Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2007, 09:10   #141
laurens274
Partijlid

Standaard

Jaani kan je een voorbeeld geven wat de privé onefficiënter doet dan de overheid?

Misschien staken?
laurens274 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 09:20   #142
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Realiteit is dat de privé alleen geïnteresseerd is in die sectoren die winst maken. Een gevolg van privatisering is dan ook steeds dat de privé aan de haal gaat met de smakelijkste brokken terwijl zij de overheid met de minst renderende sectoren opgescheept laat zitten. Waardoor die dienstverlening ook weer duurder wordt aangezien dit niet langer gecompenseerd wordt door de meer rendabele sectoren die immers afgestoten en verkocht zijn.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 11:15   #143
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Realiteit is dat de privé alleen geïnteresseerd is in die sectoren die winst maken. Een gevolg van privatisering is dan ook steeds dat de privé aan de haal gaat met de smakelijkste brokken terwijl zij de overheid met de minst renderende sectoren opgescheept laat zitten. Waardoor die dienstverlening ook weer duurder wordt aangezien dit niet langer gecompenseerd wordt door de meer rendabele sectoren die immers afgestoten en verkocht zijn.
Het is maar de vraag of de post:

1. absoluut zo verlieslatend moet zijn, zo lang ze in overheidshanden zit alleszins wel.
2. nog tot het takenpakket van de overheid behoort en if so in welke mate nog. De tijden zijn veranderd.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 11:58   #144
laurens274
Partijlid

Standaard

Citaat:
Als er een vraag is naar een product dan zal men het ook proberen aan te bieden. Wanneer een sector niet rendeert bij de overheid wil dat gewoon zeggen dat de vraag te klein is voor het product om de kosten te dekken of dat de vastgestelde verkoopprijs te laag is.

Daarbij het is een feit dat de overheid minder efficiënt werkt dan de privé het is niet omdat iets bij de overheid niet rendabel is dat ze niet rendabel kan zijn bij de privé.

Ik wist niet dat men van plan was om maar een gedeelte van de post te privatiseren. Dan is dat wel niet echt slim van de overheid.
Oud 23 juli 2007, 12:35   #145
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Er is nog niks beslist over de manier waarop privatisering of openstellen post markt zal plaats vinden. De realiteit is evenwel dat bij vroegere privatiseringen men [private sector] vooral vragende partij was naar de winstgevende overheidssectoren en niet naar die sectoren van algemeen belang die niet zo winstgevend zijn.
Oud 23 juli 2007, 20:16   #146
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Beweerden die niet van zichzelf dat ze 'centrum' waren? Ze blijken zo neoliberaal als de pest te zijn.

Blijkbaar zijn de belangen van het grootkapitaal dan toch prioritair op de belangen van Vlaanderen.

Welnu, N-VA heeft wat mij betreft definitief afgedaan en geldt niet meer als een Vlaams-nationale partij. Wie onze natie te grabbel gooit voor de uitverkoop verdient de benaming 'Vlaamsgezind' niet.
Ik denk dat de Post vrij zal moeten concureren met anderen. Opgelegd door europa. Vrij verkeer van diensten en goederen weet je wel.
Als onze Post tegen die tijd niet beter functionneert dan zal die in de concurentieslag sneuvelen en verdwijnen.
SP of CAD of wie dan ook zal dit niet tegenhouden.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 21:26   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is nog niks beslist over de manier waarop privatisering of openstellen post markt zal plaats vinden. De realiteit is evenwel dat bij vroegere privatiseringen men [private sector] vooral vragende partij was naar de winstgevende overheidssectoren en niet naar die sectoren van algemeen belang die niet zo winstgevend zijn.
Zoals?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 21:49   #148
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Bank van de Post bijvoorbeeld
Oud 23 juli 2007, 21:55   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bank van de Post bijvoorbeeld
Is dat dan geen overheidsbedrijf meer???
Oud 23 juli 2007, 22:17   #150
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Is voor 50 procent eigendom van Fortis. De volledige verkoop is in 2002 afgesprongen. De grap is dat de back office nog steeds van De Post is en jaarlijks verlies lijdt doch het rendabele stuk in handen van Fortis is...
Oud 24 juli 2007, 12:23   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is voor 50 procent eigendom van Fortis. De volledige verkoop is in 2002 afgesprongen. De grap is dat de back office nog steeds van De Post is en jaarlijks verlies lijdt doch het rendabele stuk in handen van Fortis is...
Waaruit bestaat de dienstverlening van "de back office" en in welke mate gaat het hier om een publieke dienstverlening?
Oud 26 juli 2007, 09:14   #152
laurens274
Partijlid

Standaard

Citaat:
De overheid moet daar niet van zeveren, als het verlieslatend is dan had ze het beter gewoon weggegeven aan fortis. Maar neen misschien wilden ze nog enkele miljoenen euro's uit Fortis slaan om zogezegd hun eigen begroting in evenwicht te krijgen.

Op teletekst stond er dat de Deutsche Bahn(spoorwegen) ook gaan privatiseren maar dat de stations nog zeker 15 jaar van de staten zijn. Welk nut heeft dat? Volgens mij gaan de staten boekhoudkundig verlies draaien omdat ze in sneltempo hun stations gaan afschrijven. De inkomsten die ze krijgen zal mooi in de pocket zijn van de regeringen.

Misschien is het juist hetzelfde scenario met de belgische post.
Oud 26 juli 2007, 22:52   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurens274 Bekijk bericht
De overheid moet daar niet van zeveren, als het verlieslatend is dan had ze het beter gewoon weggegeven aan fortis. Maar neen misschien wilden ze nog enkele miljoenen euro's uit Fortis slaan om zogezegd hun eigen begroting in evenwicht te krijgen.

Op teletekst stond er dat de Deutsche Bahn(spoorwegen) ook gaan privatiseren maar dat de stations nog zeker 15 jaar van de staten zijn. Welk nut heeft dat? Volgens mij gaan de staten boekhoudkundig verlies draaien omdat ze in sneltempo hun stations gaan afschrijven. De inkomsten die ze krijgen zal mooi in de pocket zijn van de regeringen.

Misschien is het juist hetzelfde scenario met de belgische post.
De DB wordt niet in zijn geheel geprivatiseerd; slechts een deel van het kapitaal komt op de beurs en er is dus voortaan toegankelijkheid voor private investeerders. Dat is alles.
Oud 28 juli 2007, 11:47   #154
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard Een klein verhaal

Dinsdagmiddag, ik moest om 15 uur op een vergadering zijn. Om 14u45, kom ik langs de Post (500 meter van de vergadering), ik zie dat er maar twee personen binnen zijn (één persoon zijn ze aan het helpen een andere staat te wachten), en ik denk: "Nog snel naar de Post om een aangetekende zending af te halen".

De conversatie van de postbeambte met de klant (zij is de postbeambte, hij is de klant).

Zij: "Hoe is het met de schoonbroer van de vrouw van uw broer"?
Hij: "Met Luc is alles goed, hij is vorige week geopereerd, hij heeft heel veel geluk gehad, want ik ken iemand di dezelfde operatie ondergaan heeft en die heeft het niet gehaald";
Zij: "Maar waarschijnlijk was het met Luc niet zo ernstig gesteld".
Hij: "Met luc was het veel ernstiger, hij was bijna weg, de slaapdokter had het nog juist op tijd gezien".
Zij: "Ja, maar dien dokter dient daar ook voor hoor".
Hij: "Als ge moest weten hoe groot dat gezwel was dat ze er uit gesneden hebben en dan hebben ze preventief nog iets meer weggesneden".
Zij: "Dat wil toch niet zeggen dat zijn toestand ernstiger was....

Zo ging dit 10 minuten voort, Luc maakt het ondertussen goed, vrijdag over 8 dagen krijgt hij z'n eerste chemo, de vooruitzichten zijn goed, volgend jaar gaat hij naar Lourdes, samen met z'n vrouw, z'n twee kinderen en z'n broer en zus. Als de kinderen van die twee laatsten meegaan, dat wisten ze nog niet, ze zijn per slot van rekening al 16-twee van 17 en één van 18 jaar. Zij geloven zo niet meer in God enz....

Toen dan eindelijk mijn voorganger aan de beurt was, wou ze nog met hem beginnen over de zaken, gelukkig ging de brave man hier niet op in. En ikzelf, ik was al iets aan het verzinnen om mijn laattijdig aanwezig zijn op de vergadering te verantwoorden, ik die nooit ergens te laat kom, ik was 5 minuutjes te laat.

Welnu, als ik de mogelijkhezid had om mijn aangetekende zending op een ander adres af te halen of als mijn lotgenoot de mogelijkheid had om de brief elders te versturen, ik denk niet dat we dan nog ooit een postkantoor zouden binnengaan.

Als dit één van de doelstellingen van de post is, privatiseren dan maar.
Oud 28 juli 2007, 12:02   #155
Ambiorix

Standaard

beláchelijk voorbeeld;
Hoe dikwijls heb ik in de supermarkt al niet moeten met de handen in mijn haar gewacht tijdens een gesprek van de kassierster met haar tante, met haar achternicht, etc etc.
om zot van te worden soms,. welnu, is de Carrefour of GB een publieke instelling? ik dacht het NIET hé!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 12:09   #156
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
beláchelijk voorbeeld;
Hoe dikwijls heb ik in de supermarkt al niet moeten met de handen in mijn haar gewacht tijdens een gesprek van de kassierster met haar tante, met haar achternicht, etc etc.
om zot van te worden soms,. welnu, is de Carrefour of GB een publieke instelling? ik dacht het NIET hé!
Ik betaal dan ook niet onvrijwillig voor die 2 zaken.
Ik betaal wel voor de post. Onvrijwillig.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 12:20   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En, Pelgrim, kun je mij eens verklaren waarom je "de natie" betrekt bij een postdienst?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat heeft de Post te maken met "onze natie"? Ik zie immers geen enkel verband tussen de twee, tenzij u natuurlijk nog een sterk 19e eeuws concept hanteert waarbij instellingen als de posterijen, openbaar vervoer, leger, munt, e.d. als natievormende elementen worden beschouwd. Wat mij betreft, vormen de posterijen een instelling die een zekere dienstverlening hoort te betrachten. Mij om het even als die dienstverlening nu door de overheid dan wel door de private sector wordt geleverd. Enige voorwaarde is wel dat die dienstverlening correct en naar behoren gebeurt.
Oud 28 juli 2007, 12:24   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
beláchelijk voorbeeld;
Rekening houdend met wat ook ik allemaal heb meegemaakt op het postkantoor, mag ik stellen dat het geen belachelijk voorbeeld is. Er staan soms lange rijen wachtenden in het postkantoor, terwijl er toch maar één loket open is en door de loketruitjes duidelijk ziet dat er nog enkele bedienden beschikbaar zijn. Bij warenhuizen gebeurt dat niet. Dan rinkelt er een belletje of wordt er een ander personeelslid opgeroepen om de rij wachtenden te verminderen. Bij de post heb ik dat nog nooit zien gebeuren. Ambtenaar X is aangeduid om van dit tot dat uur aan het loket te zitten, en dat blijft dan zo, ongeacht of er nu twee of honderd mensen voor dat loket staan te wachten...
Oud 28 juli 2007, 13:46   #159
Ambiorix

Standaard

is dat dan een reden tot privatisatie? neen, wel tot optimalisatie. Niet m�*nder Staat, wel een bétere Staat.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 28 juli 2007 om 13:46.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 14:04   #160
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
is dat dan een reden tot privatisatie? neen, wel tot optimalisatie. Niet m�*nder Staat, wel een bétere Staat.
En wat gaat U met die overtolligen - ongeveer de helft van het ambtenarenbestand - doen?
Een oprotpremie van 160.000 euro geven?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be