![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1641 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bedankt, Egidius. Op u kunnen we altijd rekenen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1642 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [size=7]SLAAP LEKKER VLAANDEREN ! [/size]
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1643 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is tweetaligheid dan zo een onoverkomelijk probleem? Citaat:
Je verwart hier overduidelijk bevragingen en referenda. Een democratisch referendum komt er op burgerinitiatief. De uitslag is bindend. Dat heeft niks te maken met een vrijblijvende bevraging van bovenaf. Citaat:
*Waarom zou de intelligentie van de volksvertegenwoordiger plots op magische wijze, na hun toevallige verkiezing, uitstijgen boven dat van de gemiddelde burger (i.e. ingenieur, dokter, apotheker, arbeider, bediende, prof, bedrijfsleider, manager, econoom, wetenschapper,.......)? *Het gaat niet om intelligent besturen maar vooral om te besturen op maat van de burgermeerderheid. Wie weet best wat goed is voor de burger? de miljoenen burgers zelf of de paartientallen verkozenen? *Goed besturen is een kwestie van goede beslissingen nemen. Kiezen gaat nog een stapje verder: je moet vooraf afwegen of een bepaald programma goeie beslissingen mogelijk maakt, en daar bovenop moet je afwegen of een kandidaat valabel is om die goeie beslissingen waar te maken. Als jij de burger al onbekwaam acht om een goeie van een slechte beslissing te onderscheiden, dan zou hij a fortiori onbekwaam moeten zijn om een goeie beslisser aan te duiden. Uw onterechte assumptie gaat dus nog erger op voor bekwaamheid tot het kiezen van een representatie. Uw onbekwaamheidsargument heeft trouwens een kwalijke vorgeschiedenis. Vroeger achtte men b.v. ook vrouwen onbekwaam tot stemmen, of de minder begoeden. Al die onbekwaamheidsbezwaren werden in door praktijk naar de prullenmand verwezen. Lees ook even volgende essays (onverdachte bron voor flamingant want VVB ![]() http://www.vvb.org/doorbraak/115/424 http://users.tijd.com/~tdn72767/deed...hief/surow.htm Citaat:
Democratie zal tevreden burgers tot gevolg hebben. De communautaire twisten zullen opgelost worden volgens dit meerderheids en mandateringsbeginsel. Citaat:
Dan kunnen we als burgers onze wil toch opdringen. Als waarlijk 50% der Vlamingen zich schaart achter verwerpelijke ideologieën als VB en haar light versie, dan leg ik me dar bij neer, of overweeg mij individueel te secessioneren ![]() Citaat:
Citaat:
Wanneer secessie een echt democratisch draagvlak vindt, en via referendum geuit wordt, dan moet ik me andermaal neerleggen bij wat de burgermeerderheid wenst, of ervanonder muizen. Citaat:
Dat heeft niks met burgersouvereiniteit te maken. Als referenda niet bindend zijn, dan heerst de burger niet, maar dan heerst de politieke kaste. Dan is er geen democratie maar elitocratie. Citaat:
De fout kan ook ten allen tijde door een nieuwe meerderheid rechtgezet worden. In ons geval betalen we (fors) voor de fouten van onze bestuurders zonder inspraak in het beslissingsproces. Citaat:
't IS niet omdat ik het niet graag heb, dat ik geen democratisch gedragen beslissing zou respecteren. Citaat:
Maar jullie menen het toch zoveel beter te weten wat goed is voor de burger........ Citaat:
In eendemocratie moet de burger zich bindend kunnen uitspreken over alle onderwerpen waar ook de representatie zich over uitspreekt. Daar horen geen beperkingen in thuis. Wie beperkingen oplegt, ontneemt de burger zijn souvereiniteit en consolideert de elitocratie.
![]() |
![]() |
![]() |
#1644 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De schuld ligt dus op de eerste plaats bij de PS, die vreest dat België uiteenvalt als er echte referenda komen, en in de tweede plaats bij haar treurige filialen VLD en SP-A. In elk geval is de noodzaak tot het overleven van de Belgische constructie dé reden waarom België het BROV begraven heeft. CD&V en NVA zijn anti-BROV gezind, maar zeggen dit tenminste openlijk. Het tegenhouden op federaal niveau kunnen ze zelfs niet. En als ze het BROV zouden willen invoeren in Vlaanderen (quod non), kan dat zelfs niet wegens grondwet dit en dat, en veto van de PS. Verhulst is overigens om die redenen al een paar jaar tot de conclusie gekomen dat democratie in België niet zal kunnen. Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 30 mei 2005 om 22:29. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1645 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar in een apart Vlaanderen met dezelfde anti-en on-democratische partijen aan de bak, zie ik niet meer democratisch heil hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#1646 | |
|
![]() Citaat:
De CD&V zal, meer dan nu, moeten luisteren naar wat de Vlaming wil. De politieke situatie zal in elk geval zuiverder zijn. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1647 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Baarlijke bullocks hee. Paars moet gehouden worden aan het regeerakkoord terzake. Waarom Vivant met als belangrijkste programmapunt het BROV zich zo low-profile houdt is me een raadsel. En dan uw naïeve hoop op beterschap van de CD&V in een onafhankelijke Vlaanderen, dat is té aandoenlijk voor iemand van uw kaliber.
