Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2007, 16:10   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Denkt U dat dit geen tegenterughandeling zal uitlokken in de andere facilititengemeenten. Nu is er al het spelletje dat de Frans straatnaam in het vet en drie keer zo groot staat op het straatnaambord dan de Nederlandse straatnaam. Ook vind ik het vreemd dat in Komen "Rue d'Halluin" niet vertaald wordt tot Halewijnstraat maar tot d'Halluinstraat.
Dit onderscheid in grootte wordt alleen consequent toegepast in Ronse. In de randgemeenten wordt eenzelfde lettergrootte gebruikt. En in Voeren waren er tot voor kort geen straatnaamborden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 16:11   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die steekproef achteraf ook niet zeker?
Neen, en ik heb u daar ook al opgewezen. U gooit categorieën bij elkaar, zonder evenwel de overeenkomstige anderstalige categorieën te geven. Dat is foutief.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 16:11   #143
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat eerste klopt. En als het ik de draagwijdte van het gemeentedecreet goed begrepen heb, moeten voortaan alle ambtelijke opschriften in het Nederlands. Misschien vergis ik mij daarin en geldt het alleen voor de bewegwijzering en de straatnamen.
Ik denk dat het eerder dat laatste is, hoewel ik tot nu toe ook nog niets gehoord of gelezen heb over straatnamen die eentalig zouden moeten worden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 16:20   #144
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat zou geen slecht idee zijn, al denk ik dat er volgens de huidige spelling toch een liggend streepje tussen Sint en de rest van de plaatsnaam hoort te staan.
Ik vind het eerlijk gezegd wel vreemd dat de huidige spelling namen met een tussenstreepje voorschrijft. De meeste aardrijkskundige namen in NL zijn nl. zonder streepje, eigenlijk zijn Sint-Michielsgestel en Sint-Oedenrode uitzonderingen. (Bijna) alle andere plaatsnamen met "Sint" worden zonder streepje geschreven, in Zeeuws-Vlaanderen bijv. Sint Anna ter Muiden, Sint Kruis en Sint Jansteen. Ook op de Nederlandse Antillen worden Sint Maarten en Sint Eustatius zonder streepje geschreven. Nochtans zijn die namen voor het laatst in 1954 in het Statuut voor het Koninkrijk en in de Staatsregeling (de grondwet van de Nederlandse Antillen) vastgelegd, dus toen de gemoderniseerde spelling van 1946/1948 al gold.
Oud 13 april 2007, 16:23   #145
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Dat slaat nergens op. De laatste categorie, mensen die óók Nederlands spreken, zijn mensen die aangaven meestal Frans te spreken. De categorieën waren nl. eentalig NL, tweetalig meestal NL, tweetalig meestal FR en eentalig FR. De eerste twee categorieën samen worden als Nederlandstalig beschouwd, de laatste twee categorieën samen als Franstalig.

Een Franstalige politicus zou even goed kunnen beweren dat tweetalig meestal NL bij de Franstaligen gerekend moet worden omdat diegene immers óók Frans spreekt.
Waren de mensen in de talentelling niet onder druk gezet zoals in Edingen om eentalig Frans of ten minste tweetalig meestal Frans te stemmen? De analfabeten zullen zeker als Franstalig aangerekent worden. Ook werden de kinderen jonger dan twee jaar afzonderlijk gerekent met het oog op alleen maar Franstalig beschikbaar onderwijs en de druk van de ondervragers zullen de meesten hun kinderen jonger dan twee jaar als Franstalig aanrekenen of tenminste tweetalig meestal Frans.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 16:24   #146
Dimitri

Standaard

Citaat:
Waren de mensen in de talentelling niet onder druk gezet zoals in Edingen om eentalig Frans of ten minste tweetalig meestal Frans te stemmen? De analfabeten zullen zeker als Franstalig aangerekent worden. Ook werden de kinderen jonger dan twee jaar afzonderlijk gerekent met het oog op alleen maar Franstalig beschikbaar onderwijs en de druk van de ondervragers zullen de meesten hun kinderen jonger dan twee jaar als Franstalig aanrekenen of tenminste tweetalig meestal Frans.
In 1947 misschien wel, maar in 1930 nog niet denk ik.
Oud 13 april 2007, 16:25   #147
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit onderscheid in grootte wordt alleen consequent toegepast in Ronse. In de randgemeenten wordt eenzelfde lettergrootte gebruikt. En in Voeren waren er tot voor kort geen straatnaamborden.
Ah ja dat geldt enkel voor de gemeenten Komen-Waasten & Moeskroen maar vindt U niet dat Halewijnstraat beter is dan d'Halluinstraat. U moet weten dat er in Aalbeke ook een Torkonjestraat is of moet dat volgens U veranderen naar Tourcoingstraat???
Oud 13 april 2007, 16:29   #148
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
In 1947 misschien wel, maar in 1930 nog niet denk ik.
Ja de talentelling van 1947 bedoel ik maar de talentelling, die ook vervalst werd, van 1930 heeft toch niets of weinig te zien met de vastlegging van de taalgrens in 1963 want bij deze vastlegging heeft het Harmel centrum zich gebasserd op de cijfers van 1947.
Oud 13 april 2007, 16:31   #149
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, en ik heb u daar ook al opgewezen. U gooit categorieën bij elkaar, zonder evenwel de overeenkomstige anderstalige categorieën te geven. Dat is foutief.
Hebt U mischien gegevens van die anderstalige categorieën?
Oud 13 april 2007, 17:56   #150
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ja de talentelling van 1947 bedoel ik maar de talentelling, die ook vervalst werd, van 1930 heeft toch niets of weinig te zien met de vastlegging van de taalgrens in 1963 want bij deze vastlegging heeft het Harmel centrum zich gebasserd op de cijfers van 1947.
Het Centrum-Harmel heeft zich helemaal niet gebaseerd op de talentelling van 1947. Juist niet. Men wist nl. ook wel dat de resultaten daarvan niet betrouwbaar waren. Men heeft zich gebaseerd op de eerdere talentellingen en het oordeel van taalkundigen (een Vlaamse en een Waalse).

