Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2007, 17:05   #141
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En moesten het Bulgaren geweest zijn, want zou je dan gesproken hebben? Engels waarschijnlijk he, je was dus juist niet consequent!
het gaat hier over een taal spreken om iemand de weg te tonen(dat is de essentie). En iemand die engels spreekt hulp bieden, en iemand die frans spreekt geen hulp bieden is voor een vlaming(want hij kan normaal de basis van deze 2 talen) inconsequent, om niet te zeggen discriminerend.

By the way, hoe wil jij het dan oplossen, een fransman de weg int engels uitleggen, en een engelsman de weg int frans uitleggen?

Of help je alleen mensen int nederlands toutcourt?
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 17:22   #142
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
By the way, hoe wil jij het dan oplossen, een fransman de weg int engels uitleggen, en een engelsman de weg int frans uitleggen?

Steeds Nederlands als ze dat begrijpen en anders voor iedereen hetzelfde: Engels. En wie geen Engels verstaat geeft toe toch toe geen onderwijs die naam waardig genoten te hebben... ?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 18:15   #143
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het gaat hier over een taal spreken om iemand de weg te tonen(dat is de essentie). En iemand die engels spreekt hulp bieden, en iemand die frans spreekt geen hulp bieden is voor een vlaming(want hij kan normaal de basis van deze 2 talen) inconsequent, om niet te zeggen discriminerend.

Een Franstalige die in het Frans naar de weg vraagt is één ding. Een Franstalige die op een arrogante manier komt vragen naar de 'Chaussée de Tronchiennes' in Gent (Drongensesteenweg) is een ander ding. Zulke mensen moeten bij mij op geen enkel begrip rekenen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 20:25   #144
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Steeds Nederlands als ze dat begrijpen en anders voor iedereen hetzelfde: Engels. En wie geen Engels verstaat geeft toe toch toe geen onderwijs die naam waardig genoten te hebben... ?
Dus de engelsman de weg in het engels, en de fransman ook de weg in het engels, terwijl mijn frans eigenlijk beter is..
absurdheid alom
@zwartengeel: Daar geef ik je natuurlijk wel gelijk in. Hoewel ik zou het waarschijnlijk niet eens doorhebben moesten ze het zo int frans zeggen
Tis natuurlijk wel moeilijk op de moment dat ze zo iets vragen (al dan niet arrogant, want dat is natuurlijk moeilijk te zien, sommige mensen zijn met zó ne smoel geboren) Ik denk dak het mss nog zou zeggen en achteraf denken, gvd

Mja, mensen die de straatnamen vertalen zijn soiso ERG
Oud 7 april 2007, 22:43   #145
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus de engelsman de weg in het engels, en de fransman ook de weg in het engels, terwijl mijn frans eigenlijk beter is..
absurdheid alom
Nee, niet absurd, maar consequent. De meeste Vlamingen geven op die manier die jij voorstaat nog steeds het signaal dat je met het Frans altijd en overal mee wegraakt in Vlaanderen. Ik wil die mensen wel helpen, maar ze daarom niet in hun 'wereldtaal' bedienen. Engels is de internationale lingua franca, Frans heeft die status in Vlaanderen niet meer.
Oud 8 april 2007, 00:05   #146
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Nee, niet absurd, maar consequent. De meeste Vlamingen geven op die manier die jij voorstaat nog steeds het signaal dat je met het Frans altijd en overal mee wegraakt in Vlaanderen. Ik wil die mensen wel helpen, maar ze daarom niet in hun 'wereldtaal' bedienen. Engels is de internationale lingua franca, Frans heeft die status in Vlaanderen niet meer.
Inderdaad, de Duitsers die hier komen beginnen meer en meer te beseffen (toegegeven : het zijn vooral de jongere) dat ook al spreken mensen in Vlaanderen wel wat Duits, je toch beter Engels spreekt. Dat moet met Frans ook zo worden.
Frans heeft hier niets verloren. Als de Franstaligen zo graag zeggen dat ze wel een echte universele taal zullen leren, wil ik ze zeker de kans niet de kans ontnemen om dat te tonen!
Oud 8 april 2007, 09:26   #147
barteke
Burgemeester

Standaard

tutuut, dat is niet consequent!
Precies of engelstaligen hebben geen dikke nek daarover komaan. Die pijzen ook dat ze met engels overal komen. En hun idee daarover wordt dan wél bevestigd?
Moest het in vlaanderen vol arrogante engelstaligen zitten zou je je standpunt daarin wel herzien.

Evenals amerikanen, de vriend van m'n ma hoorde in een krantenwinkel in brussel dat een amerikaan voor hem stond, en die wou betalen met dollars. De bediende zei dat hij dat niet aannam waarop de amerikaan zei "this are THE american dollars hé!" met zo ne dikke nek.

Btw, wat vinden jullie dan van het incident aan de kust waarbij de agent weigerde een ziekenwagen te bellen voor die franstalige.
Oud 8 april 2007, 11:06   #148
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tutuut, dat is niet consequent!
Precies of engelstaligen hebben geen dikke nek daarover komaan. Die pijzen ook dat ze met engels overal komen. En hun idee daarover wordt dan wél bevestigd?
Moest het in vlaanderen vol arrogante engelstaligen zitten zou je je standpunt daarin wel herzien.
Linqua Franca IS nu eenmaal de taal die algemeen gesproken wordt in een bepaald groter gebied. Ooit was het het aramees, dan het grieks, het latijns, even het frans en nu het engels.
Je moet maar chance hebben dat het toevallig ook je moedertaal is, en ander leer je het erbij.
Heb ooit een koppel Duitsers gekend (long after WOII: 1979 of zo) die me vertelden dat de Parijzenaars zelf hun "EIFFELTURM" niet wisten staan.... ze hadden er namelijk naar gevraagd en die Parisien deed teken dat hij niets verstond....

Citaat:
Evenals amerikanen, de vriend van m'n ma hoorde in een krantenwinkel in brussel dat een amerikaan voor hem stond, en die wou betalen met dollars. De bediende zei dat hij dat niet aannam waarop de amerikaan zei "this are THE american dollars hé!" met zo ne dikke nek.
Tja, die gast denkt dus nog ook dat hij in de post WOII war periode zit zeker?

Citaat:
Btw, wat vinden jullie dan van het incident aan de kust waarbij de agent weigerde een ziekenwagen te bellen voor die franstalige.
Ken het verhaal niet, maar men is wel ten allen tijde verplicht om mensen in nood te helpen.
Maar.... misschien verstond die agent gewoon geen frans?

Als ik in Brussel of Luik in het Nederlands achter een ziekenwagen vraag en ze verstaan me niet, hebben ze dan de wet op "hulp in nood" overtreden (vb. geen bloed te zien, enkel wat overdreven hartkloppingen die ze niet kennen - en ik loop normaal rechtop)?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 8 april 2007 om 11:08.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 11:16   #149
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In Brussel spreek ik steeds Nederlands. In winkels waar men me niet in het Nederlands kan bedienen ga ik gewoon zonder boe of ba terug buiten.

Op terrasjes verstaan ze gewoonlijk wel wat een pintje of een gueuze betekent, maar ik heb het vreselijke probleem dat IK niet versta hoeveel ik moet betalen indien men het niet in het Nederlands zegt. En de rekening lezen kan ik ook al niet want ik heb altijd de verkeerde bril op. Ik heb zo met de glimlach eens drie kelners laten opdraven tot ze iemand vonden die me het te betalen bedrag in het Nederlands kon vertellen.

Plezant spelletje hoor.
Ale Frans is nu toch zo moeilijk niet?
Oud 8 april 2007, 11:45   #150
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Ale Frans is nu toch zo moeilijk niet?
Oud 8 april 2007, 12:33   #151
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ken het verhaal niet, maar men is wel ten allen tijde verplicht om mensen in nood te helpen.
Maar.... misschien verstond die agent gewoon geen frans?
het was in knokke als ik me niet vergis dus die agent verstond wel degelijk frans, het ging gewoon om een communautaire frustratie van hem zelf.

Citaat:
Als ik in Brussel of Luik in het Nederlands achter een ziekenwagen vraag en ze verstaan me niet, hebben ze dan de wet op "hulp in nood" overtreden (vb. geen bloed te zien, enkel wat overdreven hartkloppingen die ze niet kennen - en ik loop normaal rechtop)?
In brussel en luik kan de bevolking geen nederlands omdat ze nooit dat onderwijs hebben gehad. Het gaat hier niet over niet verstaan. Die agent weigerde consequent hulp omdat het 'in het frans' was. Iedereen weet toch wat ne 'ambulance' is.
Aan u reactie te merken ga je blijkbaar akkoord dat iemand een persoon bewust weigert te helpen omdat dat een franstalige was.
Oud 8 april 2007, 13:07   #152
evilbu

Standaard

Citaat:
het was in knokke als ik me niet vergis dus die agent verstond wel degelijk frans, het ging gewoon om een communautaire frustratie van hem zelf.

