Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2004, 10:21   #141
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Wat ik merk uit de talloze TV-reportages is dat ons prinsenpaar steeds tussen een massa mensen staat, uit alle categorieën van de bevolking.
Zou je "massa mensen" eens beter kunnen definiëren? Want ik zie meestal een handvol oudjes en wat schoolkinderen met vlaggetjes. De grote massa (zoals bijvoorbeels in Nederland of Groot-Britannië) verplaatst zich hier niet voor het koningspaar, laat staan voor een prins.
Zelfs op de huwelijksdag van Philippe en Mathilde was heel de weg naar het stadhuis bijna leeg. Zielig hoe weinig volk is komen opdagen.
En 't was nog mooi weer ook.
Oud 12 februari 2004, 10:38   #142
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Wat ik merk uit de talloze TV-reportages is dat ons prinsenpaar steeds tussen een massa mensen staat, uit alle categorieën van de bevolking.
Zou je "massa mensen" eens beter kunnen definiëren? Want ik zie meestal een handvol oudjes en wat schoolkinderen met vlaggetjes. De grote massa (zoals bijvoorbeels in Nederland of Groot-Britannië) verplaatst zich hier niet voor het koningspaar, laat staan voor een prins.
Zelfs op de huwelijksdag van Philippe en Mathilde was heel de weg naar het stadhuis bijna leeg. Zielig hoe weinig volk is komen opdagen.
Heb jij iets tegen 'oudjes' of schoolkinderen? Wat je zegt slaat nergens op.

Oud 12 februari 2004, 10:41   #143
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De reden hiervoor was de gedetailleerde verslaggeving op de meeste Belgische Televisiezenders. Ik ben ook royalist, maar heb nog geen enkel lid van onze Koninklijke Familie in levende lijve gezien. Of toch één keer, onze eigenste Koning, in een volks Zuid-Frans restaurant.
Oud 12 februari 2004, 10:43   #144
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zie jij hier "massa's mensen"? Een stoetje met aan beide kanten volk. Ik herinner mij de beelden (ja,ja, ik heb ook het verslag gezien), waarbij de wagenstoet met zwaantjes door Brussel reden, en in alle straten waren er hekken, maar nagenoeg geen volk te zien. vergeleken met de miljoenen mensen die zich hebben gemanifesteerd voor Willem-Alexander en Maxima, of voor Charles en Diana, was de vertoning in Brussel maar niks. Zeg maar : zielig.
Oud 12 februari 2004, 10:54   #145
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie jij hier "massa's mensen"? Een stoetje met aan beide kanten volk. Ik herinner mij de beelden (ja,ja, ik heb ook het verslag gezien), waarbij de wagenstoet met zwaantjes door Brussel reden, en in alle straten waren er hekken, maar nagenoeg geen volk te zien. vergeleken met de miljoenen mensen die zich hebben gemanifesteerd voor Willem-Alexander en Maxima, of voor Charles en Diana, was de vertoning in Brussel maar niks. Zeg maar : zielig.
Ja ik zie massa's mensen. Jij niet?

En waarover heeft u het eigenlijk? Over het huwelijk? De opkomst in Brussel was toen inderdaad pover. De redenen hiervoor waren het koude weer, de dag ervoor had het nog gestormd, en bovendien voorspelde men overvolle treinen en te weinig parkeerplaatsen.

Dit alles heeft de mensen ertoe aangezet thuis te blijven, en alles op televisie te volgen. In Vlaanderen lag het bereik dan ook boven de drie miljoen. Dat is 60 % !
Oud 12 februari 2004, 11:01   #146
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarover heeft u het eigenlijk? Over het huwelijk? De opkomst in Brussel was toen inderdaad pover. De redenen hiervoor waren het koude weer, de dag ervoor had het nog gestormd, en bovendien voorspelde men overvolle treinen en te weinig parkeerplaatsen.
Oud 12 februari 2004, 11:04   #147
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dit zijn de argumenten van een gerespecteerd mediasocioloog.

Bij gebrek aan beter...
Oud 12 februari 2004, 11:05   #148
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Bij gebrek aan beter...

Kijk, ter vergelijking, de mensenmassa in Nederland langs de weg dat gevolgd werd door het Prinsenpaar Willem-Alexander en Maxima bij hun huwelijk.
Oud 12 februari 2004, 11:18   #149
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Bij gebrek aan beter...

Kijk, ter vergelijking, de mensenmassa in Nederland langs de weg dat gevolgd werd door het Prinsenpaar Willem-Alexander en Maxima bij hun huwelijk.
Wat een domme vergelijking. In Nederland wonen er bijna tweemaal zoveel mensen dan in België. Desalniettemin vind ik het prachtig dat hun huwelijk zoveel mensen op de been bracht.
Oud 12 februari 2004, 11:21   #150
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

In Nederland wonen inderdaad anderhalve keer zoveel mensen, maar het land is anderhalve keer zo groot en Amsterdam ligt een heel stuk uit het centrum dan Brussel. U weet blijkbaar niet hoe lang het van Groningen, Leeuwarden of Maastricht duurt om daar te geraken...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2004, 11:42   #151
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
In Nederland wonen inderdaad anderhalve keer zoveel mensen, maar het land is anderhalve keer zo groot en Amsterdam ligt een heel stuk uit het centrum dan Brussel. U weet blijkbaar niet hoe lang het van Groningen, Leeuwarden of Maastricht duurt om daar te geraken...
Het merendeel van de mensen woont anders niet ver van Amsterdam. Een Fries zal allicht lang moeten reizen, en heeft sowieso een kleiner aandeel in de massa.