Als men zich had gebaseerd op de talentelling van 1947, zouden bijv. de Voergemeenten niet Nederlandstalig maar Franstalig geworden zijn. In 1947 gaf de meerderheid daar immers aan Frans te spreken.
Oud 13 april 2007, 18:03   #151
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard De straatvechters van de Action Fouronnaise

Het geweld kwam in Voeren eerst van de AF van José Happart.
De man dreigde ooit met "ETA toestanden"...

Een foto van één van de lievertjes van toen, compleet met fietsketting...

Laatst gewijzigd door johan : 13 april 2007 om 18:04.
johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 18:55   #152
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het Centrum-Harmel heeft zich helemaal niet gebaseerd op de talentelling van 1947. Juist niet. Men wist nl. ook wel dat de resultaten daarvan niet betrouwbaar waren. Men heeft zich gebaseerd op de eerdere talentellingen en het oordeel van taalkundigen (een Vlaamse en een Waalse).

Als men zich had gebaseerd op de talentelling van 1947, zouden bijv. de Voergemeenten niet Nederlandstalig maar Franstalig geworden zijn. In 1947 gaf de meerderheid daar immers aan Frans te spreken.
Gebasseerd niet gevolgd!
Oud 13 april 2007, 18:56   #153
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johan Bekijk bericht

Kijk nu ziet U welke landlopers dat zijn van AF! HAHAHA!!!
Oud 13 april 2007, 19:19   #154
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Er wordt gereageerd op het gastenboek:
http://vpro.write2me.nl/

Citaat:
Ik heb zonet gekeken naar de aflevering over de Voerstreek. Toch zou ik kwijtwillen dat de taal van de Voer altijd Nederlands geweest is; een Nederlands of Diets dialect!
De aflevering stelt de zaak echter voor alsof er twee gelijke meningen tegenover elkaar staan. Volledig verkeerd.
Bovendien zijn die franstaligen zelfs geen Walen, maar verfranste Vlamingen! Net zoals het gehele oude Prinsbisdom Luik volledig verfranst is.
Oud 13 april 2007, 19:40   #155
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johan Bekijk bericht

Jajaja, mag Happart dat van zijn mama? HAHAHA!!!

Kijk hij mag daar met fietsketting staan zwaaien tegen dat hij een Vlaming geraakt heeft ligt hij in het ziekenhuis met zijn dronken muil of zouden de Nederlandstalige ambulanciers van Voeren hem niet willen meenemen naar het ziekenhuis?
Oud 13 april 2007, 20:59   #156
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jajaja, mag Happart dat van zijn mama? HAHAHA!!!

Kijk hij mag daar met fietsketting staan zwaaien tegen dat hij een Vlaming geraakt heeft ligt hij in het ziekenhuis met zijn dronken muil of zouden de Nederlandstalige ambulanciers van Voeren hem niet willen meenemen naar het ziekenhuis?
Nederland sluit in dat geval de grenzen.
Oud 13 april 2007, 21:21   #157
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Nederland sluit in dat geval de grenzen.
HAHAHA!!!

Ik wist niet dat "les Fourons" nog niet bestond bij de Voerenaren in 1963 => La Voer??? HAHAHA!!! belachelijk niet!

Hebben die AF & R�*L idioten het nog niet door dat Nederlands of Duits dichter staat bij hun tongval? Ze haten hun eigen (Germaans) volk. Hoe is dat mogelijk?
Oud 13 april 2007, 22:31   #158
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

We hebben nog eens een 'kwestie-Voeren' nodig. Ik herinner me nog hoeveel er onder ons een Vlaamse Leeuw op hun jeans vest genaaid hadden (naast de SKA-buttons) en VMO/TAK-zelfklevers verkochten. Happart was iemand die Vlamingen samenbracht.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 22:43   #159
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Happart is wel oud geworden zeg (heb net op internet de uitzending bekeken). Goeie documentaire en Huub Broers lijkt me een zeer geschikte vent.
Oud 13 april 2007, 23:18   #160
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
We hebben nog eens een 'kwestie-Voeren' nodig. Ik herinner me nog hoeveel er onder ons een Vlaamse Leeuw op hun jeans vest genaaid hadden (naast de SKA-buttons) en VMO/TAK-zelfklevers verkochten. Happart was iemand die Vlamingen samenbracht.
Ik zal het hem eens zeggen.
Hoe zit het eigenlijk met Huub Broers, is dat ook openlijk een separatist of een belgicist?
Of komt hij daarvoor niet uit.

Het is echt wel het uiterste hoekje van Vlaanderen he.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be