In brussel en luik kan de bevolking geen nederlands omdat ze nooit dat onderwijs hebben gehad. Het gaat hier niet over niet verstaan. Die agent weigerde consequent hulp omdat het 'in het frans' was. Iedereen weet toch wat ne 'ambulance' is.
Aan u reactie te merken ga je blijkbaar akkoord dat iemand een persoon bewust weigert te helpen omdat dat een franstalige was.
Kijk : wie zich schaap maakt wordt door de wolven opgegeten.
De laatste persoon die met iedereen vriend wou zijn en overal verzoening wou brengen hebben ze aan het kruis genageld.

Zolang er geen mensen in zware nood zijn is het het recht om te weigeren Frans te spreken. De Fransen zijn ook niet weggegaan in 1302 omdat we het hen een keer gevraagd hebben.
Oud 8 april 2007, 18:22   #153
barteke
Burgemeester

Standaard

Als jij iemand ziet roepen "au secours jeune homme!, une ambulance si'l te plait!" en je loopt daar gewoon voorbij terwijl je ze ziet creperen. Dan zijn je theorietjes allemaal goed en wel, maar uiteindelijk gaat dit om puur en schaamteloos racisme!
Oud 8 april 2007, 18:59   #154
evilbu

Standaard

Citaat:
Als jij iemand ziet roepen "au secours jeune homme!, une ambulance si'l te plait!" en je loopt daar gewoon voorbij terwijl je ze ziet creperen. Dan zijn je theorietjes allemaal goed en wel, maar uiteindelijk gaat dit om puur en schaamteloos racisme!
Het is met die attitude dat je het de Franstaligen zo comfortabel mogelijk maakt, zodat zij uiteindelijk jouw gemeente kunnen overnemen en veel minder hoffelijk tegen jou kunnen doen (er zijn al mensen gestorven wegens Nederlands)

Natuurlijk vind ik ook niet dat je hen moet laten creperen .
Oud 8 april 2007, 19:06   #155
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
(er zijn al mensen gestorven wegens Nederlands)
en daarom zou jij persoonlijk hetzelfde willen doen? Trouwens de mug-diensten zijn veranderd in een andere naam, of de telefoons komen alleszinds toe op een dienst die nu wél tweetalig is ondertussen. Er stond een artikel van in de randkrant.

Laatst gewijzigd door barteke : 8 april 2007 om 19:06.
Oud 8 april 2007, 20:04   #156
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Kijk : wie zich schaap maakt wordt door de wolven opgegeten.
De laatste persoon die met iedereen vriend wou zijn en overal verzoening wou brengen hebben ze aan het kruis genageld.
Behalve dan met de gezagdragers... en geldwisselaars... en kerkoversten...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Zolang er geen mensen in zware nood zijn is het het recht om te weigeren Frans te spreken. De Fransen zijn ook niet weggegaan in 1302 omdat we het hen een keer gevraagd hebben.
Juist, we hebben ze buitengesjot, en ze zijn toen rap me zoveel teruggekomen dat we nog jaaaaren onder de knoet lagen...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 20:08   #157
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht

Juist, we hebben ze buitengesjot, en ze zijn toen rap me zoveel teruggekomen dat we nog jaaaaren onder de knoet lagen...
De slag bij Pevelenberg? Toch niet zo een verpletterende nederlaag voor de Vlamingen?
Oud 8 april 2007, 20:10   #158
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Dus jij bent "upper class" en iedereen van de "lower class" mag kreperen, jij steekt geen poot uit, want ze spreken geen taal die jij verstaat (of wil verstaan)

Tja, goed dat we dat weeral weten over jou...

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 8 april 2007 om 20:11.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 20:13   #159
evilbu

Standaard

Citaat:
Dus jij bent "upper class" en iedereen van de "lower class" mag kreperen, jij steekt geen poot uit, want ze spreken geen taal die jij verstaat (of wil verstaan)

Tja, goed dat we dat weeral weten over jou...
Zegt de man die wel Brussel eentalig Nederlandstalig wil.
Oud 8 april 2007, 20:18   #160
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, dat niet, maar die Franstaligen die toch zo vol zijn van hun wereldtaal en hoofse cultuur en 'superieuriteit', dan hebben ze toch onderwijs genoten?

Een Franstalige die vraagt of ik Frans kan en de weg vraagt zal ik wel in het Frans helpen hoor, maar niet wanneer ze het gebruik van hun Frans vanzelfsprekend vinden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be