Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 april 2015, 22:02   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bij bromfietsen ja, maar of het bij die "45 kmh- E-fietsen" ook zo gehandhaafd en gekontroleerd gaat/kan worden weet ik niet.
Bij mijn weten werd dit toch in de media aangekondigd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2015, 22:04   #162
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten werd dit toch in de media aangekondigd.
Het werd idd aangekondigd (30 januari 2015) dat ze nog geen methode hebben.

Citaat:
http://www.egear.be/politie-gaat-e-fietsen-controleren/

Aangepaste meetmethode

Omwille van bovenstaande problematiek werkt de politie aan een methode om e-fietsen te controleren op snelheid, dat heeft Jan Jambon (minister van Binnenlandse Zaken voor N-VA) bekend gemaakt in het parlement. De bestaande meetmethode zoals die toegepast wordt bij bromfietsen, de zogenaamde “rollen”, voldoet blijkbaar niet voor e-bikes.

Wanneer de controles van start zullen gaan is nog niet bekend.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 april 2015 om 22:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 01:37   #163
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.037
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De bestaande meetmethode "de rollen" voldeed ook niet voor brommers.

Omdat de basis gewoon een probleem geeft. 45km/u. Da's het enige gegeven.

Nu nemen we een brommer die met mij erop tegen de wind in, bergop met moeite 15 km/u haalt. Diezelfde brommer kan met een licht persoontje, met de wind mee, bergaf makkelijk de 50km/u halen.

Er bestaat gewoon geen bromfiets die een toerentalmeting en begrenzing op het aangedreven wiel heeft. Da's gewoon te duur en te gemakkelijk te omzeilen.
Fabrikant steken er de moeite niet in voor die paar landen in de wereld die er zo'n drama van maken.

E-fietsen hebben zo'n snelheidsbegrenzer wel, da's namelijk de 25km/u en de motor stopt met helpen.

Bedenk wel dat de goedkoopste "merk" bromfiets minder dan €1000 kost, en dat je voor een E-fiets met naam al gauw €1500 op tafel mag leggen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 27 april 2015 om 01:38.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 15:09   #164
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
E-fietsen hebben zo'n snelheidsbegrenzer wel, da's namelijk de 25km/u en de motor stopt met helpen.

Bedenk wel dat de goedkoopste "merk" bromfiets minder dan €1000 kost, en dat je voor een E-fiets met naam al gauw €1500 op tafel mag leggen.
Bij duurdere merken als Flyer en Kalkhoff schakelt de motor niet af bij een hogere snelheid dan 25, maar wordt de ondersteuning gradueel afgebouwd. Bij 30 levert de motor geen ondersteuning meer, maar slaat de motor evenwel niet af. Technisch schijnt dat beter te zijn dan een motor die boven en onder 25 steeds aan en uit zou slaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 04:31   #165
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.716
Standaard

Voor onze locale overheid hier geen probleem.
E-fiets in al zijn facetten ist verboten. -KISS principe tot nader order-.
Gezien de vaardigheden en het boertig gedrag van vele van mijn mede residenten* is het trouwens meer dan verdedigbaar.

* = van alle leeftijden, varieteiten en kleurtjes.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 06:00   #166
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.037
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij duurdere merken als Flyer en Kalkhoff schakelt de motor niet af bij een hogere snelheid dan 25, maar wordt de ondersteuning gradueel afgebouwd. Bij 30 levert de motor geen ondersteuning meer, maar slaat de motor evenwel niet af. Technisch schijnt dat beter te zijn dan een motor die boven en onder 25 steeds aan en uit zou slaan.
Dan voldoen ze niet aan de regels voor een electrische fiets met hulpmotor, en worden het snor of bromfietsen.

Wetgeving en technologie hebben maar bitter weinig communicatie met elkaar uiteindelijk.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 11:02   #167
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij duurdere merken als Flyer en Kalkhoff schakelt de motor niet af bij een hogere snelheid dan 25, maar wordt de ondersteuning gradueel afgebouwd. Bij 30 levert de motor geen ondersteuning meer, maar slaat de motor evenwel niet af. Technisch schijnt dat beter te zijn dan een motor die boven en onder 25 steeds aan en uit zou slaan.
Dan worden het wettelijk E-bromfietsen klasse B (zie @ Maddox)

Citaat:
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
http://wegcode.be/wetteksten/secties...gcode/100-art2
Qua handhaving vrees ik dat het een watjeswetgeving -zonder terugwerkende kracht - wordt, ttz zulke fietsers "van die duurdere merken" worden zéér wslk met rust gelaten. En hoe men deze fietseigenaars na die wetgeving scheidt zal �* la Belgique zijn: aankoopfactuur meenemen ofzo ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 april 2015 om 11:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 18:41   #168
Fietser
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 april 2015
Berichten: 3
Standaard

Ik heb me hier op dit forum lid gemaakt omdat ik graag duidelijkheid wil over de wetgeving rond de elektrische fiets die ondersteuning geeft tot 45 km/u.

Ik ben in mijn vrije tijd een fervente wielerliefhebber en daarom zou ik voor mijn woon-werkverkeer een elektrische fiets willen aanschaffen die met trapondersteuning geeft tot 45 km/u. Zodat ik de auto kan laten staan om naar het werk te rijden.

Ik heb me geinformeerd bij de fietsenhandel naar de wetgeving en die zeiden me dat hierrond nog geen duidelijkheid is, dat dit pas tegen 2017 mogelijks in een wet zou gegoten worden.En je voorlopig verder kan zonder specifieke verzekering als je familiale verzekering deze fiets bij in de polis heeft. Anders is het toch aan te raden een BA te nemen. De gewone fietshelm is voldoende.
Maar met wat op het internet te lezen ben ik er helemaal niet wijzer op geworden. Soms schrijven ze dat de fiets onder de motorfietsen valt, wat ik heel raar vindt want ik moet trappen om voorruit te geraken. En dat je zelfs zo'n grote nummerplaat moet monteren op je fiets. Dit is helemaal te gek voor woorden. Als ik zo'n grote plaat achteraan op mijn fiets moet monteren, dan rijdt ik sowieso al niet meer sneller dan 25 km/u door de luchtweerstand dat dit ding veroorzaakt.
Als ik mijn plaatselijke politie contacteer, dan zeggen ze me heel duidelijk dat wanneer je moet trappen om vooruit te komen, het altijd wordt bekeken als een fiets.

Dus als ik geen motorhelm moet dragen en ik geen super grote nummerplaat op mijn fiets moet monteren dan ga ik over tot de aankoop van de fiets en kan ik zo mijn steentje bijdragen aan minder files.
Fietser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 18:52   #169
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fietser Bekijk bericht
Ik heb me hier op dit forum lid gemaakt omdat ik graag duidelijkheid wil over de wetgeving rond de elektrische fiets die ondersteuning geeft tot 45 km/u.

Ik ben in mijn vrije tijd een fervente wielerliefhebber en daarom zou ik voor mijn woon-werkverkeer een elektrische fiets willen aanschaffen die met trapondersteuning geeft tot 45 km/u. Zodat ik de auto kan laten staan om naar het werk te rijden.

Ik heb me geinformeerd bij de fietsenhandel naar de wetgeving en die zeiden me dat hierrond nog geen duidelijkheid is, dat dit pas tegen 2017 mogelijks in een wet zou gegoten worden.En je voorlopig verder kan zonder specifieke verzekering als je familiale verzekering deze fiets bij in de polis heeft. Anders is het toch aan te raden een BA te nemen. De gewone fietshelm is voldoende.
Maar met wat op het internet te lezen ben ik er helemaal niet wijzer op geworden. Soms schrijven ze dat de fiets onder de motorfietsen valt, wat ik heel raar vindt want ik moet trappen om voorruit te geraken. En dat je zelfs zo'n grote nummerplaat moet monteren op je fiets. Dit is helemaal te gek voor woorden. Als ik zo'n grote plaat achteraan op mijn fiets moet monteren, dan rijdt ik sowieso al niet meer sneller dan 25 km/u door de luchtweerstand dat dit ding veroorzaakt.
Als ik mijn plaatselijke politie contacteer, dan zeggen ze me heel duidelijk dat wanneer je moet trappen om vooruit te komen, het altijd wordt bekeken als een fiets.

Dus als ik geen motorhelm moet dragen en ik geen super grote nummerplaat op mijn fiets moet monteren dan ga ik over tot de aankoop van de fiets en kan ik zo mijn steentje bijdragen aan minder files.
Blijkbaar heb je dit topic dan onvoldoende gelezen.
Het verkeersreglement is er ook nog, of telt die niet voor de politie ?

Typisch politie de definitie/classificatie is namelijk rijwiel niet fiets, een fiets is wel een rijwiel maar omgekeerd niet altijd.

