Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2009, 16:44   #1641
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
neen, gewoon geen TV
Met alle respect, is dat wel wijs in deze gemediatiseerde wereld?

U kunt toch ook selectief te werk gaan en de TV aanzetten wanneer u dit verkiest. Ik heb twee satelieten op mijn schotel staan. Dat impliceert nog niet dat ik veel TV kijk. Maar men dient wel op de hoogte te blijven van wat er loos is in de wereld.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:49   #1642
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Cottenjé's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Met alle respect, is dat wel wijs in deze gemediatiseerde wereld?

U kunt toch ook selectief te werk gaan en de TV aanzetten wanneer u dit verkiest. Ik heb twee satelieten op mijn schotel staan. Dat impliceert nog niet dat ik veel TV kijk. Maar men dient wel op de hoogte te blijven van wat er loos is in de wereld.
Het is voor mij een bewuste keuze, uiteraard beschik ik wel over het internet. Schotels zijn dan weer verboden in de Brugse binnenstad.
Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:53   #1643
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
Het is voor mij een bewuste keuze, uiteraard beschik ik wel over het internet. Schotels zijn dan weer verboden in de Brugse binnenstad.
Met alle respect maar zonder TV zou ik niet kunnen leven. Zoals de Franse presentator Arthur het zou zeggen, ben ik een "enfant de la télé". Ik ben daarmee gegroeid en ben nog steeds een grote TV-kijker.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:54   #1644
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Zelfs met VTM en VT4 in Wallonië zou dit niets veranderen. Walen kunnen naar de VRT in Wallonië kijken. Kijken ze naar de VRT? Nee maar ze kijken wel massaal naar TF1, France 2, enz...............en het is de logica zelf : het is hun taal, hun cultuur en ze zijn dus logisch gezien meer gefocaliseerd op Frankrijk.
Omdat U dat vindt moeten ze maar aansluiten met Frankrijk ?

Ik heb de indruk dat U geen Walen kent behalve een paar onverzettelijke Franstaligen in Brussel.

U zou wat meer uit uw kot moeten komen en eens naar Luik afzakken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:55   #1645
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect maar zonder TV zou ik niet kunnen leven. Zoals de Franse presentator Arthur het zou zeggen, ben ik een "enfant de la télé". Ik ben daarmee gegroeid en ben nog steeds een grote TV-kijker.
Ik heb jaren geen TV gehad. Maar als ge kinderen hebt, koopt ge er toch wel beter een, dat houdt ze zoet terwijl ge op internet kunt zitten zeveren
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:58   #1646
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Omdat U dat vindt moeten ze maar aansluiten met Frankrijk ?

Ik heb de indruk dat U geen Walen kent behalve een paar onverzettelijke Franstaligen in Brussel.

U zou wat meer uit uw kot moeten komen en eens naar Luik afzakken.
Heb ik dat gezegd? Een deel van mijn familie woont in Zwitserland (Franstalige kant) en ze zijn ook meer gericht op Frankrijk dan op Zwitserland, wat het culturele vlak betreft. Het heeft niets te maken met rattachisme. Feit is dat Franstalig België of Franstalig Zwitserland op de culturele vlak toch veel met Frankrijk leeft. En dat is logisch.

Laatst gewijzigd door Everytime : 13 maart 2009 om 16:59.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 17:02   #1647
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik dat gezegd? Een deel van mijn familie woont in Zwitserland (Franstalige kant) en ze zijn ook meer gericht op Frankrijk dan op Zwitserland, wat het culturele vlak betreft. Het heeft niets te maken met rattachisme. Feit is dat Franstalig België of Franstalig Zwitserland op de culturele vlak toch veel met Frankrijk leeft. En dat is logisch.
Tis maar dat alles duidelijk is hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 18:19   #1648
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Stel dat gans vlaanderen volledig verfranst is. Wie lijdt hier nu onder ? Niemand, neem ik aan. Al die verfranste vlamingen zouden dan met enige verbazing op school leren dat hun achtergrootouders nog ongeveer dezelfde taal spraken als de mensen in het noorderbuurland.
Dus, u veronderstelt dat de Vlamingen helemaal niet zouden "lijden" onder een verfransing. U zegt het niet met zoveel woorden, maar tussen de regels is het wel duidelijk te lezen, u vertrekt van het standpunt dat voor Vlamingen een verfransing een soort "upgrading" zou zijn, dat ze zich daarmee op een hoger beschavingsniveau zouden bevinden. Vanuit Grenoble, waar u gevoedt wordt door "les mamelles de notre mère, la France", kunt u daar misschien zo tegenaan kijken. Maar hier in Vlaanderen wordt dat helemáál niet meer zo ervaren. De overgrote meerderheid van de Vlamingen wil volstrekt geen afstand doen van zijn Nederlandstalige identiteit. Het is erg genoeg dat dit gebeurd is bij diegenen die in de 19e en 20e eeuw in Brussel en Wallonië hebben gevestigd. Het zich laten verfransen is volstrekt geen zegen. Vlaanderen is doodgewoon een deel van de historische Nederlanden, met wat daarbij hoort inzake taal en cultuur. La Francité zou best zijn proselitisme en imperialistische trekjes aan banden leggen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 18:34   #1649
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dus, u veronderstelt dat de Vlamingen helemaal niet zouden "lijden" onder een verfransing. U zegt het niet met zoveel woorden, maar tussen de regels is het wel duidelijk te lezen, u vertrekt van het standpunt dat voor Vlamingen een verfransing een soort "upgrading" zou zijn, dat ze zich daarmee op een hoger beschavingsniveau zouden bevinden. Vanuit Grenoble, waar u gevoedt wordt door "les mamelles de notre mère, la France", kunt u daar misschien zo tegenaan kijken. Maar hier in Vlaanderen wordt dat helemáál niet meer zo ervaren. De overgrote meerderheid van de Vlamingen wil volstrekt geen afstand doen van zijn Nederlandstalige identiteit. Het is erg genoeg dat dit gebeurd is bij diegenen die in de 19e en 20e eeuw in Brussel en Wallonië hebben gevestigd. Het zich laten verfransen is volstrekt geen zegen. Vlaanderen is doodgewoon een deel van de historische Nederlanden, met wat daarbij hoort inzake taal en cultuur. La Francité zou best zijn proselitisme en imperialistische trekjes aan banden leggen.
En wanneer gaat u dat zelfmedelijden over wat er ooit gebeurd is, ooit eens afleggen? U doet petieterig en kleinzielig aan. U had nog niet één dag in Auschwitz overleefd.
Oud 13 maart 2009, 18:47   #1650
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wanneer gaat u dat zelfmedelijden over wat er ooit gebeurd is, ooit eens afleggen? U doet petieterig en kleinzielig aan. U had nog niet één dag in Auschwitz overleefd.
U stelt de vernietiging van een taal hier gelijk aan de vernietiging van een volk, onder afgrijselijke omstandigheden. Dat is wel een serieuze overdrijving.

Maar u hebt wel een punt dat het francofone superioriteitsgevoel over andere talen, die beter de weg zouden ruimen, een vorm van fascisme is : De "elite" bepaalt wel wat het beste is voor iedereen.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 18:49   #1651
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
U stelt de vernietiging van een taal hier gelijk aan de vernietiging van een volk, onder afgrijselijke omstandigheden. Dat is wel een serieuze overdrijving.

Maar u hebt wel een punt dat het francofone superioriteitsgevoel over andere talen, die beter de weg zouden ruimen, een vorm van fascisme is : De "elite" bepaalt wel wat het beste is voor iedereen.
Welke francofone superioriteitsgevoelen? Dat was vroeger zeker zo, maar de dag van vandaag? Integendeel zou ik zou zeggen. Het zijn de Walen die nu met bekwame spoed Nederlands aan het leren zijn.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 18:50.
Oud 13 maart 2009, 19:02   #1652
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ach zo! Fier zijn over zijn eigen identiteit is dus "petieterig en kleinzielig" ? In Auschwitz waren het uitgerekend diegenen die vastbesloten waren zichzelf te blijven, die het haalden op de rest. Ik heb helemaal geen "zelfmedelijden over wat er ooit gebeurd is". Wat ooit gebeurd is helpt mij gewoon te verklaren wat ik tegenwoordig vaststel. Meer niet. U moet niet pogen mij een calimero-sentiment in de schoenen te schuiven. Dat is er gewoon niet, omdat ik op mijn Nederlandstalige identiteit als Vlaming fier ben. U blijkbaar niet, u verkiest het Belgicisme. U doet maar...
Oud 13 maart 2009, 19:21   #1653
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach zo! Fier zijn over zijn eigen identiteit is dus "petieterig en kleinzielig" ? In Auschwitz waren het uitgerekend diegenen die vastbesloten waren zichzelf te blijven, die het haalden op de rest. Ik heb helemaal geen "zelfmedelijden over wat er ooit gebeurd is". Wat ooit gebeurd is helpt mij gewoon te verklaren wat ik tegenwoordig vaststel. Meer niet. U moet niet pogen mij een calimero-sentiment in de schoenen te schuiven. Dat is er gewoon niet, omdat ik op mijn Nederlandstalige identiteit als Vlaming fier ben. U blijkbaar niet, u verkiest het Belgicisme. U doet maar...

