Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2007, 14:11   #141
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Zeg, ik heb gehoord dat er vroeger (nu nog?) restaurants waren in Baarle waar men volgens de Nederlandse wet maar tot een bepaald uur mocht zijn, maar waar men kon voortdoen met eten als men aan een andere tafel ging zitten omdat de grens door die restaurants loopt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Zwitserland slaagt erin met 4 talen, Zuid Afrika met 17.. Hoe het er in de Russische federatie aan toegaat weet ik niet.. Canada is formeel helemaal tweetalig alhoewel het Frans een "minderheidstaal" is enz.. Belgiê is op gebied van veeltaligheid geen unicum , ook andere staten kunnen met een volk leven dat verschillende talen spreekt & vindt oplossingen...
In Zwitserland moet iedereen een binnenlandse en buitenlandse taal leren en is er trouw aan de staat en de interne grenzen.
In Canada mogen de Franstaligen zich permitteren om wetten door te voeren die honderd keer erger zijn dan gewoon omzendbriefje Peeters. Daarnaast zijn er al twee referenda geweest waarbij net niet voor onafhankelijkheid werd gestemd.
Dus...
Oud 16 maart 2007, 15:44   #142
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

28 april is leuk, ik ga ook afkomen!!!
Oud 16 maart 2007, 16:01   #143
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
28 april is leuk, ik ga ook afkomen!!!
Prachtig! Ik zet je op de lijst.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 16:04   #144
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Maar worden er in het Zuid-Afrikaanse parlement ook 17 talen gesproken, of werkt men daar met Engels?
Het is er de gewoonte Engels te hanteren en bij lange toespraken een deel in de eigen taal te doen, hoewel ik zelf nog niets anders dan een stuk in't Afrikaans heb gehoord. Het zou kunnen dat bepaalde personen of partijen (met name de IFP) zich enkel in de eigen ta(a)l(en) toeligt, maar dat zal niet zo enorm aan de orde zijn.
Oud 16 maart 2007, 16:10   #145
Hertog van Gelre

Standaard

Ervan uitgaand dat vervoersproblemen onderling kunnen worden opgelost is dit nu de nieuwe tussenstand:

Toegezegd om te komen op 28 april in Baarle (17: 11 zuidnederlanders, 6 noordnederlanders):
1Handclapping (Z)
Heftruck (Z)
Baarle (Z)
Tantist (Z)
Dimitri (N)
Bovenbuur (N)
Robert T (Z)
Hertog van Gelre (N)
Steven nr. 1 (Z)
djimi (Z)
Dr. Strangelove (Z)
Derk de Tweede (met elfjarige dochter) (N)(N)
Lombas (Z)
Jantje (met veertienjarige zoon) (Z)(Z)
Weezer (N)

Hoogstwaarschijnlijk (toezegging onder voorbehoud)(1: 1 zuidnederlander):
BigF (Z)

Misschien (denkt er nog over):
Tjeerd (N) - Wil, moet ver reizen vanuit Friesland, checkt mogelijkheden.
Breda (N)
Kaal (Z) - Is benaderd maar heeft nog niet geantwoord.
Evilbu (Z)
Zeno (Z)
Gregske (Z/N?)
Stand.nl-forumdeelnemers (Z)(N)
Cunning Linquist (N) - Is benaderd maar heeft nog niet geantwoord.

Afgezegd:
Kim (Z)
Brandaan (Z)
Burry (Z) Kan niet maar wil wel op de hoogte blijven.
Stef Leeuwenhart (Z) - Kan niet maar wil wel bij het initiatief worden betrokken.

Baarle (Hertog en Nassau), exacte plaats nog niet bekend. Gregske kwam met deze voorstellen:
De Lindeboom (t.o. het voormalige station in de Stationsstraat)
Den Engel (op de Singel)
Landgoed Schaluinen (op de provinciale weg richting Turnhout, 500 meter buiten de bebouwde kom)
Deze zijn allen gelegen in Baarle-Nassau, maar toch nabij Baarle-Hertog.
(baarle is er ook al aardige tegengekomen op internet en Jantje schijnt er ook wat te kennen.)

Tijdstip:
Nog niet exact bepaald. Hangt van de agenda af. Waarschijnlijk vanaf 14.00 uur 's middags.

Agenda (voorstel):
1. Kennismaking. Iedereen stelt zichzelf kort voor;
2. Verkiezen van voorzitter en notulist van de dag;
3. Inleiding: De Verenigde Nederlanden vanuit belgisch cq vlaams perspectief - (Wie voelt zich geroepen?);
4. Inleiding: De Verenigde Nederlanden vanuit nederlands perspectief - (Wie voelt zich geroepen?);
5. Bepaling (eind)doel en eventuele tussendoelen;
6. Brussel als hoogste prioriteit op korte termijn;
7. Inventarisatie problemen of obstakels op weg naar (eind)doel;
8. Bepaling gemeenschappelijke strategie.

Bovenstaande is een voorstel. Voel je vrij om erop te schieten.
Oud 18 maart 2007, 13:29   #146
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Agenda (voorstel):
1. Kennismaking. Iedereen stelt zichzelf kort voor;
2. Verkiezen van voorzitter en notulist van de dag;
3. Inleiding: De Verenigde Nederlanden vanuit belgisch cq vlaams perspectief - (Wie voelt zich geroepen?);
4. Inleiding: De Verenigde Nederlanden vanuit nederlands perspectief - (Wie voelt zich geroepen?);
5. Bepaling (eind)doel en eventuele tussendoelen;
6. Brussel als hoogste prioriteit op korte termijn;
7. Inventarisatie problemen of obstakels op weg naar (eind)doel;
8. Bepaling gemeenschappelijke strategie.

Indien we bij elkaar zijn van 14 h tot ca; 19h lijkt dit me een nogal zwaar en gedetailleerd programma. We hebben nog wat tijd, we kunnen daarom
bv. een soort basistekst opstellen evtl. meerdere versies door al diegenen die zich geroepen voelen & daaruit verschillen/geschilpunten distilleren.

Blijkbaar is er een groot verschil tussen de "Benelux" en de "Dietsland"
fractie met tussenvormen van "federalisten" en "confederalisten" die dan
weer al dan niet "anderstaligen" willen uitsluiten of als "te beschermen zeer kleine minderheid" wensen te dulden. Een ander geschilpunt lijken mij de "monarchisten" vs de "republikeinen" - De creatie van een federale Verenigde Nederlandse Republiek is een elegante manier om van de koningshuizen af te geraken.

Nog een aspect is het progressieve : De progressieve partijen staan in Noord-Nederland sterker dan in Vlaanderen. Ik durf zelfs stellen dat de visie van de PS in Wallonië en Brussel eerder aanleunt bij die van de Nederlandse SP en de Nederlandse PVDA meer affiniteit heeft met de Vlaamse SPa.. Het Heelnederlandisme kan men bijgevolg ook zien als een
demografische beïnvloeding van de politieke krachten..

Tot slot is er de europese dimensie. De EU is (nog) niet in staat de cruciale stap te nemen naar het verwezenlijken van een "Europese staat",
blijkbaar begrijpt men niet dat een democratische inspraak van de ganse bevolking in democratische instellingen het enige is dat de Europese zaak kan verderhelpen. De Benelux was altijd reeds een motor voor het verwezenlijken van Europese doelstellingen (de douaneunie.. het overlegmodel tussen de staten) Om Europa te helpen de beslissende stap te nemen zou een Benelux avant garde beslist een goede zaak zijn.

Terzijde & om het aangename aan het nuttige te paren kunnen we filosoferen over een vlag, een volkslied, belgen en ollandermoppen
en of we er concreet in denken te slagen om in de politieke wereld
de nodige steun te bekomen (liefst van zo veel mogelijk verschillende partijen).
Oud 18 maart 2007, 14:21   #147
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Terzijde & om het aangename aan het nuttige te paren kunnen we filosoferen over een vlag, een volkslied, belgen en ollandermoppen en of we er concreet in denken te slagen om in de politieke wereld
de nodige steun te bekomen (liefst van zo veel mogelijk verschillende partijen).
Ja, je leest er natuurlijk niks over in partijprogramma's enzo, eigenlijk zou je ze allemaal een brief moeten schrijven puur om voor onszelf te kijken of ze erover na zouden willen denken...

Tussen haakjes: De manier om de Benelux te verenigen zou natuurlijk de oprichting van de Beneliga zijn, waaruit een Nederlandse club dan de champions league wint en een Belgische de UEFA cup om vervolgens met de Oranje duivels de halve finale van het EK van Frankrijk te winnen en de finale van Duitsland, dan heb je in ieder geval een groot deel van de Nederlanders om.
Oud 18 maart 2007, 14:26   #148
Heftruck

Standaard

Citaat:
Ja, je leest er natuurlijk niks over in partijprogramma's enzo, eigenlijk zou je ze allemaal een brief moeten schrijven puur om voor onszelf te kijken of ze erover na zouden willen denken...