Alle drie dus verkeerd, de veranderde wetgeving sinds 2007 - Staatsblad - is duidelijk, een E-fiets is pas een rijwiel als de ondersteuning onderbroken wordt vanaf 25 kmh, duidelijker gaat niet.
Wordt het trappen verder ondersteund tot (ruim) boven 25 kmh is het geen defintie-classificatie rijwiel-fiets meer.

Uiteraard staat dit ook in het Staatsblad, want maakt deel uit van het KB:
Citaat:
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

Titel I: Inleidende bepalingen

Artikel 2. Bepalingen
...

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
Bron Staatsblad:
http://wegcode.be/pdf/wijzigingen/KB011275/230207.pdf blz 3

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I. — Wijzigingen van het koninklijk besluit van 1 december
1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en
van het gebruik van de openbare weg
Artikel 1. In artikel 2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975
houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van
het gebruik van de openbare weg, gewijzigd bij de besluiten van
27 april 1976, 23 juni 1978, 21 december 1983, 25 maart 1987, 20 juli 1990,
18 september 1991, 16 juli 1997, 9 oktober 1998, 14 mei 2002, 4 april 2003,
26 april 2004 en 9 januari 2007, worden de volgende wijzigingen
aangebracht :
1° Artikel 2.15.1 wordt vervangen door de volgende bepaling :
« 2.15.1. ″Rijwiel″, elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt
voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of
meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een
fiets
, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal
continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht
geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het
voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de
bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classifi-
catie als rijwiel
.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd. » .


Druk dit best uit en leg het voor de neus van jouw lokale politie.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 april 2015 om 19:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 19:10   #170
Fietser
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 april 2015
Berichten: 3
Standaard

@Micele:

Ik heb die wettekst ook gelezen. Maar er staat nergens in dat een fiets die trapondersteuning biedt tot 45 km/u, een bromfiets is. Er staat dus enkel dat een fiets met trapondersteuning tot 25 km/u bekeken wordt als een fiets. De bromfiets is een tweewieler met een verbrandingsmotor of met een elektrische motor met maximum vemogen van 4kW.
Dus onder bromfiets valt dan eigenlijk ook de elektrische fietsen van 25 km/u want die hebben ook een motor van maximum 4kW.


Bron: www.wegcode.be

10 OKTOBER 1974. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
[BS 15.11.1974]

Hoofdstuk I. Begripsomschrijving en toepassingssfeer

Artikel 1: Begripsomschrijving

§1. Voor de toepassing van dit koninklijk besluit wordt, behoudens andersluidende bepalingen, verstaan onder :

1. « bromfiets » : alle tweewielige (categorie L1e) of driewielige (categorie L2e) voertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/h en met de volgende kenmerken :

1° bij tweewielige voertuigen, een motor met :

een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3; indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft;

Laatst gewijzigd door Fietser : 28 april 2015 om 19:11.
Fietser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 19:17   #171
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fietser Bekijk bericht
@Micele:

Ik heb die wettekst ook gelezen. Maar er staat nergens in dat een fiets die trapondersteuning biedt tot 45 km/u, een bromfiets is.
Schreef ik ook niet.

Dus -met trapondersteuning- is het geen bromfiets, maar het is ook zeker geen rijwiel-fiets volgens 2.15.1, je rijdt dan met een onwettelijk voertuig.

Citaat:
Er staat dus enkel dat een fiets met trapondersteuning tot 25 km/u bekeken wordt als een fiets.
Idd, ... enkel als fiets, dus voldoe je niet aan de classificatie rijwiel-fiets. Je schrijft het.

Citaat:
De bromfiets is een tweewieler met een verbrandingsmotor of met een elektrische motor met maximum vemogen van 4kW.
Dus onder bromfiets valt dan eigenlijk ook de elektrische fietsen van 25 km/u want die hebben ook een motor van maximum 4kW.


Bron: www.wegcode.be

10 OKTOBER 1974. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
[BS 15.11.1974]

Hoofdstuk I. Begripsomschrijving en toepassingssfeer

Artikel 1: Begripsomschrijving

§1. Voor de toepassing van dit koninklijk besluit wordt, behoudens andersluidende bepalingen, verstaan onder :

1. « bromfiets » : alle tweewielige (categorie L1e) of driewielige (categorie L2e) voertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/h en met de volgende kenmerken :

1° bij tweewielige voertuigen, een motor met :

een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3; indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft;
Weet ik, maar is eigenlijk nog niet-relevant aangezien jouw tot 45 kmh-trapondersteuning-E-fiets (nog geen) bromfiets is.

