![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Qua voetbal zou je kunnen stellen dat de waarde van het voetbal komt uit het aantal uren dat gearbeid is... Dus bijvoorbeeld de trainingen.! Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#142 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#143 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#144 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In het eerste geval is er geen enkele aanleiding voor bedrijven om zich uit die markt te trekken. In het 2de geval zullen er bedrijven (moeten) beslissen om te sluiten en uit deze markt weg te trekken. In het 3de geval zullen er nieuwe ondernemingen tot de markt (kunnen) toe treden tot op het ogenblik dat die markt in evenwicht komt. Er zijn meer dan voldoende markten die zich in die laatste situatie bevinden: de kinderopvang, bejaardenzorg, ... Citaat:
Citaat:
Bovendien zou uw stelling impliceren dat een product of dienst meer waard is wanneer er meer arbeid wordt aan besteed. Dat zou leiden tot de absurde situatie waarbij uw appels minder waard zijn dan mijn appels omdat ik meer tijd nodig heb om mijn appels te plukken. Dat zou er tevens toe leiden dat wanneer ik bijvoorbeeld investeer in een tractor om mijn land te bewerken, mijn oogst plots minder waard zou zijn dan de oogst van iemand die zijn land volledig met de hand bewerkt. Alle arbeid mag misschien gelijkwaardig zijn, dat betekent nog niet dat hij ook gelijk is en gelijk beloont hoeft te worden. Citaat:
Citaat:
Volgens de logica dat iets zoveel waarde heeft als er arbeid aan besteed is zou het immers nuttig zijn om inefficiënt te werken. Wanneer men meer efficiënt zou gaan werken zou mijn productie namelijk plots minder waard worden. Wat u zegt in verband met dat concrete voorbeeld over het voetbal toont de onzinnigheid daarvan toch ook perfect aan. Het voorbeeld van de 2 kunstschilders zou dit waarschijnlijk nog veel duidelijker aantonen. Stel dat zowel u als Vincent Van Gogh een schilderij zouden maken en dat u daar 50 uur aan werkt en Van Gogh slechts 10 uur. Dan zou volgens uw logica het door u gemaakte schilderij 5 keer zoveel waard zijn als dat van Vincent Van Gogh, ook wanneer ieder mens op deze planeet van oordeel zou zijn dat het door Van Gogh gemaakte schilderij veel mooier is - en dus meer meerwaarde en genot creëert - en dus meer waard?! Citaat:
Ik ben zeer blij dat je zelf reeds de vergelijking gaat maken met het ruilen van producten in plaats van diensten. Waarom zou je geen rode appel mogen wisselen voor 2 groen-rode appels? U stelt wel dat deze gelijkwaardig zijn, maar is dat ook wel zo? Wie bepaalt wat er gelijkwaardig is en wat niet? Is een TV gelijkwaardig aan een appel, een huis of een auto? Is de arbeid die ik verricht wanneer ik een uur iemands gras ga maaien voldoende om een appel te verkrijgen of moet ik daar 2 appels voor krijgen?!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je hebt tegenwoordig weinig keuze om zelf te bepalen wat je doet!
![]() |
![]() |
#146 | ||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ten tweede, bij een markt met een tekort zullen er over het algemeen ook geen nieuwe ondernemingen uit de grond komen, integendeel de grote zullen hun eigen productie uitbreiden om hun eigen winst te vergroten en hun moniopolysering uit te breiden! De beginnende ondernemingen zullen normaal gewoon kapot geconcureerd worden door de grote, zie bijvoorbeeld interbrew die al die kleine brouwerijen heeft laten opgaan in de eigen productie! En bovendien, een markt in evenwicht bestaat onder het kapitalisme niet, behalve misschien omdat het een onbestaande markt is... Er is immers steeds een systeem van groei en van crisis! Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Geplande economie gaat erom dat men de samenleving laat produceren volgens zijn kunnen, dus iedereen op een zo goed mogelijk job, en naar de behoeften van de samenleving... En voor zoiets is democratie nodig. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#147 |
Parlementslid
|
![]() Ahh, u bekent het toch zelf: het doet er niet toe wat de mensen meer appreciëren. U hebt dus geen respect voor het individu & de individuele keuzes die hij/zij maakt, u zult wel bepalen dat alles gelijk is, los van onze persoonlijke mening?
Is het zo abnormaal dat wij een arts meer betalen dan een postbode? De arts heeft x aantal jaar meer opleiding gehad, hoogstwaarschijnlijk is het aanbod aan artsen kleiner dan het aanbod aan postbodes, schaarste heeft invloed op de marktwaarde. Het is ook makkelijker om de arts om te scholen tot postbode dan omgekeerd. Arbeidsuren op zich doen er niet toe. Het is de waarde die wij toekennen daaraan. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er iets bestaat als 'objectieve' waarde, waardebepaling is - volgens mij toch - altijd iets persoonsgebonden en dus per defintie subjectief? Hoe kunt u daarvoor een objectieve waarde bepalen? ![]()
![]() |
![]() |
#148 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ten tweede, waarom zou een arts meer moeten verdienen dan een postbode... De arts mag net blij zijn dat hij de kans heeft gehad studies te doen, hij heeft reeds meer kansen gehad (in cuba verdient een straatwerker bijvoorbeeld meer dan een arts, en de geneeskunde kent in cuba een graad die in heel Amerika niet gehaald wordt!) Ten derde, er is wel de waarde die de producent in zijn producten legt, deze is heet objectief te meten... En ze kan strikt wetenschappelijk vastgelegd worden, iets wat met een emotionele waarde niet kan... Ik snap nog altijd niet dat we in een eeuw van rationaliteit en wetenscahp, in de economie nog altijd met emoties werken!
![]() |
![]() |
#149 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geluk heeft daar overigens allemaal geen ballen mee te maken.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En volgens u is het dus niet volledig hetzelfde dat een bedrijf inkrimpt - wat ze onomstotelijk doet wanneer ze personeel dient af te danken - of volledig failliet gaat? Dat is exact hetzelfde hoor alleen op grotere schaal. Het is overigens waarschijnlijk omwille van datgene wat u zegt dat er met de regelmaat van de klok (grote) bedrijven failliet gaan?! Citaat:
Citaat:
De productiemiddelen van ‘de gewone mens’ zijn dus helemaal niet minder dan dat vroeger was. En uw uitleg is naast de kwestie omdat u begint te lullen over de benaming van zulks terwijl het daar helemaal niet om ging. Het ging er om dat het helemaal niet onmogelijk is voor arbeiders om zelfs een bedrijf te starten of een bedrijf over te nemen. Sterker nog, men zou zelfs zowat de grootste multinational kunnen overnemen. Daar ging het om! Citaat:
Citaat:
Het feit dat er een (groot) aantal werklozen is, is overigens grotendeels het gevolg van maatregelen die geen bal met de vrije markt economie te maken hebben, zoals minimumlonen, protectionisme, … Citaat:
Stel dus dat zowel u (wat mij betreft vervangt u dit door Rubens wanneer u zichzelf werkelijk zo een beroerd schilder zou vinden) als Vincent Van Gogh een schilderij zouden maken en dat u daar 50 uur aan werkt en Van Gogh slechts 10 uur. Dan zou volgens uw logica het door u gemaakte schilderij 5 keer zoveel waard zijn als dat van Vincent Van Gogh, ook wanneer ieder mens op deze planeet van oordeel zou zijn dat het door Van Gogh gemaakte schilderij veel mooier is - en dus meer meerwaarde en genot creëert - en dus meer waard?! Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#152 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het punt is dat het bedrijf misschien inkrimpt met besparingen, hoewel meestal niet - het zijn de kosten die gedrukt worden op de kap van het personeel-, de winsten helemaal niet inkrimpen, laat staan dat ze ooit verlies lijden, hun winsten blijven maar exponentieel toenemen... Bij een failliet ligt de situatie anders, daar is het ook het personeel dat de klappen krijgt, maar het is niet de eigenste patroon die de winst opstrijkt, het zijn echter wel zijn concurenten - eveneens kapitalisten - die dat doen.
![]() |
![]() |
#153 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Je kan wel de kostprijs wetenschappelijk berekenen maar niet de waarde. Om die reden vind ik de vrijemarkt het meest democratische instrument om de waarde van goederen en diensten te bepalen. De betrokken partijen hebben immers directe inspraak in de prijsbepaling en de eindbeslissing ligt bij de consument. Wat is er trouwens mis met de emotionele waarden die consumenten hechten aan goederen en diensten? Niets is menselijker dan onze emoties. Wat ons misschien wel het meest onderscheid van het dierenrijk. Huiver bij de gedachte aan een kille steriele wereld waar geen plaats is voor emoties. Ik geloof ook niet in het concept van de maakbare mens. Onze eigenschappen liggen genetisch vast, ze kunnen hoogstens gestimuleerd worden in een bepaalde richting al naargelang de heersende maatschappelijke opvattingen. Het feit dat er zovele mensen niet lekker in hun vel zitten is niet vreemd aan dat laatste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#155 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het gaat er trouwnes om dat een individuele arbeider helemaal geen multinational kan overnemen, als we het over de privee hebben gaat het over het individuele... We moeten met gelijk maten en gewichten werken... (Overigens zou dat overnemen van die multinational een enorme utopie zijn)
![]() |
![]() |
#156 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ten tweede, over de kost van die studies die moet worden weerbetaald... Ik ben voor volledig kosteloos onderwijs, ook het hoger! En nogmaals over die appels, het gaat wel degelijk om de gemiddelde kostprijs die de waarde uitmaakt, de efficiëntere boeren moeten nu eenmaal wat solidair zijn met de minder begaafderen, als die ene boer echt zo ineffiïënt is, dan heeft hij misschien de verkeerde job! Bovendien moet je toch wel toegeven dat een waardebepaling door middel van de kostprijs tioch een stuk objectiever is dan een waardebepaling door de grillen van de kapitalistische markt... Waar niet de productie van nood-vervullende producten centraal staat, maar wel de winst van de grote aandeelhouders, die absoluut geen te vervullen noden meer hebben!
![]() |
![]() |
#157 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Noem mij trouwens eens wat bevolkingsgroepen op (die buiten een planeconomie leven) die onafhankelijk staan van het kapitaal en het kapitalisme! Overigens, als ik telkens je kritiek hoior op verwonverheden van de arbeidersklasse als bijvoorbeeld een minimumloon (wat overigens één van de prioritaire mensenrechten is, nl een inkomen) dan denk ik dat jij achter een kapitalistisch systeem staat zoals in het eerste deel van de 19e eeuw... Volgens mij een absoluut verwerpelijk systeem, je moet toch eens de verslagen uit het kapitaal lezen hoor... Jij wil de economische situatie in sommige Afrikaanse landen gewoon hier terug introduceren!
![]() |
![]() |
#158 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zelfstandig worden? Eigenaardig, ik herinner me zo vaag nog iets van protest van kleine meubelzelfstandigen tegen de geplande komst van een grote Ikea fabriek. Daar zou een redelijk aantal jobs bijkomen, maar de keerzijde was dat er nog meer jobs zouden verloren gaan door het wegconcurreren van de kleintjes. Boer worden? Je kan amper de concurrentie aan met de import uit de derde wereld - import waar de boeren ginder trouwens zelf ook niet de winst van behouden. In sektes gaan? Tja, soms denk ik dat dat nog de enige uitweg is. Maar ken jij nog ergens een plaats op de wereld dat nog vrij is van kapitalistische expantie?
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien, ik heb het reeds geschreven, ben ik voor een volledig kosteloos onderwijs, en een loon om jezelf te kunnen onderhouden, studeren is immers ook arbeiden!
![]() |
![]() |
#160 | ||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat probeerdje ook alweer aan te tonen?! Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||||
![]() |
![]() |