Natuurlijk verkies ik België. Dat is voor mij een evidentie zelf. Ik wil een open blik houden op de wereld, een open visie op mensen van een andere taalgroep.En niet opgesloten zitten in een nationalistische staat die de hele tijd aan navelstaren doet zoals u. U bent misschien heel content onder uw kerktoren. En misschien wenst u ook nog AVV-VVK. Wel, u doet ook maar, edoch zonder mij dan.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 19:22.
Oud 13 maart 2009, 19:22   #1654
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus, u veronderstelt dat de Vlamingen helemaal niet zouden "lijden" onder een verfransing. U zegt het niet met zoveel woorden, maar tussen de regels is het wel duidelijk te lezen, u vertrekt van het standpunt dat voor Vlamingen een verfransing een soort "upgrading" zou zijn, dat ze zich daarmee op een hoger beschavingsniveau zouden bevinden.
Het zou geen "upgrade" zijn, gewoon een verandering. Vanwaar altijd dat minderwaardigheidscomplex ?

Blijkbaar denken eerder verfranste vlamingen niet zo vreselijk over die verfransing van hun. Ik vind dat niet goed of niet slecht. Ik wil gewoon maar zeggen dat wat verdedigd wordt, een *abstract idee* is en niet het welzijn van specifieke individuen. Maar nog meer: een verfranste *gemeente* is nog minder erg, want het gaat er nu om dat er nu *andere mensen* wonen. Die gemeentevloer zelf heeft geen zeer, he.

Citaat:
Vanuit Grenoble, waar u gevoedt wordt door "les mamelles de notre mère, la France", kunt u daar misschien zo tegenaan kijken. Maar hier in Vlaanderen wordt dat helemáál niet meer zo ervaren. De overgrote meerderheid van de Vlamingen wil volstrekt geen afstand doen van zijn Nederlandstalige identiteit.
Maar niemand vraagt hun dat, he. We hebben het over gemeenten waar er (bijna) geen meer zijn, of over mensen waarvan de ouders beslist hebben van te veranderen. Ik doe ook geen afstand van mijn Nederlandstalige identiteit, dat kan je moeilijk, he.

Ik ga niet *pleiten* voor enige verfransing, ik ben daar noch voor- noch tegenstander van. Ik beschouw dat gewoon als een socio-culturele dynamica, die nu eenmaal gebeurt.

Ik zeg alleen dat het niet specifiek een "kwaadaardig" fenomeen is dat dient "bestreden" te worden, evenmin als bijvoorbeeld de katholieke kerk op haar terugweg is, bijvoorbeeld.

Ik vind het ook niet specifiek aan te moedigen, of wat dan ook. Het is gewoon een maatschappelijk fenomeen.

Citaat:
Het is erg genoeg dat dit gebeurd is bij diegenen die in de 19e en 20e eeuw in Brussel en Wallonië hebben gevestigd. Het zich laten verfransen is volstrekt geen zegen.
Hebben die daar nu last van ? In welke mate *lijden* die daar onder ? Voor wie is dat erg ? Dat is mijn vraag.

Citaat:
Vlaanderen is doodgewoon een deel van de historische Nederlanden, met wat daarbij hoort inzake taal en cultuur.
Maar dat is heel interessant vanuit historisch oogpunt, maar wat heeft dat nu te maken met de gewoontes en keuzen van de mensen NU ?