Want je kunt doen is bij de lokale politie een schriftelijk bewijs vragen dat jouw "45 kmh-fiets" tot de classificatie rijwiel behoort. Dan heb je iets op papier als andere politie je bekeurt tegen Art. 2.15.1.

Maar binnenkort zal dan de regularistatie volgen en je E-fiets zal een bromfiets worden met alle verplichtingen (helm, rijbewijs A1, verplichte verzekering)

Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/al...al-563995.html

'Alle snelle elektrische fietsen moeten nummerplaat en verzekering hebben'
22/04/15 om 05:06 - Bijgewerkt om 05:06
Iedereen die een elektrische fiets heeft waarmee sneller dan 25 km/uur gereden kan worden, moet die binnenkort inschrijven en van een nummerplaat en verzekering voorzien. Dat geldt nu ook voor oudere elektrische fietsen.

Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen op basis van informatie van de FOD Mobiliteit.

Sinds maart vorig jaar moet wie een nieuwe, zogeheten 'snelle elektrische fiets' koopt die inschrijven, voorzien van een nummerplaat en een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid regelen. Dat is een gevolg van een Europese verordening die zo'n fiets als een bromfiets beschouwt. Wie die fiets echter voor maart 2014 kocht, viel niet onder de regeling.

'Beschouwd als motorrijtuig'

Daar wil de FOD Mobiliteit nu verandering in brengen. Er wordt zo snel mogelijk een datum vastgelegd waarop alle fietsers hun exemplaar moeten 'regulariseren'. Bij ongevallen kan immers discussie ontstaan met verzekeraars. ...]
Men is verwittigd.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 april 2015 om 19:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 19:34   #172
Fietser
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 april 2015
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Schreef ik ook niet.

Dus -met trapondersteuning- is het geen bromfiets, maar het is ook zeker geen rijwiel-fiets volgens 2.15.1, je rijdt dan met een onwettelijk voertuig.


Idd, ... enkel als fiets, dus voldoe je niet aan de classificatie rijwiel-fiets. Je schrijft het.


Weet ik, maar is eigenlijk nog niet-relevant aangezien jouw tot 45 kmh-trapondersteuning-E-fiets (nog geen) bromfiets is.

Want je kunt doen is bij de lokale politie een schriftelijk bewijs vragen dat jouw "45 kmh-fiets" tot de classificatie rijwiel behoort. Dan heb je iets op papier als andere politie je bekeurt tegen Art. 2.15.1.
OK, bedankt voor de tip.

Het is eigenlijk wel spijtig dat dit zo'n grijze zone is. En dat de oplossing voor het mobiliteitsprobleem hier in België niet beter aangemoedigd wordt in plaats van het "af te breken". Ik kan leven met een nummerplaat op de fiets, maar waarom moet dit zo'n gigantisch groot exemplaar zijn. In Duitsland, Zwitserland en Nederland hebben ze een mooi klein exemplaar dat perfect op het achterspatbord past. Hopelijk wordt dit in de toekomst eens deftig bekeken en gaan ze het gezonde verstand laten spreken. Ik rij zondags tussen de 100 en 120 km met de koersfiets tegen een gemiddelde snelheid van 32 km/u. Zonder trapondersteuning. Tijdens de werkweek zou ik dan gem. 37 km/u rijden met trapondersteuning en dan ben ik plots een bromfiets?
Toch heel eigenaardig die redenering.
En nog maar te zwijgen van de fietsvergoeding... het zal nog wat worden....

Laatst gewijzigd door Fietser : 28 april 2015 om 19:37.
Fietser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2015, 19:37   #173
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fietser Bekijk bericht
OK, bedankt voor de tip.

Het is eigenlijk wel spijtig dat dit zo'n grijze zone is. En dat de oplossing voor het mobiliteitsprobleem hier in België niet beter aangemoedigd wordt in plaats van het "af te breken". Ik kan leven met een nummerplaat op de fiets, maar waarom moet dit zo'n gigantisch groot exemplaar zijn. In Duitsland, Zwitserland en Nederland hebben ze een mooi klein exemplaar dat perfect op het achterspatbord past. Hopelijk wordt dit in de toekomst eens deftig bekeken en gaan ze het gezonde verstand laten spreken. Ik rij zondags tussen de 100 en 120 km met de koersfiets tegen een gemiddelde snelheid van 32 km/u. Zonder trapondersteuning. Tijdens de werkweek zou ik dan gem. 37 km/u rijden met trapondersteuning en dan ben ik plots een bromfiets?
Toch heel eigenaardig die redenering.
Volgens mij zullen er zeker aangepaste kleine nummerplaten zijn of komen voor E-fietsen, voor de auto´s/moto´s bestaan die immers ook (dat heeft ook wat geduurd).

