Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 13 juni 2007, 11:53   #141
adaveke
Schepen

adaveke's schermafbeelding

Standaard

Onderstaande vond ik op “http://www.diplomatie.be/nl/belgium/...?textID=499”

Het belang en de invloed van het politieke optreden van de Koning varieert naargelang van de omstandigheden en het ritme van het openbaar leven. Zijn optreden moet vooral standvastig zijn. Op bepaalde ogenblikken treedt de Koning echter duidelijker op de voorgrond, ook al wordt hij in principe steeds gedekt door de ministeriële verantwoordelijkheid. Soms heeft zijn mening inderdaad een beslissende invloed op de politieke ontwikkelingen. Zo bijvoorbeeld wanneer het Parlement wordt ontbonden en een regering wordt gevormd. Anderzijds kan de Koning niet worden verzocht om dingen te doen waartoe hij niet gemachtigd is binnen het Belgische grondwettelijk systeem. De Koning moet en mag alle middelen benutten voor het uitoefenen van zijn taak, zoals hierboven aangegeven. Hij mag echter niet meer doen dan dat, noch enige vorm van persoonlijk gezag uitoefenen.

Overeenkomstig artikel 91 van de Belgische Grondwet neemt de Koning eerst bezit van de troon nadat hij, in een vergadering van de verenigde Kamers van het parlement, de volgende eed plechtig heeft afgelegd :"Ik zweer dat ik de Grondwet en de wetten van het Belgische volk zal naleven, s'lands onafhankelijkheid handhaven en het grondgebied ongeschonden bewaren."

Aangezien er letterlijk staat dat de koning zijn mening er toe doet en dat hij gezworen heeft het grondgebied ongeschonden te bewaren, denk ik dat de koning het recht heeft om het VB niet uit te nodigen. Hij kan namelijk van mening zijn dat het VB het grondgebied wel eens niet ongeschonden zou laten... (zie partijstandpunt rond een onafhankelijk vlaanderen)
Over in hoever andere partijen dit wel of niet zouden doen wens ik mij niet uit te spreken aangezien ik niet weet hoe en of de koning denkt.

Het was misschien geen fantastisch goede taktische zet. Maar ik denk niet dat de koning ergens onwettig handelt.
Taktischer was misschien inderdaad geweest om het VB steeds opnieuw uit te nodigen en ze der dan zelf hun plan mee te laten trekken.
adaveke is offline  
Oud 13 juni 2007, 11:55   #142
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Omdat het in zijn jobomschrijving staat en hij daar veel voor betaald wordt.
Goede stelling,dus beste Albert,Uw pre gaat met 19% achteruit ,half werk is halve pre
duveltje382 is offline  
Oud 13 juni 2007, 11:58   #143
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Nog een klein vraagje van het duveltje,hoe kan de koning nu weten wat er leeft onder de Vlaamse bevolking?
Of is hij selectief doof geworden,dat kan op zijn leeftijd hé
Weet jij wat er bij de Vlaamse bevolking leeft?
Kim is offline  
Oud 13 juni 2007, 11:58   #144
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adaveke Bekijk bericht
Onderstaande vond ik op “http://www.diplomatie.be/nl/belgium/belgiumdetail.asp?textID=499”

Het belang en de invloed van het politieke optreden van de Koning varieert naargelang van de omstandigheden en het ritme van het openbaar leven. Zijn optreden moet vooral standvastig zijn. Op bepaalde ogenblikken treedt de Koning echter duidelijker op de voorgrond, ook al wordt hij in principe steeds gedekt door de ministeriële verantwoordelijkheid. Soms heeft zijn mening inderdaad een beslissende invloed op de politieke ontwikkelingen. Zo bijvoorbeeld wanneer het Parlement wordt ontbonden en een regering wordt gevormd. Anderzijds kan de Koning niet worden verzocht om dingen te doen waartoe hij niet gemachtigd is binnen het Belgische grondwettelijk systeem. De Koning moet en mag alle middelen benutten voor het uitoefenen van zijn taak, zoals hierboven aangegeven. Hij mag echter niet meer doen dan dat, noch enige vorm van persoonlijk gezag uitoefenen.