Tussen haakjes: De manier om de Benelux te verenigen zou natuurlijk de oprichting van de Beneliga zijn, waaruit een Nederlandse club dan de champions league wint en een Belgische de UEFA cup om vervolgens met de Oranje duivels de halve finale van het EK van Frankrijk te winnen en de finale van Duitsland, dan heb je in ieder geval een groot deel van de Nederlanders om.
Dat lijkt me zo'n slecht idee nog niet..
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 15:29   #149
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Het oprichten van een Heelnederlandse voetballiga is vanzelfsprekend interessanter dan het oprichten van een "Vlaamse" liga. Ik (zelf geen voetbalfan of hooligan) heb nooit begrepen waarom er geen Luxemburgse ploeg meespeelt in bv; de belgische competitie. Een mooi programmapunt om te bespreken voor of na een keuvel over vlaggetjes..
Oud 18 maart 2007, 15:46   #150
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad de bedoeling op korte termijn: Bewustwording bij politici en informatie aan het grote publiek/de media.

Voor de rest denk ik dat we niet moeten verzanden in discussies over vlaggetjes, volksliedjes, zelfs niet over staatsvorm. Op een democratische manier samenwerken heeft nu de eerste prioriteit. Elke interne discussie over dit soort 'zaakjes' staat een breed draagvlak in de weg.
Oud 18 maart 2007, 15:49   #151
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat is inderdaad de bedoeling op korte termijn: Bewustwording bij politici en informatie aan het grote publiek/de media.

Voor de rest denk ik dat we niet moeten verzanden in discussies over vlaggetjes, volksliedjes, zelfs niet over staatsvorm. Op een democratische manier samenwerken heeft nu de eerste prioriteit. Elke interne discussie over dit soort 'zaakjes' staat een breed draagvlak in de weg.
Het zijn inderdaad de "grappige" zaken om over na te denken, maar wel dingen die veel belangrijker lijken dan ze zijn en die veel verdeeldheid kunnen zaaien.
Oud 18 maart 2007, 15:56   #152
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien we bij elkaar zijn van 14 h tot ca; 19h
Kan niet voor mij. Ik moet om 20u aan de andere kant van het land zijn, vertrek dus om 18u.

Ik zou zeker om 13u bijeenkomen, dan een uurtje kennismaken en rond 14u aan de slag gaan tot 17u30. Daarna kan wie wil iets eten of langer blijven.

Citaat:
we kunnen daarom bv. een soort basistekst opstellen
Dat lijkt me een schitterend idee, maar wie?, en hoe organiseren we het bijschaven?

Laatst gewijzigd door baarle : 18 maart 2007 om 16:11.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 16:01   #153
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De manier om de Benelux te verenigen
Maar dat willen de meeste Vlaamse voorstanders van een Nederlandse Confederatie helemaal niet.

Het lijkt me erg belangrijk dat jullie Noord-Nederlanders dit beseffen: zolang België bestaat is het rien ne va plus. Voor de Vlaamse confederatie-aanhangers kan welke vorm van vereniging dan ook uitsluitend via het verdwijnen van de Belgische staat lopen. En wij weten waarom.
Oud 18 maart 2007, 16:04   #154
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ik zou zeker om 13u bijeenkomen, dan een uurtje kennismaken en rond 14u aan de slag geen tot 17u30. Daarna kan wie wil iets eten of langer blijven.
Lijkt me een goed voorstel.

Maar ik zag ook stemmen opgaan om voor die tijd al met een groepje bijeen te komen om Baarle te bezichtigen. Laat het even weten.
Oud 18 maart 2007, 16:05   #155
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Meerijden op de as Aalst - Brussel - Mechelen - Antwerpen

Ik rij naar Baarle en heb vier plaatsen in mijn wagen. Ik kan langs volgende plaatsen passeren :

- Aalst E40
- afritten van de Ring rond Brussel tussen het rondpunt van Groot-Bijgaarden en Machelen/E19
- Mechelen E40 of station
- Berchem-station

Indien nodig kan ik ook langs het station van Turnhout rijden.

Ik vertrek wel uit Baarle stipt om 18u en rij dan over Antwerpen naar Gent. U kan dus niet mee terug naar Mechelen of Brussel maar ik kan u afzetten aan Berchem-station.

We delen de kosten natuurlijk. Stuur me een PB.

