten. Dus stellen dat iedereen de zogezegde "moord door God" als goed en normaal aanvaard is kort door de bocht, zowel jegens katholieken als protestanten als orthodoxen. Hoogstens een paar fundamentalistische splintergroepen kan je dit verwijt maken. En dan nog... De Bijbel wordt door de overgrote meerderheid van de gelovigen immers niet als een reeks van richtlijnen beschouwd, maar in de eerste plaats als een uitnodiging ter bezinning. Voor een christen is het dus volstrekt normaal dat sommige bijbelfragmenten in conflict zijn met zijn eigen, individuele geweten. Het is in dergelijke gevallen boodschap naar de diepere betekenis van die bijbelfragmenten te zoeken. Door blijven stil te staan bij het letterlijke doe je de Bijbel zwaar onrecht. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Dat lag bij de meeste gnostici stromingen wel even anders. Citaat:
Het was in de Oerkerk volstrekt normaal dat gelovigen, wier geloof nog niet "volwassen" geacht werd (aspiranten dus), catecheseonderricht kregen. Vooraleer dat zij gedoopt werden - volwassendoop was toen nog de regel - moesten zij catechese volgen, en onmiddellijk daarop legden zij hun doopgelooften af en ontvingen ze het vormsel. Citaat:
En omdat mensen maar mensen zijn komen ze er vroeg of laat toe om elk element ter consolidering van hun macht aan te wenden. Dat zou minstens één element méér geweest zijn, dan bij niet-gnostici. Een verlammend element bovendien: de grote massa, "van gnosis verstoken" (en ik plaats dit opzettelijk tussen aanhalingstekens), zou zich er zonder meer bij neerleggen. Als er dan een gangster aan het hoofd komt... Citaat:
En als die nieuwe nomenclatura zich bovendien een status van "goddelijke uitverkorenheid" zou kunnen aanmeten, dan zit je al een heel eind voorbij de oligarchie van Plato (waar veel gnostische stromingen toch ook deels hun mosterd vandaan hadden). |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() [b][color="Red"]De Communicatielijn.
Iemand zou kunnen vragen : Wat is het communicatiemiddel geweest? Dit kan goed worden geïllustreed door een voorbeeld uit deze tijd. Verbindingslijnen hebben: 1. de uitspreker of "vader" van de boodschap, 2.de overbrenger of zender, 3. de media waarlangs of waardoor de boodschap gaat, 4.de ontvangeren 5. de hoorder. Bij de telefoonverbindingen hebben wij: 1.de telefoongebruiker die de bron van de communicatie is; 2. de telefoonmicrofoon, die de boodschap omzet in elektrische impulsen; 3. de telefoonlijnen die de elektrische impulse naar de bestemming voeren; 4.de ontvanger die de boodschap weer van impulsen omvormt tot hoorbare geluiden, en 5. de hoorder. Evenzo is in de hemel 1. Jehovah God de voortbrenger van zijn uitspraken, waarna 2. zijn officiële Woord of Woordvoeder, thans bekend als Jezus Christus, de boodschap overbrengt; 3. Gods heilige geest is de werkzame kracht die als het medium wordt gebruikt om de communicatie of mededeling naar de aarde te voeren; 4. Gods profeet op aarde is de ontvanger van de de boodschap en 5. maakt deze vervolgens in het belang van Gods volk bekend.Precies zials nu wel eens een koerier wordt uitgezonden om een belangrijke boodschap over te brengen, verkoos God het nu en dan, zich van geestenboodschappers of engelen te bedienen ten einde comminicaties vanuit de hemel naar zijn dienstknechten op de aarde over te brengen. Gal.3:19; Hebr.2:2. Groet Ronny |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het proces van inspiratie.
