Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2006, 12:34   #1641
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Jaja. Wie heeft er nu geen 1200€ tegenwoordig?
al degenen die werken aan een zg nepstatuut in de groensector, kringloopwinkels, als strattkeerder. en zelfs een beginnend postbode heeft het niet. hoeveel is het minimumloon trouwens ? hoeveel betaal jij je polen ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2006, 12:37   #1642
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
al degenen die werken aan een zg nepstatuut in de groensector, kringloopwinkels, als strattkeerder. en zelfs een beginnend postbode heeft het niet. hoeveel is het minimumloon trouwens ? hoeveel betaal jij je polen ?
Ik betaal geen polen...nog niet maar het zou er wel eens kunnen van komen om den duur.
Mijne maat wel, die is er superblij mee. En die polen ook.

En voor al die nepstatuten ben ik ook niet gewonnen, dat mag er van mij ook weer allemaal uit.
Oud 15 april 2006, 12:38   #1643
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En die polen hebben 1200€ in een wip, duurt geen maand bij die gasten!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2006, 12:49   #1644
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En die polen hebben 1200€ in een wip, duurt geen maand bij die gasten!
Spreek jij nu over netto bedragen?
Oud 15 april 2006, 12:51   #1645
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Spreek jij nu over netto bedragen?
Ja natuurlijk. Bij polen is alles netto...zelfs als het belastbaar is. Waarom denk je dat ze hun domiciel ginder houden?
Oud 15 april 2006, 12:53   #1646
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kijk da s t zelfde als met staken he. Als je staakt dan heb je het risico dat het bedrijf sluit en dat iedereen zonder werk zit nadien. Je moet dus altijd afwegen als arbeider of het de moeite is om terug aan het werk te gaan. Is dat niet de moeite dan is het soms beter ervoor te kiezen het bedrijf kapot te staken. Hoe dan ook is dit de enige macht die de arbeiders kunnen laten gelden. het is hun enige wapen vaak tegen het grootkapitaal.

Werken baat, staken schaadt !!!!!!!!!!!!!!
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2006, 12:55   #1647

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Werken baat, staken schaadt !!!!!!!!!!!!!!
als werken niet baat dan moet staken maar schaden .
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 15 april 2006, 12:57   #1648

Standaard

Citaat:
Ik betaal geen polen...nog niet maar het zou er wel eens kunnen van komen om den duur.
Mijne maat wel, die is er superblij mee. En die polen ook.

En voor al die nepstatuten ben ik ook niet gewonnen, dat mag er van mij ook weer allemaal uit.
dus je bent het eens met die minimumlooneis van 1200 euro net ?

hoe gaan we dat afdwingen door voor minder dan dat bedrag geen werk te weigeren ? Gaan bedelen bij UNIZO ? bij de koning ? bij de paus misschien ?

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 april 2006 om 13:00.
Oud 15 april 2006, 13:03   #1649
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

hoe gaan we dat afdwingen door voor minder dan dat bedrag geen werk te weigeren ? Gaan bedelen bij UNIZO ? bij de koning ?
Laat mij eerst eens beginnen met te zeggen dat een werkgever zijn werknemers liever wat meer betaald dan eerder te weinig. Er zit daar namelijk ook een imago verhaal achter goed of slecht betaalde werknemers!

Maar de kosten swingen tegenwoordig zo de pan uit om nog iemand aan het werkt te houden (en ze spreken alweer van verhogingen) dat het om den duur niet meer leefbaar is; te vergelijken met een werkloze die niet rondkomt om den duur kan ook een bedrijf niet meer rondkomen om den duur.

En unizo is een syndicaat van de werkgevers ja. Dat heeft meer te maken de papierwinkel dan met wat anders trouwens.
Oud 15 april 2006, 14:26   #1650

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

hoe gaan we dat afdwingen door voor minder dan dat bedrag geen werk te weigeren ? Gaan bedelen bij UNIZO ? bij de koning ? bij de paus misschien ?
misschien door te koppelen aan een uurtje of twee meer te werken per week. Terug veertig uren week in plaats van achtendertig voor een fulltime.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2006, 14:59   #1651

