![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Willen we in Vlaanderen Vlaams, of willen we Nederlands? | |||
Vlaams |
![]() ![]() ![]() |
15 | 28,30% |
Nederlands |
![]() ![]() ![]() |
38 | 71,70% |
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 11:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als het zo eenvoudig was dan kan er toch geen probleem zijn dat mensen hun documenten in het frans willen in de faciliteiten gemeenten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Voorbeelden van echte gallicismen: "akkoord zijn met" (> être d'accord avec) " duur kosten" (> côuter cher) Tot zover het muggenziften ![]() Ik denk trouwens dat er een groot misverstand bestaat waardoor men in het Nederlands (en vooral in Vlaanderen?) te veel belang hecht aan accent/uitspraak. In andere taalgebieden (Duits, Engels) is dit veel minder het geval, terwijl de klankvariatie daar minstens even groot is. Het is niet omdat je "vies" zegt i.p.v. "vis" of "politsie" i.p.v. "polisie" dat je daarom geen AN gebruikt. Als je de verschillen in het Nederlandse taalgebied bekijkt op het gebied van woordenschat/grammatica, is er helemaal geen reden om Vlaams/Nederlands als aparte talen te beschouwen, omdat ze nauwelijks van elkaar verschillen: net zoals b.v. Oostenrijks/Duits of Amerikaans/Engels. Laatst gewijzigd door Johan217 : 21 september 2007 om 11:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens mijn uniek wanordelijk en eenvoudig model kan dat ook, als ze zelf een functie uitoefenen of als ze er voor betalen. Lijkt me niet meer dan logisch dat een Nederlandstalige binnen zulke staat niet moet gaan ophoesten voor een anderstalige die per sé documentjes in zijn taal wil.
![]() |
![]() |
#145 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het hoéft niet. Als ik echter hoor dat sommige West-Vlamingen Nederlands moeten leren om überhaupt het nieuws of bepaalde documenten te begrijpen, dan vind ik dat erg.
Laatst gewijzigd door lombas : 21 september 2007 om 12:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En een woord als "gewoon" spreek ik uit als "gewoon", niet als "rewoown". Wie zit hier dan dichter bij de norm? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gewoon is gewoon 'gewoe-èn'.
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gij opscheppertje gij.
![]() |
![]() |
#154 | |
Staatssecretaris
|
![]() En je punt is?
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 21 september 2007 om 12:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Europees Commissaris
|
![]() En dan is West Vlaams nog een dialect... In Nederland heb je bijvoorbeeld ook Friezen met een eigen taal, die Nederlands vooral op school leren...(hoewel standaard Nederland ook daar zal zijn opgerukt, zijn ze daar zeer trots op hun eigen taal. ) In z'n algemeenheid kan je echter stellen dat er een tegenreactie is en dat het tegenwoordig in Nederland meer geaccepteerd is dialect (of streektaal) te spreken (en beheersen) dan een aantal jaar geleden. Er zijn namelijk ook onderzoeken, die beweren dat personen die geregeld (ook) nog dialect spreken een voordeel hebben met het aanleren van een andere taal. De waarheid zal wel in het midden liggen....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
|
![]() Citaat:
Moet ik mijzelf hier nu wel niet betrappen op een oerdomme DT fout!! En dan verdomme in K&K zelf een draad opstarten waar ik duidelijk mijn ergernis hierover ten toon spreid. alvast mijn verontschuldigingen tov de opgewekte ergernis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() is er nu al duidelijkheid over welk Vlaams het precies gaat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dank voor in de info, maar de Franse oorsprong van een woord maakt het nog niet tot een gallicisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een gallicisme is heel wat anders. Dat heeft te maken met zinswendingen die soms letterlijk vertaald worden uit het Frans in het Nederlands. Hulpwerkwoorden kloppen dan niet meer enz. Dus deze zinnen zijn zoals men zegt 'strijdig met het taaleigen'. 'Goesting' is een leenwoord. Zulke leenwoorden zijn natuurlijk vaak 'verbasterd'. Laatst gewijzigd door system : 21 september 2007 om 18:40. |
|
![]() |
![]() |