Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2011, 02:14   #161
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Nieuwe medewerkers kunnen tijdens de werkuren lessen Nederlands volgen en de andere werknemers krijgen een cursus 'interculturaliteit'.
Alstublieft zeg, het heeft me tien seconden gekost het uit dat artikel te halen.
__________________
Rede is niet automatisch, zij die haar ontkennen, worden er niet door overwonnen.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 02:15   #162
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Ik stuur Colruyt nergens op af, ze doen dat zelf. Natuurlijk heeft dat ook met marketing te maken. Toch blijft het een positief signaal, een dat iedereen zou moeten ondersteunen. Ik hoor veel geklaag over profitariaat, maar weinig actie errond. Colruyt doet tenminste zijn best.
Vanuit commercieel oogpunt, knap hoor!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 02:16   #163
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Waarom zo cynisch? Zint het u niet?
__________________
Rede is niet automatisch, zij die haar ontkennen, worden er niet door overwonnen.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 02:18   #164
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Taal, aanpassen aan zeden en gewoonten zijn daar onderdelen van.
Ik dacht dat dat logica zelf was zonder dat een bedrijf daar in tussen moet komen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 02:19   #165
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Niets komt automatisch. Iemand die uiteindelijk wordt bekeerd is bekeerd, of niet?
__________________
Rede is niet automatisch, zij die haar ontkennen, worden er niet door overwonnen.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 02:22   #166
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Alstublieft zeg, het heeft me tien seconden gekost het uit dat artikel te halen.
post 134 waar je de Standaard aanhaalt stond dit er niet in.
Maar dat is inderdaad een investering..die veel andere bedrijfen niet kunnen doen.En de resultaten? Of zijn die niet gekend? Is die interculturaliteit voldoende om zaken goed te laten verlopen? Wordt daarna gezag van vrouwen door iedereen aanvaart?

Laatst gewijzigd door alice : 6 november 2011 om 02:23.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 02:25   #167
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Waarom zo cynisch? Zint het u niet?
Na zelf ongeveer dertig gelijkaardige projecten opgezet te hebben ben ik wat kritischer geworden.
Prima publiciteit, dat wel!
Bij geen enkel bedrijf gaat voor niets de zon op.Maar nobel streven is het zeker...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 02:26   #168
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Vandaag is de ervaring van Pieter Leroy dat er bij de allochtonen die op zoek zijn naar een baan, geen drempelvrees meer is om zich kandidaat te stellen. 'We hebben in ons bedrijf zeventig nationaliteiten. In de Brusselse winkels is tot 45 procent van het personeel allochtoon. Zelf de allochtonen aanspreken, is ook niet meer nodig. 'Dat is vooral te danken aan de sterke mond-tot-mondreclame in de allochtone gemeenschap zelf', voegt hij er nog aan toe.
Het blijkt toch effect te hebben.
__________________
Rede is niet automatisch, zij die haar ontkennen, worden er niet door overwonnen.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 04:50   #169
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.857
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik woon in de Brusselse noordrand, ben vanmiddag nog in de lokale Colruyt geweest, zelfs volle bak, met bijna alle kassa's bemand.

Geen allochtonen die aan't werken waren. Wel aan't winkelen trouwens.

Maar dat is een momentopname. Geen referentie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 08:46   #170
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik vind dat een totaal verkeerd signaal omdat die mensen gewoon zoals alle burgers gebruik kunnen maken van reguliere kanalen om werk te zoeken en Colruyt dit ook kan aanwerven zonder in een moskee te stappen.
Colruyt is een snel groeiend bedrijf dat voortdurend op zoek is naar kandidaten voor openstaande vacatures.
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=5J2VG6HI

Waarom zouden ze dit niet doen?
Waar ik werk is men ook voortdurend op zoek naar kandidaten.
Daarvoor gaat men op jobbeurzen staan, gaat men naar scholen, gebruikt men sociale media,...
Men gebruikt alle kanalen, in de eerste plaats de goedkoopste en efficiëntste.

Bij ons worden er ook lessen Nederlands en Frans gegeven. Omdat het belangrijk is dat medewerkers goed kunnen communiceren. De taallessen worden betaald door de werkgever, gaan door op het werk, maar worden gevolgd op "eigen uren".
De lessen efficiënt communiceren, assertiviteit e.d. gaan door tijdens de werkuren.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 08:51   #171
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Na zelf ongeveer dertig gelijkaardige projecten opgezet te hebben ben ik wat kritischer geworden.
Prima publiciteit, dat wel!
Bij geen enkel bedrijf gaat voor niets de zon op.Maar nobel streven is het zeker...
Je maakte misschien fouten die Colruyt niet maakte.
Je vertrok misschien vanuit een vooroordeel, dat Colruyt niet heeft.
Je baseerde je misschien op onwetenschappelijk gevoerd onderzoek.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 08:52   #172
Quorn
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 mei 2011
Berichten: 1.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Ow, dat wist ik niet. Vreemd, bij ons werkt geen enkele allochtoon in de colruyt.

(Bedankt trouwens voor je opzoekingswerk)
Er is veel dat jij niet weet. Komt wel meer voor bij jouw "broeders en zusters" (over inteelt gesproken ).
Kennis opdoen is voor whussies
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 08:53   #173
Quorn
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 mei 2011
Berichten: 1.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Je maakte misschien fouten die Colruyt niet maakte.
Je vertrok misschien vanuit een vooroordeel, dat Colruyt niet heeft.
Je baseerde je misschien op onwetenschappelijk gevoerd onderzoek.
.....ies rasieeeesme....ies de anderen....cheld cheef veur onderzoek en theedrinken

Laatst gewijzigd door Quorn : 6 november 2011 om 08:53.
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 10:09   #174
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Nee, bij de aanwerving, stond vorig jaar nog in de kranten.



http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=5J2VG6HI
Nog wat mer info.
Hier staat in dat kennis van het nederlands bij aanwerving geen prioriteit is en dat ze na aanwerving nog Nederlands kunnen leren.

Citaat:
De kennis van de taal - en in het bijzonder het Nederlands - is vaak een zwak punt van de allochtonen. Vooral omdat Colruyt in Brussel een gesproken tweetaligheid van zijn personeel nastreeft. Leroy wijst er echter op dat dit helemaal niet het belangrijkste selectiecriterium is. 'Er wordt veel meer waarde gehecht aan de motivatie van de sollicitanten', zegt hij. Colruyt zweert immers bij het leren van de baan op de werkvloer. En dus kan ook de talenkennis na de aanwerving bijgespijkerd worden.

De personeelschef schat dat gemiddeld 200 �* 300 werknemers lessen Nederlands volgen.
Vooral in regio's waar veel allochtonen wonen is het voor de ondernemer aangewezen om wat allochtoonse gezichten aan de kassa of in de winkel te zetten: zoals reeds gezegd: zowel de mond aan mond reclame als het "ons kent ons" gedeelte maakt dan dat men ook allochtonen in zijn winkel krijgt. We weten allen dat deze mensen geneigd zijn (en zij mogen dat wel) om bij 'eigen volk eerst' te gaan winkelen.

Ik denk niet dat men er meer achter moet gaan zoeken, zoals Kodo Kodo en Alice al een paar keer hebben duidelijk gemaakt.

bottomline: hoe krijg ik meer allochtonen in onze vestiging in Anderlecht? Ha, door met de imam te gaan praten en naar de moskee te gaan!

We gaan erop vooruit: met een vrouwelijke personeelsdirecteur waren ze zover niet gekomen.....die mag niet binnen bij de imam.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 6 november 2011 om 10:18.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 10:28   #175
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.857
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Hier staat in dat kennis van het nederlands bij aanwerving geen prioriteit is en dat ze na aanwerving nog Nederlands kunnen leren.
Als potentieel kleine zelfstandige ondernemer heb ik niet de middelen om voor sociale scholing te zorgen.
Dus, moet ik de lat redelijk hoog leggen indien ik een werknemer wil vinden. Althans, als ik het hier zo lees.

