Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Bekijk resultaten enquête: tweetalig forum frans-nederlands
JA 40 41,67%
neen 56 58,33%
Aantal stemmers: 96. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2007, 23:52   #141
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
pas lbut non...
Lbut c'est de faire une rubrique pour TOUTES les langues...Si qqun veut y parler en turque ou en chinois il pourra aussi... C justement ça qui serait drole...
私ったら馬鹿ね
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 23:55   #142
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tis "ce que ça veut dire"
Allee zeg. een dt-fout vind toch ietsiepietsie zwaarder, om niet te zeggen gebuisd op moedertaal. Komaan hé. Laten we toch Vlaamse en Waalse kerken in het midden van 't dorp te houden. Ook al staan die in den blet.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 00:07   #143
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik zie zoiets zéér zeker zitten. Een soort taalanarchisme waarbij iedereen zijn eigen moedertaal hanteert, zolang het een landstaal is.

Persoon A formuleert iets in het Nederlands terwijl persoon B replikeert in het Frans, waarop persoon A terug in het Nederlands antwoordt (het Duits houden we buiten beschouwing).
Franstaligen die Nederlands hebben geleerd zouden weinig problemen hebben onze schriftelijke taal passief te begrijpen en vice versa. Mensen die de boodschap niet hebben begrepen, hebben pech en dienen maar te studeren.
Zeker mijn generatie heeft een voorkeur voor Engels boven Frans als communicatietaal, en ikzelf heb Frans altijd enkel interessant gevonden als culturele taal. Ik geef toe, ik beheers ze mondeling niet erg goed, want ik kom er gewoon niet voldoende mee in contact.

Zéér zeker radicale flaminganten zouden dit interessant dienen te vinden; de interessantste en hevigste discussies die voor ons het gevoeligst liggen, vind je vooral terug op francofone fora. De idee van een discussieplatform voor tegengestelden is wat ik dan ook bevorderd wil zien.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 november 2007 om 00:11.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 00:12   #144
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Niet nodig.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 00:13   #145
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik zie zoiets zéér zeker zitten. Een soort taalanarchisme waarbij iedereen zijn eigen moedertaal hanteert, zolang het een landstaal is.

Persoon A formuleert iets in het Nederlands terwijl persoon B replikeert in het Frans, waarop persoon A terug in het Nederlands antwoordt (het Duits houden we buiten beschouwing).
Franstaligen die Nederlands hebben geleerd zouden weinig problemen hebben onze schriftelijke taal passief te begrijpen en vice versa. Mensen die de boodschap niet hebben begrepen, hebben pech en dienen maar te studeren.
Zeker mijn generatie heeft een voorkeur voor Engels boven Frans als communicatietaal, en ikzelf heb Frans altijd enkel interessant gevonden als culturele taal. Ik geef toe, ik beheers ze mondeling niet erg goed, want ik kom er gewoon niet voldoende mee in contact.

Zéér zeker radicale flaminganten zouden dit interessant dienen te vinden; de interessantste en hevigste discussies die voor ons het gevoeligst liggen, vind je vooral terug op francofone fora. De idee van een discussieplatform voor tegengestelden is wat ik dan ook bevorderd wil zien.
Waarom wordt Japans gediscrimineerd! じんしゅさべつしゅぎしゃ (racist)
Oud 23 november 2007, 00:14   #146
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot daar volledig mee eens. Meer moet dat niet zijn.
Oud 23 november 2007, 00:16   #147
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Een doorsnee Belg begrijpt dat niet. Arabisch ook niet. Jammer genoeg, maar het is zo.
Oud 23 november 2007, 00:16   #148
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Een doorsnee Belg begrijpt dat niet. Arabisch ook niet. Jammer genoeg, maar het is zo.
Wat is een doorsnee Belg?
Oud 23 november 2007, 00:18   #149
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

