![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat dit blijkbaar enkel in één gemeente een probleem vormt voor de neutraliteit en elders niet. Dat dit tot dit jaar ook in die gemeente blijkbaar geen enkel probleem vormde. En dat dit verbod er specifiek is gekomen om de hoofddoek te kunnen verbieden. Niet omwille van andere religieuze symbolen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#143 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() De bekende Antwerpenaren, en links in het algemeen, zou men kilometers in de omtrek niet ontwaren... Huichelaars... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ah opvattingen mogen niet wijzigen zonder selectief te zijn? Dit verbod is er gekomen om te kunnen verbieden? Tja... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
|
![]() Citaat:
Momenteel tamelijke paniek daar, het leger dreigt weer met een staatsgreep, willen geen aantasting van de seculariteit, vertrouwen (net als ik) Erdoĝan en zijn club niet. Wel, ze hebben er ervaring mee. Extra probleem met/voor de EU natuurlijk want militaire regering is niet democratisch, maar theocratie ook niet; keus tussen pest en cholera. Ik vind dat alle club-symbolen in openbare gebouwen moeten worden verboden; niet alleen van godsdiensten, maar ook tatoeages, piercings, hakenkruisen, hanekamkapsels en de hele ratsmodee. Over gek geverfde haren en trouwens make-up/schmink in het algemeen, kan nog worden nagedacht.
![]() |
![]() |
#147 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#148 |
|
![]() Het infiltreren van de hoofddoek in openbare gebouwen is bedoeld als PROVOCATIE. Dit was in de wetgeving tot heden onvoldoende voorzien, vandaar dat er NU iets tegen moet worden gedaan.
Fascinerend dat de grote Atatürk dit zo lang geleden al doorhad.
![]() |
#149 |
|
![]() Het is niet goed om aan het Beschaafde Westen cultuurbrokjes uit je "neutrale" moslimlanden op te dringen.
![]() |
#150 |
|
![]() Het is hoog tijd dat men rekening moet houden met de hier wonende vreemdelingen !
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 1 juni 2007 om 17:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enig idee waarom die stouteriken dat hebben ingevoerd? Ook gewoon om de automobilisten te kunnen pesten of zo?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Banneling
|
![]() Hoofddoeken
From the desk of Marij Uijt den Bogaard on Fri, 2007-06-01 14:06 Hoofddoeken lijken wel het maatschappelijk thema voor de volgende verkiezingen te worden als strijdbijl tussen ‘links’ en ‘rechts.’ De media besteden dan ook veel aandacht aan ‘de strijd om de hoofddoek’ tussen voor en tegenstanders. Aanleiding is de dresscode in Antwerpen waar de ambtenaren die direct contact hebben met de burger, geen hoofddoeken meer mogen dragen. Tijd om spijkers met koppen te slaan, want er wordt wat afgeleuterd in de media dezer dagen! Om de hedendaagse betekenis van de hoofdoek te begrijpen en de reactie die hierop komt, verwijs ik naar een uitspraak van Finoor Jajai, docente aan de universiteit in Teheran en voorzitster van de Iraanse martelarenvereniging die 60.000 leden telt. Binnen de Islam worden vrouwen gezien als het hoogste goed van een volk, aldus Finoor. Volgens haar valt het Westen juist de Islam via vrouwen aan en dit door de hoofddoek te bekritiseren en te verbieden, wat als rechtstreekse aanval op vrouwen en op de Islam, hun overtuiging, wordt gezien. Dat moet met alle middelen bestreden worden, aldus deze docente, en ze is er zeker van dat dit ook zal gebeuren. Ze heeft gelijk, zo blijkt. Het kost tijd om de achterban, die opkomt voor de rechten van moslima’s met hoofddoek, te mobiliseren. Het brede protest vandaag tegen een bestuursakkoord in Antwerpen wat toch al enkele maanden oud is, doet vermoeden dat vooral een aantal drukkingsgroepen het huidige debat beheersen. Finoor geeft met haar visie in ieder geval de mening van een steeds groter aantal moslims weer en dit leeft evengoed in Antwerpen. Al in 2004 was via Salafistische organisaties in zaaltjes in Borgerhout de visie op de hoofddoek, zoals Finoor ze verwoordt, te horen: “Een goede moslima draagt een hoofddoek omdat dit door Allah aan haar wordt opgelegd, zo simpel is het en daarmee uit, de rest is flauwe kul en in tegenspraak met de ware Islam.” Dat die mening ernst is, bleek uit de kritiek die kwam van moslims op vrouwen zonder hoofddoek of op vrouwelijk moslima’s die genuanceerder dachten tijdens debatavonden, en blijkt uit het dagelijks straatbeeld, waar de Antwerpse Brederodestraat zelfs meisjes van amper negen laat zien met hoofddoeken. Bij navraag waarom dit op zo een jonge leeftijd gebeurde, was het antwoord eenvoudig: “Zo wennen ze alvast en is er minder weerstand.” Natuurlijk zullen ook veel moslims het hier helemaal niet mee eens zijn en hun eigen visie, al of niet voor hoofddoek en vrije wil, verdedigen. Maar dat verandert niets aan de realiteit. Er zijn steeds meer moslims die wel bovenstaande visie aanhangen, waar komen anders al die vrouwen met hoofddoeken vandaan? Die keuze zullen we in haar individueel leven horen te respecteren, maar moet daarom een samenleving die zich richt op diversiteit in overtuigingen dit delen? Is respect voor de hoofddoek als individuele keuze gelijk aan ‘altijd en overal’? Is het hebben van respect gelijk aan kritiekloos accepteren? Volgens de koran moet je ook vijf keer per dag bidden. Betekent dit dat er gebedsplaatsen zullen komen in bedrijven? En wat met het gemengd sociaal verkeer? Gaan we zoals in sommige wijken van Parijs naar winkels met gescheiden bediening? En wat met het begrip democratie? Op internet loopt een oproep aan moslims om niet te gaan stemmen, en dit omdat de wetten van de mens niet boven het Goddelijke mogen staan, het zou afkomstig zijn uit een Brusselse Salafistische moskee. Dit debat gaat dus niet enkel over de hoofddoek maar wel over hoe individuele vrijheid van religie zich kan plaatsen binnen een diverse samenleving. Daar lijkt niemand in Antwerpen een probleem mee te hebben, behalve een aantal groepen moslims. Los van de theologische discussie wat de profeet ooit precies heeft bedoeld met zijn adviezen tegenover vrouwen en het bedekken van hun schoonheid, kun je niet om de realiteit heen. De hoofddoek is in ieder geval in relatie tot de wettelijke rechten van vrouwen in het Westen, het symbool van seksuele ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Ook daarover kan geen discussie meer zijn. Daar mogen moslima’s anders over denken, maar dat verandert die realiteit niet. De plicht je te bedekken, geen ‘aanleiding’ te geven, jezelf te verbergen om mannen niet in verleiding te brengen, mag door moslima’s zelf gezien worden als een vorm van zelfrespect en van verzet om als lustobject bekeken te worden. In Vlaanderen echter worden vrouwen niet beschermd door de koran of het woord van de profeet, maar door de wet! Dat willen we echt zo houden. Dus, zuster met hoofddoek, respecteer de mening van anderen die in jouw hoofddoek de guillotine van vrouwenrechten zien. Dit is geen minderheid. Volgens een peiling van Het Laatste Nieuws heeft 91.58% van de stemmers een bezwaar tegen het dragen van hoofddoeken in openbare functie. Gezien de diversiteit in opvatting, moeten er dus spelregels zijn. Wordt dit; omdat sommige moslims denken dat de hoofddoek moet, mag de samenleving hier geen beperking aan stellen? Dat lijkt op dwang! Of wordt het; de samenleving mag dit wel, omdat er buiten de standpunten van deze moslims ook nog andere opvattingen zijn die evenzeer recht hebben op respect? Mij lijkt een neutrale houding waar niemand zijn overtuiging opdringt, de meest rechtvaardige, voor iedereen, moslim of niet, een basis voor een diverse samenleving. Gezien de ontwikkeling van het protest wat voor alle duidelijkheid zou moeten gaan over de vraag die diversiteit te respecteren en niet over een ‘verbod op de hoofddoek’, zou de kreet “baas op eigen hoofd” ( BOEH) dan ook in de juiste context moeten worden gezien. Het gaat niet enkel over het standpunt van moslims, maar over de vraag waar wij als samenleving naartoe willen, samen. De groepen die dit recht op hoofddoek opeisen als een absoluut recht, nemen in wezen het standpunt in van vrouwen als Finoor, ‘het moet omdat wij dit zeggen, en verzet is een aanval op Islamitische waarden?’ Gezien de volslagen onterechte verwachting gesteld aan de vrouwelijke allochtone politica’s in het Stella Maris-instituut in Borgerhout, die verbaal werden aangevallen omdat zij onvoldoende de rechten van deze groep moslima’s hadden verdedigd, is een discussie ten gronde over spelregels over diversiteit van overtuigingen binnen de samenleving meer dan nodig. Politici horen de visie van het stadsbestuur zoals weergegeven in het bestuursakkoord te verdedigen. Blijkbaar bracht enkel Mimount Bousakla die moed op. Het is op zich al volslagen onterecht van deze politica’s zonder hoofddoeken te verwachten dat zij op basis van etnische of religieuze identiteit een standpunt moeten verdedigen ten voordele van de hoofddoek en niet van een diverse samenleving waar ook alle moslims deel van uitmaken! Als dit op gebied van samenleven de strikte interpretatie islam wordt, mij goed maar dan ook ten gronde. Dit betekent dus ook dat werken voor vrouwen niet hoort, want het is de plicht van de man haar te onderhouden. Het ontvangen van geld zonder arbeid hoort ook niet, en dus vervalt het hele debat over de dresscode bij het stadspersoneel in Antwerpen en hoeven we wie de Islam boven de wet stelt ook geen uitkering meer te betalen, want ook dat mag niet volgens de profeet. Kan iemand eens berekenen hoeveel dit scheelt bij de sociale zekerheid? |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Blijkbaar stelde zich in Antwerpen dat probleem eerst. En er stelde zich een probleem anders zou er ook geen druk gekomen zijn zoals jij dat noemt. Citaat:
Dat is niet waar, men is zelfs begonnen met het verwijderen van kruisbeelden. De hoofddoek discussie is pas later gekomen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Banneling
|
![]() In De Standaard van vandaag schrijft Etienne Vermeersch
Het zou me niet verbazen, indien Edina met Vermeersch niet akkoord zou gaan... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 1 juni 2007 om 17:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Partijlid
|
![]() [quote=Edina;2698501]Jouw interpretatie van dat neutraliteitsprincipe komt niet overeen met de mijne. En ook niet met die van het Antwerpse stadsbestuur tot voor kort. Noch met die van andere gemeentebesturen. Het lijkt dus niet zo éénduidig te zijn dan jij en anderen willen doen geloven.
De overheid moet inderdaad neutraal zijn. Maar dat impliceert mi dat haar wetten, reglementen en dienstverlening neutraal moet zijn. Ik zie niet in waarom het dragen van een hoofddoek, keppeltje of kruisje door een personeelslid die neutraliteit schendt zolang hij/zij haar werk naar behoren uitoefent. Je kan een religieus symbool van een individu trouwens ook op geen enkele manier vergelijken met religieuze symbolen die ophangen in overheidsgebouwen. Wie een functie opneemt en die functie ter harte neemt, zal de vereisten die aan de functie gekoppeld zijn ook terharte nemen. Zoniet, dan hebben we te maken met een knoeier of minstens iemand die ongeschikt is. Als een functie neutraliteit vereist dan de zal de functiehouder zich neutraal opstellen. Zoniet, dan hebben we te maken met een knoeier etc. Uitingen van vroomheid kunnen bezwaarlijk als een preuve van neutraliteit beschouwd worden. En een hoofddoek is nog een graad erger dan een vrome bevlieging, met een hoofddoek toont de drager zich voorstander van de traditionele interpretatie van de koran; het is onwaarschijnlijk (o, eufemisme) dat een gehoofddoekte de kledingsvoorschriften wèl op traditione wijze interpreteert en de de rest van de islamitische geboden nièt traditioneel zou interpreteren. De traditionele interpretatie van de koran discrimineert de ongelovigen (mag niet met moslima huwen, dihmi, ...) en discrimineert de vrouwen (ongeloofwaardig als getuige, benadeeld als erfgenaam, gehoorzaamheid verschuldig aan broer, man ...). Iemand die zich voorstander toont van discriminatie kan moeilijk neutraliteit claimen. Iemand die de vlag draagt die discriminatie dekt, kan zelfs de schijn van neutraliteit niet ophouden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | ||
|
![]() Citaat:
Nogmaals: er is een verschil tussen iemand als privé persoon of iemand in functie. Stel je voor dat bijvoorbeeld politieagenten geen uniform meer zouden moeten dragen. Al eens bedacht tot welke toestanden dat kan leiden. Citaat:
Alleen zal een katholiek er misschien niet zo een drama van maken. Desnoods draagt men het crucifix nog onder de kleren. Met een hoofddoek is dit echter niet mogelijk. Toch blijf ik er bij dat er normen moeten zijn. Als ik ga solliciteren, draag ik mijn neusbel ook niet en als ik een hanger draag, is het niet mijn geliefd Keltisch kruis. Buiten op straat en thuis doe ik wat ik wil, maar elders houdt ik me aan de regels. Moet ik ergens bepaalde kleren of een uniform dragen, geen probleem. Het is geen deel van mijn persoonlijkheid. Ik heb daar compleet geen probleem mee en voel me daar helemaal niet door tekort gedaan in mijn persoon. Vele mensen die ik ken, denken er net hetzelfde over. Enkel 1 bepaalde groep lijkt zijn persoonlijkheid aan een kledingstuk te koppelen. Sorry, maar als een hoofddoekdraagster zelf aangeeft dat het een kledingstuk als een ander is, snap ik niet wat er mis mee is om het af te zetten. Ik doe mijn jas ook uit, als ik ergens binnen kom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
Geef toe dat de houding van bepaalde moslima's tegenover hun hoofddoek inderdaad ook eerder dubbelzinnig te noemen valt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben al jaren complete fan van Etienne Vermeersch!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() als ik ook zo proper kon schrijven, 't zou hetzelfde zijn.
![]() |
#160 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat ik een hoofddoek ga beginnen dragen.
De Etienne Vermeersch's mogen nog wat meer gaan steigeren. ![]() |
![]() |
![]() |