![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Schepen
|
![]() Onderstaande vond ik op “http://www.diplomatie.be/nl/belgium/...?textID=499”
Het belang en de invloed van het politieke optreden van de Koning varieert naargelang van de omstandigheden en het ritme van het openbaar leven. Zijn optreden moet vooral standvastig zijn. Op bepaalde ogenblikken treedt de Koning echter duidelijker op de voorgrond, ook al wordt hij in principe steeds gedekt door de ministeriële verantwoordelijkheid. Soms heeft zijn mening inderdaad een beslissende invloed op de politieke ontwikkelingen. Zo bijvoorbeeld wanneer het Parlement wordt ontbonden en een regering wordt gevormd. Anderzijds kan de Koning niet worden verzocht om dingen te doen waartoe hij niet gemachtigd is binnen het Belgische grondwettelijk systeem. De Koning moet en mag alle middelen benutten voor het uitoefenen van zijn taak, zoals hierboven aangegeven. Hij mag echter niet meer doen dan dat, noch enige vorm van persoonlijk gezag uitoefenen. Overeenkomstig artikel 91 van de Belgische Grondwet neemt de Koning eerst bezit van de troon nadat hij, in een vergadering van de verenigde Kamers van het parlement, de volgende eed plechtig heeft afgelegd :"Ik zweer dat ik de Grondwet en de wetten van het Belgische volk zal naleven, s'lands onafhankelijkheid handhaven en het grondgebied ongeschonden bewaren." Aangezien er letterlijk staat dat de koning zijn mening er toe doet en dat hij gezworen heeft het grondgebied ongeschonden te bewaren, denk ik dat de koning het recht heeft om het VB niet uit te nodigen. Hij kan namelijk van mening zijn dat het VB het grondgebied wel eens niet ongeschonden zou laten... (zie partijstandpunt rond een onafhankelijk vlaanderen) Over in hoever andere partijen dit wel of niet zouden doen wens ik mij niet uit te spreken aangezien ik niet weet hoe en of de koning denkt. Het was misschien geen fantastisch goede taktische zet. Maar ik denk niet dat de koning ergens onwettig handelt. Taktischer was misschien inderdaad geweest om het VB steeds opnieuw uit te nodigen en ze der dan zelf hun plan mee te laten trekken. |
![]() |
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weet jij wat er bij de Vlaamse bevolking leeft?
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Schepen
|
![]() dat heb je goed gezien
|
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Koning kan niet alles weten.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 13 juni 2007 om 12:03. |
|
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga de koning nu laten vervolgen door CGKR wat mijn volste recht is ....
|
![]() |
![]() |
#149 |
Staatssecretaris
|
![]() Het gaat hiertbij om de wet en de democratische beginselen. Die hebben geen ene moer met je sympathieen te maken.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 13 juni 2007 om 12:09. |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeg je er ineens ook even bij dat het VB principieel niet op het Paleis wil komen?
![]() |
#151 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
#152 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() de redenering in de titel van deze thread slaat eigenlijk compleet de bal mis. De koning kan er weinig aan doen dat 19% van de stemgerechtigden in politiek vlaanderen zich laten ringeloren door lege slogans. Dit is nog steeds een vrij land en u beslist zelf waar je uw stem aan geeft; altijd dat nadien wenen omdat je de consequenties niet wil dragen, eigenlijk zeer kinderlijk gedrag.
#153 |
Europees Commissaris
|
![]() 't is inderdaad de zoveelste calimero- topic en de zoveelste poging om van twee walletjes te eten.
Ze willen niet meeregeren (behalve tegen onmogelijke voorwaarden) De andere vlaamse partijen willen hen en hun programma ook niet voor een coalitie. En de walen willen ze helemaal al niet. Dus kunnen ze eigenlijk niet meer doen dan hunne en de koning zijnen tijd verkwisten in een gesprek. Maar zelf dat is nog vals. eigenlijk zijn er nijdig omdat ze niet uitgenodigd werden. Ze hadden dat namelijk nodig om zich te profileren als consequent en rechtlijnig, door met grote mediaaandacht te kunnen zeggen van NIET naar laken te gaan. Nu wil den Beire toch nog wel niet meespelen zeker. Weg profilering en terug die rotte eierschelp op hun kop. Proberen scoren doen ze toch, is het niet met het probleem, dan maar met de oplossing(van de anderen). Is het niet met hun eigen standpunten, dan maar met de gevolgen ervan. Laatst gewijzigd door spherelike : 13 juni 2007 om 12:54. |
![]() |
![]() |
#154 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#155 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
We hebben dus geen reden om te klagen, de mens kan niet met iedereen een klapke gaan doen he. ![]() |
|
![]() |
![]() |
#156 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Schepen
|
![]() Oh maar ik klaag niet hoor. Kan mij het schelen dat ik naar de koning zou mogen gaan. Ik ben tegen de monarchie in het huidige België.
|
![]() |
![]() |
#158 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
De koning is onschendbaar... ![]() Laatst gewijzigd door adaveke : 13 juni 2007 om 13:14. |
|
![]() |
![]() |
#159 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Minister-President
|