Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2007, 18:13   #141
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hebben die mensen daar eigenlijk weet van die groep in Nederland, en wat die ook uitgespookt hebben? Of zijn die daar eigenlijk niet (meer) mee bezig?
Tuurlijk, er zijn veel familiebanden over en weer.

Citaat:
Toch blijf ik het raar vinden dat het ook echt om ZUID molukkers gaat, denkt men anders in de rest?
De Noord-Molukken (Halmahera etc.) hebben gewoon een andere geschiedenis. Ze zijn nu ook een aparte provincie.

Citaat:
Mja, hij is wel erg melig geworden, er staat dat hij elke morgen bidt, en dat hij zingt in een gospelgroep en met zijn vrouw gaat evangeliseren.
Zo zijn er in NL honderdduizenden. Nou ja, dat evangeliseren misschien niet, maar dat geloof een belangrijke plaats inneemt in het dagelijks leven is niet heel gebruikelijk.

Citaat:
De slachtoffers lijken dat wel te willen (een van hen vergelijkt het wachten van de Zuidmolukkers op hun staat met hun wachten op een monument)
Begrijp ik goed dat die aanslag in 1977 vrij dicht bij de woonplaats van veel Zuidmolukkers was? Was dat echt nodig? (Nederland is toch groot genoeg?)
Dat moet je niet aan mij vragen hè.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 18:58   #142
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht

Dat moet je niet aan mij vragen hè.
Ja natuurlijk, tenzij je zelf ook een Zuidmolukker bent. Waarschijnlijk is het om een statement te maken, maar je doet er wel iedereen serieus veel ellende mee aan (er staat iets in het artikel over een veld waar een aantal Nederlandse kindjes voetballen, en een eind verder wat Zuidmolukkers, met mekaar spelen kan echter niet)
Oud 26 juli 2007, 19:16   #143
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk, tenzij je zelf ook een Zuidmolukker bent.
Nee, ik ben autochtoon. Naar afkomst ben ik wel voor 3/8 westers allochtoon, maar niet Zuid-Moluks (die net als alle mensen van Nederland-Indische/Indonesische afkomst ook tot de westerse allochtonen worden gerekend).

Citaat:
Waarschijnlijk is het om een statement te maken, maar je doet er wel iedereen serieus veel ellende mee aan (er staat iets in het artikel over een veld waar een aantal Nederlandse kindjes voetballen, en een eind verder wat Zuidmolukkers, met mekaar spelen kan echter niet)
Ze hebben zichzelf er ook geen goede naam mee bezorgd. Toen ik hier vorig jaar voor het eerst bij de buren op bezoek was, kwamen de integratieproblemen van Ruslandduitsers ter sprake, waarna de vraag kwam: "maar jullie in Nederland hebben ook veel problemen met allochtonen, nietwaar? Vooral met Indonesiërs toch?"
-"Euh, Indonesiërs?"
"Ja, die van die gijzelingen?"

Dertig jaar geleden, maar kennelijk ook in het buitenland nog niet vergeten.
Oud 26 juli 2007, 19:24   #144
evilbu

Standaard

Citaat:

Ze hebben zichzelf er ook geen goede naam mee bezorgd. Toen ik hier vorig jaar voor het eerst bij de buren op bezoek was, kwamen de integratieproblemen van Ruslandduitsers ter sprake, waarna de vraag kwam: "maar jullie in Nederland hebben ook veel problemen met allochtonen, nietwaar? Vooral met Indonesiërs toch?"
-"Euh, Indonesiërs?"
"Ja, die van die gijzelingen?"