je mag japans schrijven maar dan moet je wel een ontvanger vinden oftewel zal je tegen de muren schrijven vrees ik...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 00:30   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb lange tijd deelgenomen aan Vox Latina. Ik kan u verzekeren dat men op dergelijke Franstalige fora juist niet open staat voor een discussie ten gronde en dat iedere discussie algauw begint te verzanden in de eeuwige clichés die Franstaligen tegenover de Vlamingen koesteren. Ja, "koesteren" is het woord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 00:35   #151
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Eigenlijk ben ik tegen taalregels tout court, van mij mag er tijdens hoogtepunten in discussies over de islam - zoals vaak gedaan wordt - tussen de lijnen Arabisch gehanteerd worden. Yahya en lincoln zijn altijd gewillig geweest uitleg te bieden waar nodig. Ze bevorderen nog steeds de discussie door hun gewilligheid te tonen te participeren in dit forum.
Ik betwijfel dat dat Arabisch trouwens hun echte moedertaal is, tijdens zo'n momenten. Het is veel formeler en plechtiger dan dat en dan is het zeer zeker geoorloofd.
Soms wordt je gewoon gedreven een taal te gebruiken die op het moment het toepasselijkst is.

Gewoon afschaffen die taalregels! maar dit forum blijft verder gericht op politiek vanuit de Belgische visie. Iedereen die wil bijdragen tot de discussie mag hier zijn woord geven, zolang men de ettiquette respecteert.

De VS heeft zo ook geen officiële taal, en toch zie ik hun fora niet hispaniseren, hoewel er occasioneel een Spaanstalig topic geopend wordt met zowel Engelse als Spaanse antwoorden. Dit systeem werkt!

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 november 2007 om 00:38.
Oud 23 november 2007, 00:35   #152
Axel de Waal
Vreemdeling

Axel de Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hey, doe geen moeite meer. De fake was goed. Had ik al een tijdje door. En je CCC-avatar is overduidelijk. Als CCC-militanten als terroristen mogen worden beschouwd, heb je er toch geen probleem mee dat ik je als crapuul beschouw?
Ik kan er niets aan doen, ik ben een waal zonder verstand. Volledig verschillend van alle andere hier in de streek. Ik kan het niet helpen, de walen zijn echt fijne mensen! MIjn vlaamse vriend heeft me aangeraden mij volledig aan dit forum te onttrekken. Desalniettemin vind ik het betreurenswaardig dat een Belgische Unie in twijfel zou worden getrokken.

Met vriendelijk groeten

Laatst gewijzigd door Axel de Waal : 23 november 2007 om 00:36.
Axel de Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 00:38   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk ben ik tegen taalregels tout court, van mij mag er tijdens hoogtepunten in discussies over de islam - zoals vaak gedaan wordt - tussen de lijnen Arabisch gehanteerd worden. Yahya en lincoln zijn altijd gewillig geweest uitleg te bieden waar nodig.
Ik betwijfel dat dat Arabisch trouwens hun echte moedertaal is, tijdens zo'n momenten. Het is veel formeler en plechtiger dan dat en dan is het zeer zeker geoorloofd.
Soms wordt je gewoon gedreven een taal te gebruiken die op het moment het toepasselijkst is.

Gewoon afschaffen die taalregels! maar dit forum blijft verder gericht op politiek vanuit de Belgische visie. Iedereen die wil bijdragen tot de discussie mag hier zijn woord geven, zolang men de ettiquette respecteert.