Overeenkomstig artikel 91 van de Belgische Grondwet neemt de Koning eerst bezit van de troon nadat hij, in een vergadering van de verenigde Kamers van het parlement, de volgende eed plechtig heeft afgelegd :"Ik zweer dat ik de Grondwet en de wetten van het Belgische volk zal naleven, s'lands onafhankelijkheid handhaven en het grondgebied ongeschonden bewaren."

Aangezien er letterlijk staat dat de koning zijn mening er toe doet en dat hij gezworen heeft het grondgebied ongeschonden te bewaren, denk ik dat de koning het recht heeft om het VB niet uit te nodigen. Hij kan namelijk van mening zijn dat het VB het grondgebied wel eens niet ongeschonden zou laten... (zie partijstandpunt rond een onafhankelijk vlaanderen)
Over in hoever andere partijen dit wel of niet zouden doen wens ik mij niet uit te spreken aangezien ik niet weet hoe en of de koning denkt.

Het was misschien geen fantastisch goede taktische zet. Maar ik denk niet dat de koning ergens onwettig handelt.
Taktischer was misschien inderdaad geweest om het VB steeds opnieuw uit te nodigen en ze der dan zelf hun plan mee te laten trekken.
Dus een koning mag zomaar politieke conclusies trekken,als Nee was verkozen zou hij ook mogen weigeren omdat hij bepaalde verkiezingsbelofte vreest
duveltje382 is offline  
Oud 13 juni 2007, 12:00   #145
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Weet jij wat er bij de Vlaamse bevolking leeft?
Wat er bij mij leeft zekers,maar de koning wil er niets van weten,wat schande is !!!!
duveltje382 is offline  
Oud 13 juni 2007, 12:01   #146
adaveke
Schepen

Standaard

dat heb je goed gezien
adaveke is offline  
Oud 13 juni 2007, 12:02   #147
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat er bij mij leeft zekers,maar de koning wil er niets van weten,wat schande is !!!!
Bij jou leven er andere dingen dan bij mij.

De Koning kan niet alles weten.

Laatst gewijzigd door Kim : 13 juni 2007 om 12:03.
Kim is offline  
Oud 13 juni 2007, 12:05   #148
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ga de koning nu laten vervolgen door CGKR wat mijn volste recht is ....
duveltje382 is offline  
Oud 13 juni 2007, 12:06   #149
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door antivlaamsbelanger Bekijk bericht
Zo ziede dat er toch nog goeie mense in Belgie zijn.

Nu vind ik de koning nog sympathieker dan hiervoor!

Het gaat hiertbij om de wet en de democratische beginselen. Die hebben geen ene moer met je sympathieen te maken.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 13 juni 2007 om 12:09.
Cunning linguist is offline  
Oud 13 juni 2007, 12:06   #150
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga de koning nu laten vervolgen door CGKR wat mijn volste recht is ....
Veel succes ermee!

Zeg je er ineens ook even bij dat het VB principieel niet op het Paleis wil komen?
Kim is offline  
Oud 13 juni 2007, 12:08   #151
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door antivlaamsbelanger Bekijk bericht
Zo ziede dat er toch nog goeie mense in Belgie zijn.

Nu vind ik de koning nog sympathieker dan hiervoor!

We hebben er weer een clown bij zo te zien...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline  
Oud 13 juni 2007, 12:36   #152
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

de redenering in de titel van deze thread slaat eigenlijk compleet de bal mis. De koning kan er weinig aan doen dat 19% van de stemgerechtigden in politiek vlaanderen zich laten ringeloren door lege slogans. Dit is nog steeds een vrij land en u beslist zelf waar je uw stem aan geeft; altijd dat nadien wenen omdat je de consequenties niet wil dragen, eigenlijk zeer kinderlijk gedrag.
the_dude is offline  
Oud 13 juni 2007, 12:46   #153
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

't is inderdaad de zoveelste calimero- topic en de zoveelste poging om van twee walletjes te eten.

Ze willen niet meeregeren (behalve tegen onmogelijke voorwaarden)
De andere vlaamse partijen willen hen en hun programma ook niet voor een coalitie. En de walen willen ze helemaal al niet. Dus kunnen ze eigenlijk niet meer doen dan hunne en de koning zijnen tijd verkwisten in een gesprek.

Maar zelf dat is nog vals. eigenlijk zijn er nijdig omdat ze niet uitgenodigd werden. Ze hadden dat namelijk nodig om zich te profileren als consequent en rechtlijnig, door met grote mediaaandacht te kunnen zeggen van NIET naar laken te gaan.

Nu wil den Beire toch nog wel niet meespelen zeker. Weg profilering en terug die rotte eierschelp op hun kop. Proberen scoren doen ze toch, is het niet met het probleem, dan maar met de oplossing(van de anderen). Is het niet met hun eigen standpunten, dan maar met de gevolgen ervan.

Laatst gewijzigd door spherelike : 13 juni 2007 om 12:54.
spherelike is offline  
Oud 13 juni 2007, 12:55   #154
Blackwidow
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
de redenering in de titel van deze thread slaat eigenlijk compleet de bal mis. De koning kan er weinig aan doen dat 19% van de stemgerechtigden in politiek vlaanderen zich laten ringeloren door lege slogans. Dit is nog steeds een vrij land en u beslist zelf waar je uw stem aan geeft; altijd dat nadien wenen omdat je de consequenties niet wil dragen, eigenlijk zeer kinderlijk gedrag.
Je kan dan ook stellen dat 81% van de mensen zich laten ringeloren door lege slogans.
Blackwidow is offline  
Oud 13 juni 2007, 13:02   #155
adaveke
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwidow Bekijk bericht
Je kan dan ook stellen dat 81% van de mensen zich laten ringeloren door lege slogans.
of je kan stellen dat de koning wel met 81% wil praten. Een overduidelijke meerderheid dus. Bijgevolg heeft hij al heel goed zijn best gedaan.
We hebben dus geen reden om te klagen, de mens kan niet met iedereen een klapke gaan doen he.
adaveke is offline  
Oud 13 juni 2007, 13:03   #156
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een schande de koning praat met elke Vlaamse partij,behalven met Vlaams Belang
Het duidelijkste bewijs dat de koning geen enkel respect heeft voor democratie.
Laat het VB naar het Europeese hof van justitie stappen en de koning aanklagen.
I amsterdam is offline  
Oud 13 juni 2007, 13:09   #157
Blackwidow
Schepen

Standaard

Citaat:
of je kan stellen dat de koning wel met 81% wil praten. Een overduidelijke meerderheid dus. Bijgevolg heeft hij al heel goed zijn best gedaan.
We hebben dus geen reden om te klagen, de mens kan niet met iedereen een klapke gaan doen he.
Oh maar ik klaag niet hoor. Kan mij het schelen dat ik naar de koning zou mogen gaan. Ik ben tegen de monarchie in het huidige België.
Blackwidow is offline  
Oud 13 juni 2007, 13:13   #158
adaveke
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Het duidelijkste bewijs dat de koning geen enkel respect heeft voor democratie.
Laat het VB naar het Europeese hof van justitie stappen en de koning aanklagen.

De koning is onschendbaar...

Laatst gewijzigd door adaveke : 13 juni 2007 om 13:14.
adaveke is offline  
Oud 13 juni 2007, 13:17   #159
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De eerste minister, of die van binnenlandse zaken, of om het even wie aanklagen.
Doen zou ik zeggen, maar wel beloven het vonnis onverkort te publiceren hé. Dat wordt weer lachen geblazen binnen een paar jaar.
spherelike is offline  
Oud 13 juni 2007, 13:24   #160
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geld die onschendbaarheid dan ook voor de Europeese wet?
Dat lijkt me stug.
Heeft Belgie geen grondwet ,waarin discriminatie is verboden?
In Nederland is dat wel het geval.
Een proefproces zou wel degelijk interssant zijn.
I amsterdam is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be