Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 december 2008, 20:26   #161
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.406
Standaard

Kan zijn dat Nederlands verschilt van Vlaams, maar ik zie toch in ieder geval meer gelijkenissen dan met het Frans.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 23:53   #162
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Kan zijn dat Nederlands verschilt van Vlaams, maar ik zie toch in ieder geval meer gelijkenissen dan met het Frans.
Nederlands verschilt van Vlaams... dat is belgicistische taalverwarring. Vlaams en Hollands Nederlands zijn beide Nederlands, hoewel ze van elkaar verschillen. Maar binnen een taal kunnen gigantisch veel verschillen bestaan. Bijvoorbeeld Hoogduits en Beiers. Die verschillen zijn veel groter dan tussen Vlaams en Hollands, maar dat beide Duits zijn staat buiten kijf.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 14:12   #163
Goe weere
Partijlid
 
Goe weere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nederlands verschilt van Vlaams... dat is belgicistische taalverwarring. Vlaams en Hollands Nederlands zijn beide Nederlands, hoewel ze van elkaar verschillen. Maar binnen een taal kunnen gigantisch veel verschillen bestaan. Bijvoorbeeld Hoogduits en Beiers. Die verschillen zijn veel groter dan tussen Vlaams en Hollands, maar dat beide Duits zijn staat buiten kijf.
De verschillen tussen de Nederlandsen (standaardtaal, regio- en dialecten) van Nederland en Vlaanderen zijn geen probleem. Ze zijn er, en er valt mee te leven, soms zijn er communicatieve misverstanden, maar die zijn er ook tussen leeftijdsgroepen, geslachten, anderstaligen, tussen intellectuelen en gewone mensen, tussen psychologen en sociologen e.d. En daar valt allemaal overheen te komen.

Het punt is dat velen hier een geidealiseerde taaleenheid gebruiken als politiek criterium, i.e. als legitimatie voor een staatkundige eenheid. Het is geen wet van meden en perzen dat wie eenzelfde taal spreekt ook één volk moet zijn én in dezelfde staat moet leven. Oostenrijkers en Duitsers spreken Duits maar hoeven geen groot-Duitsland te vormen; het VK, de VS, Australië, Canada en nog een resem andere landen spreken Engels maar kunnen gerust aparte staten blijven. Anderzijds zijn er staten waarin verschillende taalgemeenschappen samenleven. De Ticinesen kunnen zich gerust cultureel verwant voelen met Italië en met dat land samenwerken op gebied van taal- en cultuur, maar tegelijk kiezen voor een staatkundige eenheid met Duitstalige en Franstalige kantons. Er bestaat hier geen noodzakelijke tegenspraak. De ene loyauteit hoeft de andere niet uit te sluiten.

Het probleem is de voorkeur voor een één-op-éénrelatie tussen staatkundige verbanden en taalgemeenschappen. Dat is een typevoorbeeld van een idealisering, het hanteren van een schoonheidsideaal, een esthetische preferentie die aan de werkelijkheid moet worden opgelegd, los van overweging over functionaliteit en praktisch nut.

Het probleem zijn dus niet de verschillen en gelijkenissen, maar het gebruik dat men ervan maakt. De culturele verschillen tussen Nederlandstalige en Franstalige Belgen worden voortdurend uitvergroot omdat ze moeten gelden als legitimatie voor splitsing. Een meertalig, niet-volksnationaal land als België is een per definitie verwerpelijke eenheid, en staat per definitie het bovengeschetste idealistisch schoonheidsideaal in de weg. Zie de vele uitspraken over het kunstmatige karakter van België, alsof niet iedere staat het product is van een grillig historisch verloop. De verschillen tussen Nederlandse en Belgische Nederlandstaligen worden voortdurend geminimaliseerd omdat die op hun beurt afbreuk doen aan eenheid, geen verwerpelijke eenheid dit keer, maar een gedroomde, opgehemelde en geidealiseerde eenheid.

Jammer voor de idealisten dat de werkelijkheid zo weerbarstig, asymmetrisch, grillig kortom entropisch is en zich maar moeilijk of niet een schoonheidsideaal laat aanmeten. Diezelfde werkelijkheid heeft echter wel zijn rechten.
__________________
Goe weere an de Zuid, ze smaate mee snieballe...