Citaat:
We gaan erop vooruit: met een vrouwelijke personeelsdirecteur waren ze zover niet gekomen.....die mag niet binnen bij de imam.
Da moogt ge niet schrijven,da's raciesties
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 10:33   #176
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als potentieel kleine zelfstandige ondernemer heb ik niet de middelen om voor sociale scholing te zorgen.
Dus, moet ik de lat redelijk hoog leggen indien ik een werknemer wil vinden. Althans, als ik het hier zo lees.
Enkel Torkilson denkt dat het "sociale scholing" is, dat is het niet. Er wordt gevraagd dat ze n�* aanwerving nog Nederlandse lessen nemen. Uiteraard niet tijdens de uren want dan moeten ze vakken vullen.


Citaat:
Da moogt ge niet schrijven,da's raciesties
Imams kunnen niet racistisch zijn volgens Yussuf. Dat is gewoon godsdienstvrijheid.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 10:36   #177
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorn Bekijk bericht
.....ies rasieeeesme....ies de anderen...
Dat is toch niet racistisch.

Alice is zo grootmoedig om toe te geven dat zij er niet in slaagde te doen waar Colruyt wel in slaagt.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 10:36   #178
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Hier staat in dat kennis van het nederlands bij aanwerving geen prioriteit is en dat ze na aanwerving nog Nederlands kunnen leren.



Vooral in regio's waar veel allochtonen wonen is het voor de ondernemer aangewezen om wat allochtoonse gezichten aan de kassa of in de winkel te zetten: zoals reeds gezegd: zowel de mond aan mond reclame als het "ons kent ons" gedeelte maakt dan dat men ook allochtonen in zijn winkel krijgt. We weten allen dat deze mensen geneigd zijn (en zij mogen dat wel) om bij 'eigen volk eerst' te gaan winkelen.

Ik denk niet dat men er meer achter moet gaan zoeken, zoals Kodo Kodo en Alice al een paar keer hebben duidelijk gemaakt.

bottomline: hoe krijg ik meer allochtonen in onze vestiging in Anderlecht? Ha, door met de imam te gaan praten en naar de moskee te gaan!

We gaan erop vooruit: met een vrouwelijke personeelsdirecteur waren ze zover niet gekomen.....die mag niet binnen bij de imam.
Dat doen veel anderen ook. Als een vrouw voor lingerie gaat zien, gaat ze het liefst bij ... een vrouw. Als de gemiddelde Vlaams Behanger naar de supermarkt gaat, wil hij daar ook geen "vreemdeling" achter de kassa. Dat is allemaal in orde, maar als een allochtoon zich beter voelt bij een andere allochtoon, is dat een grote ramp, van hypocrisie gesproken.

Trouwens, bij de aanwerving maken ze meteen duidelijk dat wie niet onder een vrouw wil werken, er niet inkomt. Dit leidt op termijn sowieso tot aanpassing. Als enkel die moslims die wél onder een vrouw willen werken worden aangenomen, zal de rest zich wel moeten aanpassen.

Ik zie nog steeds het probleem niet.
__________________
Rede is niet automatisch, zij die haar ontkennen, worden er niet door overwonnen.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 10:38   #179
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Op de Dendermondse steenweg in Gent zijn er heel wat Turkse bedrijfjes en wat opvalt is dat er daar enkel Turken worden tewerk gesteld. Men zal geen enkele Belg als werknemer daar vinden. Turken kopen ook enkel maar bij andere Turken (met uitzondering van de Aldi, de Colruyt en de Lidl).
Kennis van ons had daar een broodjeszaak ... zo goed als nooit een Turk over de vloer geweest.
Ga eens naar een Turks restaurant en zoek daar een Belgische werknemer ... ik denk niet dat men die zal vinden.
Dit soort racisme is dus langs twee kanten.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 10:39   #180
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Enkel Torkilson denkt dat het "sociale scholing" is, dat is het niet. Er wordt gevraagd dat ze n�* aanwerving nog Nederlandse lessen nemen. Uiteraard niet tijdens de uren want dan moeten ze vakken vullen.



Imams kunnen niet racistisch zijn volgens Yussuf. Dat is gewoon godsdienstvrijheid.
Klopt niet, ik heb daar al een quote van gegeven en een link naar het desbetreffende artikel. Werk is de beste manier om mensen te integreren in de maatschappij. Dat is altijd al zo geweest.
__________________
Rede is niet automatisch, zij die haar ontkennen, worden er niet door overwonnen.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be