De VS heeft zo ook geen officiële taal, en toch zie ik hun fora niet hispaniseren, hoewel er occasioneel een Spaanstalig topic geopend wordt met zowel Engelse als Spaanse antwoorden. Dit systeem werkt!
De moderatie heeft het al uitgelegd: er zijn hier geen taalregels. Alleen is dit een forum geworden waar 99,9999% van de mensen de meeste berichten in het Nederlands plaatsen. Vandaar is dit ook een Nederlandstalig forum geworden, alhoewel het opzet in het begin anders was.
Oud 23 november 2007, 00:39   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In verschillende staten is Engels wel de enige officiële ambtelijke taal. En sedert enige tijd zijn er belangengroepen actief die het Engels in de Amerikaanse grondwet willen opnemen.
Oud 23 november 2007, 00:40   #155
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je mag japans schrijven maar dan moet je wel een ontvanger vinden oftewel zal je tegen de muren schrijven vrees ik...
Juist. Toch iet vervelend als niemand begrijpt wat je zegt of de taal niet begrijpt. Weet je, ik kan mij overal verstaanbaar maken binnen Europa. En raar maar waar, 'k ben dan nog welkom op de koop toe.
Oud 23 november 2007, 00:43   #156
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De moderatie heeft het al uitgelegd: er zijn hier geen taalregels. Alleen is dit een forum geworden waar 99,9999% van de mensen de meeste berichten in het Nederlands plaatsen. Vandaar is dit ook een Nederlandstalig forum geworden, alhoewel het opzet in het begin anders was.
Dat vind ik ergens een spijtige zaak, gezien dit een groot forum is. Dit kan ook deels liggen aan de ééntalig Nederlandstalige foruminterface. Nu ja, dat kan natuurlijk ook het gevolg zijn dat vrijwel enkel Nederlandstaligen hier hun stem laten horen.

Als er voldoende Franstalige participatie was, dan zou er wel een Franstalige software voorzien zijn..

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 23 november 2007 om 00:46.
Oud 23 november 2007, 00:46   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat vind ik ergens een spijtige zaak, gezien dit een groot forum is. Dit kan ook deels liggen aan de ééntalig Nederlandstalige foruminterface. Nu ja, dat kan natuurlijk ook het gevolg zijn dat ze vrijwel enkel Nederlandstaligen hier hun stem laten horen.

Als er voldoende Franstalige participatie was, dan zou er wel een Franstalige software voorzien zijn..
Waarom? Is het zo moeilijk voor een Franstalige de titeltjes te begrijpen? Zoals gezegd was ik een heel geruime tijd actief op Vox Latina: ik heb de Franstalige software nooit als een probleem aangevoeld.

Ik stel gewoon dit vast, nl. op Franstalige fora zie je ook Vlamingen, terwijl je op Nederlandstalige fora bijna geen Franstaligen zien (er proberen hier soms een paar mensen als Franstalige uit te geven maar ze vallen algauw door de mand...).
Oud 23 november 2007, 00:56   #158
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist. Toch iet vervelend als niemand begrijpt wat je zegt of de taal niet begrijpt. Weet je, ik kan mij overal verstaanbaar maken binnen Europa. En raar maar waar, 'k ben dan nog welkom op de koop toe.
Dus ik neem aan dat je duits of russisch spreekt?
Oud 23 november 2007, 01:30   #159
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is een doorsnee Belg?
Een Belg die doormidden gesneden wordt omdat hij zich niet aan de taalwetten houdt. Het is dan gebruikelijk om de ene helft in het Vlaamse taaldeel te leggen en de andere helft in het Waalse deel. Dat gebruik is overigens al jaren verboden...
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 01:33   #160
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Axel de Waal Bekijk bericht
Ik kan er niets aan doen, ik ben een waal zonder verstand. Volledig verschillend van alle andere hier in de streek. Ik kan het niet helpen, de walen zijn echt fijne mensen! MIjn vlaamse vriend heeft me aangeraden mij volledig aan dit forum te onttrekken. Desalniettemin vind ik het betreurenswaardig dat een Belgische Unie in twijfel zou worden getrokken.

Met vriendelijk groeten
De Walen zijn zeker fijne mensen, alleen de Waalse politici niet. Die benadelen de Vlamingen al 177 jaar. Verder is het wel jammer dat niet alle Walen bereid zijn moeite te doen om Vlamingen te begrijpen. Ik heb eens zonder opzet in het NL een biertje bestelde op een terras net aan de andere kant van de taalgrens. Ik kreeg hem niet tot ik de bestelling in het Frans plaatste.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be