Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De toekomst van Vlaanderen:
Een onafhankelijk Vlaanderen 12 25,00%
Een hereniging met Nederland 24 50,00%
Voortzetting België 12 25,00%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2020, 11:49   #1581
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Da's raar.
Normale burgers in jouw regio vinden het raar wanneer sommige Belgische onderdanen (volgens paspoort & ID-kaart) het over Brabanders & Limburgers hebben als zijnde "Vlaanderaars" (Vlondereirs in ABN mensenlingo.)
Bizar, erg bizar!
Correctie: ik bedoelde "Vlamingen".
Oud 14 juni 2020, 12:08   #1582
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik zeg zelf gewoon Belgen en die er niet al te moeilijk om. Zelfs de naam Vlaming in hedendaagse context is ook maar een Belgische creatie. Het was historisch de naam die buitenlanders ons noemden, net zoals informeel heel Nederland Holland genoemd wordt over de wereld. België komt van de naam die in het Neo-Latijn doorging voor de Nederlanden, wat op diens beurt komt van Gallia Belgica.

Die naam kreeg inderdaad de voorkeur in Franstalige kringen omdat het anders is dan Pays-Bas. Toch beslaat het beter de diversiteit die het hedendaagse Vlaamse Gewest heeft.

Het geeft België als land niet bepaald extra kracht toe. Ik ben zelfs van mening dat mensen die Nederland een warm hart toedragen in België niet per se Vlaams-nationalistisch hoeven te zijn. En ik ben ook van mening dat zich achter een Vlaams-nationalistische strohalm scharen niet per se de betrekkingen tussen Vlaanderen en Nederland bevordert. Wat dat wel doet en veel meer is gewoon Nederland als het verlengde van je eigen cultuur bekijken en dat uitdragen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 12:09   #1583
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg zelf gewoon Belgen en die er niet al te moeilijk om. Zelfs de naam Vlaming in hedendaagse context is ook maar een Belgische creatie. Het was historisch de naam die buitenlanders ons noemden, net zoals informeel heel Nederland Holland genoemd wordt over de wereld. België komt van de naam die in het Neo-Latijn doorging voor de Nederlanden, wat op diens beurt komt van Gallia Belgica.

Die naam kreeg inderdaad de voorkeur in Franstalige kringen omdat het anders is dan Pays-Bas. Toch beslaat het beter de diversiteit die het hedendaagse Vlaamse Gewest heeft.

Het geeft België als land niet bepaald extra kracht toe. Ik ben zelfs van mening dat mensen die Nederland een warm hart toedragen in België niet per se Vlaams-nationalistisch hoeven te zijn. En ik ben ook van mening dat zich achter een Vlaams-nationalistische strohalm scharen niet per se de betrekkingen tussen Vlaanderen en Nederland bevordert. Wat dat wel doet en veel meer is gewoon Nederland als het verlengde van je eigen cultuur bekijken en dat uitdragen.
Met die laatste zin ben ik het 100% eens.
Oud 14 juni 2020, 13:22   #1584
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar heb je een punt. Ik erger er mij soms ook aan dat nogal wat Nederlanders het voortdurend over “Belgen” hebben wanneer het feitelijk over Vlamingen gaat.
Met name in de media!
Het gaat altijd over Hollanders en Belgen ,
zonder enige kennis van regionale verschillen.
In mijn kring ben ik de enige die over Vlamingen praat en ergeren doe ik niet meer.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 13:36   #1585
cato

Standaard

Citaat:

De rest is regionalistisch gekissebis zoals jij beschrijft. Hollanders die dachten dat alle Belgen hetzelfde zijn en waren in 1830 (wild om zich heen slaan) en vervolgens een loser als Van Speijck als held uitriepen. In die tijd ging het zeker ook slecht met het zelfbeeld van Nederland. Tot in de vroege 20ste eeuw was het zelfs taboe in Nederland om kritiek te hebben op die marinier en zijn 'heldendaad'. Nederland was toen een beetje vergane glorie en het nationalisme niet per se volwassener dan dat van zelfs een Vlaamse boerenpummel.

Kleingeestigheid is dan ook een Nederlandse karaktertrek. De laatste woorden van Willem van Oranje zouden dan ook de volgende geweest zijn: "Mon Dieu, ayez pitié de moi et de mon pauvre peuple” (Mijn God, heb medelijden met mij en met mijn arme volk). Waarschijnlijk bedoelde hij dat het Nederlandse volk zonder leider met zijn capaciteiten komt te staan, maar misschien ook dat hij geloofde dat het volk zich vaak laat leiden door dwaalideeën. Het overgebleven Staatse deel begon in die geschiedenis het Zuiden te vergeten en een Noord-Nederlands nationalisme te ontwikkelen.
U kent de Nederlandse geschiedenis niet en verkondigt een typisch Belgische visie.
De Opstand ,de Gouden eeuw ,de oorlogen tegen Spanje en Portugal op vier continenten ,
de oorlogen tegen Engeland getuigen niet van kleingeestigheid.
Eerder van overschatting als het gaat om rol in de wereld.

