![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Minister
|
![]() De vraag is waarom vrijzinnigen (zoals in en nav het artikel in DS) zich zo druk maken om die vraag. Waarom zou hun dat iets moeten aangaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. Maar goed. Dus, de KUL blijft 'katholiek' ,zelfs als de KUL de (fundamentele) precepten van de geloofsleer van de katholieke kerk niet naleeft door, bijvoorbeeld, over te gaan tot het klonen van embryo's? Laatst gewijzigd door system : 6 september 2007 om 22:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is de RKK die beslist wanneer de KUL z'n 'K' verliest. Niet ik, niet jij, niet Artois, niet kard. Danneels, ... De Rooms Katholieke Kerk als organisatie. Of het overtreden van dat precept zwaarwichtig genoeg is, daar zal dan wel over geoordeeld worden.
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 september 2007 om 22:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#146 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar, met alle respect, maar ik vroeg het wel aan René Artois. Laatst gewijzigd door system : 6 september 2007 om 23:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus heeft Desiderius ook gelijk.
![]() |
![]() |
#148 |
Minister
|
![]() Dat zou inmiddels toch duidelijk moeten zijn. Dat is een kwestie waar ondergetekende niet over gaat. Er is trouwens een onderscheid te maken tussen het "overtreden" van een bepaald gebod gebaseerd op een bepaalde leerstelling en het ontkennen van die leerstelling zelf. Aan dat laatste zal veel zwaarder getild worden. Maar zoals ik al zegde, het is niet mijn probleem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Minister
|
![]() Tja, dat wie zonder hypocrisie is de eerste steen maar werpe. Men zal zich in Rome niet snel moeten bukken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
slechts WEINIGEN hebben zelf mogen uitmaken of geloof belangrijk genoeg was, want men kon nog niet stappen of snappen en duwde het geloof er al willens nillens in het jong hoofdje, met de doop als voorgerechtje... Maar vooalsnog geen antwoorden op de vragen die ik stelde. Waar geloven goed voor is. Waarvoor die kruistekentjes vooraan de klas goed zijn. Wathet nut is dat men fanta-boeken als de bijbel in hoofdjes pompt... En het enige verdediging is 'keuze'... terwijl NIEMAND aan die leeringen heeft gevraagd of zij daarvoor hebben gekozen, net zoals ze nooit gekozen hebben om gedoopt te worden... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U hebt me nog steeds niet geantwoord of het klonen van embryo's door de KUL ethisch compatibel is met daden van een universiteit die zich katholiek noemt. Ik begin te vrezen dat ik daarop nooit een antwoord van u zal krijgen. Nu, echt verwonderen doet het me ook alweer niet. Laatst gewijzigd door system : 7 september 2007 om 16:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zo is er bijvoorbeeld ook een onderzoek dat aantoont dat bidden voor iemands gezondheid een NEGATIEF effect heeft. Gewoon vertrouwen hebben in God verminderd het strijdvermogen. Ook dat is bewezen in een wetenschappelijk onderzoek dat door de kerk zelf werd uitgevoerd. Toen het resultaat zo in hun nadeel sprak, is dat onderzoek uiteraard onder tafel geveegd (Bron: The God Delusion) En zo kom ik aan punt twee (hoeven geen verantwoording af te leggen aan buitenstaanders). Mensen als ik willen niet dat gelovigen zich verantwoorden, ze willen gelovigen REDDEN van religie. Van de gevangenis waarvan ze zelf de cipier zijn. Eigelijk ben ik Atheistisch missionaris, en wil ik zoveel mogelijk zieltjes redden. Ik, en anderen zoals ik stellen vragen over religie, niet om de gelovigen ter verantwoording te roepen, maar om hen te vragen na te denken over hun uitspraken. Want nadenken is genoeg om de onzin in te zien. Zoals iemand ooit zei, er is geen betere reclame voor atheisme dan de bijbel, maar je moet hem wel lezen natuurlijk. Het argument "we moeten geen verantwoording afleggen" is eigelijk een verbloeming van "neen, we willen daar niet over nadenken" Iedereen vindt het doodnormaal dat een lid van een sekte dat daar gebrainwashed is gedeprogrameerd moet worden, zelfs tegen zijn zin. Maar zodra de sekte groot genoeg is, geldt dat niet meer, dan moet je weer respect hebben.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 7 september 2007 om 17:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Mijn vraag is waarom u zich zo druk maakt over de vraag of activiteiten waarvan het zeer twijfelachtig is dat ze gebeuren door een instelling waarvan u geen deel uitmaakt beantwoorden aan regels die u afwijst gesteld door een instituut waarmee u niets te maken wil hebben? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vraag of volgens u men nog kan spreken (in de praktijk) van een 'katholieke' universiteit wanneer men in Leuven zou overgaan tot het klonen van embryo's. Of Rome dat label nu afneemt of niet. Dat is wat ik vraag. En op die vraag heb ik nog steeds geen antwoord. Het tweede gedeelte was een antwoord op uw kritiek op het 'vrij onderzoek', terwijl het wetenschappelijk onderzoek blijkbaar zelf niet zo vrij is aan de KUL, wanneer het gaat om genetisch embryonaal onderzoek, vermits er restricties zijn vanuit Rome. Laatst gewijzigd door system : 7 september 2007 om 17:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoe zwaar wegen restricties waarvan men zich niets aantrekt? Aan de KUL bepaalt men zelf de grenzen van het aanvaardbaar onderzoek. Net zoals aan de VUB neem ik aan. Mijn kritiek sloeg trouwens op de manier van doen alsof enkel bij hen het onderzoek vrij is waarop u antwoordt door te insinueren dat het aan de KUL dat niet is daardoor mijn kritiek bevestigend. Waarvoor dank. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De vrijzinnigen in België beginnen zich alsmaar meer te profileren als de moderne kruisvaarders tegen Islam. De joods/Zionische lobbies die hen financieren ontmaskert.
Opdoeken, die petitie
![]() |
#158 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Immers, onderzoekers van de KU Leuven en de UCL hebben in Rome hun standpunt uiteengezet over bio-ethische knelpunten en daar gesproken met de Congregatie voor de Geloofsleer. Onderwerp van gesprek: wat doen de universiteiten van Leuven en Louvain-la-Neuve, twee katholieke universiteiten, precies op het vlak van onderzoek op embryo's? Dat lees ik hier toch. Thomas D'Hooghe, directeur van het vruchtbaarheidscentrum van de KUL, zegt het volgende: ...we hebben hun de waarheid verteld. Dat we inderdaad onderzoek doen op embryo's, dat we - weliswaar in beperkte mate - gebruik maken van eicellen van anonieme donoren. Dat is onderzoek dat niet overeenkomt met de strikte roomse leer, maar als we ons aan de strikte roomse leer moeten houden, dan kunnen we onze dienst beter gewoon afschaffen.' Er wordt dus wel degelijk aan onderzoek gedaan op menselijke embryo's. In tegenstelling tot wat u aanvankelijk zo goed als ontkende (*). Onderzoek dat in strijd is met de katholieke leer. Dat zegt D'Hooghe zelf. Bijgevolg is de KUL, op dit punt de Universiteit van Leuven zonder het laber 'katholiek' geworden. Daartoe wilde ik komen. En het is omdat u niet gehinderd wordt door de katholieke dogma's, dus 'vrij' bent geworden van een katholieke dogmatische leer om vrij uw onderzoek te verrichten, dat u aan een welbepaalde research kunt doen inzake genetica mbt tot de menselijke embryo's. Of : hoe het 'vrij onderzoek' de Katholieke Universiteit van Leuven (uiteindelijk) inpalmde. Maar goed, beter laat dan nooit. (*) Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 september 2007 om 20:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Daarenboven ontkende ik niet dat klonen gebeurde maar twijfelde eraan, hetgeen ik nog steeds doe, doch dit geheel terzijde. Verder hebt u er nog steeds geen zak van begrepen. Ik weet wel dat het zelfs na ettelijke malen herhalen als een schok zal aankomen maar u beslist niet, herhaal : niet, over het al dan niet katholiek zijn van een universiteit. Leer ermee leven. Laatst gewijzigd door Rene Artois : 7 september 2007 om 20:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 september 2007 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |