Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2007, 14:32   #141
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Inderdaad, niemand kan dat voorspellen.

Waarom stelt u dan zomaar, alsof het een aan te nemen waarheid was, dat de werkgelegenheidsgraad en productiviteit van de regio's (die dan staten onafhankelijke staten zouden zijn, bovendien) 'naar elkaar zullen toegroeien' ??
Ik stel dat niet zomaar, die trend is vandaag al waarneembaar.

Het scenario van de onafhankelijke staten is trouwens waardeloos omdat dat zou neerkomen op pure speculatie die niets aan de realiteit verandert. Het is ook gewoon niet aan de orde. België zal niet barsten.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 21 december 2007 om 14:33.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 14:47   #142
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

Het scenario van de onafhankelijke staten is trouwens waardeloos omdat dat zou neerkomen op pure speculatie die niets aan de realiteit verandert. Het is ook gewoon niet aan de orde. België zal niet barsten.
Waarom zal Belgie niet barsten?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 14:48   #143
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

tot mijn spijt moet ik zeggen, Geert C, dat Verhofstadt ervoor gezorgd heeft dat België wel degelijk op barsten staat.
Oud 21 december 2007, 14:48   #144
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:

Het scenario van de onafhankelijke staten is trouwens waardeloos omdat dat zou neerkomen op pure speculatie die niets aan de demografische realiteit verandert. Het is ook gewoon niet aan de orde. België zal niet barsten.
Zelfs als die trend vandaag al waarneembaar zou zijn (quod non), is dat binnen de belgische federale context, en niet binnen een eventuele nieuwe context van onafhankelijke staten.

U beweert dat een mogelijk scenario van onafhankelijke staten waardeloos is en pure speculatie omdat België volgens u niet zal barsten. U weet dat echter evenmin met zekerheid te stellen als zij die het tegendeel voorhouden.

Kortom : de toekomst is eenvoudigweg met geen zekerheid te voorspellen. Noch door u, noch door ik, noch door eender wie anders.

Daarom, en vermits u zo zelfzeker uw stelling i.v.m. de toekomstige druk op ons pensioenstelsel bij mogelijk wegvallen van Wallonië poneerde, vroeg ik u duidelijk te maken op wat u deze stelling baseerde.

Wel, laten we eerlijk zijn : op uw stellige overtuiging. Dat is alles.

Ik heb respect voor eenieders overtuiging, en dus ook voor de uwe. Maar laten we één en ander blijven zien voor wat het is : een mening.

Geen onweerlegbare wetenschap.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 14:56   #145
Geert C

Standaard

Ik heb nooit beweerd dat de toekomst met zekerheid te voorspellen is. Mijn stelling is dat transfers op het vlak van de pensioenen van Wallonië naar Vlaanderen, rekening houdende met de huidige gegevens en trends, het meest waarschijnlijke scenario is.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 21 december 2007, 15:04   #146
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat de toekomst met zekerheid te voorspellen is. Mijn stelling is dat transfers op het vlak van de pensioenen van Wallonië naar Vlaanderen, rekening houdende met de huidige gegevens en trends, het meest waarschijnlijke scenario is.
Dat sprak de KBC-studie van de jaren '80 al tegen. Er is geen enkele studie die zo'n scenario ondersteunt.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 15:05   #147
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Dat sprak de KBC-studie van de jaren '80 al tegen. Er is geen enkele studie die zo'n scenario ondersteunt.
Er zijn de cijfers van onder andere de FOD Economie.

Trouwens, het zou wel extreem naïef zijn te veronderstellen dat er niets veranderd is sinds de jaren '80.
Oud 21 december 2007, 15:08   #148
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Betekenisloze onzin. Inderdaad, niemand kan vandaag voorspellen hoe de productiviteit en de werkgelegenheidsgraad zullen evolueren tussen nu en 2050. Maar gesteld dat de productiviteit en de werkgelegenheidsgraad van de regio's stilaan naar elkaar toegroeien, en Wallonië is reeds aan een inhaalbeweging bezig, zullen de transfers in de pensioenen van Wallonië naar Vlaanderen niet min zijn. Alleen als er een heel groot verschil in productiviteit en werkgelegenheidsgraad blijft zouden er geen transfers zijn, en dat is erg onwaarschijnlijk.

Het is geen larie, het is het meest waarschijnlijke scenario.
Dan is het dus zeker gedaan met België, komaan face it, de Walen gaan nooit geld aan ons willen geven, de levensverzekering voor mijn droom is gelukkig de economie.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 15:19   #149
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er zijn de cijfers van onder andere de FOD Economie.

Trouwens, het zou wel extreem naïef zijn te veronderstellen dat er niets veranderd is sinds de jaren '80.
FOD economie... sorry hoor, maar ik hecht meer waarde aan de cijfers van KBC en de Leuvense professoren. Die studie is een politiek compromis.