Laatst gewijzigd door baarle : 18 maart 2007 om 16:10.
Oud 18 maart 2007, 16:07   #156
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Het zijn inderdaad de "grappige" zaken om over na te denken, maar wel dingen die veel belangrijker lijken dan ze zijn en die veel verdeeldheid kunnen zaaien.
Die verdeeldheid is er al. En zo komen we nooit een stap verder. Daarom moeten we de doelstellingen formuleren die gemeenschappelijk zijn.
Oud 18 maart 2007, 16:08   #157
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Baarle ik ken je standpunt dat je gerust mag verdedigen, maar het is niet het mijne. Mogelijk is mijn standpunt eveneens een minerheidsgedachte -
maar ik verdedig dat met graagte en met argumenten. Jouw verdediging gaat enkel en alleen uit van de veronderstelling dat "de meeste" Vlamingen het met jou eens zijn. Hun stemgedrag bevestigt dit tot op heden echter niet. Het is helemaal niet ondenkbaar dat een Wallonië en Brussel een vergaande integratie in een Verenigde Nederlandse Republiek niet ziet zitten, of dat er ontwikkelingen zijn die zulke staat wat groter maken dan wij nu in onze stoutste dromen durven denken.

In de allereerste plaats zijn we democraten en wensen ons door een zo groot mogelijke meerderheid te laten regeren desnoods integreren we Schotland bij onze Verenigde Republiek !

Als de meesten de bijeenkomst wensen van 13 tot 18h is dat zeker en vast OK. (voor mij kan dat - ik blijf wel natafelen tot 19h )
Oud 18 maart 2007, 16:13   #158
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. De kwestie is om een bepaalde impasse, die in vele Europese staten overigens een feit is, te doorbreken
en wel op een democratische en efficiënte manier. Dat bedoel ik met de "voortrekkersrol" van de Benelux : het realizeren van een meer directe betrokkenheid van "de mensen" met de politieke besluitvorming zonder het staatsbestel van Europa in de wereld te atomizeren en zonder een noodzakelijke samenwerking te hypotekeren.
Oud 18 maart 2007, 16:14   #159
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Baarle ik ken je standpunt dat je gerust mag verdedigen, maar het is niet het mijne. Mogelijk is mijn standpunt eveneens een minerheidsgedachte -
maar ik verdedig dat met graagte en met argumenten. Jouw verdediging gaat enkel en alleen uit van de veronderstelling dat "de meeste" Vlamingen het met jou eens zijn. Hun stemgedrag bevestigt dit tot op heden echter niet. Het is helemaal niet ondenkbaar dat een Wallonië en Brussel een vergaande integratie in een Verenigde Nederlandse Republiek niet ziet zitten, of dat er ontwikkelingen zijn die zulke staat wat groter maken dan wij nu in onze stoutste dromen durven denken.

In de allereerste plaats zijn we democraten en wensen ons door een zo groot mogelijke meerderheid te laten regeren desnoods integreren we Schotland bij onze Verenigde Republiek !

Als de meesten de bijeenkomst wensen van 13 tot 18h is dat zeker en vast OK. (voor mij kan dat - ik blijf wel natafelen tot 19h )
Maar handclapping, zolang de huidige belgische structuur blijft bestaan verandert er niets. Dan kun je de Verenigde Nederlanden zo groot maken als je wilt maar er zou een weeffout blijven bestaan. Het wordt dan zelfs nog erger. Op dit moment is een waalse stem al 1,5 x zoveel waard als een vlaamse (federaal gezien). In de Benelux-verhoudingen zoals ze nu liggen zou dat alleen maar erger worden.
Oud 18 maart 2007, 16:16   #160
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Beste 1Handclapping,

Mijn standpunt is dat Brussel bij de Confederatie hoort en er met goede argumenten moet toe overtuigd worden, én dat Wallonië eveneens tenzeerste welkom is. Maar niet op de Belgische voorwaarden of in de Belgische structuren.

Een Nederlandse Confederatie is onmogelijk zolang België bestaat, omdat het Belgisch concept op anti-Nederlandisme gebaseerd was en is. Daarom heeft Benelux ook niet gewerkt.

Om reden van tijdsmanagement ben ik niet bereid uit te gaan van een situatie waarbij het Belgisch concept zou overleven. Discussiëren over maagdelijkheid in een bordeel lijkt me niet echt interessant.

Laatst gewijzigd door baarle : 18 maart 2007 om 16:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be