Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2009, 12:06   #1761
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Gezien de belachelijk cijfers in de poll verbonden aan deze draad is het beter dat we de zaak opdoeken.

Ik stel voor dat de verantwoordelijken eerst hun huiswerk maken en terugkomen als ze echte plannen en echte oplossingen hebben.
zo een document is niet op één twee drie gemaakt hoor Henri1.
men moet rekening houden met de actualiteit, politici, wensen bevolking, ed ...
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 12:10   #1762
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gezien de belachelijk cijfers in de poll verbonden aan deze draad is het beter dat we de zaak opdoeken.

Ik stel voor dat de verantwoordelijken eerst hun huiswerk maken en terugkomen als ze echte plannen en echte oplossingen hebben.
De "verantwoordelijken" (het klinkt bijna als een verwijzing naar brandstichters of zo) komen inderdaad terug. Het document is als gevolg van de kritieken in deze draad dusdanig vaak gewijzigd, aangevuld, geamendeerd, bijgesteld en bewerkt dat er eigenlijk sprake is van een heel nieuwe visie.

Let dus op de opening van een nieuwe draad met bijbehorende enquête.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 12:16   #1763
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Let dus op de opening van een nieuwe draad met bijbehorende enquête.
ik ben zeer benieuwd naar de maatregelen die vlaamse minderheid de nodige garanties zal bieden binnen jullie nieuwe staat
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 12:31   #1764
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ik ben zeer benieuwd naar de maatregelen die vlaamse minderheid de nodige garanties zal bieden binnen jullie nieuwe staat
Ik ook.

De garanties, de sociale zekerheid.

Ze gaan ons weer een rad voor de ogen draaien dat het betaalbaar moet blijven ect... maar daar lopen we niet in.

Ik kijk constructief uit.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 12:42   #1765
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ook.

De garanties, de sociale zekerheid.

Ze gaan ons weer een rad voor de ogen draaien dat het betaalbaar moet blijven ect... maar daar lopen we niet in.

Ik kijk constructief uit.
Op blz. 5 t/m 12 staat het principe van de staatsvorming omschreven van de hand van iemand die zijn diensten aan de Unie Nederland-Vlaanderen heeft bewezen en die daarvoor univeritair is onderscheiden.

Op blz. 18 is een paragraaf opgenomen over de sociale zekerheid en dat deze betaalbaar, solidair en efficiënt zal zijn.

Let dus op de opening van de nieuwe draad. Deze week nog!
Oud 13 juli 2009, 12:44   #1766
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Duitsland kijken de mensen naar alle publieke en commerciële zenders in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Waarom zou dat hier (Nederland-Vlaanderen) niet kunnen?

Onderwerp voor het document misschien?
Omdat de Vlamingen liever naar hun VRT of VTM kijken. In Franstalig België zal men elke dag Franstaligen vinden die naar TF1, France 2, enz..................... kijken. Franstalige Belgen leven elke dag met Frankrijk. Vlamingen leven helemaal niet met Nederland. Een begrip als "Bekende Vlamingen" heeft helemaal geen equivalent in Franstalig België. Trouwens, de grote meerderheid van die zogezegde "Bekende Vlamingen" zijn maar bekend............in Vlaanderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 12:51   #1767
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Omdat de Vlamingen liever naar hun VRT of VTM kijken. In Franstalig België zal men elke dag Franstaligen vinden die naar TF1, France 2, enz..................... kijken. Franstalige Belgen leven elke dag met Frankrijk. Vlamingen leven helemaal niet met Nederland. Een begrip als "Bekende Vlamingen" heeft helemaal geen equivalent in Franstalig België. Trouwens, de grote meerderheid van die zogezegde "Bekende Vlamingen" zijn maar bekend............in Vlaanderen.
peut!
er zijn er ook veel bekend in Nederland.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 12:53   #1768
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Daarom moedigen wij de media-uitwisseling tussen Nederland en Vlaanderen aan, en wel de volgende aandachtspunten:
- doorgifte van alle publieke en commerciële omroepen op de Nederlandse en Vlaamse kabel;
- uitbreiding van BVN;
- het oprichten van een Nederlands-Vlaamse wereldomroep
- gezamenlijke journaaluitzendingen van NOS en VRT.

