![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het zou kunnen. Maar dan klopt het nog niet helemaal. Er zijn mensen die van hun kindsbeen af niet gelovig zijn en dit nooit zullen worden. En valt uw argumentatie (voor deze mensen althans) in het water. Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2007 om 08:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zoals je ziet, de mens gelooft wel altijd in iets ![]()
![]() |
![]() |
#143 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2007 om 08:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zei al, het geloof evoluëert met de wetenschap. Wanneer je een ietwat kritische geest hebt, je begint vragen te stellen, te vergelijken en ziet wat er om je heen gebeurt door toedoen van gelovigen (ook in je eigen familie), dan stel je dat wel allemaal in vraag.
![]() |
![]() |
#145 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2007 om 09:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat Dawkins wat simplistisch overkomt is een licht argument. Hij is een van de weinige wetenschappers die complexe gegevens uitgelegt krijgt aan een breed publiek. Want vergeet niet, hoe complexer het is, hoe beter de ID's zich voelen.
![]() |
![]() |
#147 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Men kan moeilijk het geloof van vandaag vergelijken met dit uit de middeleeuwen. Pertang, de Bijbel heeft alleen maar een paar wijzigingen ondergaan op gebied van spelling en woordenschat. Welk is dan de reden van die evolutie denk je ?.
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2007 om 10:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2007 om 10:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||||||||||||||||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Idd, de voorbeelden die u zou aanhalen zouden idd geen indruk maken... Het groeien der bomen is niet direct de aanwijzing van een god... Citaat:
Leten we stellen dat we terug gaan in de tijd... De dag van je geboorte... Door ongezien ongeluk beland jij, als baby, vrij in de natuur. Zonder enig menselijk contact. Na 20 jaar vind men u, en wat denk je? zou je rondlopen met een kruisje rond de nek? Een doek rond het hoofd? Nee, u zou leven, punt.Kijkende naar de dieren, die instinctief hun hele leven inrichten, is ook daar geen enkel dier met geloof. Mogen we stellen dat geloof, zeker al niet natuurlijk is. Je hoeft niet ver te kijken om te zien vanwaar ieders geloof komt, kijk maar eens in de kerk bij een doop... Men kan nog niet stappen of snappen, maar is wel al 'lid'... Zelfs ik hoorde ooit uit de mond van een godsdienst leeraar : "je kan beter geloven, want als je niet geloofd, en er is iets, heb je een probleem. Als je wel geloofd en er is niets, dan is er geen probleem.." Met zulke redeneringen probeert men dan kinderen te bewegen tot geloof. Vanwaar komt u geloof? Men heeft het u aangeleerd. Zoals ik al zei, in de kerk :"god is goed, amen", "god is groot, amen,", "zingen wij nu ..." etc Als een jong persoon zoiets doet thuis aan zijn bureau is hij aan het studeren... Citaat:
Citaat:
De keuze van geloof is gebaseerd op 'we nemen aan', 'we stellen dat'... Als we echt wetenschappelijk willen kijken, dan kan men de processen en stoffen die maken dat jij 'verliefd' word op iemand anders al voor stukken verklaren. Zo is men er bvb al lang achter gekomen dat hoe meer 'symmertrisch' je lichaamsbouw is, hoe meer succes je zou moeten hebben in liefdesleven. Tot in tegenstelling van geloof, dat begint bij iets wat men aanneemt, en daarvanuit probeert te zoeken naar aanwijzingen om het te laten kloppen. Citaat:
Hetgeen andere geloofsovertuigingen net niet willen, of waarvoor men altijd wel een uitleg zal hebben waarom dat 'niet zou kunnen'. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
geen verschil? Citaat:
Maar dat zijn weer de 'uitzonderingen'... 'uitzonderingen' die vandaag de dag wel al gedaan krijgen dat een natie als de usa zichzelf uit vrees insluit. Altijd zijn het uitzonderingen... Maar men vergeet wel dat die uitzonderingen wel uitzonderingen zijn van hun eigen groep. gelovigen. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Zyp : 7 augustus 2007 om 10:22. |
||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zal het op een andere manier proberen: - bijna alle samenlevingen zijn gebaseerd op het geloof in een opperwezen, zij het dat dit laatste onder verschillende vormen en capaciteiten voorgesteld word. - dit bewijst toch dat het geloof een intrensiek menselijk gegeven is. - dit bewijst ook dat een gelovige zich gedraagt volgens de leer van zijn voorouders, ttz hun religieuze tradities voortzet of ze aanpast aan zijn eigen bevindingen. - bij deze laatsten vinden we de critici en zij die het geloof van zich afschudden.