De signalisatie-nrplaat voor snorfietsen is bvb 8 cm op 8 cm, zoiets mss direct onder je zadel:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/...ijsamdeel2.htm

BE is al altijd achterlijk geweest tov buurlanden, BE was het laatste EU-land dat een officieel EU-model (B in EU-vlag) van nummerplaat verplicht maakte voor nieuwe auto/moto-inschrijvingen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 april 2015 om 19:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 17:27   #174
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.646
Standaard

Elektrische fietsen zouden in het verkeer en andere regels en kosten/vergoedingen dezelfde plaats moeten hebben als brommers.
Iets anders is van twee walletjes willen eten en onveiligheid.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2015, 22:58   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Elektrische fietsen zouden in het verkeer en andere regels en kosten/vergoedingen dezelfde plaats moeten hebben als brommers.
Iets anders is van twee walletjes willen eten en onveiligheid.
Waar schuilt die "onveiligheid" dan wel bij een fiets die maximaal tot 25 km/u ten volle ondersteunt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2015, 07:26   #176
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Wooow!

Een Nederlands e-bike productje dat zo maar eventjes tot 70 km/u kan, en voor een prikje (30.000 EUR) te koop is...

Wie doet beter/duurder/sneller?
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2015, 08:01   #177
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.037
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Wooow!

Een Nederlands e-bike productje dat zo maar eventjes tot 70 km/u kan, en voor een prikje (30.000 EUR) te koop is...

Wie doet beter/duurder/sneller?
Als iemand me dat bedrag geeft, bouw ik een electrofiets die een pak sneller gaat. Voor €30 000 kan ik 180 km/u garanderen.

Neem 1 Alleweder. Voorzie de 3 wielen van de sterkste hubmotor die te vinden is. Dik LiPo pack en goeie esc's. Klaar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2015, 08:04   #178
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

De vraag lijkt mij vooral commercieel.
Wie gaat 30.000 EUR over hebben voor een e-bike?
Ik denk dat zelfs Marc Coucke dit niet zou overwegen...
Dus hoe denken die Nederlanders commercieel te zullen overleven???
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2015, 08:43   #179
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fietser Bekijk bericht
@Micele:

Ik heb die wettekst ook gelezen. Maar er staat nergens in dat een fiets die trapondersteuning biedt tot 45 km/u, een bromfiets is. Er staat dus enkel dat een fiets met trapondersteuning tot 25 km/u bekeken wordt als een fiets. De bromfiets is een tweewieler met een verbrandingsmotor of met een elektrische motor met maximum vemogen van 4kW.
Dus onder bromfiets valt dan eigenlijk ook de elektrische fietsen van 25 km/u want die hebben ook een motor van maximum 4kW.


Bron: www.wegcode.be

10 OKTOBER 1974. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
[BS 15.11.1974]

Hoofdstuk I. Begripsomschrijving en toepassingssfeer

Artikel 1: Begripsomschrijving

§1. Voor de toepassing van dit koninklijk besluit wordt, behoudens andersluidende bepalingen, verstaan onder :

1. « bromfiets » : alle tweewielige (categorie L1e) of driewielige (categorie L2e) voertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/h en met de volgende kenmerken :

1° bij tweewielige voertuigen, een motor met :

een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3; indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft;
Maar het is toch duidelijk dat een fiets met elektrische motor met max 45 kmh onder die categorie valt. Of hij trapondersteuning heeft of niet is toch niet relevant.

Een beetje logisch ook.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2015, 11:10   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar het is toch duidelijk dat een fiets met elektrische motor met max 45 kmh onder die categorie valt. Of hij trapondersteuning heeft of niet is toch niet relevant.

Een beetje logisch ook.
Neen, dat is niet logisch. In tegenstelling tot een motorfiets ondersteunt de motor bij een fiets. Je moet nog steeds trappen. Geen trapbeweging, geen ondersteuning. Bij een motor is dat anders.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be