Dertig jaar geleden, maar kennelijk ook in het buitenland nog niet vergeten.
Nou mijn ouders zeggen dat zij daar toen ook erg onder de indruk van waren, maar ook zij hebben eigenlijk geen benul van waarom die dat deden en waar zij vandaan komen. Mensen onthouden vooral sensatie. Die Duitsers waarover jij het hebt noemen hen bijvoorbeeld Indonesiërs, terwijl ze dat waarschijnlijk zelf niet zo fijn vinden (een beetje zoals Armeniërs die hier "Turk" genoemd worden )
Oud 28 juli 2007, 16:27   #145
evilbu

Standaard

Ik zag gisteren op Een Vandaag op Nederland 2 een interview met Pechtold over het aanhoudende geruzie over de (registratie van) homohuwelijken op Aruba?
Hoe denk je dat dit verhaal zal aflopen?
Oud 28 juli 2007, 22:21   #146
evilbu

Standaard

Wat waren eigenlijk trouwens die deelstaten van die federatie Indonesië (die niet lang bestaan heeft trouwens)? Was het niet redelijker geweest om die gewoon onmiddellijk apart als land te dekoloniseren? Of waren bepaalde krachten in Indonesië daar zelf nogal tegen?
Oud 28 juli 2007, 22:21   #147
Dimitri

Standaard

De bevoegde minister van Aruba heeft twee weken geleden nog het hoofd van het bevolkingsregister de opdracht gegeven voortaan huwelijken tussen paren van gelijk geslacht in te schrijven. Hij zegt nu dat vertragingen enkel het gevolg zijn van de gebruikelijke verificatieprocedure bij huwelijksaktes. Het blijft afwachten dus. Mocht blijken dat Aruba bewust de uitspraak van de Hoge Raad blijft negeren, dan zou het Koninkrijk in het uiterste geval kunnen ingrijpen. Handhaving van deugdelijk bestuur is immers een Koninkrijksaangelegenheid. In het uiterste geval zou Aruba onder curatele van het Rijk kunnen worden gesteld. Maar zo ver zal het ongetwijfeld niet komen.
Oud 28 juli 2007, 22:25   #148
evilbu

Standaard

Citaat:
De bevoegde minister van Aruba heeft twee weken geleden nog het hoofd van het bevolkingsregister de opdracht gegeven voortaan huwelijken tussen paren van gelijk geslacht in te schrijven. Hij zegt nu dat vertragingen enkel het gevolg zijn van de gebruikelijke verificatieprocedure bij huwelijksaktes. Het blijft afwachten dus. Mocht blijken dat Aruba bewust de uitspraak van de Hoge Raad blijft negeren, dan zou het Koninkrijk in het uiterste geval kunnen ingrijpen. Handhaving van deugdelijk bestuur is immers een Koninkrijksaangelegenheid. In het uiterste geval zou Aruba onder curatele van het Rijk kunnen worden gesteld. Maar zo ver zal het ongetwijfeld niet komen.
En hoe ver is Nederland bereid om te gaan daarbij?

Klopt het trouwens dat je in Aruba iets hebt als een "Arubaanse inschrijving", die je meer voordelen heeft voor bepaalde jobs en dergelijke? Ik begrijp dat niet goed, omdat ze in principe toch juist dezelfde nationaliteit hebben?

Laatst gewijzigd door evilbu : 28 juli 2007 om 22:25.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 22:44   #149
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
In Suriname staat het Nederlands er dan toch beter voor

Wat doet Aruba dan nog in het Koninkrijk der Nederlanden? een onafhankelijk Vlaanderen moet hier trouwens tot toetreden naar mijn bescheiden mening
MOET?

Nee dank je, hou jullie fantastische koningkrijk maar voor jezelve. Met ons zou je meer last hebben dan met al jullie andere veroveringen samen...

Aruba³ = Onafhankelijk Vlaanderen!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 22:51   #150
Dimitri

Standaard

Citaat:
En hoe ver is Nederland bereid om te gaan daarbij?
Het is eerder de vraag hoe ver Aruba bereid is te gaan.

In 1996 heeft het Rijk het eiland Sint Maarten nog onder curatele gesteld wegens wanbestuur. Dat eiland kreeg pas nog een pluim van staatssecretaris Bijleveld vanwege de goede vorderingen op weg naar de nieuwe status van Land. Het heeft dus blijkbaar geholpen om de lokale politici te laten beseffen welke verantwoordelijkheid ze hebben.