![]() |
![]() |
![]() |
#1648 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1649 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1650 | |||||
Burgemeester
|
![]() SuperStaaf,
het is evident dat t'is eender welke vlaamse partij het beter zou doen als ze van het juk van de PS van af zijn of dat de PS een 180° bocht maakt en wat toegeefelijker is kan al een positieve invloed hebben. Stanislaus, Hoezo bekritiseer je een partij die tot nu toe politiek geen enkele macht heeft uitgevoerd. En waarom bekritiseer je niet het zogezegde cordon sanitaire dat helemaal on-democratisch is. Zijn jullie zo naïef om te denken dat..eens het Vlaams Belang mee mag regeren we terug de hitler toer opgaan? Voila, en te weten dat ik nog altijd geen VB stemmer ben. Ik hekel wel de anti demokratische opstelling van de regerende partijen. Egidius, Wallis/valais is geen uitzondering, er is een fysische taalgrens (Pfyn wald) ter hoogte van Siërre maar er is geen sprake van expansiedrift daar tussen Frans en Duitstaligen. Citaat:
Door dit onzalig te vinden vind je het blijkbaar niet erg dat België veel verder van de echte democratie afstaat dan Zwitserland.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Sergei : 31 mei 2005 om 02:38. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1651 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Ieder weldenkend mens beseft dat....." ........ zijn aanheffen om onder het mom van appel aan het algemeen gewetene, of de 'common sense' een of andere slappe stelling te poneren en te proberen of ze zonder verder argument geslikt wordt. Citaat:
Dan pas hebben de representatieve beslissingen democratische legitimiteit, tenzij er een burgerinitiatief tegen loopt.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 31 mei 2005 om 06:01. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1652 | |
|
![]() Citaat:
2/ De CD&V is geen keiharde ideologische tegenstander van het BROV zoals de NVA. Als geboren machtspartij staat ze er huiverachtig en onwennig tegenover, omdat precies zij lokaal zeer sterk staat en die macht wenst te behouden. 3/ Als de CD&V geen groot voorstander van het BROV is, dan komt dat omdat de Vlaming dat niet is. De CD&V zal nooit richting geven aan de politiek, maar proberen de Vlaamse volksaard te vertolken. Als je wil dat de CD&V terzake beterschap vertoont, zal je dus je medemens moeten kunnen overtuigen. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1653 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1654 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1655 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vind echter NIET dat franstaligen in nederlandstalig gebied het recht hebben om administratief geholpen te worden in het frans. Zo kan ik in bijvoorbeeld Luik ook niet eisen dat men mij op het stadshuis in het Nederlands te woord staat. Tweetaligheid is mooi, maar de grenzen moeten gerespecteerd worden, en het getuigt alleen maar van respect voor de andere om op zijn taalgebied die taal te spreken. Indien ik naar Wallonië zou verhuizen (zelf denk ik aan emigreren naar GH-Luxemburg) zou ook ik in de omgang Frans (of Duits) praten. Ik zou helemaal niet verwachten dat een modale Waal uit de Rue de l'église van het kleinste Waals gehucht mij prompt in het Nederlands antwoordt. Dat verwachten imperialistische franstaligen in de rand wel. Is het zo moeilijk om respect op te brengen voor de taal van een ander? Ze vragen niet om frans te spreken in Vlaanderen, ze EISEN het. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1656 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1657 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [size=7]Goedenavond [/size][size=7]Vlaanderen[/size][size=7] ! [/size][size=7]![/size] |
![]() |
![]() |
![]() |
#1658 |
|
![]() [size=7]Goede middag, Vlaanderen ! ![/size]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1659 | |||||||||||||||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.vl-nl.be/pgm_detail.php?l...0&sub=14&id=10 http://www.europeesreferendum.nl/2725 http://www.janmarijnissen.nl/weblog/...ai-in-de-fout/ Lees ook de standpuntenmatrix: http://www.verkiezingssite.be/standpunten/watch4.php Citaat:
Citaat:
De peilingen bij de bevolking daaromtrent geven jou ongelijk: Ik citeer slechts één fragmentje van de vele op http://www.directe-democratie.be/watisdd/opinie.html Citaat:
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 1 juni 2005 om 21:38. |
|||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1660 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [size=7]Slaapwel Vlaanderen ! ! [/size]