Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2009, 22:09   #161
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
En dan ...
Binnen Brussel moet iedereen Frans spreken met een franstalige bakker, nederlands met een nederlandstalige bakker, tegen hun buren, ...

Tweetaligheid betreft enkel publieke diensten niet waar ?
Sinds wanneer moet de klant zich aan de verkoper aanpassen?

Ik bestel hier in mìjn hoofdstad altijd éérst in het Nederlands, en het zal van de reactie van de bakker, beenhouwer, groenteboer, café-baas, ... afhangen of hij zijn waar aan mij verkocht krijgt of naar mijn centen zal mogen fluiten.

Om eventuele misverstanden te voorkomen: een onvriendelijke bedrieger die toevallig wèl het Nederlands beheerst maakt minder kans dan een vriendelijke en betrouwbare maar helaas Nederlands-onkundige om aan mij wat te verdienen.

Zo gek ben ik nu ook weer niet.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 22:34   #162
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U maakt er weer een potje van. Maar we hebben u al lang door. U bent alweer bezig. Maak u maar geen illusies:er bestaan Belgen. Hoezeer u dat ook -tevergeefs- wilt of blijft ontkennen. En ik ben er eentje van. Maar er zijn er meer. Véél meer. Te veel om u blij te stemmen. En wat meer is: ik ben ook Vlaming en zeker Limburger!
1. Jammer voor u, maar ik maak nergens een potje van : ik neem slechts kennis van het “potje” van APFF en Le Soir, en gebruik mijn rekenmachientje. Mijn conclusie is louter en uitsluitend gebaseerd op de gegevens die APFF en Le Soir ons verstrekken.

2. U brengt geen enkel concreet cq. cijfermatig gegeven voor dat mijn conclusie ook maar in de minste mate weerlegt.

3. Ik heb mij voor wat België en de “Belgen” betreft nooit enige illusie gemaakt ; ik zie geen enkele aanleiding om daar enige verandering in te brengen.

4. Er zijn ongeveer 10.600.000 mensen die de Belgische nationaliteit bezitten. Louter om die reden kan men stellen dat er “Belgen” bestaan, doch “Belgen” in de betekenis van “een volk” bestaan niet, hebben nooit bestaan, en zullen nooit bestaan. Dat doet niets af aan de waardering, de sympathie, en het respect dat ik, samen met veruit de meeste buitenlanders, heb voor de mensen die u "Belgen" noemt, want

5. Ik heb niets tegen Vlamingen, Walen, Brusselaars, etc…, kortom, tegen mensen die de Belgische nationaliteit bezitten. Wel integendeel.

6. U bent een Vlaming en Limburger met de Belgische nationaliteit. Als België ooit als staat verdwijnt, zult u nog steeds een Vlaming en Limburger zijn, welke uw nationaliteit dan ook weze.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 22:41   #163
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Mentaliteitsverandering groeit gestaag, maar zeker. Vroeger was francofoon België oprecht geshockeerd dat het Nederlands als taal erkend werd en niet het Vlaams. Dit was in de hoogdagen van Jules Destrée.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 23:14   #164
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

De tweetaligheid van België in se was eigenlijk sowieso al een "verraad aan de Belgische staat". Dat 'Vlaams'/'Nederlands' was eerder een wapen dat men tegen ons gebruikte omdat de elite weet had van taalparticularisme en taalapartheid onder sommige Vlamingen.

De gedachte bij de oudere generatie Franstaligen dat het onmogelijk is dat een kind van Franstalige ouders een Nederlandstalige cultuur overneemt door de omgeving (maar in karakter eigenlijk bicultureel blijft) is een verzwakt na-effect van die oude mentaliteit die er al bestaat sinds de 19e eeuw (i.e. Nederduytsch/Nederlands komt niet aan de knieën van het Frans).
Oude mentaliteiten werk je moeilijk weg en blijven eeuwen nazinderen, dat geldt voor alle culturen.

Weet wel, Frans had hier vroeger ongeveer de status als het Engels vandaag. Daarom dat er lang geen Vlaamse elite bestond. Ja, die bestond, maar sprak Frans en was afgesneden van de bevolking.
Waar politici nu buigen voor postjes, ging men vroeger ook al voor het gemakkelijke geld. Hier is onze mentaliteit ook weinig veranderd.

Allemaal oppervlakkig misschien, maar ik tracht ons landje beter te begrijpen en bepaalde hedendaagse fenomenen in redenatie vandaag te verklaren.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 oktober 2009 om 23:22.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 05:53   #165
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid
 
Geregistreerd: 30 januari 2009
Locatie: Brusselse Rand Francophonophobe
Berichten: 277
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Sinds wanneer moet de klant zich aan de verkoper aanpassen?

Ik bestel hier in mìjn hoofdstad altijd éérst in het Nederlands, en het zal van de reactie van de bakker, beenhouwer, groenteboer, café-baas, ... afhangen of hij zijn waar aan mij verkocht krijgt of naar mijn centen zal mogen fluiten.

Om eventuele misverstanden te voorkomen: een onvriendelijke bedrieger die toevallig wèl het Nederlands beheerst maakt minder kans dan een vriendelijke en betrouwbare maar helaas Nederlands-onkundige om aan mij wat te verdienen.

Zo gek ben ik nu ook weer niet.

De Verkoper moet zich aan de klant aanpassen !

Reactie betrefte dit : Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Dat moet toch niet: ze spreken Nederlands bij de bakker
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 06:17   #166
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht

De Verkoper moet zich aan de klant aanpassen !
Dat dacht ik ook, ja.


Wie mij Belgique wil opsolferen, zal zich dus aan mij moeten aanpassen, of 't zal niet pakken.

En 't zal niet gemakkelijk worden, want ik heb al héél lang een �*nder model op het oog.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 07:11   #167
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
En ik ken ten minste 100 gezinnen die franstalig blijven.
Wat echt erg is ... is dat een aantal van die gezinnen beginnen te verhuizen !
Tweetaligheid was niet genoeg in hun buurt.
Hun tweetalig-franstalig etiket was te moeillijk te verdragen in Vlaanderen !
Nonsens. Die gezinnen blijven niet Franstalig over de generaties. Kijk maar naar Leterme. Enkel de kolonisten die wonen in de Rand, maar voor de rest in Wallonië of Brussel werken en winkelen, zie ik nog even volharden. Dat fenomeen heb je ook bij Vlaamse kolonisten in bv. Deux Acren, die enkel en alleen wonen in Wallonië om de prijs van de woningen, maar voor de rest alles doen in Geraardsbergen. Al zullen die sneller toch Frans leren omdat ze niet racistisch zijn.

En als die "tweetalige" gezinnen verhuizen omdat het niet leefbaar blijkt te zijn als tweetalige, weet ik ook al hoe laat het is. Dan wordt de tweetaligheid verwacht van de omgeving. Nagel op de kop? Ongetwijfeld zeg je van niet, maar denk je van "betrapt".
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 07:14   #168
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Geen nieuws van de dag !
Heeft Tserclaes ooit gezegd dat franstaligen eentalig moeten zijn ?
Hij pleit voor tweetaligheid en zegt dat franstaligen in de Rand meestal 2talig zijn ! Hiermee ga ik volledig akkoord !
25% is niet tweetalig. toen het VB hier bijna zoveel percent behaalde bij de verkiezingen, waren alle Vlamingen opeens facisten en racisten. zijn nu alle Franstaligen in de rand extremistisch?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 07:24   #169
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
25% is niet tweetalig. toen het VB hier bijna zoveel percent behaalde bij de verkiezingen, waren alle Vlamingen opeens facisten en racisten. zijn nu alle Franstaligen in de rand extremistisch?
Het gaat eigenlijk niet om 'alle'. Zowel 'nooit' als 'alle' als dergelijke woorden worden beter vermeden in dergelijke discussies.
Maar waar het waarschijnlijk om gaat is dat er een bepaald type verschijnsel optreedt door een bepaalde groep mensen veroorzaakt en dit komt met name aan het licht in de Vlaamse Rand. Dat bezien we, en we proberen dat te begrijpen en liefst te stoppen. Maar dergelijke sociologische verschijnselen worden niet veroorzaakt door 'alle'.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 08:17   #170
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat is het net. Zes procent is echt niet iets om wakker van te liggen.
Inderdaad, ik was verrrast dat dit zo laag was, zeker gezien de bijna lachwekkend lage drempel die men neemt om categoriek als 'Franstalige' ingedeeld te worden (mama sprak vroeger Frans). Italianen en Marokkanen zijn elk ook met 5%.

Wat mij ook irriteert is dat heel die heisa rond de facilliteitengemeenten en de burgemeesters en weetikveelwat blijkbaar om niet meer dan een 40.000 personen draait. Dat is alsof de belangen van de inwoners van Beringen jarenlang het federale politieke voorplan zouden opeisen. Belachelijk.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 08:23   #171
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Inderdaad, ik was verrrast dat dit zo laag was, zeker gezien de bijna lachwekkend lage drempel die men neemt om categoriek als 'Franstalige' ingedeeld te worden (mama sprak vroeger Frans). Italianen en Marokkanen zijn elk ook met 5%.
Het is dezelfde drempel die men vroeger toepaste bij de talentellingen en die men nu nog altijd toepast om de Franstaligheid van Brussel te definiëren. Ik ben er dan ook van overtuigd dat men dit onderzoek gevoerd heeft met één of andere achterliggende, niet zo koosjere, bedoeling.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 08:37   #172
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
De Verkoper moet zich aan de klant aanpassen !
Tja, de klant is koning, maar zijn taal wordt niet altijd eerbiedigd.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 08:37   #173
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Nonsens. Die gezinnen blijven niet Franstalig over de generaties. Kijk maar naar Leterme. Enkel de kolonisten die wonen in de Rand, maar voor de rest in Wallonië of Brussel werken en winkelen, zie ik nog even volharden.
Ja, men heeft kunnen vaststellen dat de faciliteiten niet alleen een aanzuigeffect hebben, maar ook een negatief effect op de integratie van de ingeweken Franstaligen. Met andere woorden, een netto-effect dat rechtstreeks tegengesteld is aan de doelstellingen waarvoor ze in het leven zijn geroepen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 08:40   #174
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het is dezelfde drempel die men vroeger toepaste bij de talentellingen en die men nu nog altijd toepast om de Franstaligheid van Brussel te definiëren. Ik ben er dan ook van overtuigd dat men dit onderzoek gevoerd heeft met één of andere achterliggende, niet zo koosjere, bedoeling.
Goh, nee, in Brussel is't nog erger. Iedereen die daar niet Nederlandstalig is, is Franstalig. Ook de mensen met pakweg Turks als moedertaal.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 08:56   #175
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ja, men heeft kunnen vaststellen dat de faciliteiten niet alleen een aanzuigeffect hebben, maar ook een negatief effect op de integratie van de ingeweken Franstaligen. Met andere woorden, een netto-effect dat rechtstreeks tegengesteld is aan de doelstellingen waarvoor ze in het leven zijn geroepen.
De faciliteiten in de taalgrensgemeenten en in de Brusselse rand zijn niet meer dan het gereedschap van de verfransingspolitiek. De faciliteiten zijn er voor de drie taalgemeenschappen, maar de verhouding is volledig zoek: de Duitstaligen hebben faciliteiten in twee gemeenten, de Nederlandstaligen in vier, maar de Franstaligen in eenentwintig gemeenten!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 8 oktober 2009 om 09:06.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 09:05   #176
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Goh, nee, in Brussel is't nog erger. Iedereen die daar niet Nederlandstalig is, is Franstalig. Ook de mensen met pakweg Turks als moedertaal.
Ook dat valt onder het voor Franstaligen zeer rekbare en misleidende begrip "solidariteit".
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 09:07   #177
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U maakt er weer een potje van. Maar we hebben u al lang door. U bent alweer bezig. Maak u maar geen illusies:er bestaan Belgen. Hoezeer u dat ook -tevergeefs- wilt of blijft ontkennen. En ik ben er eentje van. Maar er zijn er meer. Véél meer. Te veel om u blij te stemmen. En wat meer is: ik ben ook Vlaming en zeker Limburger!
Idem dito.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 09:10   #178
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
omdat bepaalde franstaligen willen dat vlamingen hun taal en cultuur ruilen voor de Franse?
Nu zijn het weer "bepaalde franstaligen".

Aan hoeveel procent van de Walen denkt U bij de benaming "bepaalde" ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 09:11   #179
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
neen!
brussel met héél vlaanderen of niets! en daar blijf ik bij!
U ambieert waarschijnlijk ook een "heilig-verlaring" 120 jaar na uw dood ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 09:36   #180
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
367.000 Franstaligen leven in Vlaanderen

--------------------------------------------------------------------------------
Daarmee vertegenwoordigen die Franstaligen 5,9% van de Vlaamse bevolking. Een meerderheid daarvan spreekt Nederlands. De hoeveelheid Franstaligen in Vlaanderen per provincie :

166.000 in Vlaams Brabant
80.000 in West Vlaanderen
55.000 in Oost Vlaanderen
40.000 in provincie Antwerpen
26.000 in Limburg

83% van de Franstaligen van Vlaanderen zeggen dat ze er Nederlands spreken, 3 op 4 in Vlaams Brabant.
33,3% van de Vlamingen zeggen dat ze af en toe het Frans gebruiken.
11,9% van de Vlamingen gebruiken het Frans thuis.

1 Vlaming op 2 zegt interesse voor de Franse cultuur te tonen.
Dit is noch min noch meer flauwe kul. Het gaat doodgewoon voor het overgrote deel om zelfverklaarde Franstaligen. Wanneer ik vanaf vandaag met mijn echtgenote de ganse dag door Frans begin te tateren, mijn boodschappen ga doen in andere winkels dan naar gewoonte (om niet al te belachelijk over te komen) en daar "Iek maai difficilement in de 'Vlaams' explikeir ", kan ik mij ook laten doorgaan voor een Franstalige. En ik zou op net dezelfde manier kunnen doen alsof ik een Brit of een Italiaan ben. We kennen in Vlaanderen allemaal wel van die dikkenek fossielen. Interesse voor de Franse cultuur? Vanzelfsprekend! Ik ben bv. dol op Franse literatuur, zowel poëzie als proza. Maar dat betekent hoegenaamd niet dat ik ooit zou geïnteresseerd zijn om zomaar "un Flamand francophone" te worden.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be