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)
Goe weere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 15:57   #164
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goe weere Bekijk bericht
De verschillen tussen de Nederlandsen (standaardtaal, regio- en dialecten) van Nederland en Vlaanderen zijn geen probleem. Ze zijn er, en er valt mee te leven, soms zijn er communicatieve misverstanden, maar die zijn er ook tussen leeftijdsgroepen, geslachten, anderstaligen, tussen intellectuelen en gewone mensen, tussen psychologen en sociologen e.d. En daar valt allemaal overheen te komen.

Het punt is dat velen hier een geidealiseerde taaleenheid gebruiken als politiek criterium, i.e. als legitimatie voor een staatkundige eenheid. Het is geen wet van meden en perzen dat wie eenzelfde taal spreekt ook één volk moet zijn én in dezelfde staat moet leven. Oostenrijkers en Duitsers spreken Duits maar hoeven geen groot-Duitsland te vormen; het VK, de VS, Australië, Canada en nog een resem andere landen spreken Engels maar kunnen gerust aparte staten blijven. Anderzijds zijn er staten waarin verschillende taalgemeenschappen samenleven. De Ticinesen kunnen zich gerust cultureel verwant voelen met Italië en met dat land samenwerken op gebied van taal- en cultuur, maar tegelijk kiezen voor een staatkundige eenheid met Duitstalige en Franstalige kantons. Er bestaat hier geen noodzakelijke tegenspraak. De ene loyauteit hoeft de andere niet uit te sluiten.

Het probleem is de voorkeur voor een één-op-éénrelatie tussen staatkundige verbanden en taalgemeenschappen. Dat is een typevoorbeeld van een idealisering, het hanteren van een schoonheidsideaal, een esthetische preferentie die aan de werkelijkheid moet worden opgelegd, los van overweging over functionaliteit en praktisch nut.

Het probleem zijn dus niet de verschillen en gelijkenissen, maar het gebruik dat men ervan maakt. De culturele verschillen tussen Nederlandstalige en Franstalige Belgen worden voortdurend uitvergroot omdat ze moeten gelden als legitimatie voor splitsing. Een meertalig, niet-volksnationaal land als België is een per definitie verwerpelijke eenheid, en staat per definitie het bovengeschetste idealistisch schoonheidsideaal in de weg. Zie de vele uitspraken over het kunstmatige karakter van België, alsof niet iedere staat het product is van een grillig historisch verloop. De verschillen tussen Nederlandse en Belgische Nederlandstaligen worden voortdurend geminimaliseerd omdat die op hun beurt afbreuk doen aan eenheid, geen verwerpelijke eenheid dit keer, maar een gedroomde, opgehemelde en geidealiseerde eenheid.

Jammer voor de idealisten dat de werkelijkheid zo weerbarstig, asymmetrisch, grillig kortom entropisch is en zich maar moeilijk of niet een schoonheidsideaal laat aanmeten. Diezelfde werkelijkheid heeft echter wel zijn rechten.
Het moeilijke van Vlaanderen is dat het nog niet echt zijn identiteit heeft gevormd. Zoals ik een België-deskundige op TV hoorde zeggen: ten zuiden van onze grenzen is een nieuwe natie aan het ontstaan (vroeger werd die in België onderdrukt); wij moeten daar niet blind voor zijn.

Waar hoort Vlaanderen bij? De meerderheid van de Vlamingen wil een confederatie, dus eigenlijk onafhankelijkheid met uitzondering van wat Belgisch symbolisme. Cultureel gezien (dus niet met eten; dat is in heel het zuiden beter dan in het noorden), hoort Vlaanderen bij Nederland. Daarvoor hoef je alleen maar een willekeurig Europees museum te bezoeken.

Een hereniging is alleen maar logisch, bijna alle andere staten in Europa hebben hetzelfde mee gemaakt vorige eeuw. Zoals Heinrich Heine (uit het hoofd) al opmerkte:
Citaat:
Wenn die Welt vergeht, so gehe ich nach Holland, denn dort vergeht sie erst um fünfzig Jahre später.
Als de wereld vergaat, verhuis ik naar Nederland, want daar gebeurt alles een halve eeuw later.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 16 december 2008 om 16:01.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 15:58   #165
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Er is een enorm verschil naar mijn bescheiden mening.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 16:10   #166
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Men zou dringend diverse media moeten contacteren om hun duidelijk te maken dat ze moeten op houden met die onzinnige ondertitteling.
Ze zijn ermee begonnen omdat veel mensen de VRT hebben gevraagd om te ondertitelen.