Willem van Oranje was geen koning en in de tijd van de Republiek .
Het gezag en bestuur lag bij de provincies ,de provinciale staten.
De Hollandse steden speelden een belangrijke rol als het ons de VOC gaat ,maar ook de Hanze steden kunnen we niet onderschatten.

U heeft gelijk dat na de laatste oorlog tegen in Engeland en na Napoleon met zijn continentaal stelsel ,het land bankroet was
en dat de 19e eeuw een periode is geweest van armoede , van argwaan naar de grootmachten en de neutraliteit in WOI.

Laatst gewijzigd door cato : 14 juni 2020 om 13:39.
Oud 14 juni 2020, 13:53   #1586
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Weyland / Cato.... Dames? En garde:
Sacochen klaar op 6 passen afstand. ...NU!
Oud 14 juni 2020, 15:55   #1587
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
U kent de Nederlandse geschiedenis niet en verkondigt een typisch Belgische visie.
De Opstand ,de Gouden eeuw ,de oorlogen tegen Spanje en Portugal op vier continenten ,
de oorlogen tegen Engeland getuigen niet van kleingeestigheid.
Eerder van overschatting als het gaat om rol in de wereld.
De Republiek was een grootmacht van diens tijd gedurende midden zeventiende eeuw. Wel is het zo dat ten tijden van de Opstand, zeker in het begin de lokale bevolking niet echt zich als één man achter de Habsburgers schaarde in onze contreien. Voorts was het ook geen simpele strijd van louter katholiek versus protestant. Het was een Nederlandse Opstand boven alles.

Tijdens de Belgische Revolutie was ook verre van iedereen blij met een afscheiding overigens, die wat mij betreft afgedwongen werd door een Franstalige elite en bevorderd door Frankrijk en Engeland. De rest is gewoon gepeupel dat meeging want in het grote plaatje beslist het gewone volk bitter weinig.

Het is gemakkelijk te zeggen: "Jullie Belgen hebben er zelf voor gekozen." nadat de separatisten winnen na de steun van twee grootmachten te genieten.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2020 om 16:04.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 15:56   #1588
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Weyland / Cato.... Dames? En garde:
Sacochen klaar op 6 passen afstand. ...NU!
Er is niet eens een ruzie. Ik snap je soms niet met je willekeurige onzin.

Trouwens, Brel is een zwaar overschatte zanger en was niet bijster intelligent. Een echte domme Belg was hij, die zelfs zijn eigen land niet kende. Het type Belg dat de Fransman Baudelaire omschreef in zijn Pauvre Belgique, maar eentje die wel goed Frans spreekt (het kan haast niet anders als je dronken West-Vlaamse vader je in die taal opvoedt).

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2020 om 16:16.
Oud 14 juni 2020, 17:31   #1589
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Er is niet eens een ruzie. Ik snap je soms niet met je willekeurige onzin.

Trouwens, Brel is een zwaar overschatte zanger en was niet bijster intelligent. Een echte domme Belg was hij, die zelfs zijn eigen land niet kende. Het type Belg dat de Fransman Baudelaire omschreef in zijn Pauvre Belgique, maar eentje die wel goed Frans spreekt (het kan haast niet anders als je dronken West-Vlaamse vader je in die taal opvoedt).
Marc Almond, Joan Baez, Frank Boeijen, Hans De Booij, David Bowie, Sam Cooke, John Denver, Celine Dion, Raymond Van het Groenwoud, Tom Jones, Cindy Lauper, Paul De Leeuw, Liesbeth List, Nirvana, Ramses Shaffy, Nina Simone, Frank SInatra, Sting, Herman Van Veen, …

Allemaal overschatte zangers die Brel gecoverd hebben ...
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 17:37   #1590
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Marc Almond, Joan Baez, Frank Boeijen, Hans De Booij, David Bowie, Sam Cooke, John Denver, Celine Dion, Raymond Van het Groenwoud, Tom Jones, Cindy Lauper, Paul De Leeuw, Liesbeth List, Nirvana, Ramses Shaffy, Nina Simone, Frank SInatra, Sting, Herman Van Veen, …

Allemaal overschatte zangers die Brel gecoverd hebben ...
Mooie lijst. Maar hij is toch de Belgische strohalm waaraan men zich vastklampt. Eénoog in het land der blinden. Hij heeft goede werken, maar de helft is oubollig en zijn uitspraken in interviews doen hem nog steeds typisch dom-Belgisch overkomen.

Noir Désir heeft hem ook gecoverd, met Ces gens-la (met een accent grave). Bertrand Cantat, de man die zijn vrouw vermoord heeft, maar ook een goed artiest.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2020 om 17:42.
Oud 14 juni 2020, 17:41   #1591
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Mooie lijst. Maar hij is toch de Belgische strohalm waaraan men zich vastklampt. Eénoog in het land der blinden. Hij heeft goede werken, maar de helft is oubollig en zijn uitspraken in interviews doen hem nogal typisch dom-Belgisch overkomen.