Citaat:
La Francité zou best zijn proselitisme en imperialistische trekjes aan banden leggen.
...zegt-ie, terwijl het Angelsaksische er met de grote pollepel zonder problemen in gaat.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 19:57   #1655
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is doodgewoon een deel van de historische Nederlanden, met wat daarbij hoort inzake taal en cultuur.
Zou je het niet beter over een deel van de "voorhistorische Nederlanden" hebben ?
Maar dit neemt niet weg dat je fier mag zijn over je identiteit zoals anderen fier zijn op de hunne.
Gaat de topic hier eigenlijk niet over "welke taal op FEDERAAL niveau" ? En vind je soms niet dat je op FEDERAAL niveau het recht heb om in je eigen taal te aangesproken te worden, eender waar je woont ? Ik bedoel hiermee dat dokumenten uitgaande van de FEDERALE overheid in de taal van de bestemmeling moeten gebeuren. Mag dat volgens jou en indien niet, waarom ?
Oud 13 maart 2009, 20:05   #1656
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Natuurlijk verkies ik België. Dat is voor mij een evidentie zelf. Ik wil een open blik houden op de wereld, een open visie op mensen van een andere taalgroep.En niet opgesloten zitten in een nationalistische staat die de hele tijd aan navelstaren doet zoals u. U bent misschien heel content onder uw kerktoren. En misschien wenst u ook nog AVV-VVK. Wel, u doet ook maar, edoch zonder mij dan.
Een goeie! Alsof het alleen maar de "Belgo-Vlamingen" zijn die "een open blik houden op de wereld". Sedert wanneer werkt het francofiele Belgicisme "een open visie op mensen van een andere taalgroep" in de hand? Die indruk heb ik, en met mij vele anderen, helemaal niet. Integendeel, het is het Belgicisme dat zich uiterst conservatief en reactionair gedraagt. Wie wil dat er niets verandert in deze staat? Wie had het over "on est demandeur de rien"?
Waarom zou ik een navelstaarder zijn? Wat komt die kerktoren en dat AVV-VVK hier nu eigenlijk doen? Wat weet u eigenlijk over mij dat u toelaat tot dergelijke omschrijving te komen? U weet omtrent mij totaal niets, en toch haalt u dergelijk discours boven. Doet u dat met iedereen die niet akkoord gaat met uw achterlijke Belgicistische standpunten? Ik zou u eens willen aanraden u grondig te informeren omtrent al wie in Vlaanderen voorstander is van een grondige staatshervorming in confederalistische richting. U zult dan wel moeten tot de bevinding komen dat uw kijk op de zaken, op zijn zachtst gezegd, enige vertraging heeft opgelopen.
Oud 13 maart 2009, 20:06   #1657
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Zou je het niet beter over een deel van de "voorhistorische Nederlanden" hebben ?
Maar dit neemt niet weg dat je fier mag zijn over je identiteit zoals anderen fier zijn op de hunne.
Gaat de topic hier eigenlijk niet over "welke taal op FEDERAAL niveau" ? En vind je soms niet dat je op FEDERAAL niveau het recht heb om in je eigen taal te aangesproken te worden, eender waar je woont ? Ik bedoel hiermee dat dokumenten uitgaande van de FEDERALE overheid in de taal van de bestemmeling moeten gebeuren. Mag dat volgens jou en indien niet, waarom ?
Dat zou betekenden dat héél Belgie dus over tweetalige ambtenaren (ook op gemeentelijk vlak) zou moeten beschikken (of drietalige ambtenaren als we correct de Duitstaligen er ook bijnemen) en net dat wilden de franstaligen NIET AANVAARDEN.
U predikt dus tegen de verkeerde parochie.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 20:20   #1658
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een goeie! Alsof het alleen maar de "Belgo-Vlamingen" zijn die "een open blik houden op de wereld". Sedert wanneer werkt het francofiele Belgicisme "een open visie op mensen van een andere taalgroep" in de hand? Die indruk heb ik, en met mij vele anderen, helemaal niet. Integendeel, het is het Belgicisme dat zich uiterst conservatief en reactionair gedraagt. Wie wil dat er niets verandert in deze staat? Wie had het over "on est demandeur de rien"?
Waarom zou ik een navelstaarder zijn? Wat komt die kerktoren en dat AVV-VVK hier nu eigenlijk doen? Wat weet u eigenlijk over mij dat u toelaat tot dergelijke omschrijving te komen? U weet omtrent mij totaal niets, en toch haalt u dergelijk discours boven. Doet u dat met iedereen die niet akkoord gaat met uw achterlijke Belgicistische standpunten? Ik zou u eens willen aanraden u grondig te informeren omtrent al wie in Vlaanderen voorstander is van een grondige staatshervorming in confederalistische richting. U zult dan wel moeten tot de bevinding komen dat uw kijk op de zaken, op zijn zachtst gezegd, enige vertraging heeft opgelopen.
U weet evenmin iets over mij. Ik ben geen 'belgicist'. U loopt achter. Het bent u die nog leeft in de vorige eeuw. Helemaal niet zo verwonderlijk eigenlijk.
Oud 13 maart 2009, 20:27   #1659
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom zit Rijsel bij Frankrijk en niet bij België? waarom zit Eupen bij België en niet bij Duitsland?
Wij zitten in EEN land meet 3 regios en 3 gemeenschappen.
Regios bestaan voor een beter bestuur.
Gemeenschappen bestaan voor taal en cultuur.

Als regionale grenzen nu ver van de realiteit zijn ... moeten ze verandert worden ! Zo simpel is het.
Iets positief : een Brusselse uitbreiding betreft niet meet enkel Vlaams Brabant maar ook Waals Brabant.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 20:35   #1660
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U weet evenmin iets over mij. Ik ben geen 'belgicist'. U loopt achter. Het bent u die nog leeft in de vorige eeuw. Helemaal niet zo verwonderlijk eigenlijk.
Jij pleit voor een aanhechtig van Nederlands Limburg bij Belgie en geeft voortdurend af op Nederlanders wat in beide gevallen typisch belgicistisch is.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be