Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2007, 10:06   #141
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Het aantal separatisten zal momenteel rond de 50 pct draaien, ja. En het neemt toe naarmate de Franstaligen Vlaamse gemeenten opeisen en verdere federalisering afblokken.

Dan spreken we m.i. over minstens tweederde, en wsch eerder 70 tot 80 pct.

Dat is ook niet nodig om België uit elkaar te laten vallen, nietwaar?
Ik weet niet als dat nodig is om BE uit elkaar te laten vallen. Iets stoppen is 1 zaak maar als je geen antwoord hebt op hetgeen erna moet gebeuren zou dat wel eens een gevaarlijke situatie kunnen worden.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 11:04   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Gij hebt dus niets begrepen van heel de zaak. Ik zie liever dat Dewever zo weinig mogelijk gezichtsverlies heeft. IK geloof daarom niet in een splitsing, en ik zou liever hebben dat die grote blaaskaken van de NVA eens aan de macht komen zodat iedereen kan vaststellen dat het veel blaten en weinig wol is.
Argumentatie ontbreekt totaal. Hoezo, DW, een man van "veel blaten en weinig wol"? Waar haalt u dat vandaan? Op basis van welke elementen komt u tot een dergelijke conclusie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 11:45   #143
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het aantal separatisten zal momenteel rond de 50 pct draaien, ja.
In jouw persoonlijke droomwereld waarschijnlijk wel, ja.
Hier op dit forum zelfs 80%, als dat je nog wat kan oppeppen.
But this is not the real world
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 12:37   #144
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

de zwaar gehypte red-de-belgische-dictatuur petitie haalt ondanks de hysterische hetze tegen de VlaemSSche separatisten amper 57000 handtekeningen, waarvan een groot deel dan nog vals zijn.

This is the real world.
Oud 9 oktober 2007, 12:58   #145
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Argumentatie ontbreekt totaal. Hoezo, DW, een man van "veel blaten en weinig wol"? Waar haalt u dat vandaan? Op basis van welke elementen komt u tot een dergelijke conclusie?
Uw eentonige geherkauwde argumenten hebben anders veel waarde zeker
Waar haal ik dat vandaan, simpel toch wij zijn +120 dagen verder en het ontbreekt nog steeds een regering en BHV is zover ik weet nog niet gesplitst.

Laatst gewijzigd door santos : 9 oktober 2007 om 12:59.
Oud 9 oktober 2007, 14:41   #146
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw eentonige geherkauwde argumenten hebben anders veel waarde zeker
Waar haal ik dat vandaan, simpel toch wij zijn +120 dagen verder en het ontbreekt nog steeds een regering en BHV is zover ik weet nog niet gesplitst.
Dat ligt niet aan Dewever maar aan Milket.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 14:45   #147
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat ligt niet aan Dewever maar aan Milket.
Ja maar het is altijd de andere zijn schuld.
Dat ligt aan beiden niet enkel aan 1 partij of persoon. Maar als je de verkiezingen wint ligt de bal in uw kamp en dan is het aan die persoon/partij om te doen wat ze beloven, put your money where your mouth is.
Oud 9 oktober 2007, 14:58   #148
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat ligt aan beiden niet enkel aan 1 partij of persoon. Maar als je de verkiezingen wint ligt de bal in uw kamp en dan is het aan die persoon/partij om te doen wat ze beloven, put your money where your mouth is.
Alle Vlaamse partijen willen een staatshervorming, niet alleen de NVA.
Oud 9 oktober 2007, 15:44   #149
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar neen. Het ligt aan de CD&V en aan die partij alleen. Indien zij het been stijf houden zal de VLD volgen. Indien zij het bestaan van België op het spel zetten zullen zij de meeste van hun eisen ingewilligd zien en worden Leterme en Dewever Vlaamse helden.

Indien echter de CD&v niet bereid is om België eventueel op te doeken "als het moet", dan zullen zij noodgedwongen onder de lat moeten kruipen terwijl de VLD met een brede smile toekijkt.