Citaat:
Klopt het trouwens dat je in Aruba iets hebt als een "Arubaanse inschrijving", die je meer voordelen heeft voor bepaalde jobs en dergelijke? Ik begrijp dat niet goed, omdat ze in principe toch juist dezelfde nationaliteit hebben?
Bij mijn weten bestaat er niet zoiets als een Arubaanse inschrijving. Er zijn wel vestigingsvoorwaarden, zoals die er ook zijn in Nederland.
Oud 31 juli 2007, 12:11   #151
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is eerder de vraag hoe ver Aruba bereid is te gaan.

In 1996 heeft het Rijk het eiland Sint Maarten nog onder curatele gesteld wegens wanbestuur. Dat eiland kreeg pas nog een pluim van staatssecretaris Bijleveld vanwege de goede vorderingen op weg naar de nieuwe status van Land. Het heeft dus blijkbaar geholpen om de lokale politici te laten beseffen welke verantwoordelijkheid ze hebben.

Bij mijn weten bestaat er niet zoiets als een Arubaanse inschrijving. Er zijn wel vestigingsvoorwaarden, zoals die er ook zijn in Nederland.
Ik heb laatst nog ergens iets gehoord dat er eerst vastgesteld moet worden dat jij een baan klaar hebt liggen die niet door een Arubaan ingevuld kan worden, wat natuurlijk voor ontzaglijk veel papierwerk zorgt. Of is dat een spookverhaal?
Oud 31 juli 2007, 12:16   #152
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
MOET?

Nee dank je, hou jullie fantastische koningkrijk maar voor jezelve. Met ons zou je meer last hebben dan met al jullie andere veroveringen samen...

Aruba³ = Onafhankelijk Vlaanderen!
Aruba hoort wel bij het koninkrijk.

Ik ben ook niet voor het afhankelijk maken van Vlaanderen van Nederland, maar gewoon voor samenwerking op de vlakken die belangrijk zijn. Zoals cultuur, het maatschappelijke, en het economisch structurele (dus deregulering).

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 31 juli 2007 om 12:16.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 12:33   #153
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik heb laatst nog ergens iets gehoord dat er eerst vastgesteld moet worden dat jij een baan klaar hebt liggen die niet door een Arubaan ingevuld kan worden, wat natuurlijk voor ontzaglijk veel papierwerk zorgt. Of is dat een spookverhaal?
Zou kunnen, dat men eerst de eigen bevolking aan het werk wil helpen. Geen idee.
Oud 4 augustus 2007, 10:18   #154
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Zullen we Aruba maar vragen of dan liever bij Venezuela willen gaan horen?
Op zich niet zo'n rare oplossing. Ik heb thuis een encyclopedie uit 1974 en daar staat in: ''Binnenkort wordt de onafhankelijkheid van de Antillen verwacht, waarbij samengaan met Venezuela mogelijk is.'' In het begin moest ik erom lachen, maar nu denk ik: wat moeten wij met die eilanden over de oceaan, die we uitbuiten, waar onze taal nauwelijks gesproken wordt en die separatistisch zijn?

Zoals de Draad-starter al zei, zou het de hereniging van de 'echte Nederlanden' wel mooier en ook makkelijker maken. De Nederlanden liggen in Europa, niet in Midden-Amerika of Zuid-Afrika.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 10:59   #155
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Op zich niet zo'n rare oplossing. Ik heb thuis een encyclopedie uit 1974 en daar staat in: ''Binnenkort wordt de onafhankelijkheid van de Antillen verwacht, waarbij samengaan met Venezuela mogelijk is.'' In het begin moest ik erom lachen, maar nu denk ik: wat moeten wij met die eilanden over de oceaan, die we uitbuiten, waar onze taal nauwelijks gesproken wordt en die separatistisch zijn?