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katy Bekijk bericht
Wat betreft de knelpuntberoepen, klopt die lijst? Alles wat met de bouw te maken heeft en verpleegkundige zal wel kloppen. Zijn er tekort opvoeders en chauffeurs. En wevers, bij mijn weten is er niet veel textiel meer in België. Die gaan toch allemaal naar de lage-loonlanden. Ik vraag me ook af of het zin heeft om zich te laten omscholen , ik zou het wel zien zitten . Volgens mij zouden er wel meer opleidingsmogelijkheden moeten komen.
En Polen die hier komen werken, ik weet niet of dat zo een probleem is, want ze gaan toch terug naar Polen, hun familie woont immers daar. En zo leuk is ons belgenlandje ook weer niet, vooral niet voor buitenlanders. Ze zouden wel aan dezelfde voorwaarden moeten werken, dus niet onderbetaald worden.
Dat van die opvoeders kan ik wel op antwoorden, ik doe namelijk dikwijls de sollicitaties indien iemand nodig is op het werk. Het is inderdaad zo dat het steeds moeilijker is om een gepast kandidaat te vinden die nog wil werken als opvoeder. De onregelmatige uurrooster en de problematiek van de jongeren zijn daar de voornaamste oorzaak van. Maar toch wil ik er bij vermelden dat de eisen die worden gesteld aan nieuwe mensen immens veel hoger liggen dan pakweg vijftien jaar terug. Dit is eigenlijk, hoe ironisch het ook klinkt, een beetje het gevolg van de witte woede en van de opwaardering van het beroep.
Twintig jaar terug kon iemand nog aan de slag die niet echt voor opvoeder had gestudeerd. Vandaag de dag kan dat in theorie ook nog (lager middelbaar is voldoende, al worden die niet veel betaald) maar de praktijk eist minstens hoger middelbaar, liefst hoger onderwijs. Waar vroeger misschien iets te weinig kwaliteit werd gevraagd wordt de dag van vandaag hoge eisen gesteld. Dit, mede met die onregelmatige uurroosters maakt er een knelpuntberoep van. Ook de ongelijkheden met het onderwijs zijn momenteel nog bijlange niet weggewerkt. Iemand met een pedagogisch diploma zal dus eerder uitkijken naar een plaats als regent of licentiaat waar de voordelen dan toch nog veel groter zijn (die mensen zijn statutair ook veel beter beschermd, zeker nadat ze een vaste benoeming hebben gekregen).
Oud 15 april 2006, 15:53   #1652
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Karma,wanneer gaan we het nu eens hebben over de knelpuntberoepen hé? Geef jij nu eens aan wat nu juist volgens U een knelpuntberoep is! Geef ook eens aan welke de oorzaken zijn dat er knelpuntberoepen bestaan . Gelieve dit in verstaanbare taal te doen. Dank U karma

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 15 april 2006 om 15:57.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2006, 16:17   #1653
katy
Vreemdeling

katy's schermafbeelding

Standaard

Met 39 jaar een opleiding volgen voor opvoedster, dus 3 jaar leren, met 42 jaar solliciteren, zou men dan enige kans maken om werk te vinden of is men dan sowieso te oud?
Oud 15 april 2006, 18:36   #1654

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met 39 jaar een opleiding volgen voor opvoedster, dus 3 jaar leren, met 42 jaar solliciteren, zou men dan enige kans maken om werk te vinden of is men dan sowieso te oud?
bij ons op het werk is men in ieder geval op die leeftijd nog niet te oud. Er zijn collega's bij ons die er pas bijgekomen zijn op hun 53e of 54e. Zover ik de andere instellingen ken, worden daar ook wel oudere werknemers aangenomen.

Laatst gewijzigd door Karma : 15 april 2006 om 18:46.
Oud 15 april 2006, 18:46   #1655

