![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed? | |||
| Ja |
|
28 | 35,44% |
| Neen |
|
46 | 58,23% |
| Geen mening |
|
5 | 6,33% |
| Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1581 |
|
Minister-President
|
Een grove schending van de lichamelijke integriteit, als je het mij vraag. Voor je geboorte worden je organen al onteigend. Het zijn mijn organen, dus het is aan mij om ze weg te geven. Ik vind het heel erg dat er in Nederland een tekort is aan organen. Maar het Belgische systeem gaat me toch echt te ver. De staat heeft het recht niet om een claim te leggen op de organen van wilsonbekwamen. Ieder mens moet daar zelf over kunnen besluiten als hij/zij oud genoeg is.
|
|
|
|
|
|
#1582 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 10 juli 2009 om 19:31. |
|
|
|
|
|
|
#1583 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Cultuur. Wat cultuur betreft, waarvan de taal een belangrijk, maar niet het enige onderdeel is, heb ik reeds vaak erop gewezen dat beide landen elkaars steun binnen de EU ten zeerste zullen kunnen gebruiken. Samenwerking. In een steeds kleiner wordende wereld, dat wil zeggen waarin steeds meer landen intens gaan samenwerken (ALENA in Noord en MERCOSUR in Zuid-Amerika, ASEAN in Azië en AU in Afrika), kan men op het internationale, politieke forum een grotere invloed uitoefenen wanneer men op zo veel mogelijk punten een gemeenschappelijk standpunt kan verdedigen. Het ligt voor de hand dat de belangen van de regio Nederland-Vlaanderen behalve op het culturele vlak ook op het vlak van de economie (de grote zeehavens van Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam, alsmede de waterwegen, de ecologie en de sociale politiek (de sociaal begeleide aanpassing van de verzorgingsstaat in een veranderde technologisch-industriële situatie) beter op elkaar afgestemd moeten worden. Structuren en overlegorganen, taalunies en plechtige verklaringen zijn één ding, de verandering van de mentaliteit is een ander. De meerwaarde van de Nederlands-Vlaamse samenwerking ligt wellicht nog het meest op het ideologische vlak. Indien Nederlanders en Vlamingen erin slagen om de utilitaristische en pragmatische sfeer van de aan de gang zijnde EU-integratie een idealistischer invulling te geven en indien het ons lukt om een aantal verouderde preoccupaties en stereotypes af te bouwen en echt nieuwsgierig te worden naar elkaar, dan kunnen wij iets doen aan het beangstigend koude klimaat dat het huidige Europese project kenmerkt. Nederland en Vlaanderen worden een laboratorium dat de Benelux met de oude Belgische structuur nooit kon worden, omdat elke toenadering tot Nederland beschouwd werd als een bedreiging voor het overwicht van de francofonie, en dat gedeeltelijk ook was. Het hoeft, zeker in het begin, geen stormachtig huwelijk te worden, maar een bedachtzaam partnerschap, gegrond op wederzijds belang en doorzichtige goed wil, biedt in het begin van de eenentwintigste eeuw nieuwe kansen. Ons document wil daartoe een aanzet geven. Meer niet.
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 10 juli 2009 om 19:33. |
|
|
|
|
|
|
#1584 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
en er zijn genoeg maatregelen ingebouwd dat geen enkele provincie (want zo moet je rekenen niet vlaanderen en nederland) het bovenhand haalt op de anderen.
