Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 februari 2010, 21:43   #1721
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dat zal wel:



dit is dus nadat een derde van de bevolking was omgekomen door honger en pest veroorzaakt door de Spaanse bezetters. Men zou om minder dankbaar zijn.

De aanvoerder, De Boisot, een Brusselaar (nota bene) heeft straatnamen naar zich vernoemd gekregen en een standbeeld in het centrum gekregen.
U laat zich veel te veel vanalles wijsmaken.

Laatst gewijzigd door system : 3 februari 2010 om 21:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 21:47   #1722
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U laat zich veel te veel vanalles wijsmaken.
gaap.

als we zo gaan beginnen praat je maar met jezelf.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 21:49   #1723
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
gaap.

als we zo gaan beginnen praat je maar met jezelf.
Kortom, de troepen van Willem van Oranje (dus ook de Watergeuzen) waren vaak precies de mensen die in uw handtekening zo treffend omschreven worden.

Dat zeggen ons de historische feiten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 21:55   #1724
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Kortom, de troepen van Willem van Oranje (dus ook de Watergeuzen) waren vaak precies de mensen die in uw handtekening zo treffend omschreven worden.

Dat zeggen ons de historische feiten.
even denken. neem een weegschaaltje in gedachten, met twee bakjes.

Vrome gelovige Spanjaarden die je stad rechtmatig voor hun Heer belegeren . Na het Bloedbad van Naarden. 6.000 burgers komen om . In het ene bakje.


in het andere bakje, bootjes met regelrechte piraten, echte ploerten . Brengen brood en haring voor de hongerige bevolking en jagen de plichtsgetrouwe Spanjaarden weg .

je mag het zeggen hoor. En anders kom je eens op 3 oktober hier in de stad kijken hoe 300.000 feestende mensen er over denken.

Succes.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 21:57   #1725
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
even denken. neem een weegschaaltje in gedachten, met twee bakjes.

Vrome gelovige Spanjaarden die je stad rechtmatig voor hun Heer belegeren . Na het Bloedbad van Naarden. 6.000 burgers komen om . In het ene bakje.


in het andere bakje, bootjes met regelrechte piraten, echte ploerten . Brengen brood en haring voor de hongerige bevolking en jagen de plichtsgetrouwe Spanjaarden weg .

je mag het zeggen hoor. En anders kom je eens op 3 oktober hier in de stad kijken hoe 300.000 feestende mensen er over denken.

Succes.
Neen neen. Versta me niet verkeerd. De Spanjaarden waren geen lievertjes. Dat lijkt me duidelijk. Maar de troepen van Willem v.Oranje waren minstens even 'vilain' ofte 'vilein'. En dat werd u vroeger niet altijd aangeleerd heb ik zo de indruk.

Laatst gewijzigd door system : 3 februari 2010 om 22:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 23:13   #1726
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard


Pffff, wanneer gaan we weer on topic?
Sinds #1660 zijn we over van alles bezig behalve over Limburg.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 07:33   #1727
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht

Pffff, wanneer gaan we weer on topic?
Sinds #1660 zijn we over van alles bezig behalve over Limburg.
Een duidelijke posting voor system. Maar wat wil je? Dit hele forum is dermate vervlakt dat er feitelijk sprake is van maar één draad waarin voor- en tegenstanders van de hereniging een schier onvermoeibare welles/nietesstrijd leveren. De draad "Een Nederlandse journalist ..." is daarvan een typisch voorbeeld.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 07:50   #1728
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Henri, ge zwanst uit de nek.
Zekers journaal nie gezien, de verdeeldheid in visie over het veiligheidsprobleem in Brussel. Vlaandren en Franstaligen hebben een totaal andere visie.

(Citaat Zeno #1)
De laatste weken en dagen is het nog maar eens pijnlijk duidelijk geworden hoe verschillend Vlamingen en Franstaligen denken over de werking van politie en justitie.

Als Vlamingen ijveren voor een wat 'hardere' aanpak, stoten ze op een njet vanuit Franstalig België. Als Vlamingen plijten voor één politiecorps in Brussel, idem dito. Resultaat: er gebeurt gewoon niks.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=134699
Ja hoor, de band is sterker dan ooit tevoren. Sorry zijt ge zo stom of wilt ge het niet zien? Ik denk het laatste.

En het gebral van Thielemans niet gehoord of willen horen?

Vlaadrs Vrij Nu !!!!
U hebt het nu over Brussel en meer specifiek over politici in het algemeen.

De politiekers hebben inderdaad een aantal punten waarover ze het niet eens zijn.

Als ik zeg Vlamingen en Walen, of Vlaanderen en Wallonië dan bedoel ik meer de mensen zelf.
Hebt U voorbeelden van Vlaams-Waalse onenigheid op burgerniveau ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 07:52   #1729
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Een duidelijke posting voor system. Maar wat wil je? Dit hele forum is dermate vervlakt dat er feitelijk sprake is van maar één draad waarin voor- en tegenstanders van de hereniging een schier onvermoeibare welles/nietesstrijd leveren. De draad "Een Nederlandse journalist ..." is daarvan een typisch voorbeeld.
Die draad stoort U wel uitermate heb ik de indruk.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 08:16   #1730
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die draad stoort U wel uitermate heb ik de indruk.
Leer lezen, Henri. Ik stoor mij aan oeverloos gezwets dat dit forum vervlakt. Doe jij hieraan mee soms?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 08:21   #1731
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Leer lezen, Henri. Ik stoor mij aan oeverloos gezwets dat dit forum vervlakt. Doe jij hieraan mee soms?
Ik ?
Hoe komt U erbij.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 12:56   #1732
wauwelaer
Lokaal Raadslid
 
wauwelaer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 april 2008
Locatie: Nuth(NL)
Berichten: 326
Standaard

[quote=Henri1;4581406]Ik ?
Hoe komt U erbij. [/QUOTE

Een goede vraag; maar wanneer kwam de kwestie met Bismarck, Koning Willem III en de Tweede kaner ter sprake over de kwestie Midden- en Zuid-Limburg omtrent de bestuurlijke kwestie van Luxemburg ? Hoe kwam de benaming van de Provincie Limburg tot stand en hoe kwam de Belgische-Kuxemburgse unie tot stand waar later ook Nederland aan deel nam met het Beneluxverdrag?
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 15:45   #1733
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Een duidelijke posting voor system. Maar wat wil je? Dit hele forum is dermate vervlakt dat er feitelijk sprake is van maar één draad waarin voor- en tegenstanders van de hereniging een schier onvermoeibare welles/nietesstrijd leveren. De draad "Een Nederlandse journalist ..." is daarvan een typisch voorbeeld.
U maakt het zich wel gemakkelijk. En bovendien komt u wat eenzijdig uit de hoek. Immers, wanneer u permanent propaganda maakt voor uw fictief grootnederland, dan doet u toch ook maar niets anders dan altijd hetzelfde herhalen. En wanneer u een politiek idee hebt, mag ik deze idee toch bestrijden zeker? En dat is dus wat ik doe. Maar dan komt u weer klagen.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2010 om 15:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 21:27   #1734
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard





Met pijn in mijn hart heb ik moeten vernemen dat de Hollanders, de Brabanders en de Limburgers ons Zeeuwen en West-Vlamingen hun taalgebruik hebben opgelegd. Hierbij wil ik graag de West-Vlamingen en de Zeeuwen oproepen en verbinden in de strijd tegen de vreemde invloeden afkomstig uit deze gebieden.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 23:17   #1735
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Met pijn in mijn hart heb ik moeten vernemen dat de Hollanders, de Brabanders en de Limburgers ons Zeeuwen en West-Vlamingen hun taalgebruik hebben opgelegd. Hierbij wil ik graag de West-Vlamingen en de Zeeuwen oproepen en verbinden in de strijd tegen de vreemde invloeden afkomstig uit deze gebieden.
SHIT ! ze hebben ons door!