De uitdrukking "door God geïnspireerd" vormt de vertaling van het Griekse theopneustos, dat "door God geademd" betekent. Het is Gods eigen geest, zijn werkzame kracht, die hij op getrouwe mannen heeft geademd, en waardoor hij hen ertoe bracht de heilige geschriften bijeen te brengen en te schrijven. Dit proces staat bekend als inspiratie. De profeten en andere getrouwe dienstknechten van God die onder inspiratie kwamen, ervoeren dat hun geest door middel van werkzame kracht werd mmegevoerd. Dit betekent dat zij van God boodschappen of beelden van voornemens ontvingen die stevig werden vastgelegd in de banen van hun geest. "Want nooit werd profetie door de wil van een mens "voortgebracht" , maar mensen hebben van Godswege gesproken zoals zij door heilige geest werden meegevoerd. 2 Petr.1:21; Joh. 20:21-22. Terwijl deze mensen Gods wakker en bij hun volle bewustzijn waren, of terwijl zij sliepen en droomden, planten zijn geest de boodschap die van goddelijke oorsprong van de communicatielijn uitging, stevig in. Bij het ontvangen van de boodschap was het de verantwoordelijkheid van de profeet om haar, onder woorden gebracht, aan anderen door te geven. Als Mozes en andere getrouwen profeten in de opstanding terugkeren, zullen zij ongetwijfeld de nauwkeurigheid van de bewaarde verslagen van hun geschriften kunnen bevestigen, want hun gevoelige opnieuw-geschapen geest zal zich nog steeds duidelijk de oorspronkelijke mededelingen herinneren. Insgelijke had het transfiguratievisioen zo'n diepe indruk gemaakt op de apostel Petrus, dat hij ruim dertig jaar hierna een levendige beschrijving kon geven van de luisterrijkheid ervan. Matth.17:1-9; 2 Petr.1:16-21. Groet Ronny |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Moest dit vers over gedoopten of aspirant-gelovigen gaan, dan denk ik toch wel dat Paulus andere termen zou gebruiken dan deze die hij nu gebruikt. Ik denk dus dat Paulus het hier heeft over ingewijden, waarbij de inwijding toch verder reikt dan het volgen van de catechese, het afleggen van de doopgelofte en de ontvangst van het vormsel. Ik denk ook niet dat de Valentiniaanse gnostici dachten dat niet elke mens ontvankelijk zou zijn voor de Logos. Zo dachten zij dat elke mens bestond uit een irrationele vleselijke ziel, een rationele levensvolle geest en een spiritueel zaad. Het is dus het spirituele zaad aanwezig dat hem/haar ontvankelijk maakt voor de Logos. Nu versta ik zelf wel zeer goed de kritiek op de idee dat God sommige mensen uitverkoren heeft om gnosis te ontvangen. Ik ben zelf ook een tegenstander van dat idee en geloof eerder in het concept van anamnesis. Dit heeft tot gevolg dat het verkrijgen van gnosis eerder het gevolg is van een inspanning van het individu dan van een uitverkorenheid door God. Ook moet ik opwerpen dat volgens mij kennis overgedragen van mens tot mens zuiver middels het autoriteitsargument nooit echte kennis kan zijn omdat het geen oproep is aan het spirituele zaad in de mens in zich draagt of aan de rationele ziel, maar slechts een onderwerping van de vleselijke ziel vraagt.
Laatst gewijzigd door netslet : 2 maart 2007 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, ik bedoel weldegelijk kracht. De kracht om mensen te overtuigen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Iemand die wil dat andere goed en lief en vergevingsgezind is, moet zelf het goede voorbeeld geven. En niet tentoonstellen, dat hij deze machten bezit en er niet voor terugschrikt ze te gebruiken. Citaat:
De wereld figuurlijk of letterlijk verzuipen maakt niet echt een verschil. Steden figuurlijk of letterlijk vernielen maakt geen verschil, het blijven steden met mensen die men vernield. Een God die deze wapens gebruikt, figuurlijk of letterlijk, kan niet op mijn steun rekenen. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Minister
|
![]() Jantje,
Je hele posting gelezen, moet het me van het hart dat je de betekenis van "letterlijke bijbellezing" niet echt doorhebt. Je plaatst ze daarenboven tegenover "figuurlijke lezing" (wat mag dat dan wel zijn?) en veegt beide types lezingen in één moeite opnieuw op één hoop door te stellen dat het geen verschil maakt. Nogal warrig allemaal. En daarom moeilijk om zinvol te discussiëren. Sorry, ik pas voorlopig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vertel dan eens hoe ik de zondvloed moet lezen, als een legende?
En wat met de twee zout steden, als fictie verhaal of als echt gebeurde historie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat ons doet vermoeden dat in de nevel der tijden ooit een grote overstroming moet zijn geweest. Geologisch zal er ook wel iets te vinden zijn. Maar met Jaweh heeft het weinig te maken, wel met denkelijk met een grote natuurramp in een ver verleden. Zo is er reeds onderzoek gebeurd. Bij het zoeken naar bewijs voor cataclysmische overstromingen in de oudheid, verkent Onderwereld up-to-date geologisch en klimatologisch onderzoek over wat er de afgelopen 17.000 jaar gebeurd zou kunnen zijn. Overstromingskaarten, gemaakt door dr. Glen Milne van de universiteit van Durham, staan in Hancocks onderzoek centraal en laten grote stukken, voornamelijk kuststreken, zien die door drie golven van cataclysmische overstromingen tussen 17.000 en 8.000 jaar geleden onder water kwamen te liggen. Het landoppervlak – kwalitatief het best bewoonbare land uit die tijd – dat in zee verloren ging was enorm: 5 procent van de oppervlakte van de aarde oftewel 25 miljoen vierkante kilometer. . Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2007 om 14:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Terwijl de Rooms-Katholieke vertegenwoordigers het hele verhaal negeren, heeft de Grieks-Orthodoxe Kerk wel gereageerd:
bron: http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2007.html Hilversum (Kerknet/NBC/CNS) 7 maart 2007 - De Heilige Synode van de Grieks-orthodoxe Kerk is fel uitgevallen tegen de documentaire van Discovery Channel over het zogeheten graf van Jezus. Documentairemakers Simcha Jacobovici en James Cameron maken daarin aanspraak op de ontdekking van de graven van Jezus en zijn familie. Aanval op christendom De Grieks-orthodoxe Kerk sprak in een reactie haar bezorgdheid uit over de grote onwetendheid en het gebrek aan wetenschappelijke basis voor de beweringen. Volgens de synode willen de makers met hun documentaire The Lost Tomb of Jesus bewust de kern van het christendom aanvallen, omdat ze daarmee ook de verrijzenis van Jezus ontkennen. Negeren De katholieke hulpbisschop Giacinto-Boulous Marcuzzo van Jeruzalem roept van zijn kant christenen op de documentaire van Discovery Channel gewoon te negeren. Volgens hem is het de makers alleen om winst en kijkcijfers te doen. Nonsens The Lost Tomb of Jesus ging het voorbije weekend in première. Mgr. Marcuzzo denkt dat de film alleen maar tot verwarring zal leiden. De bewering dat Jezus en Maria Magdalena in Jeruzalem zouden begraven zijn, noemt hij “regelrechte nonsens”.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 7 maart 2007 om 14:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jezus kan verrezen zijn in zijn 'verheerlijkt' of 'mystiek' lichaam. Dit wordt ook gezegd in de documentaire. Natuurlijk er wordt in het evangelie wel gesteld dat het graf leeg is... Zie: (er zijn 4 korte interviews) op deze site met betrekking tot dit onderwerp. http://dsc.discovery.com/beyond/player.html?playerId=203711706&bclid=537085188 Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2007 om 17:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Anderzijds: hoe vaak horen we niet de kritiek dat het boek beter is dan de film...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Ik heb nooit de bijbel gelezen, al wat ik weet van de bijbel zijn zaken die ik me herrinner, of reeds in discussie's online ben tegengekomen. Ik zal hoogstwaarschijnlijk ook nooit de bijbel (of koran or whatever) lezen.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Minister-President
|
![]() OK maar dan kan je toch moeilijk zeggen dat die docu veel overtuigender is dan de Bijbel.
|
![]() |
![]() |