![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen: | |||
Een onafhankelijk Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
12 | 25,00% |
Een hereniging met Nederland |
![]() ![]() ![]() |
24 | 50,00% |
Voortzetting België |
![]() ![]() ![]() |
12 | 25,00% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1581 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Correctie: ik bedoelde "Vlamingen".
![]() |
#1582 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1583 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1584 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het gaat altijd over Hollanders en Belgen , zonder enige kennis van regionale verschillen. In mijn kring ben ik de enige die over Vlamingen praat en ergeren doe ik niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1585 | |
|
![]() Citaat:
De Opstand ,de Gouden eeuw ,de oorlogen tegen Spanje en Portugal op vier continenten , de oorlogen tegen Engeland getuigen niet van kleingeestigheid. Eerder van overschatting als het gaat om rol in de wereld. Willem van Oranje was geen koning en in de tijd van de Republiek . Het gezag en bestuur lag bij de provincies ,de provinciale staten. De Hollandse steden speelden een belangrijke rol als het ons de VOC gaat ,maar ook de Hanze steden kunnen we niet onderschatten. U heeft gelijk dat na de laatste oorlog tegen in Engeland en na Napoleon met zijn continentaal stelsel ,het land bankroet was en dat de 19e eeuw een periode is geweest van armoede , van argwaan naar de grootmachten en de neutraliteit in WOI. Laatst gewijzigd door cato : 14 juni 2020 om 13:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1586 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weyland / Cato.... Dames? En garde:
Sacochen klaar op 6 passen afstand. ...NU!
![]() |
#1587 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Tijdens de Belgische Revolutie was ook verre van iedereen blij met een afscheiding overigens, die wat mij betreft afgedwongen werd door een Franstalige elite en bevorderd door Frankrijk en Engeland. De rest is gewoon gepeupel dat meeging want in het grote plaatje beslist het gewone volk bitter weinig. Het is gemakkelijk te zeggen: "Jullie Belgen hebben er zelf voor gekozen." nadat de separatisten winnen na de steun van twee grootmachten te genieten. Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2020 om 16:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1588 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Trouwens, Brel is een zwaar overschatte zanger en was niet bijster intelligent. Een echte domme Belg was hij, die zelfs zijn eigen land niet kende. Het type Belg dat de Fransman Baudelaire omschreef in zijn Pauvre Belgique, maar eentje die wel goed Frans spreekt (het kan haast niet anders als je dronken West-Vlaamse vader je in die taal opvoedt). Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2020 om 16:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1589 | |
|
![]() Citaat:
Allemaal overschatte zangers die Brel gecoverd hebben ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1590 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Noir Désir heeft hem ook gecoverd, met Ces gens-la (met een accent grave). Bertrand Cantat, de man die zijn vrouw vermoord heeft, maar ook een goed artiest. Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2020 om 17:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1591 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1592 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is een prestige-argument natuurlijk. Ik kan zelfs bij wijlen en tijden nummers van hem smaken en ken veel van zijn oeuvre. Toch zijn er momenten dat ik genoeg van hem krijg. En zijn interviews vind ik niks.
Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2020 om 17:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1593 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die korte periode heeft er wel voor gezorgd dat er een kleine taalminnende groep is ontstaan die een heel mechanisme in gang heeft weten te zetten. Was de Franse tijd naadloos overgegaan in een Belgische, dan was het Nederlands hoogstwaarschijnlijk uit Vlaanderen verdwenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1594 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Belgen? In de Spaanse tijd bestonden er geen Belgen in de huidige betekenis van het woord. Wel inwoners van de Nederlanden. En die inwoners - of beter: de heersende elite - was het onder elkaar verre van eens. Naast een enorm verdeeld Brabant, kozen hoofdzakelijk de Romaanstalige gebieden voor Spanje en gingen met elkaar de Unie van Atrecht aan. In het Dietstalig gedeelte ging de voorkeur overduidelijk naar de Unie van Utrecht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1595 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1596 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() En door diezelfde "franstalige herrieschoppers" worden jullie inmiddels al zo'n190 jaar gegijzeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1597 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() En neen, hij had niet de pretentie de reïncarnatie van Guido Gezelle te zijn. Noch de voorloper van de latere Christopher Hitchens, wanneer het 'religiositeit' betreft...
![]() |
![]() |
#1598 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1599 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moeten de Vlonderaars nu terug echt bang worden van een of andere Calvinistische beeldenstorm, komende van de Calviban uit Ollandistan?
![]() |
#1600 | |
|
![]() Citaat:
De opstand begon in de Westhoek en in grote getallen kwamen de Vlaamse anabaptisten naar Waterland en Friesland. Tot in de 18e eeuw werden de doopsgezinden in de Rijp nog de Komen-jannen genoemd. Nog steeds heeft het dialect in Waterland, klanken die overeenkomen met de Westhoek. Voor de Rijp heeft het komen van de Vlamingen en de rijke reders uit Amsterdam wel ernstige gevolgen gehad , want ze moesten stoppen met de walvisvaart , (door de Beemster.) Een zware tijd voor de liefhebbers van vis ![]() https://nl.wikipedia.org/wiki/Anabaptisme |
|
![]() |
![]() |