*pakt koffers*
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 23:18   #1736
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.554
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht

Die kaart hierboven over huis in dialect klopt niet. in de Belgische Maaskant is huis=hoes die grenslijn moet door Belgisch Limburg lopen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 09:22   #1737
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Die kaart hierboven over huis in dialect klopt niet. in de Belgische Maaskant is huis=hoes die grenslijn moet door Belgisch Limburg lopen.
Het moet inderdaad zijn Holland en Brabant.
Limburg hoort daar niet bij.
De Nederlandse uitspraken van de klinkers zijn in de 16e eeuw veranderd in Holland en Brabant,het economisch hart van de Nederlanden met veel onderlinge mobiliteit.
In de perifere gebeiden is de uitspraak niet veranderd door de geslotenheid.

In Noord Holland boven het Noordzeekanaal, is de uitspraak HEUS ,(zoals in Frans Vlaanderen).

Laatst gewijzigd door Sidharta : 5 februari 2010 om 09:34.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 09:33   #1738
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht



Met pijn in mijn hart heb ik moeten vernemen dat de Hollanders, de Brabanders en de Limburgers ons Zeeuwen en West-Vlamingen hun taalgebruik hebben opgelegd. Hierbij wil ik graag de West-Vlamingen en de Zeeuwen oproepen en verbinden in de strijd tegen de vreemde invloeden afkomstig uit deze gebieden.
Het is wel zo ,dat de Vlamingen de "ij" en de "ei" met een Franse uitspraak uitspreken, zoals de Franse "Reine en Seine" zeggen.
Waarschijnlijk de Franse invloed.

In het Noorden van Noord Holland wordt de "ij" uitgesproken als "oi"

Laatst gewijzigd door Sidharta : 5 februari 2010 om 09:37.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 09:44   #1739
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wauwelaer Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ?
Hoe komt U erbij.
Een goede vraag; maar wanneer kwam de kwestie met Bismarck, Koning Willem III en de Tweede kaner ter sprake over de kwestie Midden- en Zuid-Limburg omtrent de bestuurlijke kwestie van Luxemburg ? Hoe kwam de benaming van de Provincie Limburg tot stand en hoe kwam de Belgische-Luxemburgse unie tot stand waar later ook Nederland aan deel nam met het Beneluxverdrag?
Limburg

In 1794 werden de Lage Landen bezet door het Franse revolutionaire leger en kwam het grootste deel van de twee huidige Limburgse provincies onder direct Frans gezag. Het gebied werd toen voor het eerst een bestuurlijke eenheid onder de naam Département de la Meuse inférieure ofwel het departement Beneden-Maas. Na de Franse tijd, bij de vorming van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, werd een deel van de huidige provincie bij Brabant gevoegd en werd het resterende deel op gezag van Willem I Limburg genoemd.

Op het Congres van Wenen in 1815 werd de grens tussen Nederland en Pruisen bepaald op een afstand van een kanonschot gemeten vanaf de rivier de Maas.

In 1830 sloot geheel Limburg, met uitzondering van Maastricht en Mook, waar Nederlandse garnizoenen waren gelegerd, zich aan bij de Belgische revolutie. De tijdelijke hoofdstad werd Hasselt. In 1831 werd in het Verdrag der XXIV artikelen, dat het definitieve grensverloop tussen Nederland en de nieuwe Belgische staat vastlegde, bepaald dat het oostelijk deel van Limburg naar Nederland zou terugkeren en tevens als hertogdom bij de Duitse Bond zou worden aangesloten, ter compensatie voor het verlies van westelijk Luxemburg. België zou ter compensatie recht krijgen op een verkeersverbinding door Nederlands-Limburg naar Duitsland, de latere IJzeren Rijn. Koning Willem I bleef zich lang tegen de Belgische afscheiding verzetten, maar aanvaardde het verdrag uiteindelijk in 1839. Sindsdien is Limburg gesplitst in een Belgisch en een Nederlands deel. Onder de bevolking ontstond in 1838 nog een protestbeweging tegen de splitsing en tegen aansluiting van oostelijk Limburg bij Nederland, maar die haalde niets uit.

Luxemburg

Nadat Napoleon in 1815 verslagen was, werd Luxemburg betwist door Nederland en Pruisen. Op het Congres van Wenen werd toen besloten tot de vorming van het groothertogdom Luxemburg met de Nederlandse koning Willem I als groothertog van Luxemburg. Bovendien werd Luxemburg lid van de Duitse Bond en kreeg het een fort dat bezet werd door Pruisische troepen. Het Congres van Wenen had ook een tweede deling van Luxemburg tot gevolg: Bitburg en omgeving werd onderdeel van de Pruisische Rijnprovincie.

Bij het Verdrag van Londen (1839), dat de officiële onafhankelijkheid van België betekende, werd Luxemburg voor de derde maal opgesplitst en verloor het meer dan de helft van zijn grondgebied aan België. Luxemburg had zich tijdens de Belgische opstand van 1830 namelijk massaal achter België geschaard, behalve de stad Luxemburg, dat nog altijd bezet werd door Pruisische troepen die loyaal bleven aan de Nederlandse koning. Het grotere Franstalige westelijke deel werd daarom samen met het voormalige Hertogdom Bouillon de Belgische provincie Luxemburg, terwijl het kleinere, overblijvende, Duitstalige, oostelijke deel in personele unie met Nederland verenigd bleef.

In 1867 leidde de Luxemburgse kwestie bijna tot een oorlog met Pruisen. De Franse keizer Napoleon III probeerde Luxemburg namelijk te kopen van de Nederlandse koning Willem III, die hierin wel wat zag. Dit viel bij de Pruisische kanselier Otto von Bismarck echter niet in goede aarde: Luxemburg, het vaderland van het Huis Luxemburg, dat vier Rooms-Duitse keizers voortgebracht heeft, mocht niet in handen van de ‘vijand’ vallen. Uit deze tijd stamt ook het motto van Luxemburg “mir wëlle bleiwe wat mir sinn” (wij willen blijven wat wij zijn), dat wil zeggen geen Duitser of Fransman worden. Bij het Verdrag van Londen (1867) werd de twist bijgelegd door Luxemburg “voor altijd neutraal” te verklaren. Daarnaast werd besloten tot de ontmanteling van het Pruisische fort. Hierdoor werd Luxemburg in feite onafhankelijk, alhoewel het land nog wel in personele unie met Nederland verenigd bleef.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 5 februari 2010 om 09:46.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 16:18   #1740
wauwelaer
Lokaal Raadslid
 
wauwelaer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 april 2008
Locatie: Nuth(NL)
Berichten: 326
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Limburg

In 1794 werden de Lage Landen bezet door het Franse revolutionaire leger en kwam het grootste deel van de twee huidige Limburgse provincies onder direct Frans gezag. Het gebied werd toen voor het eerst een bestuurlijke eenheid onder de naam Département de la Meuse inférieure ofwel het departement Beneden-Maas. Na de Franse tijd, bij de vorming van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, werd een deel van de huidige provincie bij Brabant gevoegd en werd het resterende deel op gezag van Willem I Limburg genoemd.

Op het Congres van Wenen in 1815 werd de grens tussen Nederland en Pruisen bepaald op een afstand van een kanonschot gemeten vanaf de rivier de Maas.

