![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Minister
|
![]() Feit is wel dat men in Nederland sommige Franse woorden eerder zal gebruiken dan in Vlaanderen (bv: trottoir, garderobe, punaise, svp) of sommige woorden eerder Frans zullen uitspreken of spellen (bv porte monnaie vs portemonnee, "dosjee" vs "dossier"). En dan heb je nog overblijfselen als "marechaussee".
Daar is natuurlijk niets verkeerds mee ![]() Laatst gewijzigd door Johan217 : 16 augustus 2007 om 13:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heel erg goed: ik probeer mijn beste Frans te spreken en de tegenpartij haar beste Nederlands. Halverwege komen we mekaar wel ergens tegen. Eind goed al goed, iedereen happy. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat was voor de Franstaligen bedoeld en was vast ook in een paar andere talen herhaald. Ik heb nooit iemand in NL "bureau de change" horen zeggen, wel "wisselkantoor".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Staatssecretaris
|
![]() Luxemburgs word als aparte taal beschouwd en is dus officieel geen Duits dialect. daarom staat het ook zwakker tegenover het Frans en zullen immigranten eerder Frans leren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Staatssecretaris
|
![]() Inderdaad maar door WO 2 worden ze daar niet zo graag aan herinnert blijkbaar en houden ze (eigenlijk een beetje onterecht) vol dat het een aparte taal is. officeel een eigen taal, officieus een Duits dialect.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
|
![]() Het is meer dan tijd dat we WO 2 achter ons laten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Staatssecretaris
|
![]() Zeer juist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, om te bepalen of een idioom tot een bepaalde taal behoort, worden er soms totaal andere elementen gebruikt dan de strikt taalkundige. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
(Hoe zit dat eigenlijk met die Duitse minderheden in Roemenië, en Rusland ..)
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik begrijp uw redenering niet goed. Omdat Luxemburgs officieel Luxemburgs en geen Duits, leren de migranten dan maar Frans? Vergeet u misschien niet dat de meeste migranten in Luxemburg Portugezen zijn die, uit gemak, veel eerder naar het Frans grijpen. En dat zullen ze ook doen als het Luxemburgs slechts een Duits dialect zou zijn en het Duits de officiële standaardtaal. Zolang Frans medeofficiële taal van het Groothertogdom blijft, zullen ze bij voorkeur het Frans gebruiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst was ik in Keulen en hoorde in de straten heel veel "Kölsch". Zodra ik evenwel iemand aansprak, schakelde men over naar Hoogduits. Hetzelfde merk ik in heel Duitsland en Oostenrijk. Wel zal men altijd een bepaalde tongval horen, maar dat wordt in die landen niet als een probleem beschouwd. In Dresden hoor je de mensen dan Standaardduits praten met dat typische harde, gutturale dat zo eigen is voor het dialect aldaar. In Beieren zit er melodie in het Duits, want dat is nu eenmaal ook zo in het dialect. Enz. Alleen in Zwitserland durven mensen wel eens dialect blijven praten, zelfs al heb je hen aangesproken in Standaardduits. Vaak denken ze immers dat je Duitser bent, en ja, Duitsers en Zwitsers, dat is zeker geen geslaagd huwelijk... De Rusland-Duitsers spreken een vorm van Nederduits. Allemaal hebben ze ook Hoogduits geleerd, want dat is, bij lutheranen als wederdopers, nog steeds de liturgische taal. Bij mijn weten zijn de meeste Duitsers in Roemenië verdwenen: indertijd had Caucescu immers een lucratieve handel opgezet: hij verkocht immers Duitsers aan de BRD... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |