Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2011, 18:50   #16501
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
als u goed had gelezen had u gezien dat het over vooroordelen door en over beide gaat.
Vooroordelen zijn vaaak gebaseerd op beperkte selectieve ervaringen en niet echt wetenschappelijk.
Ik weet niet of er ooit wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan naar vooroordelen.
Maar ja, dan zijn het ook geen vooroordelen meer, maar is het wetenschap.
Oud 19 oktober 2011, 19:16   #16502
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waar en wanneer was dat ?

Was het niet meer 15 jaar gedwongen onder de sloef liggen ?

Is die 15 jaar voor u voldoende om 1 volk te worden genoemd ?
Nee, die 15 jaar tel ik niet mee, sinds 1585 zijn wij eigelijk al uit elkaar, val van Antwerpen. Die 15 jaar van "koning" Willem I is flauwekul geweest.
Koning Willem I was gewoon een zogenaamd verlicht potentaat, zowel Belgen als Nederlanders hebben daaronder geleden.

Nu wonen er zowel in Nederland als België Vlamingen, Brabanders en Limburgers. Aan Nederlandse of ook wel Belgische (jawel Belgische!) context van destijds is in die periode (16e eeuw) een einde gekomen.
Nederlanders mogen zich conform de historie zichzelf ook Belgen noemen.
En dat laatste is een historisch feit.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 oktober 2011 om 19:43.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 19:33   #16503
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Wijlen Hugo Claus, die toch regelmatig met Hollanders te maken had en ook veel gelezen werd door Nederlanders, zei het volgende over de Nederlanders:

"De Hollandse (sic) gelijkhebberij kan me mateloos irriteren. Bij de Vlamingen krijg ik dan weer krampen omdat als je ze de weg vraagt ze nog steeds een half uur nodig hebben om tot de conclusie te komen dat ze het ook niet weten. Maar nog ergerlijker vind ik de gierigheid der Nederlanders. Er komen hier in Gent wel eens Nederlandse vrienden langs en die moeten dan per se naar New York, Parijs of Rome telefoneren. Zelfs in dat soort simpele dingen laten ze zich kennen. Ik moet ook glimlachen als ik weer eens hoor hoe corrupt die rare Belgen toch zijn. Terwijl ene Bernhard toch ook niet voor niets heeft geleefd." Wie zei in deze draad ook alweer iets over vooroordelen tegenover de Hollanders?
Awel sè, 't is toch wel wrééd spytigh dat wijlen Hugo Claus vergeten was dat 'ene Bernhard' géén Ollander was, maar een Mof.

Nu, van Moffen krijgen die goeie ouwe Belges ook al krampen, da's dan wél weer waar.

Van wie (of wa) krijgen die goeie ouwe Belges eigenlijk géén krampen?

Zelfs zichzélf - en elkáár - kunnen ze amper rieken, de dutskes:

(*in koor*: "Sale Flamand! Stoeme Walekop!")

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 19 oktober 2011 om 19:33.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 19:40   #16504
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Awel sè, 't is toch wel wrééd spytigh dat wijlen Hugo Claus vergeten was dat 'ene Bernhard' géén Ollander was, maar een Mof.

Nu, van Moffen krijgen die goeie ouwe Belges ook al krampen, da's dan wél weer waar.

Van wie (of wa) krijgen die goeie ouwe Belges eigenlijk géén krampen?

Zelfs zichzélf - en elkáár - kunnen ze amper rieken, de dutskes:

(*in koor*: "Sale Flamand! Stoeme Walekop!")
Jeetje, dat klinkt zó pamflettistisch...
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 07:43   #16505
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Op die dag, 1 februari 2009 te Hoogerheide, begon de Nederlander te ontwaken en de ware aard van de Belg te leren kennen toen bij die laatste het masker afviel. Die datum zal ook in de schoolboeken van het onderwijs in Nederlands vermeld worden nadat die muur er eindelijk gekomen zal zijn. Het was na die datum dat er op rooskleurige romantische beeld van 'die gulle goedlachse boergondeling', die men in Nederland had en nog steeds heeft, barsten begonnen te ontstaan.
Foebal en koers zijn sowieso twee sporten wiens supporters voor mij het onomstotelijke bewijs leveren dat de mens van de aap afstamt.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 09:44   #16506
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vertelt wartaal.
Brabanders, Vlamingen, Limburgers.
Nu verspreid over NL en VL, maar toen samen.
Maar zelfs een grens heeft de eigenheid van deze volkeren niet kunnen stuk maken. Een zelfde mentaliteit tussen inwoners van pakweg Clinge en De Klinge. Of van Zundert en Meer. Of van Tungelroy en Kinrooi.
Oud 20 oktober 2011, 09:57   #16507
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Maar zelfs een grens heeft de eigenheid van deze volkeren niet kunnen stuk maken. Een zelfde mentaliteit tussen inwoners van pakweg Clinge en De Klinge. Of van Zundert en Meer. Of van Tungelroy en Kinrooi.
Deze volbloed Brabander voelt helemaal geen verbondenheid met die van over de grens.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 11:09   #16508
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Deze volbloed Brabander voelt helemaal geen verbondenheid met die van over de grens.
De dialecten in oost Noord-Brabant zijn met elkaar verbonden met die in België aan de zelfde kant. De west Noord-Brabantse dialecten zijn meer verbonden met Zeeuwse en Hollandse dialecten. Hoe dat precies zit weet ik overigens niet. Misschien wel interessant om te bestuderen, waarom dat zo is.
Ik kan mij zo voorstellen dat dus niet alle west Noord-Brabanders iets hebben met hun Brabantse "counterparts" in België, maar meer op zichzelf staan of meer gericht zijn op Holland en/of Zeeland. Ook wel interessant om te bestuderen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 20 oktober 2011 om 11:11.
Oud 20 oktober 2011, 11:17   #16509
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Klopt helemaal. De karnavalswagens rijden trouwens ook over en weer tussen België en Nederland nabij de grens.....
Best wel gezellig zo.
Oud 20 oktober 2011, 11:26   #16510
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nee, die 15 jaar tel ik niet mee, sinds 1585 zijn wij eigelijk al uit elkaar, val van Antwerpen. Die 15 jaar van "koning" Willem I is flauwekul geweest.
Koning Willem I was gewoon een zogenaamd verlicht potentaat, zowel Belgen als Nederlanders hebben daaronder geleden.

Nu wonen er zowel in Nederland als België Vlamingen, Brabanders en Limburgers. Aan Nederlandse of ook wel Belgische (jawel Belgische!) context van destijds is in die periode (16e eeuw) een einde gekomen.
Nederlanders mogen zich conform de historie zichzelf ook Belgen noemen.
En dat laatste is een historisch feit.
U vertelt nog steeds wartaal. Leer uw geschiedenis in plaats van als een kieken zonder kop dingen na te praten.

Uw zogezegde Verenigde Nederlanden was van korte duur en was een juridische kwestie en regeling. Karel V wilde dat de Habsburgische Nederlanden ondeelbaar werden en als één geheel konden worden geërfd. Vandaar de Pragmatieke Sanctie.

"De Pragmatieke Sanctie van 4 november 1549 was een regeling voor de erfopvolging in de Habsburgse Nederlanden, die werd uitgevaardigd door keizer Karel V. Hij bepaalde hierin dat de Zeventien Provinciën steeds als één en ondeelbaar geheel overgeërfd zouden worden".

Nu was die eenheid was geen lang leven beschoren. Deze juridische constructie van Karel V hield welgeteld stand van 1549 tot het uitbreken van de 80-jarige oorlog in 1568. Dus zegge en schrijve: 19 jaar. En daarna werden Noord en Zuid gescheiden voor een zéér lange periode.

Als we die scheiding in jaren optellen dan komen we tot een scheiding van 443 jaren!!! in 2011 (Immers 2011-1568 - uitbreken van 80-jarige oorlog- = 443 jaren gescheiden. Trekken we daar nog de korte periode van 15 jaar eenheid af onder Willem I dan komen we tot 443-15= 428 scheiding.

Dus kom niet af met uw spookje van eenheid tussen Noord en Zuid. Want die eenheid heeft nauwelijks bestaan.

Samenvatting.
Hoeveel jaren waren we dan samen? Niet veel. Het rekensommetje is vlug gemaakt.
°Onder Karel V: van 1549 tot het uitbreken van de 80-jarige oorlog in 1568. Dus zegge en schrijve: 19 jaar
°° Onder Willem I (VKN): 1815 tot 1830 . Dus 15 jaar.
°°° Totaal aantal jaren samen: 19+ 15= [color="DarkOrange"] 34 jaar.
°°°° Totaal aantal jaren gescheiden: 428 jaar.

Laatst gewijzigd door system : 20 oktober 2011 om 11:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 11:30   #16511
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U vertelt nog steeds wartaal. Leer uw geschiedenis in plaats van als een kieken zonder kop dingen na te praten.

Uw zogezegde Verenigde Nederlanden was van korte duur en was een juridische kwestie en regeling. Karel V wilde dat de Habsburgische Nederlanden ondeelbaar werden en als één geheel konden worden geërfd. Vandaar de Pragmatieke Sanctie.

"De Pragmatieke Sanctie van 4 november 1549 was een regeling voor de erfopvolging in de Habsburgse Nederlanden, die werd uitgevaardigd door keizer Karel V. Hij bepaalde hierin dat de Zeventien Provinciën steeds als één en ondeelbaar geheel overgeërfd zouden worden".

Nu was die eenheid was geen lang leven beschoren. Deze juridische constructie van Karel V hield welgeteld stand van 1549 tot het uitbreken van de 80-jarige oorlog in 1568. Dus zegge en schrijve: 19 jaar. En daarna werden Noord en Zuid gescheiden.

Als we die scheiding in jaren optellen dan komen we tot een scheiding van 443jaren!!! in 2011 (Immers 2011-1568 - uitbreken van 80-jarige oorlog- = 443 jaren gescheiden. Trekken we daar nog de korte periode van 15 jaar eenheid af onder Willem I dan komen we tot 443-15= 428 scheiding.

Dus kom niet af met uw spookje van eenheid tussen Noord en Zuid. Want die eenheid heeft nauwelijks bestaan.

Samenvatting.
Hoeveel jaren waren we dan samen? Niet veel. Het rekensommetje is vlug gemaakt.
°Onder Karel V: van 1549 tot het uitbreken van de 80-jarige oorlog in 1568. Dus zegge en schrijve: 19 jaar
°° Onder Willem I (VKN): 1815 tot 1830 . Dus 15 jaar.
°°° Totaal aantal jaren samen: 19+ 15= 34 jaar.
°°°° Totaal aantal jaren gescheiden: 428 jaar.
U moet leren lezen, ik heb het nu over de Nederlandse context en niet een eenheid in staatsrechtelijke (nationale) zin of anderszins. U vergeet trouwens ook nog de Merovingische en de Frankische tijd nog. Maar dat geeft ook niet.

Dat laatste, in staatsrechtelijke (nationale) zin, is een uitvinding van de 19e eeuw. Je kunt de eenheid van destijds misschien vergelijken met de Europese unie van nu! Misschien noemt u dit nauwelijks samenwerking, dan heb ik daar ook wel begrip voor.

Ook Nederland is eigenlijk altijd een bonte verzameling geweest van min of meer losse zelfstandige gebieden, nu de provinciën. De behoefte van de Vlamingen om deel uit te maken van iets groters heeft altijd op verzet gestuit van binnenuit. De provinciën in Nederland hebben wél de behoefte gevoeld om tot verregaande samenwerking en een echte eenheid te komen.
En dat is het verschil.

Misschien begrijpt u nu ook waarom ik het wapen voer van het graafschap Holland? Ik ken mijn geschiedenis en dat van mijn volk!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 20 oktober 2011 om 11:51.
Oud 20 oktober 2011, 11:33   #16512
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U moet leren lezen, ik heb het over de Nederlandse context en niet een eenheid in staatsrechtelijke zin of anderszins. Dat laatste is een uitvinding van de 19e eeuw.
Welke Nederlandse context. U hebt het over een eenheid, die in wezen nooit heeft bestaan. Ook taalkundig niet of zo goed als niet. Toen de Hollanders hier de plak kwamen zwaaien in 1815 verstonden de Vlamingen hen niet eens of nauwelijks.

Laatst gewijzigd door system : 20 oktober 2011 om 11:37.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 12:00   #16513
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Welke Nederlandse context. U hebt het over een eenheid, die in wezen nooit heeft bestaan. Ook taalkundig niet of zo goed als niet. Toen de Hollanders hier de plak kwamen zwaaien in 1815 verstonden de Vlamingen hen niet eens of nauwelijks.
Hetzelfde gold ook voor gebieden als Groningen of Friesland, daar werd vroeger ook geen Hollands-Nederlands gesproken maar Nedersaksisch en Fries. En onderling weet ik niet de Vlamingen elkaar ook altijd wel begrepen hebben, want toendertijd werden er daar ook verschillende dialecten gesproken.

Maar het grappige is wel dat Hollands-Nederlands ooit ontstaan is uit oost Nederfrankisch. En de Vlaamse dialecten zijn daar ook uit ontstaan. Maar talen veranderen in de loop der tijd. En zelfs in mijn nabije omgeving heb ik vandaag de dag moeite om dialecten volledig te begrijpen.

U argument is echter best wel interessant en leuk. Op grond van de dialecten alleen zou België dan net zo bonte verzameling zijn van oorspronkelijk losse elementen als Nederland. Echter is er altijd interactie tussen gebieden en zijn er ook vaak overgangsdialecten. En dat laatste is pure wetenschap.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 20 oktober 2011 om 12:07.
Oud 20 oktober 2011, 12:05   #16514
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Jeetje, dat klinkt zó pamflettistisch...
We kunnen het anders ook wel over de Nieuwe Belgen hebben, hoor.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 13:42   #16515
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Prietpraat van het meest onzuivere water. Je kent niks van de belgische geschiedenis. Willem I was een bevrijder. Na de Franse overheersing bestond Vlaanderen op cultureel en maatschappelijk gebied niet meer. Het was een Franse provincie geworden. Willem I heeft daar verandering in gebracht. Hij heeft Nederlands onderwijs een plaats gegeven, de universiteiten van Gent en Luik opgericht en de economie van zowel Vlaanderen als Wallonië bevorderd. Cockerill en de Société Genérale zijn er gekomen dank zij hem.

Gelukkig zijn er op het forum heel wat Nederlanders die historisch beter onderlegd zijn dan jij. Het Gents stadsbestuur gaat een standbeeld oprichten voor Willem I. Een eerherstel voor een groot staatsman die Vlaanderen zoveel gegeven heeft. Indien er één iemand flauwekul vertelt ben jij het wel, de man die zogezegd zijn geschiedenis kent.

Laatst gewijzigd door robert t : 20 oktober 2011 om 13:44.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 14:26   #16516
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De dialecten in oost Noord-Brabant zijn met elkaar verbonden met die in België aan de zelfde kant. De west Noord-Brabantse dialecten zijn meer verbonden met Zeeuwse en Hollandse dialecten. Hoe dat precies zit weet ik overigens niet. Misschien wel interessant om te bestuderen, waarom dat zo is.
Ik kan mij zo voorstellen dat dus niet alle west Noord-Brabanders iets hebben met hun Brabantse "counterparts" in België, maar meer op zichzelf staan of meer gericht zijn op Holland en/of Zeeland. Ook wel interessant om te bestuderen.
Waar heb je over? De West (Noord) Brabantse dialecten (het gebied ten westen van het riviertje de donge) zijn het meest verwant aan de dialecten gesproken in het Noorden van de provincie Antwerpen. Wat dat betreft is de band van het Oost- & West (Noord) Brabants met de dialecten gesproken ten zuiden van hen hetzelfde. Het verschil zit meer in de eventuele invloeden binnen Nederland (buiten elkaar), West Brabants grenst aan Zeeuwse en (Zuid) Hollandse dialecten, waar het Oost Brabants grenst aan Gelderse, Limburgse en zelfs nog een deel (Zuid) Hollandse dialecten.

@ Spinoza: dat we wat anders denken over de Zuiderburen is bekend, ook als het gaat over Brabanders die door de loop van de geschiedenis aan beide kanten van de grens terecht zijn gekomen. Toch neemt dat niet weg dat de dialecten verwant zijn, hoewel ze door de scheiding uiteen zijn gaan groeien.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 20 oktober 2011 om 14:32.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 14:29   #16517
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Foebal en koers zijn sowieso twee sporten wiens supporters voor mij het onomstotelijke bewijs leveren dat de mens van de aap afstamt.
Ook mijn schrijffouten die volgden, toevállig toen ik over dat onderwerp schreef.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 14:55   #16518
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Gelukkig zijn er op het forum heel wat Nederlanders die historisch beter onderlegd zijn dan jij. Het Gents stadsbestuur gaat een standbeeld oprichten voor Willem I. Een eerherstel voor een groot staatsman die Vlaanderen zoveel gegeven heeft. Indien er één iemand flauwekul vertelt ben jij het wel, de man die zogezegd zijn geschiedenis kent.
????
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 15:05   #16519
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De 'dialectgrens' is nergens zo sterk als tussen Zeeland en Brabant.
Oud 20 oktober 2011, 15:05   #16520
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
????
Je plaatst vraagtekens bij mijn bericht. Daar koop ik niks voor. Weerleg het dan met objectieve bewijzen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be