In 1830 sloot geheel Limburg, met uitzondering van Maastricht en Mook, waar Nederlandse garnizoenen waren gelegerd, zich aan bij de Belgische revolutie. De tijdelijke hoofdstad werd Hasselt. In 1831 werd in het Verdrag der XXIV artikelen, dat het definitieve grensverloop tussen Nederland en de nieuwe Belgische staat vastlegde, bepaald dat het oostelijk deel van Limburg naar Nederland zou terugkeren en tevens als hertogdom bij de Duitse Bond zou worden aangesloten, ter compensatie voor het verlies van westelijk Luxemburg. België zou ter compensatie recht krijgen op een verkeersverbinding door Nederlands-Limburg naar Duitsland, de latere IJzeren Rijn. Koning Willem I bleef zich lang tegen de Belgische afscheiding verzetten, maar aanvaardde het verdrag uiteindelijk in 1839. Sindsdien is Limburg gesplitst in een Belgisch en een Nederlands deel. Onder de bevolking ontstond in 1838 nog een protestbeweging tegen de splitsing en tegen aansluiting van oostelijk Limburg bij Nederland, maar die haalde niets uit.

Luxemburg

Nadat Napoleon in 1815 verslagen was, werd Luxemburg betwist door Nederland en Pruisen. Op het Congres van Wenen werd toen besloten tot de vorming van het groothertogdom Luxemburg met de Nederlandse koning Willem I als groothertog van Luxemburg. Bovendien werd Luxemburg lid van de Duitse Bond en kreeg het een fort dat bezet werd door Pruisische troepen. Het Congres van Wenen had ook een tweede deling van Luxemburg tot gevolg: Bitburg en omgeving werd onderdeel van de Pruisische Rijnprovincie.

Bij het Verdrag van Londen (1839), dat de officiële onafhankelijkheid van België betekende, werd Luxemburg voor de derde maal opgesplitst en verloor het meer dan de helft van zijn grondgebied aan België. Luxemburg had zich tijdens de Belgische opstand van 1830 namelijk massaal achter België geschaard, behalve de stad Luxemburg, dat nog altijd bezet werd door Pruisische troepen die loyaal bleven aan de Nederlandse koning. Het grotere Franstalige westelijke deel werd daarom samen met het voormalige Hertogdom Bouillon de Belgische provincie Luxemburg, terwijl het kleinere, overblijvende, Duitstalige, oostelijke deel in personele unie met Nederland verenigd bleef.

In 1867 leidde de Luxemburgse kwestie bijna tot een oorlog met Pruisen. De Franse keizer Napoleon III probeerde Luxemburg namelijk te kopen van de Nederlandse koning Willem III, die hierin wel wat zag. Dit viel bij de Pruisische kanselier Otto von Bismarck echter niet in goede aarde: Luxemburg, het vaderland van het Huis Luxemburg, dat vier Rooms-Duitse keizers voortgebracht heeft, mocht niet in handen van de ‘vijand’ vallen. Uit deze tijd stamt ook het motto van Luxemburg “mir wëlle bleiwe wat mir sinn” (wij willen blijven wat wij zijn), dat wil zeggen geen Duitser of Fransman worden. Bij het Verdrag van Londen (1867) werd de twist bijgelegd door Luxemburg “voor altijd neutraal” te verklaren. Daarnaast werd besloten tot de ontmanteling van het Pruisische fort. Hierdoor werd Luxemburg in feite onafhankelijk, alhoewel het land nog wel in personele unie met Nederland verenigd bleef.
Dat laatste klopt, want Bismarck dreigde met militair ingrijpen als Koning Willem III zou instemmen met de verkoop van Luxemburg aan Frankrijk. Toen kwaam de kwestie Noord- en Zuid-limburg weet ter sprake. Toen Limburg definitief bij Nederland kwam, stelde de regering voor of de nieuwe provincie Maastricht zout heten met Maastricht als hoofdstad of Roermond, dat meer centraal ligt.
Koning Willem III koos voor de naam Limburg omdat het culturele banden had met Belgisch Limburg en Maastricht werd de hoofdstad van de huidige provincie Limburg.
Nu na 150 jaar het chauvenisme langzaam maar zeker wegebt, zal Groot Limburg wel eens een belangrijke rol kunnen gaan spelen in de gewesten Antwerpen tot Dusseldorf en Aken.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be