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Karma,wanneer gaan we het nu eens hebben over de knelpuntberoepen hé? Geef jij nu eens aan wat nu juist volgens U een knelpuntberoep is! Geef ook eens aan welke de oorzaken zijn dat er knelpuntberoepen bestaan . Gelieve dit in verstaanbare taal te doen. Dank U karma
Een knelpuntberoep is: als bijvoorbeeld 100 bakkers elk een bakkersgast zoeken en er zijn maar 50 kandidaten om die job in te vullen dan blijven er sowiezo 50 plaatsen niet ingevuld.
Oorzaken kunnen zijn: te weinig betaald, te moeilijk, te hoog diploma of teveel scholing, te onzekere toekomstperspectieven om nog bij te scholen (voorbeeld stiksters), geen gepaste opleiding (we hadden het al ergens over natuursteenbewerkers of zo), onpopulaire arbeidsvoorwaarden (vb: weekendwerk), ongemotiveerdheid omdat het verschil met de dop te klein is, ongezond (chemische reiniging), ... en meer van die zaken.
Deze draad was eigenlijk bedoeld om op zoek te gaan naar de oorzaken (en dus ook de gevolgen) maar ik vrees dat degenen die er zich in het begin zo constructief hebben achtergezet, ondertussen hebben afgehaakt. Waarom moet ik geen tekeninkske bij maken.
Oud 15 april 2006, 18:51   #1656
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Een knelpuntberoep is: als bijvoorbeeld 100 bakkers elk een bakkersgast zoeken en er zijn maar 50 kandidaten om die job in te vullen dan blijven er sowiezo 50 plaatsen niet ingevuld.
Oorzaken kunnen zijn: te weinig betaald, te moeilijk, te hoog diploma of teveel scholing, te onzekere toekomstperspectieven om nog bij te scholen (voorbeeld stiksters), geen gepaste opleiding (we hadden het al ergens over natuursteenbewerkers of zo), onpopulaire arbeidsvoorwaarden (vb: weekendwerk), ongemotiveerdheid omdat het verschil met de dop te klein is, ongezond (chemische reiniging), ... en meer van die zaken.
Deze draad was eigenlijk bedoeld om op zoek te gaan naar de oorzaken (en dus ook de gevolgen) maar ik vrees dat degenen die er zich in het begin zo constructief hebben achtergezet, ondertussen hebben afgehaakt. Waarom moet ik geen tekeninkske bij maken.
Dus de overheid draagt geen schuld als er te weinig cipiers zijn BV
Oud 15 april 2006, 19:19   #1657
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb daarnet (5 minuten geleden op zaterdag avond) een spontane sollicitatie gehad!
Echt waar, kom dat tegen
Nu het was er uit voor hij er zelf erg in had, hij moet van de vdab 3 dagen of zo een verplichte cursus gaan volgen...en dat zag hij niet zitten want straks gaven ze hem nog werk ook.
Dus probeerde hij hier eens, tot.... na de cursus wellicht.
Hij was er duidelijk niet goed van dat hij zou moeten (misschien) gaan werken.
Tja als je het niet gewoon bent natuurlijk kan dat wel wat tegenvallen.
Tussen haakjes, hij is 46 jaar en stempelt al meer dan 30 jaar. Is beginnen werken op zijn 14 en wellicht gestopt op zijn 15 of zo...om dan te stempelen.
Een echte veteraan dus!

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 april 2006 om 19:20.
Oud 15 april 2006, 19:23   #1658
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Als je nog helemaal geen ervaring hebt in die sector zal je op die leeftijd niet meer aan de bak komen.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2006, 19:23   #1659
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ps; hij heeft de papieren van de dokter al klaar. Zijne rug, zijne knie, zijne elleboog..het doet allemaal zeer.
Hopelijk hebben ze een beetje medelijden met hem en geven ze hem niet teveel in één keer.
Oud 15 april 2006, 19:25   #1660
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb daarnet (5 minuten geleden op zaterdag avond) een spontane sollicitatie gehad!
Echt waar, kom dat tegen
Nu het was er uit voor hij er zelf erg in had, hij moet van de vdab 3 dagen of zo een verplichte cursus gaan volgen...en dat zag hij niet zitten want straks gaven ze hem nog werk ook.
Dus probeerde hij hier eens, tot.... na de cursus wellicht.
Hij was er duidelijk niet goed van dat hij zou moeten (misschien) gaan werken.
Tja als je het niet gewoon bent natuurlijk kan dat wel wat tegenvallen.
Tussen haakjes, hij is 46 jaar en stempelt al meer dan 30 jaar. Is beginnen werken op zijn 14 en wellicht gestopt op zijn 15 of zo...om dan te stempelen.
Een echte veteraan dus!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be