![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met die bovenbeste opleidingen van vandaag vind men alleen nog zakkenplakkers denk ik. Misschien ligt net daar de toekomst, zo oppervlakkig als mogelijk.
![]() |
![]() |
#142 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Er schort dikwijls ook wat aan de verwachtingen van een bedrijf tegenover een werknemer. Om het even in het belachelijke te trekken: Gezocht Wc-madam: -minimum A2, A1 is aanbevolen. -studie gedaan hebben in communicatieve wetenschappen -diploma HACCP-normen -in bezit zijn van wagen -minimum 5 jaar ervaring Ik wou graag in de colruyt werken, en stuurde een solicitatiebrief. Ik kreeg een beleefde standaardbrief terug dat ik niet in aanmerking kwam voor een vacature bij colruyt. Ik heb dan zelf teruggebeld om te vragen waarom niet. En blijkbaar moet men tegenwoordig een A2 hebben om rekken bij te mogen vullen. Misschien dat ze schrik hadden dat ik met mijn A3 niet goed genoeg kon rekenen aan de kassa? Ik heb nochthans vier jaar ervaring met kassa-werk en rekken/ winkel aanvullen in twee andere winkels. Onlangs zelfs nog mijn basisvaardigheden opgefrist met een avondcursus in Nederlands, Frans en Engels. Een basisopleiding in wiskunde gevolgd toen ik ben begonnen in de eerste winkel waar ik werd aangenomen. Maar zelfs met al deze attesten ben ik niets. Ik vraag mij af wat men dan meer moet kunnen dan hetgeen ik weet om rekken te mogen bijvullen / kassawerk te mogen doen. Ik ben ook wezen solliciteren bij een bedrijf waar ze iemand zochten voor de input van gegevens. Aangezien ik een aantal jaren Handel-Talen volgde, en na mijn schoolopleiding ook nog een aantal opleidingen heb gevolgd via de vdab, en hierdoor een goede kennis heb van Word, Excel, Acces, Internet Explorer, en nog een paar andere programma's, dacht ik dat dit wel voldoende zou zijn. Maar ook hier wou men iemand met een A2diploma. Men zou soms beter eens kijken welke kwaliteiten iemand heeft en welke inspanningen iemand doet om zich bij te scholen (wat van interesse in het werkveld getuigd), en de moeite doen om zo iemand aan te nemen. Ipv zich blind te staren op die A2. Voor t zelfde geld is die bepaalde A2-er iemand die zijn broek versleet op de schoolbanken, met 58 procent afstudeerd door gebrek aan interesse en solliciteert die voor die job gewoon om toch al iets te doen te hebben, of omdat het moet van de VDAB. Ook de vacatures bij de VDAB zijn erg onmoedigend. Je moet maar eens 'geen studievereisten' ingeven bij je zoekopdracht, 80procent van je zoekresultaten bevatten omschrijvingen zoals: minimum graduaat blabla, minimum A1 blablabla. Heel bemoedigend. Nog erger wordt het als je ingeeft 'geen studievereisten' en bij trefwoord 'geen ervaring'. Ik moet de eerste job nog tegenkomen waar beiden dan idd van toepassing zijn. Om nog maar te zwijgen van al die interimjobs die de VDAB-site overspoelen. Ik heb twee jaar interims gedaan, van het ene naar het andere, en waarvoor: om nog steeds geen zekerheid te hebben qua werkvooruitzichten, geen werkbonus, geen extra vakantiegeld, geen hogere categorie qua verdiensten na een bepaalde periode, en toen ik zwanger was van mijn eerste zoontje, geen bescherming tegen ontslag, geen betaald zwangerschapsverlof, gewoon van de ene dag op morgen geen job meer. Als interimwerknemer verdien je minder dan diegenen die er onder contract werken, en als je wordt aangenomen voor vb bereiden van maaltijden in een eetgelegenheid, kan je er lopen kuisen en afwassen. Verder is het ook als vrouw niet gemakkelijk, heb je nog geen kinderen dan is het moeilijk werk te vinden omdat men mee incalculeert dat je aan het bedrijf wss geld gaat kosten aan zwangerschaps/bevallingsrust. Heb je wel al kinderen en geen verdere kinderwens, dan is het moeilijk werk te vinden omdat men er vanuit gaat dat je constant thuis gaat moeten zijn als je kind ziek is of iets dergelijks. Het gehele systeem rond werkgelegenheid is scheef en demotiverend! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Maar goed 't is toch een zeldzaamheid! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Toch ben ik niet verzuurd, hoor. Dat ik misschien zo overkom ligt aan het forum: ik vind discussies interessanter als ze onrecht aanklagen. Een post over 'welke vindt u de lekkerste ontbijtgranen' zou misschien een heel gezellig onderonsje kunnen zijn (niet verzuurd dan) maar zoiets interesseert me niet (toch niet op een internetforum).
![]() |
![]() |
#145 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Daar heb je groot gelijk in. Ik moet ook vaak hartelijk lachen als ik sommige advertenties lees. Een waslijst van verwachtingen, extreme flexibiliteit gevraagd, etc. Ik werk nu al twee jaar van thuis uit als zelfstandige, en mij krijgen ze voor geen geld meer in een kantoor. Wie denken ze wel dat ze zijn? Laatst gewijzigd door discuz : 21 juni 2007 om 09:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar aan de andere kant kan je ook slimmer zijn: werk samen met wat technische scholen, neem ook eens een allochtoon aan, laat jobs waar geen eer uit te halen valt als het kan links liggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Vertel me eens hoelang die miljoenen hongerdoden hebben moeten werken voor wat eten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nogmaals, waarom een allochtoon als we ook autochtonen hebben? Er worden al massaal allochtonen ingeschakeld tussen haakjes. Niet bij mij maar kijk maar eens rond. Maar dat zijn allochtonen die van de andere kant komen. Polen ...etc. Waarom? Omdat die wel uit een werkende cultuur komen en die waar jij op inspeelt komen uit een koopmanscultuur en daar zit werken toevallig weer niet bij. Vraag aan een pool om een muur te metsen en hij antwoord met "welke moet ik daarna metsen" Vraag het aan een turk of en die antwoord met "djee baas...ikke?"
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Trouwens het gaat hier niet alleen over wie wel en wie niet wil werken.
Het gaat over werken in het algemeen. Ook op het werk zelf. Kijk ik heb nu gans de week op wat openbare gebouwen geweest en daar is het zo een beetje. Werken tot een uur of 10 's morgens. Daarna zitten tot ze naar huis gaan en dan zijn ze nog een half uur tot drie kwartier vroeger weg dan mag. Ook in de middagpauze, dat duurt ongeveer van 11.30 tot 2 uur. Kan dat zomaar allemaal? Dus niet alleen thuis zitten ze op hun luie reet, ook op het werk zitten ze verder op hun luie reet. Maar daar kost het ons enorm veel geld aan verloren werkuren. En dat zien ze in de privé, en dat doen ze na!
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijgevolg, het kan hun geen donder schelen wat ze daar lopen te doen. Ze zijn daar en dat is dan ook alles. Nadien stempelen. Of een beetje pillen verkopen. Of alle twee.
![]() |
![]() |
#152 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je punt over verkoop versus arbeid is interessant, maar met veralgemenen kom je nergens. En trouwens, waarom zie ik dan geen hordes bruine medemensen in sales afdelingen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb 10 jaar in de privé gewerkt, en de staat ken ik evengoed. Het is overal hetzelfde. De hele dag door gezever aan uw oren, collega's met levensbelangrijke problemen waar ze niet over kunnen zwijgen, vergaderingen die in plaats van drie minuten drie uur duren, op de 10 man zijn er twee of drie die hard werken, de helft doet zo weining mogelijk en er zijn er altijd een paar die constant dwars liggen en op de rem gaan staan. Als baas hebt ge het voordeel dat ge d'er een beetje bovenstaat, en ge kunt af en toe iemand buiten smijten, maar natuurlijk heeft iedere baas ook zelf een baas, of een klant, dus dat lost weinig op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Banneling
|
![]() ik WIL werken werk GRAAG maar ik MAG niet want accelor ( diensten/opleiding cheque dienst ) stuurt GEEN cheques naar hun gebruikers NA 3 weken terwijl ze betaalt zijn = GEEN LOON = GEEN VERGOEDING .
Interims doen dees voos spelletje mee tesamen mé corrupte vakbonden . * BELGEN TELLEN NIET IN ZAKE HUUR EN ARBEIDS WETTEN ...enkel gekleurden krijgen RECHT ! ![]() EN ik spreek hier NIET over 1 sector namelijk de diensten sector ....gisteren nog was er nen 24 jarige aan het WENEN aan den telefoon ( OOK BELG ! ) HIJ kreeg als installateur GEEN loon al een week E N geen naft vergoeding hij weende en zei Duncan ik wil a ni kwijt . * IK MAG dus NIET WERKEN en die kerel OOK niet ! Nog voorbeelden nodig ???? :'( grrrrr i'm getting VERRY crossted with political misfits & corruption GRRrrrr ! ON topic : IK doen AL teveel werk ...dagenlijks door te zwammen tegen klojo's mé een groot loon en groten auto + grote mond ![]() Pffff intriest Laatst gewijzigd door duncan : 21 juni 2007 om 18:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Parlementslid
|
![]() De Noord-Koreanen leven al meer dan 50 jaar onder de dreiging van de VS. Deze dreiging is voor hen een dagelijkse realiteit. Na 1995 maakt het land een extreem moeilijke periode door die de Harde Mars wordt genoemd. Een reeks overstromingen én droogtes hebben een ernstige hongersnood veroorzaakt die bovenop de al moeilijke periode kwam na de val van de Sovjet-Unie, dat de belangrijkste handelspartner was van Noord-Korea. Het gebrek aan voldoende voedselhulp en de tijdelijkheid van de hulp vanwege de internationale gemeenschap, samen met de voortdurende pogingen van de VS om Noord-Korea te isoleren, hebben die humanitaire crisis nog verergerd. (bron: Korea is one, organisatie die pleit voor eenmaking van Korea)
![]() |
#156 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
U vindt het blijkbaar normaal dat mensen een heel leven werken voor een huis? Kun je dat even in perspectief plaatsen? Hoeveel is een huis waard aan grondstoffen? Hoeveel is een huis waard aan werkuren? Met waard bedoel ik niet de MARKTwaarde, maar gewoon de RUILwaarde, toch een begrip waar we best even bij stilstaan. Concreet: Ik werk eigenlijk zo'n 5 jaar voor mijn huisje, de overige 20 jaar werk ik dan maar voor winst van mijn werkgever, voor winst van mijn bouwfirma/vastgoedeigenaar of voor winst van mijn bank (lening). Lijfeigenschap in de 21ste eeuw, zeg maar. En deze vergelijking zal je vast wel overdreven vinden, maar ik daag je uit om uit te rekenen hoeveel uren een werkmens eigenlijk zuiver voor iemand anders profijt werkt. Marktwaarde ipv ruilwaarde, dus. Neen, niemand moet voor mijn luxe werken, maar ik wil ook niet voor andermans luxe werken, terwijl mijn basiscomfort (wonen!) peperduur is en niet evident.
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De reden waarom je geen horde"s bruine medemensen in de verkoop ziet is een beetje misleidend. Bijna het enige waar ze mee bezig zijn is nml verkoop. Maar dat is niet in de westerse winkels waar ik en u waarschijnlijk lopen. Ze moeten niet zoveel van ons hebben en omgekeerd moeten wij niet zoveel van hun hebben. En een teveel van allochtonen is nu niet naar de klant bevordelijk te noemen voor een beter verkoopscijfer, het zou waarschijnlijk zelfs sterk dalen. Als werkgever kan je alleen maar inspelen op de wens en de vraag van de klant, dus is dat nu zo. Wij zijn geen cultuursetters. Dat is onze taak niet.
![]() |
![]() |
#158 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gij woont tenminste nog ik ni enkel in een krot enzo . U KAN & MAG werken kan ik als belg ni zeggen of schrijven ( 15.000 Antwerpenaren ook ni trouwens ) 2 miljioen armen ook ni 1.500.000.000 ook ni trouwens ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Duncan ge zijt ne triestigen ....SOMS ....ook al lacht ge veel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wil jij afhankelijk blijven van dat kutsysteem dan is dat uw goed recht, maar klaag het dan ook niet aan. Wil jij ergens anders werken dan kan je dat 24 op 24 uur en 7 dagen op 7. Waarschijnlijk heb jij een genoegen uit het feit dat je onderbetaald bent en dus als meelijwekkend overal hetzelfde zielig verhaaltje kunt rondstrooien.
![]() |