Alle andere partijen, inclusief de Walen, die kijken naar de CD&V en wachten op het resultaat van het intern debat.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 15:48   #150
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Maar neen. Het ligt aan de CD&V en aan die partij alleen. Indien zij het been stijf houden zal de VLD volgen. Indien zij het bestaan van België op het spel zetten zullen zij de meeste van hun eisen ingewilligd zien en worden Leterme en Dewever Vlaamse helden.

Indien echter de CD&v niet bereid is om België eventueel op te doeken "als het moet", dan zullen zij noodgedwongen onder de lat moeten kruipen terwijl de VLD met een brede smile toekijkt.

Alle andere partijen, inclusief de Walen, die kijken naar de CD&V en wachten op het resultaat van het intern debat.
ALs de CD&V belgie op spel zet gaan de sossen en de VLD niet volgen, maar gewoon wachten tot onze Dewever plat op zijn buik of gat ligt.
Akkoord dat iedereen een staatshervorming wil, maar de staatshervorming op zich is niet het probleem het is de inhoudelijke vorm ervan die zorgen baart. En die inhoudelijke vorm verschilt van partij tot partij. Ook al lijkt het op papier hetzelfde zijn er in werkelijkheid toch wel grote verschillen met de interpretatie ervan.
Oud 9 oktober 2007, 15:55   #151
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ALs de CD&V belgie op spel zet gaan de sossen en de VLD niet volgen, maar gewoon wachten tot onze Dewever plat op zijn buik of gat ligt.
Akkoord dat iedereen een staatshervorming wil, maar de staatshervorming op zich is niet het probleem het is de inhoudelijke vorm ervan die zorgen baart. En die inhoudelijke vorm verschilt van partij tot partij. Ook al lijkt het op papier hetzelfde zijn er in werkelijkheid toch wel grote verschillen met de interpretatie ervan.
De vijf resoluties van het Vlaams Parlement zijn door alle partijen goedgekeurd, op het VB na. Daarnaast kunnen er ideologische accenten zijn, maar dat is de basis waar iedereen van uitgaat.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 16:31   #152
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
De vijf resoluties van het Vlaams Parlement zijn door alle partijen goedgekeurd, op het VB na. Daarnaast kunnen er ideologische accenten zijn, maar dat is de basis waar iedereen van uitgaat.
Naïef om dat nog te geloven.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 16:34   #153
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom steunde het VB die niet?
Oud 9 oktober 2007, 19:07   #154
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou je een twistgebied (Germaans-Romaans, net zoals Elzas eigenlijk), dat door de grootmachten is uitgeroepen tot zelfstandige staat, kunstmatig in leven houden?
belgie is net zomin of zoveel 'kunstmatig' als nederland, duitsland, zwitserland, italië, groot-brittanië of wat dan ook. geen enkel modern europees land bestaat uit een homogeen volk of stam.
de drang naar etnischculturele homogeniteit is bovendien gevaarlijk, zoals gebleken is bij het duitse experiment in de jaren '30.

ik persoonlijk ervaar geen enkele twisten met mijn franstalige landgenoten.
dat is denk ik vooral een kunstmatig gecreëerd probleem.
gecreëerd door radicale geesten met teveel vrije tijd.

bijgevolg kan ik ook de vraag stellen: waarom door fanatiekelingen gecreëerde problemen kunstmatig in leven houden?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 19:24   #155
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Je conversaties zullen dan ook veelal in het Frans plaatsvinden...
Citaat:
bijgevolg kan ik ook de vraag stellen: waarom door fanatiekelingen gecreëerde problemen kunstmatig in leven houden?
Tja : inderdaad : waarom België behouden?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 19:30   #156
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Je conversaties zullen dan ook veelal in het Frans plaatsvinden...
En dan? Ik spreek liever de taal van mijn gesprekspartner. Ik heb altijd het gevoel dat ik dan de "baas" ben in de discusie. Met een anderstalige die NL spreekt, heb ik altijd het gevoel dat ik niet zeker ben dat hij me 100% begrijpt (men doet soms alsof men u begrijpt).