Oud 12 februari 2004, 11:45   #152
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Heeft het trouwens zin om uit één enkele gebeurtenis conclusies te trekken dat de Vlamingen of Belgen niet geïnteresseerd zijn in hun monarchie? Ik denk het niet. Of zullen we het eens hebben over de opkomst van de Vlaams-nationalisten bij de Ijzerbedevaart van vorig jaar.
Oud 12 februari 2004, 11:48   #153
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Yann, doe geen moeite. In Nederland hebben honderdduizenden mensen zich verplaatst, van ver en dichtbij, om toch maar enthoesiast te kunnen meevieren.

In België hebben zeer weinig mensen zich verplaatst, hooggstens de TV aan gehad.

Al jouw excuses om deze klare feiten te verklaren, te minimaliseren en zelfs te ontkennen komen alleen maar belachelijk over.

Soms is het beter om gewoon toe te geven, of te zwijgen.
Oud 12 februari 2004, 11:52   #154
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yann, doe geen moeite. In Nederland hebben honderdduizenden mensen zich verplaatst, van ver en dichtbij, om toch maar enthoesiast te kunnen meevieren.

In België hebben zeer weinig mensen zich verplaatst, hooggstens de TV aan gehad.

Al jouw excuses om deze klare feiten te verklaren, te minimaliseren en zelfs te ontkennen komen alleen maar belachelijk over.

Als er iemand zich belachelijk maakt, bent u het wel. Hoger vermeld heb ik gezegd dat 60 % van de Vlamingen het huwelijk, volledig of gedeeltelijk, op de televisie gevolgd heeft. Bij het "ja" woord waren er 1,7 miljoen Vlaamse kijkers. Dat is dus niet "hoogstens de TV aanzetten" wat u beweert.

Dit zijn klare feiten waar u zelfs geen excuses voor heeft.
Oud 12 februari 2004, 11:58   #155
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Als er iemand zich belachelijk maakt, bent u het wel. Hoger vermeld heb ik gezegd dat 60 % van de Vlamingen het huwelijk, volledig of gedeeltelijk, op de televisie gevolgd heeft. Bij het "ja" woord waren er 1,7 miljoen Vlaamse kijkers. Dat is dus niet "hoogstens de TV aanzetten" wat u beweert.

Ik was een van die Vlamingen bij wie de TV aanstond. Om je maar een voorbeeld te geven over het profiel van een van de enthoesiaste TV kijkers die het de moeite niet vond om zich voor zoiets te verplaatsen.

Maar kom, je geeft niet op. Ik wel. Ik ga eten.

Bon appetit.
Oud 12 februari 2004, 13:49   #156
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Euh, er wonen in Vlaanderen toch 6 miljoen mensen? Dan is 1,7 miljoen toch bij lange niet 60%, het is nog niet eens 29%. Gemiddeld keken er 1,2 miljoen mensen naar de hele uitzending, oftewel 20% van de totale bevolking. http://oud.refdag.nl/konhuis/991208kon07.html

Ter vergelijking: in Nederland keken gemiddeld 6,4 (kerkelijk huwelijk) tot 6,5 (burgerlijk huwelijk) miljoen mensen de héle uitzending over het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima uit, oftewel 40% van de totale bevolking. Tel je daar de mensen bij die maar een deel van de uitzending zagen en de mensen die op de been waren (in Amsterdam of elders buitenshuis naar de tv keken - in een café, een winkel, enz.), dan kom je zeker aan een meerderheid van de bevolking. http://www.radio.nl/2003/home/median.../02/75391.html
http://www.nrc.nl/dossiers/Koninklij...801865438.html
Terzijde: zelfs in Duitsland keken niet minder dan 7,5 miljoen mensen naar het Nederlandse koninklijk huwelijk op een van de vier Duitse omroepen die er rechtstreeks bij waren.

Het verschil lijkt me duidelijk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2004, 15:08   #157
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Nog een schoon vlagske:

« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2004, 19:25   #158
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Het gaat hier om 1,7 miljoen huishoudens.

Er zijn geen 6 miljoen huishoudens in Vlaanderen.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2004, 19:59   #159
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Het gaat hier om 1,7 miljoen huishoudens.

Er zijn geen 6 miljoen huishoudens in Vlaanderen.
Waar staat dan dat het huishoudens zijn? Hier wordt toch echt gesproken over 1,68 miljoen kijkers: http://oud.refdag.nl/konhuis/991208kon07.html
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2004, 21:09   #160
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

"600.000 kijkers te trekken. Dat is goed voor een marktaandeel van circa 40 procent."

Wat is dan 1.680.000 kijkers? Toch meer dan 70% zeker?
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be