De BV's (Bekende Vlamingen) moeten uitdrukkelijk uitgenodigd worden om in Nederland hun bekendheid te vergroten. Het Vlaams Cultureel Centrum in de Brakke Grond in Amsterdam kan hierbij behulpzaam zijn. Een avondje Geert Hoste moet net zo leuk worden als een theatervoorstelling van Youp van 't Hek, om maar een voorbeeld te noemen.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 13 juli 2009 om 12:53.
Oud 13 juli 2009, 12:54   #1769
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op blz. 5 t/m 12 staat het principe van de staatsvorming omschreven van de hand van iemand die zijn diensten aan de Unie Nederland-Vlaanderen heeft bewezen en die daarvoor univeritair is onderscheiden.

Op blz. 18 is een paragraaf opgenomen over de sociale zekerheid en dat deze betaalbaar, solidair en efficiënt zal zijn.

Let dus op de opening van de nieuwe draad. Deze week nog!
Vergeet de uitdieping van de Schelde niet.
Ook dat is belangrijk.

-------------------------------------------------------------------------
Communicatie en internet
Het telefoonnetwerk van Nederland en Vlaanderen dient dusdanig heringericht te worden dat
de landen onder één landnummer, bijvoorbeeld 31, te bereiken zijn.
De netnummers moeten aangepast worden, net zoals de mobiele netwerken met eigen toegangscodes.
Achter alle Nederlandense websites komt de extensie „.dnl‟ van De NederLanden.

Ik zie niet in waarom ons landnummer zou moeten veranderen ?

Ook de .dnl zint me niet.
Beter zou zijn .nlbe of .benl

Laatst gewijzigd door Henri1 : 13 juli 2009 om 12:57.
Oud 13 juli 2009, 12:58   #1770
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vergeet de uitdieping van de Schelde niet.
Ook dat is belangrijk.

-------------------------------------------------------------------------
Communicatie en internet
Het telefoonnetwerk van Nederland en Vlaanderen dient dusdanig heringericht te worden dat
de landen onder één landnummer, bijvoorbeeld 31, te bereiken zijn.
De netnummers moeten aangepast worden, net zoals de mobiele netwerken met eigen toegangscodes.
Achter alle Nederlandense websites komt de extensie „.dnl‟ van De NederLanden.

Ik zie niet in waarom ons landnummer zou moeten veranderen ?

Ook de .dnl zint me niet.
Beter zou zijn .nlbe of .benl
De Westerschelde en de IJzeren Rijn zijn al voorwerp van blijvende aandacht voor de Nederlandse regering. Zij houdt hierbij rekening met de ecologische en plaatselijke belangen enerzijds en met de afspraken met Vlaanderen anderzijds.
Oud 13 juli 2009, 13:02   #1771
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
peut!
er zijn er ook veel bekend in Nederland.
Leer lezen : Ik heb gezegd dat de grote meerderheid daarvan niet bekend in Nederland is.
Oud 13 juli 2009, 13:13   #1772
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom moedigen wij de media-uitwisseling tussen Nederland en Vlaanderen aan, en wel de volgende aandachtspunten:
- doorgifte van alle publieke en commerciële omroepen op de Nederlandse en Vlaamse kabel;
- uitbreiding van BVN;
- het oprichten van een Nederlands-Vlaamse wereldomroep
- gezamenlijke journaaluitzendingen van NOS en VRT.

De BV's (Bekende Vlamingen) moeten uitdrukkelijk uitgenodigd worden om in Nederland hun bekendheid te vergroten. Het Vlaams Cultureel Centrum in de Brakke Grond in Amsterdam kan hierbij behulpzaam zijn. Een avondje Geert Hoste moet net zo leuk worden als een theatervoorstelling van Youp van 't Hek, om maar een voorbeeld te noemen.
K3 zijn bekend in Nederland maar tegelijkertijd werkt Studio 100 veel meer met Franstalig België samen dan met Nederland. In Wallonië is er ook een Plopsaland. Mega Mindy, Kabouter Plop of Samson en Gert hebben ook hun equivalenten in Franstalig België. Amika zal zeker en vast dezelfde richting volgen. OK, het is voor de kindjes met het is een publiek zoals de anderen. Het stoort misschien sommigen dat zo'n samenwerking gebeurt maar die is wel realiteit.
Oud 13 juli 2009, 13:24   #1773
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Volgens Wiki (vrij subjectief dus):
Citaat:
Overigens zal Studio 100 nog wel flink aan zijn bekendheid in Wallonië moeten werken. Voorlopig zijn enkel Lutin Plop en Bumba bekend in Wallonië. Er zijn ook K3- en Spring-souvenirs te koop in de Plopsa Shop te Coo, want 70 % van de bezoekers van Télécoo waren vroeger Vlamingen en Nederlanders.
Ik merk ook een opmars in de positievere benadering van Vlaanderen jegens Nederland trouwens.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 juli 2009 om 13:25.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 13:51   #1774
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ik zie geen enkele beschermingsmaatregel voor de Vlamingen. wel een interessant verhaal maar de essentie ontbreekt.
men doe alsof de NEderlanders en vlamingen tot hetzelfde volk behoren. da's flauwe kul natuurlijk.
voor een grondwetswijziging verwacht ik een dubbele 2/3 meerderheid (zowel vl. als hol.). voor gewone wetswijzigingen verwacht ik dubbele meerderheden zodat NEderland niet manu militari haar wil kan opdringen aan de minderheid.

Citaat:
NEderland en belgie hebben 2 fundamenteel verschillende financieringssystemen. die op 1 noemer brengen gaat niet. Vlamingen zullen niet accepteren dat ze plotsklaps hun ziektepolis zien vervier- of vijfvoudigen. NEderlanders zullen niet accepteren dat de belastingen zwaar zullen stijgen.
"we zullen het beste systeem zoeken" is holle nietszeggende politiekerpraat
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 13:55   #1775
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ik zie geen enkele beschermingsmaatregel voor de Vlamingen. wel een interessant verhaal maar de essentie ontbreekt.
men doe alsof de NEderlanders en vlamingen tot hetzelfde volk behoren. da's flauwe kul natuurlijk.
voor een grondwetswijziging verwacht ik een dubbele 2/3 meerderheid (zowel vl. als hol.). voor gewone wetswijzigingen verwacht ik dubbele meerderheden zodat NEderland niet manu militari haar wil kan opdringen aan de minderheid.

NEderland en belgie hebben 2 fundamenteel verschillende financieringssystemen. die op 1 noemer brengen gaat niet. Vlamingen zullen niet accepteren dat ze plotsklaps hun ziektepolis zien vervier- of vijfvoudigen. NEderlanders zullen niet accepteren dat de belastingen zwaar zullen stijgen.
"we zullen het beste systeem zoeken" is holle nietszeggende politiekerpraat
Ik vrees dat al die poespas hier uiteindelijk een doodgeboren kind zal opleveren.

Ik heb ook natte dromen maar dan van een wereldser karakter.

Science-Fiction, daarvoor ga ik wel eens naar de bioscoop.
Oud 13 juli 2009, 21:19   #1776
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht

Ik merk ook een opmars in de positievere benadering van Vlaanderen jegens Nederland trouwens.
Heel duidelijk, Scarabaeida. Bedankt!
Oud 13 juli 2009, 21:30   #1777
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht

Verleden jaar dan toch niet:

Citaat:
Nederland schaadt Antwerpse haven.
Trage aanpak van uitdieping Westerschelde ergert Vlaanderen

Nederland vertraagt het uitdiepen van de Westerschelde. De Vlaamse minister-president Peeters maakt zich ’grote zorgen’ over Antwerpen.
.../...

Nederland verplichtte zich al in 1839 de Westerschelde „te allen tijde” bevaarbaar te houden.

.../...

Inmiddels is het 2008 en heeft alleen Vlaanderen zijn deel van de Schelde uitgediept. Er wordt ook hard gewerkt aan verdere uitbreiding van de haven.

In Nederland heeft de Tweede Kamer vorig jaar ingestemd met de verdragen, maar nu ligt de Eerste Kamer dwars. Eerder deze week bleek dat bijna alle partijen daar moeite hebben met de gemaakte afspraken. „Dat is verontrustend”, aldus schepen Van Peel.

„Wij maken ons grote zorgen”, bevestigt de Vlaamse minister-president Kris Peeters. „De grote schepen kunnen niet meer binnenkomen en varen dus door naar Rotterdam.” Dat is altijd de Belgische angst geweest: door de toegang tot de Westerschelde af te knijpen, houdt Nederland Rotterdam uit de wind. Die haven is in alle opzichten groter, behalve als het gaat om de petrochemische industrie. Daarin is Antwerpen duidelijk nummer één. De olie komt per pijpleiding – uit Rotterdam.

Laatst gewijzigd door system : 13 juli 2009 om 21:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 09:40   #1778
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Verleden jaar dan toch niet:
Niettegenstaande de toevoeging "Verleden jaar dan toch niet", die oude koeien uit de sloot trekt, wijs ik erop dat de Westerschelde en gelijkwaardige projecten tussen Nederland en Vlaanderen een bron van blijvende aandacht zullen zijn indien Nederland en Vlaanderen een strategische alliantie vormen. De belangen van Antwerpen tellen dan even zwaar als die van Rotterdam en Amsterdam.

De Nederlandse overheid is zich thans bewust van haar verantwoordelijkheden jegens Vlaanderen en laveert in dezen tussen deze afspraken en belangen van bewoners en ecologie in.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 14 juli 2009 om 09:40.
Oud 14 juli 2009, 12:22   #1779
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Niettegenstaande de toevoeging "Verleden jaar dan toch niet", die oude koeien uit de sloot trekt, wijs ik erop dat de Westerschelde en gelijkwaardige projecten tussen Nederland en Vlaanderen een bron van blijvende aandacht zullen zijn indien Nederland en Vlaanderen een strategische alliantie vormen. De belangen van Antwerpen tellen dan even zwaar als die van Rotterdam en Amsterdam.

De Nederlandse overheid is zich thans bewust van haar verantwoordelijkheden jegens Vlaanderen en laveert in dezen tussen deze afspraken en belangen van bewoners en ecologie in.
Het probleem met de Westerschelde komt door de Zeeuwen en niet door de Hollanders.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 13:00   #1780
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland verplichtte zich al in 1839 de Westerschelde „te allen tijde” bevaarbaar te houden.
Wapperen met oude verdragen doen de Vlamingen graag. Volgens mij doet verder niemand dat, ons verdragen in het gezicht duwen uit een tijd toen Nederland nog geen democratie was. Maar dat in het IJzeren Rijn Verdrag van 1873 slechts een concessie voor 99 jaar is afgesproken, daar hoor je de Vlamingen niet over. Desondanks blijven ze op hoge toon een heropening van de IJzeren Rijn eisen.

Is "bevaarbaar houden" eigenlijk hetzelfde als eindeloos uitdiepen? In die tijd kon men toch niet weten dat de scheepvaart zo enorm zou toenemen? Je moet dat zien in de context van die tijd. Dat er ooit enorme tankers en containerschepen zouden varen kon men toen nog niet weten. Met de schepen uit die tijd is de Schelde nog steeds "te allen tijde" bevaarbaar.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be