Zoals de Draad-starter al zei, zou het de hereniging van de 'echte Nederlanden' wel mooier en ook makkelijker maken. De Nederlanden liggen in Europa, niet in Midden-Amerika of Zuid-Afrika.
MAg ik er even op wijzen dat er andere oplossingen bestaan? Als je even kijkt naar deze link: http://www.vrij-vlaanderen.be/ontwik...menwerking.htm

We moeten europa BUITEN europa brengen, willen we een betere wereld. Het haalt echt niet uit om altijd maar economische vluchtelingen een kans op rijkdom te ontzeggen. We kunnen dat echter niet op ons eigen grondgebied, wegens te klein.
Een probleem van Nederland met zijn koloniën, is dat het nog steeds als "heerser" denkt, en niet de andere volkeren zijn eigenheid wil laten, maar nog steeds van bovenaf wetten wil opleggen. DAT is NIET helpen: dat is OVERHEERSEN. Nederlanders hebben problemen om hun imperialisme te laten varen, en ieder zijn eigen rechten toe te kennen...

En voor je antwoord: gelieve de link écht te lezen..

.
Oud 4 augustus 2007, 11:04   #156
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Aruba hoort wel bij het koninkrijk.

Ik ben ook niet voor het afhankelijk maken van Vlaanderen van Nederland, maar gewoon voor samenwerking op de vlakken die belangrijk zijn. Zoals cultuur, het maatschappelijke, en het economisch structurele (dus deregulering).
...wat we eigenlijk proberen te bereiken door de eu, maar die jammerlijk mislukt wegens te rap te groot.
We hadden eigenlijk het europa van de 6 beter eerst degelijk uitgebouwd, met goede grondprincipes, die wél de rechten van de staten blijven erkennen, maar die een makkelijke deregularisatie voorstaat.
Mijn standpunt in deze is , dat we met een onafhankelijk Vlaanderen, in samenwerking met Nederland, zulk een idee kunnen opbouwen, en dit aan belang kunnen laten winnen, tot we de huidige draak, die de eu geworden is, kunnen afschaffen of eruit treden wegns overbodig omdat we iets BETERS hebben

.
Oud 4 augustus 2007, 11:27   #157
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht

1. Volgens de gemiddelde Nederlander is het juist andersom: de Antillen buiten (hun band met) Nederland uit.
2. Als ze separatistisch zouden zijn, waren ze allang onafhankelijk.

Dat in een encyclopedie uit de jaren 70 staat dat onafhankelijkheid verwacht wordt, kan ik best begrijpen. Dat verwachtte men toen ook. IN NEDERLAND wel te verstaan: men wilde alle overzeese rijksdelen dumpen, omdat men van zichzelf vond dat 'koloniën' niet meer konden. De bevolking van die overzeese rijksdelen is daar nooit om gevraagd. De Surinamers wilden niet, maar stemden noodgedwongen met de voeten door massaal naar Nederland te verhuizen. De Antillianen wilden ook niet, maar zij konden door hun geringe grootte voorkomen dat hen onafhankelijkheid door de strot werd geduwd. Het heeft vervolgens nog tot begin jaren 90 geduurd voor men ook in NL tot het besef kwam dat het al die tijd alleen Nederland zèlf was geweest dat de eilanden onafhankelijk wilde hebben. Met het schrappen in 1993 van de clausule dat Aruba onafhankelijk moest worden in 1996, heeft men officieel afstand gedaan van dat verplicht onafhankelijkheidsbeleid. De slinger gaat nu eindelijk de andere kant op, die van gelijkwaardige behandeling door integratie in Nederland. Jammer dat dat door een koppige politiek-correcte jaren 70-mentaliteit zo lang moest duren. De problemen op de Antillen bestaan nl. al 40 jaar en konden al die tijd niet worden aangepakt, met als gevolg ondertussen grootschalige emigratie naar Nederland. Alleen de politieke elite en de georganiseerde misdaad hebben van deze situatie geprofiteerd, die konden lekker hun gang gaan.
Oud 4 augustus 2007, 16:52   #158
evilbu

Standaard

Citaat:

Dat in een encyclopedie uit de jaren 70 staat dat onafhankelijkheid verwacht wordt, kan ik best begrijpen. Dat verwachtte men toen ook. IN NEDERLAND wel te verstaan: men wilde alle overzeese rijksdelen dumpen, omdat men van zichzelf vond dat 'koloniën' niet meer konden. De bevolking van die overzeese rijksdelen is daar nooit om gevraagd. De Surinamers wilden niet, maar stemden noodgedwongen met de voeten door massaal naar Nederland te verhuizen. De Antillianen wilden ook niet, maar zij konden door hun geringe grootte voorkomen dat hen onafhankelijkheid door de strot werd geduwd. Het heeft vervolgens nog tot begin jaren 90 geduurd voor men ook in NL tot het besef kwam dat het al die tijd alleen Nederland zèlf was geweest dat de eilanden onafhankelijk wilde hebben. Met het schrappen in 1993 van de clausule dat Aruba onafhankelijk moest worden in 1996, heeft men officieel afstand gedaan van dat verplicht onafhankelijkheidsbeleid. De slinger gaat nu eindelijk de andere kant op, die van gelijkwaardige behandeling door integratie in Nederland. Jammer dat dat door een koppige politiek-correcte jaren 70-mentaliteit zo lang moest duren. De problemen op de Antillen bestaan nl. al 40 jaar en konden al die tijd niet worden aangepakt, met als gevolg ondertussen grootschalige emigratie naar Nederland. Alleen de politieke elite en de georganiseerde misdaad hebben van deze situatie geprofiteerd, die konden lekker hun gang gaan.
Ze zijn misschien niet separatistisch, maar er zou dan toch een klik bij hen of hun leiders nodig zijn dat ze het dan ook niet allemaal kunnen hebben (als Nederland homoseksuele paren wil laten trouwen, dan is dat dan ook zo)
Oud 4 augustus 2007, 20:20   #159
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ze zijn misschien niet separatistisch, maar er zou dan toch een klik bij hen of hun leiders nodig zijn dat ze het dan ook niet allemaal kunnen hebben (als Nederland homoseksuele paren wil laten trouwen, dan is dat dan ook zo)
Daar heeft NL mede schuld aan, door zich decennialang niet te bemoeien met de Antillen en nauwelijks energie te steken in verbondenheid tussen de verschillende landen binnen het Koninkrijk. De Antillen hebben daardoor van hun kant gedacht dat het een kwestie was van lusten zonder lasten. Nu dat er ook eens negatieve gevolgen blijken, doen ze daar bijzonder moeilijk over: het is even wennen.

Een aantal Antilliaanse juristen heeft dankzij Europese regelgeving nu een (hopelijk succesvolle) manier gevonden om Nederland te dwingen Antillianen stemrecht te geven voor de Tweede Kamerverkiezingen. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat Nederlandse politieke partijen ook op de Antillen stemmen moeten werven en evt. allianties zullen aangaan met Antilliaanse partijen. In België weet men maar al te goed waar een gebrek aan gezamenlijke politiek toe leidt. Maar goed, zo ver zijn we nog niet.
Oud 4 augustus 2007, 21:26   #160
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
MAg ik er even op wijzen dat er andere oplossingen bestaan? Als je even kijkt naar deze link: http://www.vrij-vlaanderen.be/ontwik...menwerking.htm

We moeten europa BUITEN europa brengen, willen we een betere wereld. Het haalt echt niet uit om altijd maar economische vluchtelingen een kans op rijkdom te ontzeggen. We kunnen dat echter niet op ons eigen grondgebied, wegens te klein.
Een probleem van Nederland met zijn koloniën, is dat het nog steeds als "heerser" denkt, en niet de andere volkeren zijn eigenheid wil laten, maar nog steeds van bovenaf wetten wil opleggen. DAT is NIET helpen: dat is OVERHEERSEN. Nederlanders hebben problemen om hun imperialisme te laten varen, en ieder zijn eigen rechten toe te kennen...

En voor je antwoord: gelieve de link écht te lezen..
Wat wil je nu? Moeten Aruba en de Antillen nu bij Nederland blijven of niet?

En Europa buiten Europa brengen? Lijkt of jij hier de imperialist bent! Van mij mogen de eilanden onafhankelijk worden of aansluiten bij Venezuela ofzo, dat recht zal ik ze niet ontnemen. Lees ook reacties van anderen, die zeggen dat ze ZELF niet onafhankelijk willen worden.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be