Noir Désir heeft hem ook gecoverd, met Ces gens-la (met een accent grave). De man die zijn vrouw vermoord heeft, maar ook een goed artiest.
De strohalm is al lang geknakt, Brel is namelijk al een tijdje dood, maar men blijft hem internationaal eren door hem te coveren en niet door de minste.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 17:44   #1592
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De strohalm is al lang geknakt, Brel is namelijk al een tijdje dood, maar men blijft hem internationaal eren door hem te coveren en niet door de minste.
Dat is een prestige-argument natuurlijk. Ik kan zelfs bij wijlen en tijden nummers van hem smaken en ken veel van zijn oeuvre. Toch zijn er momenten dat ik genoeg van hem krijg. En zijn interviews vind ik niks.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 juni 2020 om 17:45.
Oud 14 juni 2020, 20:42   #1593
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet niet dat nog vele Belgen denken dat ze in hun geschiedenis 15 jaar vreselijk onderdrukt zijn door Willem I en de Hollanders .
Ze raken dit trauma nooit meer kwijt.
Die korte periode heeft er wel voor gezorgd dat er een kleine taalminnende groep is ontstaan die een heel mechanisme in gang heeft weten te zetten. Was de Franse tijd naadloos overgegaan in een Belgische, dan was het Nederlands hoogstwaarschijnlijk uit Vlaanderen verdwenen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 20:48   #1594
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlanders weten dat Belgen eerst voor Spanje en de paus hebben gekozen rond 1600 en later voor Frankrijk in 1830 en
daarom niet passen bij de geschiedenis van de Nederlandse staat.
Belgen? In de Spaanse tijd bestonden er geen Belgen in de huidige betekenis van het woord. Wel inwoners van de Nederlanden. En die inwoners - of beter: de heersende elite - was het onder elkaar verre van eens. Naast een enorm verdeeld Brabant, kozen hoofdzakelijk de Romaanstalige gebieden voor Spanje en gingen met elkaar de Unie van Atrecht aan. In het Dietstalig gedeelte ging de voorkeur overduidelijk naar de Unie van Utrecht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 20:51   #1595
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die korte periode heeft er wel voor gezorgd dat er een kleine taalminnende groep is ontstaan die een heel mechanisme in gang heeft weten te zetten. Was de Franse tijd naadloos overgegaan in een Belgische, dan was het Nederlands hoogstwaarschijnlijk uit Vlaanderen verdwenen.
Daar ben ik ook van overtuigd. Overigens de franstalige herrieschoppers uit 1830 gaven duidelijk blijk van hun heimwee naar de periode van de Franse bezetting (1792-1815)
Oud 15 juni 2020, 09:13   #1596
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar ben ik ook van overtuigd. Overigens de franstalige herrieschoppers uit 1830 gaven duidelijk blijk van hun heimwee naar de periode van de Franse bezetting (1792-1815)
En door diezelfde "franstalige herrieschoppers" worden jullie inmiddels al zo'n190 jaar gegijzeld.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 09:20   #1597
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een prestige-argument natuurlijk. Ik kan zelfs bij wijlen en tijden nummers van hem smaken en ken veel van zijn oeuvre. Toch zijn er momenten dat ik genoeg van hem krijg. En zijn interviews vind ik niks.
Dat kan ik goed begrijpen!
En neen, hij had niet de pretentie de reïncarnatie van Guido Gezelle te zijn. Noch de voorloper van de latere Christopher Hitchens, wanneer het 'religiositeit' betreft...
Oud 15 juni 2020, 09:23   #1598
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
En door diezelfde "franstalige herrieschoppers" worden jullie inmiddels al zo'n190 jaar gegijzeld.
We leven nu in een tijd van bewustwording van slavernij en beeldenstorm.
In België komt alles wat later op gang.
Leopold II heeft zijn langste tijd gehad.
Oud 15 juni 2020, 09:27   #1599
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We leven nu in een tijd van bewustwording van slavernij en beeldenstorm.
In België komt alles wat later op gang.
Leopold II heeft zijn langste tijd gehad.
Moeten de Vlonderaars nu terug echt bang worden van een of andere Calvinistische beeldenstorm, komende van de Calviban uit Ollandistan?
Oud 15 juni 2020, 09:38   #1600
cato

Standaard

Citaat:
Moeten de Vlonderaars nu terug echt bang worden van een of andere Calvinistische beeldenstorm, komende van de Calviban uit Ollandistan?
Vroeger waren de Vlamingen niet bang voor opstand en beeldenstorm.
De opstand begon in de Westhoek en in grote getallen kwamen de Vlaamse anabaptisten naar Waterland en Friesland.
Tot in de 18e eeuw werden de doopsgezinden in de Rijp nog de Komen-jannen genoemd.
Nog steeds heeft het dialect in Waterland, klanken die overeenkomen met de Westhoek.
Voor de Rijp heeft het komen van de Vlamingen en de rijke reders uit Amsterdam
wel ernstige gevolgen gehad , want ze moesten stoppen met de walvisvaart ,
(door de Beemster.)
Een zware tijd voor de liefhebbers van vis

https://nl.wikipedia.org/wiki/Anabaptisme
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be