zeeland, noord-brabant en nederlands limburg zullen vlaanderen wel steunen indien nodig want zij zijn het meeste verwant met ons qua mentaliteit, taal en cultuur. een wet moet worden goedgekeurd door zowel de kamer van volksvertegenwoordigers als de kamer met vertegenwoordigers van de provincies eer deze van toepassing is. hierdoor is het algemeen nationaal belang belangrijker. |
|
|
|
|
|
#1585 | |
|
Minister
|
Citaat:
Goed voorbeeld doet volgen. De NV-A strategie t.a.v de afbouw van Belgie ,kan ook gebruikt worden t.a.v de opbouw van de Nederlanden. Buiten de lijntjes kleuren ,kan tot prachtige resultaten leiden. Misschien kunnen jullie ook een dergelijke strategie ontwikkelen en op papier zetten. Mijn steun heb je. |
|
|
|
|
|
|
#1586 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 juli 2009 om 19:52. |
||
|
|
|
|
|
#1587 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1588 | |
|
Minister
|
Citaat:
Bij grootschalige veranderingsprocessen ,gaat het niet alleen om de beginsituatie en de eindsituatie ,maar vooral ook om de veranderingsstrategie. Anders gezegd: Hoe kom je van A naar B. Beschrijven van de veraderingsstrategie is eigenlijk een stap die moet gebeuren, voordat je verder gaat. Laatst gewijzigd door Sidharta : 10 juli 2009 om 20:02. |
|
|
|
|
|
|
#1589 | |
|
|
Citaat:
bij een nieuwe poll zou het wel anders lopen. |
|
|
|
|
|
|
#1590 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Vergis u niet: iedereen die zich met hart en ziel inzet voor een zaak, wens ik veel succes. Ook u dus. Zelfs al ben ik het heel vaak met u oneens. Laatst gewijzigd door system : 10 juli 2009 om 20:02. |
|
|
|
|
|
|
#1591 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#1592 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#1593 |
|
Minister
|
Mijn punt is ,een beschrijving van:
Wat kunnen provincies nu al gaan doen op hun beleidsterreinen, zoals: infrastructuur -wegen- waterwegen /spoorlijnen- mobiliteit- gezamenlijke investeringen-werkgelegenheid-culturele zaken -onderwijs enz Laatst gewijzigd door Sidharta : 10 juli 2009 om 20:03. |
|
|
|
|
|
#1594 |
|
Banneling
|
Of had u wat anders gedacht? Indien zo, weer eens, was u fout.
Laatst gewijzigd door system : 10 juli 2009 om 20:01. |
|
|
|
|
|
#1595 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het mag zo zijn dat Vlaanderen nu na de federalisering van België meer naar Den Haag kijkt, en dus over Zuid-Nederland heen, maar zowel in Brussel als in Den Haag wordt op het hoogste niveau erkend dat de samenwerking concreet vorm krijgt in de grensprovincies. In de formulering van het Cultureel Verdraag Nederland-Vlaanderen is die gedachte terecht terug te vinden.
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 10 juli 2009 om 20:14. |
|
|
|
|
|
|
#1596 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1597 |
|
Europees Commissaris
|
Toch wel sympathiek, hë? Niet gedacht van system!
Overigens, Shadowke, ik geef hierbij dus mijn wenk voor jouw voorstel. |
|
|
|
|
|
#1598 | |
|
|
Citaat:
ik zal straks al de tekst klaarmaken voor je, met de finale bijlagen, om te mailen naar de nederlandse partijen Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 juli 2009 om 20:15. |
|
|
|
|
|
|
#1599 | ||||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
de meerwaarde van een fusie zie ik niet Citaat:
het argument van samenwerken is totaal irrelevant. je kunt trouwens beter binnen de EU met 1 standpunt naar buiten komen. 27 landen en 500 milj. inwoners weegt meer door dan die 22 of 23 milj. de meerwaarde van een fusie zie ik niet Citaat:
mentaliteitsgewijs zijn er ook redelijk grote verschillen. je zou de kast met cliché's kunnen opentrekken om bepaalde verschillen te duiden. Citaat:
wat samenwerking betreft ben ik het eens maar fusie? die meerwaarde ontgaat me jullie plan heeft het overduidelijk over een fusie en niet over een nauwere samenwerking waar deze post hoofdzakelijk over gaat. |
||||
|
|
|
|
|
#1600 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Wil je in belgie asociaal zijn op dit punt dan moet je dit zelf aangeven bij de overheid. |
|
|
|
|