![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1661 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens harrie rijdt de trein.
Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1662 |
Parlementslid
|
![]() En staat die dan stil of beweegt die?
Dan hoor je dus niet Einstein aan te vallen omwille van principes die op het moment dat hij z'n theorieen heeft bedacht al lang vastgeankerd stonden in de algemene kennis van de natuurkunde. Dit toont trouwens alweer het niveau van jouw kennis van de natuurkunde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1663 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een trein die rijdt, die beweegt.
Citaat:
Zo had ook Zeno al een dialectiek omtrent de beweging en is het ook bij Hegel te vinden. Zou ik dat ook allemaal moeten behandelen dan wordt het teveel. Bovendien heeft Einstein de verantwoordelijkheid dat hij die ideeën van anderen heeft over genomen. Hij is er dus mede aansprakelijk voor en kan niet zijn handen in onschuld wassen. Citaat:
Dat begrip ontbreekt bij jou ten ene male. Laatst gewijzigd door harriechristus : 5 september 2012 om 10:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1664 | |
Parlementslid
|
![]() Dan spreek je jezelf tegen, want hier beweer je dat die stil staat:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1665 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan staat de trein stil ten opzichte van de zon, omdat de draaiing van de aarde wordt opgeheven. Maar ten opzichte van de aarde rijdt de trein dan nog steeds. Dus het hangt er dan vanaf welke relatie je bekijkt. Maar dat van die trein en die evenaar is niet wat Einstein bedoelt. Einstein bedoelt een gewone normale beweging van een trein door een landschap, waarbij een reiziger zou mogen zeggen dat de trein stil staat en het landschap beweegt. Dus Einstein draait de boel dan om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1666 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je geeft dus toch toe dat afhankelijk van het referentiekader de trein ofwel beweegt, ofwel stil staat. Zo ver zijn we dan al. Nu, Wat wat als ik op de zon een enorme toren bouw, die zo hoog komt dat als ik me aan de top van die constructie vast anker, ik me halverwege tussen de aarde en zon bevind, staat die trein dan stil voor mij of beweegt die? En, Als ik die constructie nu nog groter maak, zo groot dat als ik me weer aan de top van die constructie vast anker en mijn armen uitstrek ik net de trein kan aanraken, beweegt die trein dan of staat die stil voor mij? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1667 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, niet bij Einstein. Dat hebben anderen ervan gemaakt.
Citaat:
Citaat:
Bedenk je zulke constructies, dan los je ze zelf maar op. Mij gaat het gewoon om Einstein zelf, wat die zegt: namelijk dat je een rijdende trein als stilstaand mag beschouwen. Dus zo dat de aarde dan beweegt. Daarmee draait hij de boel om. Wat jij doet is gewoon van het normale totale systeem uit gaan. Citaat:
Je maakt er iets anders van, namelijk de normale relativiteit binnen een totaal systeem als grondslag. Einstein daarentegen gaat van de waarnemer uit en keert daarmede de boel om. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1668 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik denk dat je goed genoeg inziet dat eender welk antwoord je zou geven, alweer eens de tegenstrijdigheden in je gekke theorieen bloot legt, vandaar ontwijk je de vraag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1669 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Goed lezen wat ik daar al vele malen over heb gezegd. Je kan construeren wat je wilt, maar het gaat gewoon over een trein die normaal over de grond rijdt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1670 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 170 - Het ene heelal worden er vele.
Die omkering van het grote naar het kleine wordt ook gerechtvaardigd door het feit dat van de mens uit bezien de nabijheid belangrijker is dan datgene wat ver weg is. Zouden we werkelijk een objectieve kijk hebben op het heelal dan zouden we als eerste het oneindige heelal zelf zijn van daaruit naar het kleinere kijken. Dat is niet het geval, want we zijn het kleine zelf in de vorm van een veelheid van mensen en voor ons geldt het omgekeerde dat we in de eerste plaats onszelf ervaren als deel van het heelal, dan de nabijheid en dan pas wat ver weg ligt en dan pas het oneindige heelal, dat we niet eens kunnen zien, maar wel denken dat het zo moet zijn. Maar door die veelheid van waarnemers, van individuen dus, die van zichzelf uit het heelal bekijken, ontstaat er een veelheid van visies, evenveel als er waarnemers zijn. Het ene heelal wordt aldus omgevormd tot een veelheid. Die omvorming is een omdraaiing, zodat de normale objectieve volgorde van groot naar klein omgedraaid wordt van klein naar groot. En dit is de essentie van de idee van Einstein, die overigens niet door Einstein zelf is bedacht, maar al eerder door Galilei, die de waarnemer tot grondslag maakte van het omringende heelal voor wat de beweging betreft. Uit de Wikipedia: De relativiteitstheorie van Galilei gaat uit van het volgende principe: De wetten van de mechanica zijn dezelfde voor waarnemers in twee stelsels die eenparig (een beweging die geen versnelling of vertraging kent) ten opzichte van elkaar bewegen. Zulke stelsels noemt men inertiaalstelsels. Anders gezegd: het is voor diezelfde twee waarnemers onmogelijk om aan de hand van de wetten van de mechanica te bepalen wie van beiden een absolute beweging uitvoert of mogelijk stilstaat. Dit heeft als direct gevolg dat er alleen relatieve en geen absolute snelheden bestaan – vandaar de naam relativiteitsprincipe. Kortom: dit komt er op neer dat elke waarnemer zichzelf als stilstaande mag beschouwen en de ander of het andere als bewegend. Dit leidt dan tot tegenstrijdigheid omdat de ene basis van het totale heelal wordt los gelaten voor vele waarnemers. Het ene heelal wordt daardoor tot vele heelallen, namelijk de vele visies van vele waarnemers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1671 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Denk je nu echt we dat niet inzien? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1672 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij ontwijkt juist het idee van Einstein met je constructies, die gewoon uitgaan van het objectieve systeem van het heelal. Terwijl Einstein dat juist niet doet, maar van de waarnemer uit gaat. Daar zit het probleem en niet wat jij allemaal weet te bedenken. Het is weer net als met je lege mand met appelen: daar schieten we helemaal niks mee op. Je maakt iets wat heel eenvoudig is nodeloos ingewikkeld en ontvlucht daarmede de essentie van waar het werkelijk om gaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1673 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je hebt al toegegeven dat die trein op de evenaar vanop de zon gezien stil staat, hoewel die vanop de aarde duidelijk rijdt. Samen met dit gegeven zal het antwoord op mijn vraagstukje (dat echt niet nodeloos ingewikkeld is zoals je beweert) dan ook aantonen dat iemand op die trein de trein als stilstaand kan beschouwen, net zoals voor die waarnemer op de zon, omdat ze zich in hetzelfde inertiaalstelsels bevinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1674 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is namelijk helemaal niet wat Einstein bedoelt: namelijk als een trein eenvoudig over de aarde rijdt (dus niet over de evenaar of andere fantasie) dat Einstein meent dat die trein als stilstaand beschouwd mag worden. Dat is dan niet waar, want dan zou die trein de hele aarde onder zijn wielen weg moeten kunnen rijden. Heel gemakkelijk te begrijpen en wat jij en anderen ervan maken is een ander geval: namelijk uitgaande van het objectieve systeem van het heelal. Maar Einstein gaat van de waarnemer uit als vast punt, dus andersom. Lees post 170 maar eens, maar je zult dat ongetwijfeld weer niet begrijpen, net als met het feit dat oneindig een getal is en 0 juist niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1675 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meen je dat dat Einstein is, noem dan maar eens waar hij dat zo vertelt over een trein die over de evenaar rijdt. Ik heb het nooit gelezen. Citaat:
*Wat bovendien neerkomt op een relativiteit van starten en remmen, want door de snelheid van de trein in tegengestelde richting van de draaiing van de aarde komt deze ten opzichte van de zon stil te staan en is dus geremd in plaats van versneld. Daarover heb je me al eerder uitgelachen, dus kunnen we het eerst wel eens daar over hebben. Dat is dan de relativiteit van het objectieve systeem, maar dat is nergens bij Einstein te vinden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1676 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1677 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga helemaal niet af, maar ik heb echt geen zin om als een braaf hondje jou achterna te lopen in al je irrelevante fantasieën. Dat leidt helemaal nergens toe. Het heeft niks met Einstein te maken, maar is de gewone relativiteit vanuit het objectieve systeem van het heelal, en waarin versnellen en vertragen in ene samen gaan. En het voorbeeld van de trein die over de evenaar rijdt is hier voldoende. Maar daar durf je dan niet op te antwoorden omdat je wel weet dat je hier je gezicht zal verliezen. 1 - een trein die over de evenaar gaat rijden versnelt voor ons aardbewoners tot 1666 km/uur. 2 - maar vanaf de zon bezien vertraagt die trein juist tot 0 km/uur. Dus versnellen en vertragen zijn identiek. Antwoord graag, zonder om de pot te draaien. Laatst gewijzigd door harriechristus : 11 september 2012 om 09:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1678 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De trein staat nog steeds stil met of zonder toren erbij. Onzin dus. Of je zou de zon ook nog eens moeten laten draaien, wat ook inderdaad nog het geval is. Dus in die zin klopt je verhaal niet eens. Oplossing: de beweging van de trein heeft de draaiing van de aarde opgeheven door in tegenovergestelde richting te gaan rijden gelijk aan de draaisnelheid van de aarde. Het is een eenheid van twee bewegingen: draaien van de aarde en terugdraaien van de trein. Maar dat is niet wat Einstein bedoelt en daar heb je nog steeds niet op geantwoord en dat heb je dus alleen maar steeds weer ontweken. De trein van Einstein rijdt helemaal niet over de evenaar en rijdt gewoon met normale snelheid over de grond in een willekeurige richting. Volgens Einstein staat die trein stil voor de reiziger en beweegt de aarde. Daar gaat het over en niet wat jij fantaseert: dat is gemakkelijk genoeg. Dus nog steeds draai je om de pot heen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1679 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als ik nu vanop mijn toren iemand een hand geef op die trein, mag die persoon zich dan plots wel als stilstaand beschouwen gezien hij nu aan mij en mijn toren (en dus de zon) hangt? Maakt niet uit, we nemen de zon en de trein op de evenaar als voorbeeld omdat dat gemakkelijker is om in te beelden, maar je kan voor elke trein wel ergens een punt in de ruimte bedenken waar tegenover de trein relatief stil staat |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1680 | |
Parlementslid
|
![]() Alweer juist!
Citaat:
Begin je dan toch het licht te zien? Laatst gewijzigd door Rizzz : 12 september 2012 om 00:11. |
|
![]() |
![]() |