Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2010, 11:53   #1661
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De meeste Nederlanders kennen het eerste en het zesde couplet.
Daar zou je je weleens in kunnen vergissen. Op het kennismakingskamp van mijn studentenvereniging was ik de enige van de nieuwelingen die ze allebei kende. En dat zijn dan dus de intelligente mensen die nog weleens wat van het nieuws mee krijgen. De meeste voetballersop TV staan maar wat met hun mond te bewegen en ik geloof dat het Jan Smit was die in een TV-show nog niet eens tot het einde van couplet één kwam. Dus zelfs als je de nieuwe Nederlanders buiten beschouwing laat zijn we geen natie van vlaggenzwaaiers en volksliedkenners.
Oud 28 januari 2010, 16:22   #1662
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Daar zou je je weleens in kunnen vergissen. Op het kennismakingskamp van mijn studentenvereniging was ik de enige van de nieuwelingen die ze allebei kende. En dat zijn dan dus de intelligente mensen die nog weleens wat van het nieuws mee krijgen.
De jonge generaties kennen helaas maar weinig van het Wilhelmus. Dat is waar. De jonge generaties weten over het algemeen eigenlijk helemaal niets en lijken volledig gespeend te zijn van algemene ontwikkeling. Of het nu gaat om één tot twee regels van het Wilhelmus (laat staan de ontstaansgeschiedenis en de betekenis ervan), Nederlandse taal (spelling!), poltiek, literatuur of wat dan ook; het is alles huilen met de pet op. We plukken de wrange vruchten van de in de jaren zeventig zo bejubelde, progressieve nieuwlichterij in het onderwijs.

Citaat:
De meeste voetballers op TV staan maar wat met hun mond te bewegen en ik geloof dat het Jan Smit was die in een TV-show nog niet eens tot het einde van couplet één kwam. Dus zelfs als je de nieuwe Nederlanders buiten beschouwing laat zijn we geen natie van vlaggenzwaaiers en volksliedkenners.
De Nederlandse identiteit is voor ons heel vanzelfsprekend. Voor Vlamingen is die identiteit minder vanzelfsprekend. Dat verklaart het verschil in beleving van het nationalisme (behalve bij voetbalwedstrijden en Koninginnedag dan). Een relatief jonge natie als Indonesië leunt nog erg zwaar op de ontwikkeling van nation-to-state en dat verklaart waarom Indonesische schoolkinderen 's ochtends om 8.00 uur op het schoolplein een vlaggenparade houden met het volkslied, Indonesia raya en het opdreunen van de vijfregelige staatsfilosofie, pancasila.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 16:59   #1663
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De jonge generaties kennen helaas maar weinig van het Wilhelmus. Dat is waar. De jonge generaties weten over het algemeen eigenlijk helemaal niets en lijken volledig gespeend te zijn van algemene ontwikkeling. Of het nu gaat om één tot twee regels van het Wilhelmus (laat staan de ontstaansgeschiedenis en de betekenis ervan), Nederlandse taal (spelling!), poltiek, literatuur of wat dan ook; het is alles huilen met de pet op. We plukken de wrange vruchten van de in de jaren zeventig zo bejubelde, progressieve nieuwlichterij in het onderwijs.

De Nederlandse identiteit is voor ons heel vanzelfsprekend. Voor Vlamingen is die identiteit minder vanzelfsprekend. Dat verklaart het verschil in beleving van het nationalisme (behalve bij voetbalwedstrijden en Koninginnedag dan). Een relatief jonge natie als Indonesië leunt nog erg zwaar op de ontwikkeling van nation-to-state en dat verklaart waarom Indonesische schoolkinderen 's ochtends om 8.00 uur op het schoolplein een vlaggenparade houden met het volkslied, Indonesia raya en het opdreunen van de vijfregelige staatsfilosofie, pancasila.
Al die begrippen zoals 'volksliederen' en 'nationale hymnes' zijn toch deftig op weg om anachronistisch te worden.

Op de Olympische Spelen of bij de Europese - of Wereldkampioenschappen Voetbal, of bij een Grand Slam, heeft dit nog wat betekenis, maar voor het overige is het over en uit. En dat geldt ook voor het Wilhelmus. Als deze hymnes komen nog uit de tijd van toen we ons moesten verdedigen tegen onze buurlanden. We leven nu in een Verenigd Europa met als adagium:
'Alle Menschen sind oder wirden Brüder'.

Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2010 om 17:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 17:04   #1664
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Och, nog niet zo lang geleden sloeg de huidige Belgische premier ook een mal figuur door de Marseillaise aan te heffen wanneer hem gevraagd werd de "Brabançonne" te zingen. Ik ben er nog steeds niet uit of het met opzet dan wel uit onwetendheid was.
Oud 28 januari 2010, 17:07   #1665
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och, nog niet zo lang geleden sloeg de huidige Belgische premier ook een mal figuur door de Marseillaise aan te heffen wanneer hem gevraagd werd de "Brabançonne" te zingen. Ik ben er nog steeds niet uit of het met opzet dan wel uit onwetendheid was.
Volgens mij was het met opzet, maar wel hilarisch bedoeld. Maar hij zal het geweten hebben. Ik heb zo het gevoelen dat hij dit grapje niet vlug zal herhalen.
Oud 28 januari 2010, 17:11   #1666
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik vermoed dat Leterme in zijn haast de vraag van de journalist niet goed verstond of deze geheel verkeerd interpreteerde.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 17:12   #1667
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Al die begrippen zoals 'volksliederen' en 'nationale hymnes' zijn toch deftig op weg om anachronistisch te worden.
Als ik dit hoor krijg ik toch nog altijd kippenvel. Mijne ervaring is dat ik daarmee helemaal niet allen sta.

http://www.youtube.com/watch?v=SYvxxxah_TI
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 17:18   #1668
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het geklaag over de jeugd is van alle tijden.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 17:41   #1669
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het geklaag over de jeugd is van alle tijden.
Hij die nooit heeft geklaagd, is nooit jong geweest.

Of hij is een Bodhisattva .

Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2010 om 17:41.
Oud 28 januari 2010, 18:11   #1670
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Op de Olympische Spelen of bij de Europese - of Wereldkampioenschappen Voetbal, of bij een Grand Slam, heeft dit nog wat betekenis, maar voor het overige is het over en uit. En dat geldt ook voor het Wilhelmus. Als deze hymnes komen nog uit de tijd van toen we ons moesten verdedigen tegen onze buurlanden. We leven nu in een Verenigd Europa met als adagium:
'Alle Menschen sind oder wirden Brüder'.
Bederf de pret nou niet.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 18:47   #1671
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar zou je je weleens in kunnen vergissen. Op het kennismakingskamp van mijn studentenvereniging was ik de enige van de nieuwelingen die ze allebei kende. En dat zijn dan dus de intelligente mensen die nog weleens wat van het nieuws mee krijgen. De meeste voetballersop TV staan maar wat met hun mond te bewegen en ik geloof dat het Jan Smit was die in een TV-show nog niet eens tot het einde van couplet één kwam. Dus zelfs als je de nieuwe Nederlanders buiten beschouwing laat zijn we geen natie van vlaggenzwaaiers en volksliedkenners.
In welk jaar of eeuw werd het Wilhelmus geschreven? Het was, dacht ik een geuzenlied, geschreven op een schip van de watergeuzen.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 21:13   #1672
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wauwelaer Bekijk bericht
In welk jaar of eeuw werd het Wilhelmus geschreven? Het was, dacht ik een geuzenlied, geschreven op een schip van de watergeuzen.
Is een mooi verhaal in ieder geval. Bij gebrek an de parate kennis om daarop te antwoorden (ben ook niet zo'n voksliedzinger ) houden mijn wikipedia's het op het volgende:
Citaat:
Het Nederlandse volkslied is het oudste volkslied ter wereld. Waarschijnlijk is het lied geschreven tussen 1568 en 1572, de precieze datum is onbekend, het lied is dus meer dan 400 jaar oud. Weliswaar bestaat het Japanse volkslied Kimi Ga Yo al sinds de 9de eeuw, maar dat bestond tot de 19e eeuw alleen uit tekst, wat het een gedicht maakte in plaats van een lied. Het Wilhelmus werd pas in 1932 officieel geregistreerd als volkslied, maar in vergelijking met andere landen is dit tamelijk vroeg. Er zijn landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, die helemaal geen officieel geregistreerd volkslied hebben.

Het Wilhelmus is inhoudelijk geschreven als een lied dat door Willem van Oranje gezongen zou kunnen worden (maar niet noodzakelijk door hem gezongen is). Het weerspiegelt zijn tweestrijd in de opstand in de Nederlanden. Enerzijds probeert Willem van Oranje trouw te zijn aan de Spaanse koning, anderzijds is hij boven alles trouw aan het Nederlandse volk.

De herkomst van de tekst is onbekend. Hierover bestaan verschillende theorieën. Het Wilhelmus is een geuzenlied en de meeste teksten daarvan waren anoniem, omdat op het maken van opstandige liederen destijds de doodstraf stond.

Vanaf het begin van de 17e eeuw werd het Wilhelmus toegeschreven aan Marnix van St. Aldegonde die de tekst tussen 1570 en 1572 in West-Souburg zou hebben gedicht. Hij was dichter en intimus van Prins Willem. Hij had gestudeerd bij Calvijn in Genève, en het Wilhelmus draagt daarvan de sporen.

Er is ook een theorie dat het Wilhelmus oorspronkelijk in het Duits geschreven zou zijn door vluchtelingen uit de Nederlanden, die met dit lied Duitse vorsten voor de Nederlandse zaak probeerden te winnen. Ook wordt Coornhert wel als auteur genoemd. Volgens een andere theorie is de tekst door een onbekend gebleven dichter geschreven en daarna door Marnix van St. Aldegonde bewerkt. Wat betreft de datum wordt er van uitgegaan dat de tekst geschreven is na mei 1568, omdat de tocht langs de Maas in het lied vermeld wordt, en voor april 1572, omdat de verovering van Den Briel niet bekend lijkt in het lied.
Voor de geuzen worden de volgende jaartallen genoemd:
Citaat:
De geuzen waren van afkomst zeer gemengd. De geuzenvloot bestond vooral uit verarmde adel die verbeurd verklaarde bezittingen terug wilde (zoals Arent VII van Duivenvoorde) met daarbij avonturiers, werkloze zeelui en marginale elementen, zelfs gewone misdadigers. De geuzenvloot was in de periode 1567 - 1572 het enige werkelijk effectieve machtsmiddel dat prins Willem van Oranje tegen de Spaanse koning kon inbrengen. Vooral in 1572 bleek de grote betekenis van deze geuzenvloot
Wat betreft de datering zou het dus prima kunnen. Het is in dat geval misschien wel vreemd te noemen dat er niet echt naar de geuzen of zelfs maar de zeevaart in het algemeen verwezen word. Wel was er best wat verarmde adel/gegoede burgerij aan boord te vinden, verjaagde mense die dan maar de zee op gingen, dus geletterde mensen die dit soort taal gebruikten waren er wel. Conclusie: ik zou het niet weten, maar het verhaal klinkt wel een beetje erg mooi...

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 1 februari 2010 om 21:14.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 21:27   #1673
Spinoza
Minister-President

Standaard

Toch vind ik de keuze voor het Wilhelmus als volkslied geen gelukkige. Je merkt toch dat "ben ik van Duitsen bloed" en "den Koning van Hispanje heb ik altijd geëerd" voor ongemak zorgen bij de onwetenden.
Oud 1 februari 2010, 21:29   #1674
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch vind ik de keuze voor het Wilhelmus als volkslied geen gelukkige. Je merkt toch dat "ben ik van Duitsen bloed" en "den Koning van Hispanje heb ik altijd geëerd" voor ongemak zorgen bij de onwetenden.
Niet alleen bij onwetenden. Ook bij wetenden.

Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2010 om 21:29.
Oud 1 februari 2010, 21:45   #1675
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Niet alleen bij onwetenden. Ook bij wetenden.
Oh?

Nouja, voor mij veranderde dat toen ik leerde dat het Wilhelmus is geschreven alsof Willem van Oranje zelf aan het woord is. Plus dat Duitsland toen nog niet bestond, en er dus met "van Duitsen bloed" iets anders werd bedoeld dan vandaag de dag.
Oud 1 februari 2010, 22:08   #1676
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oh?

Nouja, voor mij veranderde dat toen ik leerde dat het Wilhelmus is geschreven alsof Willem van Oranje zelf aan het woord is. Plus dat Duitsland toen nog niet bestond, en er dus met "van Duitsen bloed" iets anders werd bedoeld dan vandaag de dag.
'van pruissischen bloed' wast vroeger (denk ik)
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 22:12   #1677
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Het schijnt eerder van iets in de richting van "Dietschen bloed" te komen, Gemaans bij wijze van spreken. Zoiets...

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 1 februari 2010 om 22:13.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 22:13   #1678
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Citaat:
Duits of Diets?

In het Wilhelmus wordt "van Duitsen bloed" erg vaak vervangen door "van Dietsen bloed". Niet juist. De originele, niet gemoderniseerde versie van het Wilhelmus spreekt immers van "van Duytschen bloed" en ook de moderne versie welke we sinds 1932 gebruiken spreekt wel degelijk van "van Duitsen bloed". Volgens de semantiek welke het woord "Duits" vandaag heeft, lijkt het alsof het Wilhelmus zegt dat Willem van Oranje een Duitser is. Dillenburg ligt inderdaad in Duitsland, maar dat is niet wat het Wilhelmus bedoelt.

In het verleden was "Duits" een neutraal woord. De vele volkeren waaruit de gebieden waaruit, onder andere, Nederland en Duitsland bestonden, werden Duitse volken genoemd. Vandaag spreken we nog van Nederduitse (bijv. Nederlands) en Hoogduitse (bijv. Duits) talen.

Dat veranderde toen Pruisen ophield te bestaan en Duitsland werd. Duits was nu geen neutraal woord meer en kreeg zijn huidige betekenis. Vanzelfsprekend beschreef men het Nederlandse sinds die tijd niet meer met Duits.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 1 februari 2010 om 22:13.
Oud 1 februari 2010, 22:20   #1679
Shadowke

Standaard

altijd duits geweest dus.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 23:49   #1680
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

een beetje vergelijkbaar met de discussie in België. De Nederlanden waren ook een neutrale term, totdat één van de Nederlanden de naam Nederland kreeg en de andere Nederlanden de namen België en Luxemburg.
Toen was het geen neutrale term meer. Net zo zijn er nu lieden die waarschijnlijk vanwege dezelfde reden te vuur en te zwaard beweren dat zij 'geen Nederlands spreken, maar Vlaams'.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be