Het is ook handig voor doven.
Via Teletekst 888 is het ook mogelijk; maar als je een programma opneemt dan ben je de ondertitels kwijt. Het is best dat ze "ingebakken" zitten.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 17:40   #167
Goe weere
Partijlid
 
Goe weere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De meerderheid van de Vlamingen wil een confederatie, dus eigenlijk onafhankelijkheid met uitzondering van wat Belgisch symbolisme.
Is dat zo? Uit alle min of meer betrouwbaar demoscopisch onderzoek dat mij bekend is (geen polls van kranten onder lezers dus...) blijkt dat de meerderheid van de mensen - ook in Vlaanderen - België niet kwijt wil. Die meerderheid bestaat zelf uit verschillende categorieën: (a) mensen die meer eenheid willen, bijv. een terugkeer naar unitarisme (b) mensen die voorstander zijn van een status quo, i.e. houden zoals het is en (c) mensen die voor meer autonomie kiezen. De categorie (c) bestaat op zichzelf weer uit federalisten (met accent op deelstaten) en confederalisten.

Als wij de bovenstaande categorieën naar omvang gaan bekijken dan blijken er grote verschillen te zijn tussen de onderzoeken. Maar alle hadden ze gemeen dat de categorieën (a) en (b) samen binnen de België-behouders hoger scoren dan (c).
__________________
Goe weere an de Zuid, ze smaate mee snieballe...

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)
Goe weere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 18:35   #168
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ze zijn ermee begonnen omdat veel mensen de VRT hebben gevraagd om te ondertitelen.

Het is ook handig voor doven.
Via Teletekst 888 is het ook mogelijk; maar als je een programma opneemt dan ben je de ondertitels kwijt. Het is best dat ze "ingebakken" zitten.

Het ligt anders, het een politiek gegeven.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2009, 17:56   #169
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Ik herinner me nog mijn eerste uitstap naar Nederland, héél lang geleden, toen de dieren nog konden spreken.
Mijn vriend en ik waren aan de praat geraakt met enkele Hollandse meiden en mijn vriend vroeg: "Willen jullie ons eens trekken?"
De meiden keken zéér verbaast en stamelden dat ze ons toch maar pas kenden...
Ze waren duidelijk opgelucht toen ze begrepen dat ze met onze camera een foto van ons moesten nemen. Tja, over misverstanden gesproken.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2009, 18:07   #170
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Ik herinner me nog mijn eerste uitstap naar Nederland, héél lang geleden, toen de dieren nog konden spreken.
Mijn vriend en ik waren aan de praat geraakt met enkele Hollandse meiden en mijn vriend vroeg: "Willen jullie ons eens trekken?"
De meiden keken zéér verbaast en stamelden dat ze ons toch maar pas kenden...
Ze waren duidelijk opgelucht toen ze begrepen dat ze met onze camera een foto van ons moesten nemen. Tja, over misverstanden gesproken.


Een foto trekken? Hij had die zin op 10 andere manieren beter kunnen formuleren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 17:16   #171
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het ligt anders, het een politiek gegeven.
Daar ben ik het principieel mee eens.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 17:29   #172
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goe weere Bekijk bericht
Is dat zo? Uit alle min of meer betrouwbaar demoscopisch onderzoek dat mij bekend is (geen polls van kranten onder lezers dus...) blijkt dat de meerderheid van de mensen - ook in Vlaanderen - België niet kwijt wil. Die meerderheid bestaat zelf uit verschillende categorieën: (a) mensen die meer eenheid willen, bijv. een terugkeer naar unitarisme (b) mensen die voorstander zijn van een status quo, i.e. houden zoals het is en (c) mensen die voor meer autonomie kiezen. De categorie (c) bestaat op zichzelf weer uit federalisten (met accent op deelstaten) en confederalisten.

Als wij de bovenstaande categorieën naar omvang gaan bekijken dan blijken er grote verschillen te zijn tussen de onderzoeken. Maar alle hadden ze gemeen dat de categorieën (a) en (b) samen binnen de België-behouders hoger scoren dan (c).
en hoe lang is dat dan geleden dat onderzoek?
want ik hoor andere dingen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 januari 2009 om 17:30.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 20:29   #173
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Dat is het probleem als je zo'n klein landje bent. Hoe kleiner het land, hoe minder verschillen worden getolereerd. Denken jullie nou echt dat in landen als Italië of Duitsland er geen verschillen zijn in spraak en uitdrukking? Ik denk trouwens dat het voor zowat ieder land geldt dat er verschil in spraak en uitdrukkingen tussen de verschillende landsdelen bestaan.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 20:36   #174
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Dat is het probleem als je zo'n klein landje bent. Hoe kleiner het land, hoe minder verschillen worden getolereerd. Denken jullie nou echt dat in landen als Italië of Duitsland er geen verschillen zijn in spraak en uitdrukking? Ik denk trouwens dat het voor zowat ieder land geldt dat er verschil in spraak en uitdrukkingen tussen de verschillende landsdelen bestaan.
In grote landen heb je meerdere culturele zwaartepunten (in Duitsland heb je bijvoorbeeld Beieren, Noord-Duitsland, etc... waar allemaal een soort 'gangbare talen' zijn). In kleine landen heb je er maar één. Laat het nu net zo zijn dat als Nederland en Vlaanderen zouden fuseren dat je twee culturele zwaartepunten krijgt. Het zal in ieder geval iets zijn om aan te moeten wennen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 19:37   #175
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Nederlands programma met Nederlanders en niet eens Friezen en toch ondertiteld.

http://www.youtube.com/watch?v=nVBYR5n6PhU
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 21:02   #176
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Er wordt constant maar op die verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen gehamerd. Verschillen die zijn ontstaan omdat beide landen zich de afgelopen 179 jaar van elkaar hebben afgesloten. Komen er kranten in omloop die voor het Nederlandstalig grondgebied zijn en vertellen over wat er in ons taalgebied gebeurt? Nee..Vlamingen stoppen met nieuws bij hun grens en Nederlanders doen hetzelfde. Omdat ieder in z'n eigen veste bleef heeft dat verschillen opgeleverd. Het valt nog mee dat de schade beperkt is gebleven gezien de meer-haat-dan-liefde-verhouding van Nederland en België. Echter...er komt een snelle toenadering van Nederlanders en Vlamingen en dat vormt een bedreiging voor een grote groep Vlamingen. Laatst bezocht ik als Westbrabander het noorden van Oost-Limburg (voorheen Nederlands Limburg genaamd) en was verbaasd wat een mentaliteitsverschil er tussen beide gebieden bestaan. En dat geldt ook zeker voor andere streken in Nederland. En ik ben ervan overtuigd dat ook in Vlaanderen/België verschillen in mentaliteit tussen bepaalde streken bestaan.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 19:54   #177
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Nederlands programma met Nederlanders en niet eens Friezen en toch ondertiteld.

http://www.youtube.com/watch?v=nVBYR5n6PhU
Pfff. Een schaatser die altijd dialect spreekt? Dat is zo goed als een Fries.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 23:08   #178
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Pfff. Een schaatser die altijd dialect spreekt? Dat is zo goed als een Fries.
West-Vlamingen worden bij ons ook ondertitelt.
http://www.youtube.com/watch?v=QJo4IYvsGWg
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 01:05   #179
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

West-Vlamingen spreken dan ook waarschijnlijk in ZWAARRRRR Vlaams dialect. Vlaams is één der dialecten in het Nederlandstalig gebied in West-Europa. Mensen komen meteen af met wat krankzinnige voorbeelden van hoe we in Nederland en vlaanderen bepaalde zaken anders zeggen. Dat klopt ook als een bus, maar binnen mijn eigen regio in West-Brabant zie ik al veel verschillen per dorp/gemeente/regio in zegswijze of uitspraak.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 18:30   #180
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Het hoogn nordn:
http://nl.youtube.com/watch?v=WoXXxhvIg_g
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be