En ja, het is naïef te denken dat er sinds de jaren '80 niks veranderd is. Alleen, een mogelijke relance van Wallonië is er niet te zien. Goed, er is wat meer groei maar dat is dan vooral ten gevolge van de oververhitting van de economie in Vlaanderen.

Nu, je zal gelijk krijgen als er niks gedaan wordt aan de financiering van onze pensioenen en er niet geleidelijk aan van het repartitie naar het kapitalisatiesysteem wordt gegaan, dan zullen er problemen komen. Maarre, daar hebben de vorige regeringen ook niet bijster aan gewerkt.
Oud 21 december 2007, 15:21   #150
Geert C

Standaard

Citaat:
FOD economie... sorry hoor, maar ik hecht meer waarde aan de cijfers van KBC en de Leuvense professoren. Die studie is een politiek compromis.
Ten eerste uit u hier beschuldigingen zonder ze te staven. Ten tweede, bedoelt u soms die Leuvense professor die zei dat er op termijn in Vlaanderen geen plaats meer zal zijn voor industrie?
Oud 21 december 2007, 15:23   #151
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Ten eerste uit u hier beschuldigingen zonder ze te staven. Ten tweede, bedoelt u soms die Leuvense professor die zei dat er op termijn in Vlaanderen geen plaats meer zal zijn voor industrie?
Is een logisch wiskundig gevolg als de bevolkingsdichtheid blijft stijgen en blijft stijgen.

Laatst gewijzigd door Hashiwokakero : 21 december 2007 om 15:42.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 15:42   #152
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zal er geen plaats meer zijn voor industrie. We moeten naar een diensten - en kenniseconomie gaan.
We mogen niet dezelfde fouten als Wallonië maken.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 15:45   #153
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ah, je hebt het over de APS-studie. Nu, �*ls er niks gedaan wordt, kan het altijd op een catastrofe uitdraaien. Dat weet onderhand iedereen al wel.
Ten tweede: er zijn meer professoren dan die ene in Leuven. We hebben het niet over De Grauwe, wel over een reeks andere economen.

Een lijstje: http://www.splits.be/files/Raamnota%20Transfers.pdf
't Is een belangsite, maar als documentatie afdoende.
Oud 21 december 2007, 15:46   #154
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Natuurlijk zal er geen plaats meer zijn voor industrie. We moeten naar een diensten - en kenniseconomie gaan.
We mogen niet dezelfde fouten als Wallonië maken.
En er ook eens voor zorgen dat de patenten die er uit voortvloeien ten bate blijven van de Vlaamse bedrijven en niet opgekocht worden door het buitenland.
Oud 21 december 2007, 15:55   #155
MonKannon1
Banneling

Standaard

Citaat:
En er ook eens voor zorgen dat de patenten die er uit voortvloeien ten bate blijven van de Vlaamse bedrijven en niet opgekocht worden door het buitenland.
Sorry, maar de doorverkoop van patenten van allerlei aard is te wijten door noodzaak.
Dus zo schitterend is het dan ook weer niet
MonKannon1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 16:06   #156
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Vlaams-België" is van oorsprong een term bedacht door wallinganten om tegen wat zij zagen als het Vlaamse imperialisme te protesteren.
ja en dat begon al met de invoering van de tweetaligheid in Vlaanderen.
Dat zou al het einde van belgie zijn.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 16:08   #157
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MonKannon1 Bekijk bericht
Sorry, maar de doorverkoop van patenten van allerlei aard is te wijten door noodzaak.
Dus zo schitterend is het dan ook weer niet
Ge zegt hetzelfde van mij maar op een andere manier.
Oud 21 december 2007, 16:14   #158
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Hoeveel stemmen krijgen de andere partijen?
minder als diegenen die voor een grote Staatshervorming gepleit hebben.
belgicisten moeten het programma van de kleine kartelpartner eens los zien een staatshervorming waarvan beide landsdelen beter zouden worden.

Het lijkt er voor mij eerder op dat franstalig belgië het liefst federaal is /zonder inmenging van Vlaanderen dus), maar Vlaanderen unitair moet zijn.
De vele belangenconflikten en de zogenaamde kaakslagen (die er alle kwamen na wetsovertredingen) zijn daarvan een mooi voorbeeld.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 21 december 2007 om 16:16.
Oud 21 december 2007, 16:34   #159
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
U bedoelt een verklaring voor het overweldigende succes van de NVA?
Ik ken persoonlijk veel mensen die voor het VB stemmen en slechts een minderheid is Vlaams-nationalist, de meeste stemmen op het VB wegens het veiligheids- en migrantenprobleem. Ook de meeste CDenV stemmers liggen niet wakker van Vlaamse onafhankelijkheid. De echte flaminganten stemmen op Uw partij, voor de andere partijen, LDD inbegrepen, is dat niet hun "corebusiness".
95% van de VB'ers zijn Vlaams-nationalisten, zoals een dtudie onlangs nog aantoonde.
70-tal% van de cd&v zijn voor de grote staasthervorming.