En in Brussel enz... is er voorlopig weinig concurrentie: indien men een tweetalige nodig heeft, is het vaak een Vlaming; waarom dat voordeel uit handen geven door mordicis te Franstaligen te verwijten dat ze geen NL leren.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 19:33   #157
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
En dan? Ik spreek liever de taal van mijn gesprekspartner. Ik heb altijd het gevoel dat ik dan de "baas" ben in de discusie. Met een anderstalige die NL spreekt, heb ik altijd het gevoel dat ik niet zeker ben dat hij me 100% begrijpt (men doet soms alsof men u begrijpt).
Begin dan maar alvast met een spoedcursus Arabisch. Hij zal nog van pas komen in Brussel.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 19:37   #158
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht

En in Brussel enz... is er voorlopig weinig concurrentie: indien men een tweetalige nodig heeft, is het vaak een Vlaming; waarom dat voordeel uit handen geven door mordicis te Franstaligen te verwijten dat ze geen NL leren.
Bijna volledig akkoord

Ik wou maar aantonen dat "heulen met de vijand" (een zware overdrijving, maar ik denk dat je me begrijpt) die vijand wel goed stemt. Als je gewoon je eigen taal zou spreken, zouden het dan nog "vrienden" zijn?

Bekijk gewoon de ECHTE bereidheid, en NIET de "show" die gevoerd wordt : BHV is zo een voorbeeld : Vlaamse grond die men gewoon wil "veroveren" door hun voeten te vagen aan de wet.

De Vlaming heeft genoeg van altijd JA te knikken. Eindelijk worden er wat puntjes op de i gezet, en worden er voorstellen gedaan om een scheve situatie recht te trekken. Eerlijk is eerlijk!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2007, 21:01   #159
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
belgie is net zomin of zoveel 'kunstmatig' als nederland, duitsland, zwitserland, italië, groot-brittanië of wat dan ook. geen enkel modern europees land bestaat uit een homogeen volk of stam.
de drang naar etnischculturele homogeniteit is bovendien gevaarlijk, zoals gebleken is bij het duitse experiment in de jaren '30.
Als het probleem alleen maar ethnisch was, dan was er geen enkel probleem geweest. Maar er zijn geschiedkundige, taalkundige, economische en culturele factoren waarom de twee bevolkingsgroepen nooit als één volk op zullen kunnen trekken.
Citaat:
Ook door gewone Vlamingen. In een documentaire over Vlamingen werden mensen op de straat geïnterviewed over België. Ze vinden het een voor een puinhoop waar zo snel mogelijk de stekker maar uit moet. En het is ook alleen maar een land dat bestaat omdat de grootmachten dat bepaalden. Anders was -zoals de Belgische revolutie was bedoeld- het veroverde gebied bij Frankrijk gekomen.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 9 oktober 2007 om 21:02.
Oud 9 oktober 2007, 21:22   #160
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het probleem alleen maar ethnisch was, dan was er geen enkel probleem geweest. Maar er zijn geschiedkundige, taalkundige, economische en culturele factoren waarom de twee bevolkingsgroepen nooit als één volk op zullen kunnen trekken.
moét dat dan?

Citaat:
Ook door gewone Vlamingen. In een documentaire over Vlamingen werden mensen op de straat geïnterviewed over België. Ze vinden het een voor een puinhoop waar zo snel mogelijk de stekker maar uit moet. En het is ook alleen maar een land dat bestaat omdat de grootmachten dat bepaalden. Anders was -zoals de Belgische revolutie was bedoeld- het veroverde gebied bij Frankrijk gekomen.
op straat kunde alle soorten meningen verzamelen. ge zult op straat ook wel mensen vinden die vinden dat de nazis de oorlog hadden moeten winnen.
gelukkig wordt het beleid niet gevoerd op basis van enkele straat-interviews maar op basis van democratische verkiezingen.

btw, 90% van de vlaamse/belgische geschiedenis werd ongeveer bepaald door grootmachten.
we kunnen daar een potje om huilen of gewoon aanvaarden dat we maar een klein landje zijn temidden van grote broers, en dat hun invloed niet echt te vermijden was.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be