![]() |
![]() |
#152 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#153 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ceesbouma.web-log.nl: KERKDIENSTEN - PREKEN Die duurden volgens de wet van Mozes 40 dagen voor een vrouw als ze van een jongen, en 80 dagen als ze van een dochter was bevallen. Op dat moment, na 40 ... http://www.ceesbouma.web-log.nl/cees...ensten_pr.html Laatst gewijzigd door filosoof : 7 augustus 2007 om 10:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat geloof een intrensiek menselijk gegeven is, is voor de meeste mensen zo, maar niet bij alle mensen zoals ik supra stelde. Van de andere kant zijn mensen die een mystieke ervaring hebben gehad vaak personen bij wie dit beleven zich plotseling manifesteert.Zij ondergaan ook dikwijls een persoonlijkheidverandering. Dit maar om te zeggen dat het 'kritisch zijn' of de 'ouderlijke of familiale opvoeding', enz er soms weinig komt bij kijken. Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2007 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bij die mystieke ervaring bedoel je heel waarschijnlijk NDE's. Is er een bewijs dat zij die deze fenomenen ervaren hebben geen religieuze opvoeding kregen of op een of andere manier met religie in aanraking kwamen ? Want het is imho hoogst onwaarschijnlijk dat men zo iets kan meemaken zonder dat het onderbewustzijn hierover gegevens bevat.
![]() |
![]() |
#156 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Minister-President
|
![]() NDE is er een van maar er zijn zoveel andere. Welke heb jij in gedachten ?
![]() |
#158 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik geef u een voorbeeld van het soort mystieke ervaring die ik bedoel. Een soort verslag van een mystieke ervaring. Een poging tot beschrijving van dit gevoelen door een persoon die het meemaakte. "Het is een avond in mei, buiten aan de oever van het meer. In het riet gaan de watervogels snaterend te keer. De zon is ondergegaan, het wordt geleidelijk koeler. Ik heb echter geen zin om naar huis te gaan, maar ga zitten om nog een poosje van het uitzicht te genieten. Opeens merk ik dat het om me heen stil geworden is, alsof alles rust, in een soort eerbiedige verwachting. Ik ben verrast en vraag me af wat er gaat gebeuren. Spoedig heb ik het niet koud meer, maar merk dat ik aanzwel, hoewel ik nog steeds op hetzelfde plekje zit. Ik bekijk met aandacht een sparrennaald. Opeens gebeurt er iets met die sparrennaald : zij vervliegt in flakkerende lichtgolven. De lichtgolven lijken ongelooflijk snel in de vorm van spiralen te bewegen binnen die naald, die toch de hele tijd haar vorm en aard behield. Het leek plots dat ik een vergrootglas voor mijn ogen had die miljoenen malen vergrootte. Weldra was de heel spar een reusachtige vuurzuil. Secondenlang sloeg een verlammende schrik door me heen - waren mijn hersenen op de ene of andere manier in de war geraakt? - Al gauw is heel het bos een zee van hetzelfde levendige licht. Ik verlaat mijn lichaam, tenminste dat gevoel krijg ik, ik word één met het gras, de aarde, het water. Zo iets vredigs heb ik nog nooit meegemaakt; ik denk: dat is vast de kern van de werkelijkheid. Mijn handen zijn van een doorzichtig licht, maar ik heb geen handen meer. De hele wereld is doorzinderd door die snelle ongelooflijk snelle lichtgolven, waarin je elke afzonderlijke lichtstraal duidelijk herkende en kunt zien hoe hij functioneert. Ik zie de kosmos in werking als een vijfdimensionaal geometrisch geheel met drie ruimtelijke dimensies, de tijd als vierde en nog een vijfde. de constructieve, verbindende dimensie, het diepste mysterie van het heelal, liefde. Het is een zwakke poging om te zeggen wat ik met mijn eigen ogen heb gezien, iets dat absoluut werkelijk en tastbaar was. Meer en meer werd ik licht totdat ik mezelf als een stralingsverschijnsel zag functioneren, op dezelfde golflengte trillend als de vijfde dimensie. Ik zag de gebeurtenissen als in een reusachtige film, een film die niet alleen de gebeurtenissen, de historische voorvallen duidelijk maakte, maar er ook de oorzaken en ontwikkelingen toonde. Vóórdat ik ook maar één vraag kon formuleren was het antwoord er al, op een of andere wijze was ik �*lwetend. Hoelang dit heerlijk gevoel me vervult weet ik niet, maar wanneer ik het landschap weer om me heen kan zien is het donker geworden ... ". Dat is wat ik onder een mystieke ervaring versta. Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2007 om 13:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Minister
|
![]() Ik denk aan het "meme" concept dat hij in The Selfish Gene heeft ontwikkeld.
![]() |
#160 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Geloof jij dat je dit kan linken met christelijke religie ?
![]() |