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat onafhankelijkheid niet nodig isen niet wenselijk, zolang beide taalgemeenschappen respect tonen voor elkaar. Vlaamse onafhankelijkheid betekent een afscheiding van een gebied dat al vele eeuwen hetzelfde lot deelt met Vlaanderen, het verlies van de grootste stad en Europese hoofdstad, met alle gevolgen vandien, en persoonlijk zie ik ook geen enkele reden waarom België zou moeten splitsen. De transfer in België is veel kleiner dan in landen als Duitsland en Italië.
De trransfers zijn verhoudingsgewijs vele malen groter dan in deze landen, zelfs al neem je de meest kritsiche studies.

Citaat:
Taalproblemen kunnen gemakkelijk opgelost worden met goede wil en respect
En gebrek aan goede wil is er niet aan franstalige kant, bijna alle politici bvb. spreken tegenwoordig Nederlands, slechts een decennium geleden was dat niet zo. En het spook van de verfransing is een spook uit het verleden, enkel de gemeenten in de onmiddellijke omgeving van Brussel zijn verfranst ("verbrusseld" eigenlijk), dat was ook bijna niet tegen te houden, gezien de wereldwijde tendens van grootsteden om uit te breiden. Je kunt moeilijk zeggen dat Gent, Antwerpen of Oostende, of zelfs maar Halle verfranst zijn. In tegendeel zelfs.
De flaminganten hebben hun rol gespeeld in het emanciperen van de Vlamingen, die rol is nu gespeeld (net als bvb. in Baskenland of Catalonië), nu speelt het Vlaams-nationalisme enkel nog een negatieve destructieve rol.
Er zijn inderdaad vele franstaligen die hoffelijk zijn, maar de taalproblematiek is nooit weg geweest, ze is gewoon verandert.
Als die taalhoffelijheid die u meent te zien, dan zouden de faciliteiten niet meer bestaan, zoals dat in Wallonie niet meer doen. BHV zou niet bestaan, belangenconflikten over beslissing die een ééntalige regio neemt.
Brussel zou dan een echte tweetalige stad zijn en er zouden geen anschlussplannen bestaan. Die hebben trouwens niets met de stedelijke uitbreiding te doen. Die inwoners vluchten zelfs weg uit die stad, ze willen gewoon een zekerheid van franstaligheid hebben.

Citaat:
Ik vind wel dat de manier waarop de emancipatie tot stand is gekomen niet volledig correct was, er werd gekozen voor een apartheidspolitiek, aparte scholen, instituten, partijen etc. en net dat heeft voor een deel geleid tot de huidige problemen. Er moest gekozen worden voor meer contact, meer samenwerking, zoals in Brussel. De crisis heeft op dat vlak misschien een louterend effect gehad, nu hoor je steeds meer mensen, ook bij CDenV, pleiten voor een federale kieskring en meer interesse in het andere landsdeel. (zoals die al lang bestaat in de zakenwereld, waar de taalgrens absoluut geen grens is)
Die "apartheid" is er gekomen omdat Wallonie in 1932 geen nederlands op zijn grondgebiet wou hebben.
Ik huiver voor een situatie in Brussel, dat heeft aangetoond hoe franstaligen tweetalig opvatten.
Raar dat belgicisten altijd mensen die op communautaire partijen stemden, nu plotseling helemaal niet meer zo denken, dat de echte flaminganten een kleine minderheid is, maar die communautaire partijen met elke keer meer flamingante programmas meer stemmen halen.
Oud 21 december 2007, 21:54   #160
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
De vergrijzing is één aspect van de mate waarin het pensioenstelsel al dan niet onder druk kan komen te staan. Echter : één en ander moet uiteraard gezien worden in de (nu niet te voorspellen) algehele context van de eventuele nieuwe situatie.

Zo maar stellen dat het pensioenstelsel in Vlaanderen (in een nieuwe context) zeer zwaar onder druk zou staan omdat Wallonië er dan niet meer is (om te helpen, wordt bedoeld), is een veel en graag gebruikt belgicistisch cliché, maar in werkelijkheid is het larie.
Natuurlijk is het geen larie. Vergrijzijng gaat gepaard met gezondheidszorg en die beide zullen een zware last vormen voor de FSZ. In Wallonië is een groter potentieel voor nieuwe jobs omdat de werkloosheid daar hoger ligt terwijl we in Vlaanderen ongeveer de Europese norm halen.

Zulke zaken bewijzen gewoonweg dat dit geen larie is en bovendien waren er basis van de pensioenen al dit jaar transfers vanuit Wallonië naar Vlaanderen. Maar ook dat zal U waarschijnlijk afdoen als larie.
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be